Voit maksaa ostolaskuja joko Avoimet ostolaskut -näkymän kautta tai suoraan ostolaskulta. Jotta voit maksaa ostolaskuja Netvisorista, tulee sinulle olla määritettynä Ostolaskujen maksaja -oikeus myynti- ja ostoreskontrien oikeuksissa sekä muokkausoikeus maksatukseen toimintokohtaisissa oikeuksissa ostoreskontran alla.

 

Maksujen onnistumiseen vaadittavat tiedot toimittajakortilla

Maksujen onnistumiseksi toimittajakortilla tulee olla täytettynä vähintään seuraavat tiedot:

Kotimaan maksuja varten:

  • Pankkitilin tiedoissa vähintään kotimaan tilinumero
  • Suositeltavaa täyttää myös toimittajan osoitetiedot

Ulkomaan maksuja varten

  • Toimittajan osoitetiedot (katu, postinumero, postitoimipaikka ja maa)
  • Pankkitilin maana ja valuuttana laskua vastaava maa ja valuutta. Maan tulee vastata IBAN-tilinumeron kahta ensimmäistä kirjainta eli maa -tunnusta.
  • Pankin osoitetiedot suositeltavaa täyttää aina, kun tieto on saatavilla
  • Pankin osoitetiedot vaaditaan, kun maksu menee USA:han, Kanadaan tai Kiinaan
  • Lisää ulkomaanmaksuista myöhemmin tässä ohjeessa.

Kun toimittajatietoja päivittää esim. osoitteen osalta ja yrityksessä on jo olemassa oleva lasku, pitää se palauttaa käsittelemättömäksi ja sitten ostolaskun toiminnot kohdasta vaihda toimittaja. Vaihdetaan toimittajaksi toinen toimittaja, talletetaan se ja sitten haetaan oikea toimittaja ja talletetaan se. Tällöin muutokset päivittyvät jo olemassa olevaan laskuun. 

 

Ostolaskujen maksaminen Avoimet ostolaskut -näkymän kautta

Pääset Avoimien ostolaskujen -näkymään seuraavalla tavalla: Ostot > Ostolaskut > Avoimet ostolaskut. Jotta ostolasku voidaan viedä maksuun, tulee laskun olla Hyväksytty -tilassa. Maksettavat laskut valitaan klikkaamalla täppä laskunumeron edessä olevaan ruutuun, ja tämän jälkeen klikataan painiketta "Vie maksuun": 

Seuraavaksi avautuu Maksettavien valinta -näkymä, jossa maksuun valitut laskut ovat listattuina. Mikäli laskujen eräpäivää halutaan vielä vaihtaa, voi sen tehdä vielä tässä vaiheessa. Uusi eräpäivä voidaan valita joko oikean yläreunan kalenteri -kuvakkeesta, jolloin eräpäivä muuttuu kaikille maksatukseen valituille laskuille. Tämän jälkeen klikataan vielä painiketta "Päivitä maksupäivä valituille". Uusi eräpäivä voidaan myös valita laskukohtaisesti Maksupäivä -sarakkeeseen. 

Tämän jälkeen valitaan tili, jolta maksut halutaan tehdä, ja lopuksi klikataan "Jatka yhteenvetoon" -painiketta. Mikäli maksuaineistojen muodostaminen halutaankin peruuttaa, voi sen tehdä klikkaamalla painiketta "Peruuta aineiston muodostus":

"Jatka yhteenvetoon" -painikkeen klikkaamisen jälkeen avautuu vielä Maksuerän yhteenveto -näkymä. Klikkaamalla painiketta "Lähetä maksuaineisto", aineisto lähtee pankkiin käsiteltäväksi. Pankit käsittelevät heille saapuvat maksuaineistot omien maksuajojensa mukaisesti, ja maksuaineisto veloittuu yrityksen tililtä maksuaineistolle asetettuna eräpäivänä. Mikäli vielä tässä vaiheessa halutaan perua maksuaineiston lähettäminen, klikataan painiketta "Palaa maksuerän valintaan". Tällöin järjestelmä ohjaa automaattisesti takaisin Maksettavien valinta -näkymään.

Lopuksi avautuu vielä vahvistusnäkymä pankkiin lähetetystä maksuaineistosta:

Ostolaskujen maksaminen laskulta

Ostolaskun voi laittaa maksuun myös suoraan laskulta. Laskun tulee olla Hyväksytty -tilassa, ja käyttäjällä tulee olla Ostolaskujen maksaja -oikeus, jotta painike "Vie maksatukseen" aktivoituu laskulle. Kun laskulta on klikattu painiketta "Vie maksatukseen", avautuu Maksettavien valinta -näkymä, ja maksatusprosessi menee yllä olevan ohjeistuksen mukaisesti.

Kun laskun maksuaineisto on lähetetty pankkiin, laskun tilaksi muuttuu Maksupalvelussa. Maksu kuittaantuu laskulle automaattisesti, kun eräpäivän tiliote saapuu Netvisoriin, ja laskun tilaksi vaihtuu Maksettu.

Maksupalvelussa -tilaisen laskun vieminen maksuun

Mikäli Maksupalvelussa -tilainen ostolasku viedään uudelleen maksuun, aktivoituu painike "Vie uudelleen maksuun" 

 

Avautuvassa Maksettavien valinta -näkymässä maksettavana summana on 0,00€ punaisella pohjalla, mikäli lasku on viety aiemmin maksatukseen koko laskun avoimella loppusummalla. Maksun alapuolella kerrotaan, milloin viimeisin maksuaineisto on lähetetty Netvisorista pankkiin ja millä summalla.

Mikäli maksettava summa syötetään "Maksetaan" -kenttään manuaalisesti, ja maksatus viedään loppuun saakka, sama lasku lähtee uudelleen maksuun.

Ostolaskun maksaminen osissa

Kun ostolaskua halutaan maksaa osissa, tulee Maksettavien valinta -näkymässä vaihtaa maksettava summa manuaalisesti "Maksetaan" -kenttään:

Tämän jälkeen maksatus viedään normaalisti loppuun saakka.

Kun maksuaineisto on lähetetty pankkiin, laskun tilaksi muuttuu Maksupalvelussa. Lasku pysyy Maksupalvelussa-tilassa, kunnes lasku on maksettu kokonaisuudessaan tai osamaksuun on tullut tiliotteelle tapahtuma, joka on kohdistunut kyseiseen ostolaskuun. Osamaksu näkyy ostolaskulla alla olevalla tavalla:

Kun ostolasku, josta on jo maksettu osa, viedään uudelleen maksatukseen, järjestelmä ehdottaa maksettavaksi summaksi koko avoimena olevaa summaa:

Mikäli laskusta ei haluta maksaa koko avoimena olevaa summaa, haluttu summa muutetaan jälleen manuaalisesti Maksetaan -kenttään.


Laskujen maksutiedot SEPA-alueen ulkopuolisiin maksuihin

Kun maksat ostolaskuja SEPA-alueen ulkopuolisiin maihin, esim. Yhdysvaltoihin tai Kanadaan, suosittelemme lisäämään toimittajan pankkitilin taakse (Toimittajakortti > Toimittajan pankkitilien hallinta > Muokkaa-sarake xx-linkki) valinnan kohtaan "Vie pankin osoitetiedot maksusanomalle BIC-koodin lisäksi".

Tämän lisäksi kannattaa lisätä Beneficiary/For Final Credit To -tiedot maksatusnäkymässä Selite-kenttään, mikäli sellaiset on mainittu laskulla. Selite-kenttään tulee myös merkitä Arabiemiraattien maksuihin vaadittava kolmikirjaiminen POP-koodi.

SEPA-alueen ulkopuoliset maksut

Valuuttamaksut menevät Netvisorissa automaattisesti SEPA-alueen ulkopuolisiin maksuihin, vaikka maksu menisikin SEPA-alueelle. Netvisorissa vain EUR-määräiset SEPA-alueen maksut jaotellaan SEPA-maksuihin. Netvisorin tekemä jaottelu ei mene eteenpäin maksuaineistolla pankkiin. 

SEPA-alueen ulkopuolisiin maksuihin ei mene laskulla olevat viitenumero/viesti -kenttien tiedot, vaan Netvisor esitäyttää maksatusnäkymän Selite-kenttään "Invoice: #XXX, #YYY" tekstin, minkä voi itse muuttaa halutuksi. Jos tämän selite kentän laittaa tyhjäksi, niin sitten maksusanomalle menee viitenumero/viesti -kentän tieto.

Jos SEPA-alueen ulkopuolinen maksu kulkee välittäjäpankin kautta, tällöin toimittajakortin pankkiyhteystietoihin syötetään lähtökohtaisesti välittäjäpankin tiedot ja lopullisen maksunsaajan tiedot syötetään maksatusvaiheessa selite -kenttään.

Usein kuitenkin, kun maksut reitittyvät välittäjäpankkien kautta, on ne käytännössä käsiteltävä tapauskohtaisesti ja mitään yhtä yleispätevää ohjetta SEPA-alueen ulkopuolisiin maksuihin ei valitettavasti ole. Tämä johtuu siitä, että käytännöt vaihtelevat maittain ja pankeittain, ja esimerkiksi joskus on riittävä, kun maksuun laittaa lopullisen maksunsaajan tiedot, vaikka se menisi välittäjäpankin kauttakin. Suomalaiset pankit ohjaavat olemaan heihin yhteydessä, jos on epävarmuutta siitä, kenen tiedot maksulle tulee laittaa, eli aina askarruttavissa tilanteissa kannattaa ensisijaisesti kontaktoida omaa pankkia.

Netvisor käyttäytyy näin maksusanoman osalta.

Toimittajan iban menee sanoman Iban -tagiin.

Pankin nimi menee NM -tagiin.

Bic/Swift koodi menee sanoman BIC -tagiin.

Maa menee CTRY -tagiin

Valuutta koodi ja summa menee InstdAmt -tagiin.

Clearing koodi ja numero menee ClrSysMmbId><id> tagien sisälle

Pankin osoitetiedot menee  PstlAdr><Adrline> tagien sisälle. 

Maksusanomalla Netvisorin selite menee alla olevaan kohtaan:

<RmtInf>                   

 <Ustrd> Tähän kohtaan tulee sanomalla selite</Ustrd>                

</RmtInf>

Valuuttakurssien käsittely

Netvisorin käyttämät valuuttakurssit ovat EKP:n julkaisemat, edellisen pankkipäivän euron viitekurssit. Kurssitiedot löytyvät täältä. Maksettaessa käytetään maksupäivän kurssia. Mikäli maksussa käytetään valuuttaa, jota EKP ei noteeraa, niin tällöin myöskään valuuttakurssi ei päivity Netvisoriin.

Netvisorissa kirjanpitovaluuttana on aina euro.

Päivittyvät kurssit Netvisorissa:
AUD Australian dollari
BRL Brasilian real
BGN Bulgarian uusi lev
GBP Englannin punta
ZAR Etelä-Afrikan randi
KRW Etelä-Korean won
PHP Filippiinien peso
HKD Hongkongin dollari
IDR Indonesian rupia
INR Intian rupia
ISK Islannin kruunu
ILS Israelin uusi sekeli
JPY Japanin jeni
CAD Kanadan dollari
CNY Kiinan juan
HRK Kroatian kuna
MYR Malesian ringgit
MXN Meksikon peso
NOK Norjan kruunu
PLN Puolan zloty
RON Romanian uusi leu
SEK Ruotsin kruunu
SGD Singaporen dollari
CHF Sveitsin frangi
CZK Tšekin koruna
DKK Tanskan kruunu
THB Thaimaan baht
TRY Turkin liira
HUF Unkarin forintti
NZD Uuden-Seelannin dollari
RUB Venäjän rupla (ei tuettu maksuvaluutta Netvisorissa. Maksatus ei onnistu ruplissa)
USD Yhdysvaltain dollari

Maksujen pankkikulut

Samalla kertaa maksatukseen vietävät maksut niputetaan Netvisorissa aina sen mukaan, onko kyseessä SEPA-alueen maksu vai SEPA-alueen ulkopuolinen maksu. SEPA-alueen maksuissa pankkikuluja voi vähentää maksamalla maksut kerralla ja samalla eräpäivällä. Jos laskuilla on kassa-alennusta, niin aineisto niputetaan, mikäli maksupäivä kentässä on sama päiväys. Tähän tulee oletuksena kassa-alen eräpäivä. 

SEPA-alueen ulkopuoliset maksut niputetaan, jos maksut on viety maksuun samassa maksuerässä päivän aikana ja toimittaja on sama. Tällöin saman toimittajan kaikki maksut menevät maksuun yhdellä kerralla aikaisimman eräpäivän mukaan. Eli mikäli saman toimittajan laskuja viedään maksuun samana päivänä, mutta eri nipuissa ja eri aikaan, niin tällöin näitä kaikkia maksuja ei niputeta vaan ainoastaan ne, jotka ovat samassa maksuerässä mukana.

Eräpäivän muuttaminen, kun maksu lähetetty pankkiin

Toimi seuraavalla tavalla, kun maksun eräpäivää on tarve muuttaa sen jälkeen, kun maksu on jo lähetetty Netvisorista pankkiin:

  1. Peru pankkiin lähetetty maksuun. Lisää maksujen perumisesta: Maksujen ja palkkojen peruminen 
  2. Laita maksu uudelleen maksuun oikealla eräpäivällä. 

Onko ostolasku maksettu?

Laskun maksun voi tarkistaa avaamalla kyseisen laskun ja valitsemalla ostolaskun toiminnoista "Näytä maksut". Pankkiin lähetetty maksuaineisto-otsikon alla näkyy Netvisorista pankkiin lähetetyt maksut. Maksuaineisto on käsitelty onnistuneesti pankissa, kun maksun kohdalla ei ole mitään virheilmoitusta punaisella. Maksut voit tarkistaa myös kyseisen päivän tiliotteelta sekä pankkiliikennenäkymästä. Pankkiliikennenäkymässä onnistuneesti käsitellyn maksun tilana on "OK". Pankkiliikennenäkymästä lisää: Pankkiliikennenäkymä
Laskun tila "hyväksytty" ei ole sama asia kuin "maksupalvelussa". Hyväksytty tarkoittaa, että laskun hyväksyjä on merkinnyt sen hyväksytyksi. Maksupalvelussa tarkoittaa, että laskun maksu on lähetetty pankkiin ja se odottaa kuittaantumista siihen asti, että eräpäivän tiliote saapuu Netvisoriin. Tämän jälkeen lasku kuittaantuu maksetuksi.

Ulkomaisen pankkitilin syöttämisestä.

Pankkitilissä on - merkkejä välissä, miten tämä syötetään ohjelmaan? Pankkitilinumerossa ei saa olla erikoismerkkejä. Ohjelma kuitenkin osaa ottaa maksatusvaiheessa tämän - merkin pois maksusanomalta, mutta pankkitilin voi syöttää jo suoraan ilman tätä väliviiva merkkiä.


Mahdollisia virheilmoituksia maksatukseen viennissä

Virheellinen SWIFT --> Tarkista toimittajan pankkitilin SWIFT

Virheellinen tilinumero --> Tarkista toimittajan pankkitilin tilinumero

Virheellinen Clearing tieto --> Tarkista toimittajan pankkitilien Clearing tiedot (koodi, nimi ja pankin osoitetiedot)

Puutteelliset osoitetiedot --> Tarkista, että toimittajan osoitetiedot on syötetty.

Liian pitkä toimittajan nimi tai osoitetieto, Danske Bankilla maksimipituus 35 merkkiä --> Tarkista ja lyhennä nimeä tai osoitetta. 

Liian pitkä toimittajan nimi tai osoitetieto, maksimipituus 70 merkkiä -- > Tarkista ja lyhennä nimeä tai osoitetta. 

Laskun valuutta poikkeaa toimittajan pankkitilin oletusvaluutasta --> Tarkista että laskun valuutta on sama, mitä toimittajan pankkitilin oletusvaluutta.

Olet jo vahvistanut tämän laskun. --> Jos käytössä on maksujen vahvistus, käyttäjä on jo vahvistanut tämän maksun.

Virheellisiä laskuja tuotiin maksatukseen. Korjaa laskujen tiedot. --> Mene kyseisen laskun tietoihin, tämä näyttää tarkemmin syyn kyseisen laskun osalta.

Maksutoimeksianto peruutettu käyttäjän toimesta --> Maksu on aiemmin peruutettu.

Tällä yrityksellä ei ole kytketty maksuliikennettä käyttöön, joten maksatusaineisto ei lähde eteenpäin. --> Yrityksen pitäisi tehdä maksuliikennesopimus pankin kanssa tai se ei ole vielä voimassa. 

Ei maksatusoikeuksia. --> Käyttäjällä ei ole myynti ja ostoreskontrien oikeuksissa annettu maksaja oikeutta tai muokkausoikeutta ostoreskontran perustoimintoihin ja luetteloihin. 

Yritykselle ei ole määritelty pankkitilejä --> Yritykselle ei ole syötetty pankkitilejä tai ne ei ole käytössä.

Ei maksettavia laskuja. -->Valittuja laskuja ei voi vielä maksaa


Hyvitysmaksunipun maksuun liittyviä virheitä

Valitsemasi pankki ei tue hyvitysnippujen lähettämistä. Valitse toinen pankki, pura nippu tai poista nippu maksuaineistolta --> Hyvitysnipun voi laittaa maksuun niiden pankkien tileiltä, jotka tukevat ERI-maksuerittelyä (entinen AOS2). Hyvitysnippuja ei kuitenkaan voi laittaa maksuun valuuttatililtä.

Hyvitysnippuja ei voi maksaa valuuttatililtä. Valitse toinen tili, pura nippu tai poista nippu maksuaineistolta --> Hyvitysnippujen maksaminen ei onnistu valuuttatililtä (valuutta muu kuin euro)

Hyvitysnipun yhteenlaskettu summa tulee positiivinen --> Hyvitysten summa ei saa olla suurempi kuin veloitusten summa. Eli nipun yhteenlaskettu summa ei saa olla negatiivinen. Voit muokata maksettavia summia maksatusnäkymässä ennen lähetystä. Hyvitysten summa ei saa olla suurempi kuin veloitusten summa. Eli nipun yhteenlaskettu summa ei saa olla negatiivinen. Voit muokata maksettavia summia maksatusnäkymässä ennen lähetystä.

Hyvitysnipusta puuttuu hyvitettävä summa. Jos et halua viedä hyvityslaskua maksuun, poista se nipusta -->Ei voi maksaa pelkkää hyvityslaskua.

Hyvityslaskuja voi maksaa vain SEPA maksuina. --> Hyvityslaskujen maksatus ei onnistu SEPA alueen ulkopuolelle.

Hyvityslaskua ei voitu kohdistaa yhteenkään maksettavaksi valittuun laskuun. Tarkista että valitut laskut ovat maksuvalmiita, eivätkä odota vahvistuksia tai hyväksyntää


 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.