Netvisor ID on sovellus, jonka avulla voit tunnistautua luotettavasti ja vaivattomasti Netvisorin selainversioon, Netvisor-mobiilisovellukseen sekä Visma Manageriin. Tunnistautuminen tapahtuu biometrisella tunnistautumistavalla (sormenjälki, kasvojentunnistus) tai PIN-koodilla. Sovellus on vaihtoehto pankkitunnuksilla ja mobiilivarmenteella kirjautumiselle. Netvisor ID on maksuton.

Netvisor ID:n käyttö on mahdollista henkilöille, jotka ovat lisättynä jonkin yrityksen Netvisor-ympäristöön käyttäjäksi Käyttäjät ja roolit -listaukseen. Mikäli henkilö on palkansaajalistauksessa, mutta ei varsinaisena käyttäjänä, ei Netvisor ID:tä voi ottaa käyttöön.

Sisällysluettelo

Käyttöönotto
Kirjautuminen
Ulkomaalaisen käyttäjän kutsuminen Netvisoriin
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Käyttöönotto

Lataa Netvisor ID -sovellus puhelimesi sovelluskaupasta. Sovellus on ladattavissa Applen App Storesta sekä Google Play -kaupasta. Käyttöönotto sisältää seuraavat vaiheet, joilla Netvisor ID yhdistetään käyttäjätunnukseesi.

Yhdistämiseen on kaksi vaihtoehtoa. Tarvitset siihen tavasta riippumatta pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

A) Yhdistä aktivointikoodilla

B) Yhdistä pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella

A) Yhdistä aktivointikoodilla

Aktivointikoodilla yhdistäminen aloitetaan kirjautumalla Netvisoriin osoitteessa suomi.netvisor.fi käyttäen pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Siirry kohdasta Oma nimi > Omat perusasetukset > Netvisor ID -välilehdelle. Lähetä vahvistuskoodi puhelinnumeroosi tekstiviestillä.

Syötä saamasi vahvistuskoodi sille varattuun kenttään, jonka jälkeen pääset hankkimaan aktivointikoodin "Hanki aktivointikoodi" -linkistä. Valitse nyt Netvisor ID -sovelluksessa käyttöönottotavaksi "Aktivointikoodi" ja anna aktivointikoodin numerosarja sovellukseen sekä valitse "Yhdistä". Luo sitten sovellukseen haluamasi PIN-koodi. Nyt käyttöönotto on valmis. Sovelluksen asetuksista voit halutessasi vaihtaa myöhemmin myös biometrisen tunnistautumistavan.

B. Yhdistä pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella

Aloita valitsemalla Netvisor ID -sovelluksesta yhdistämistavaksi "Pankki- tai mobiilivarmenteella" ja valitse sopiva tunnistautumistapa ja tee tunnistautuminen. Seuraavaksi saat tilattua "Lähetä vahvistuskoodi" -painikkeesta itsellesi vahvistuskoodin, jonka syöttämällä vahvistat puhelinnumerosi. Nyt pääset luomaan PIN-koodin, jota voit käyttää tunnistautumiseen. Käyttöönotto on nyt valmis. Sovelluksen asetuksista voit halutessasi vaihtaa myöhemmin myös biometrisen tunnistautumistavan.

Jos perustiedoissasi ei ole järjestelmäviestinnän puhelinnumeroa, tulee sovellukseen antaa oma puhelinnumero ennen vahvistuskoodi-vaihetta. 

Kirjautuminen

Netvisor täysversio

Kirjautuminen tapahtuu Netvisorin kirjautumissivulta (suomi.netvisor.fi) valitsemalla tunnistautumistavaksi "Netvisor ID". Kirjoita puhelinnumerosi tekstikenttään ja paina “Tunnistaudu”. Saat puhelimeesi vahvistamispyynnön. Tarkista, että selaimessa näkyvä kirjautumisen suojakoodi vastaa sovelluksessa näkyvää koodia ja vahvista kirjautuminen käytössäsi olevalla tunnistautumistavalla. 

Netvisor-mobiilisovellus

Tarvitset Netvisor ID:n Netvisor-mobiilisovellukseen kirjautumiseen vain ensimmäistä kertaa kirjautuessasi. Tämän jälkeen kirjautuminen tapahtuu PIN-koodilla tai biometrisella tunnistautumistavalla.

Avaa Netvisor-mobiilisovellus puhelimellasi ja valitse "Netvisor ID" kirjautumistavaksi. Syötä puhelinnumerosi kenttään ja paina "Tunnistaudu". Paina mieleen kirjautumisen suojakoodi. Saat puhelimeesi vahvistamispyynnön, joka tulee Netvisor ID -sovelluksesta. Ennen vahvistamista varmista, että suojakoodi on sama kuin aiemmin. Vahvista kirjautuminen käytössäsi olevalla tunnistautumistavalla. Palaa nyt Netvisor-mobiilisovellukseen ja viimeistele kirjautuminen luomalla oma PIN-koodi sitä varten.

Visma Manager

Ensimmäistä kertaa kirjautuessasi avaa Visma Manager -sovellus. Valitse palvelu eli Netvisor. Syötä puhelinnumerosi kenttään ja paina "Tunnistaudu". Paina mieleen kirjautumisen suojakoodi. Saat puhelimeesi vahvistamispyynnön, joka tulee Netvisor ID -sovelluksesta. Ennen vahvistamista varmista, että suojakoodi on sama kuin aiemmin. Vahvista kirjautuminen käytössäsi olevalla tunnistautumistavalla. Lue ja hyväksy käyttäjäsopimus. Jatkossa palvelun valintaa ei tarvitse tehdä erikseen.

Ulkomaalaisen käyttäjän kutsuminen Netvisoriin

Ensisijainen tapa kirjautua ja ottaa Netvisor ID käyttöön on aina suomalaiset pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Mikäli ulkomaalaisella henkilöllä ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia eikä hänellä ole niitä mahdollisuutta saada, on vaihtoehtona kutsua hänet Netvisor ID:n käyttäjäksi. Ulkomaalaisen käyttäjän voi kutsua yrityksen Käyttäjähallitsija (KH) tai Tilitoimiston pääkäyttäjä (TPK) -roolin omaava henkilö.

Ohje kutsun lähettäjälle

Kutsuminen aloitetaan lisäämällä henkilö uudeksi käyttäjäksi kohdasta Yritysvalikko (yrityksen nimi) > Käyttäjät ja roolit > painamalla avautuvan näkymän oikeassa yläkulmassa olevaa painiketta "Lisää uusi käyttäjä tai lisää yrityksen ulkopuoliselle henkilölle käyttöoikeus". Vaihda "Maa" henkilön kansalaisuuden mukaiseksi ja anna henkilötunnus tai muu vastaava yksilöivä tieto. Täydennä seuraavaksi muut käyttäjää koskevat tiedot oikeellisesti. Varmista, että puhelinnumero on annettu kansainvälisessä muodossa niin, että ensin tulee + merkki, sitten maakoodi ja numero ilman ensimmäistä nollaa. Sitten "Lisää käyttäjä". 

Ulkomaalaisen käyttäjän lisääminen edellyttää, että kutsuvaiheessa henkilön passista tai muusta henkilöllisyystodistuksesta lisätään kuva liitteenä. Asiakirja voi olla kuva- tai pdf-tiedosto, jonka maksimikoko on 10 MB. Vahvista lisäksi käyttäjän henkilötiedot oikeiksi.

Tämän jälkeen voit valita lähetetäänkö kutsu tekstiviestillä vai sähköpostilla. Kutsun lähettämisen jälkeen avautuu ikkuna, jossa ilmoitetaan, että kutsu on lähetetty. Kutsun voi tarvittaessa lähettää uudestaan tai perua. Kutsujan osuus käyttöönotosta on nyt tehty.

Ohje kutsutulle käyttäjälle 

Saat tekstiviestillä tai sähköpostilla kutsulinkin tulla käyttämään Netvisoria. Syötä linkistä avautuvaan näkymään vahvistuskoodi, jonka saat tekstiviestillä. Vahvistuskoodin syöttämisen ja kirjautumisen jälkeen pääset näkymään, josta sinun tulee tilata aktivointikoodi. Avaa Netvisor ID -sovellus ja valitse yhdistämistavaksi "Aktivointikoodilla". Syötä aktivointikoodi näkymään. Nyt pääset luomaan PIN-koodin, jota voit käyttää tunnistautumiseen. Käyttöönotto on nyt valmis. Sovelluksen asetuksista voit halutessasi vaihtaa myöhemmin myös biometrisen tunnistautumistavan.

Onnistuneen käyttöönoton jälkeen ulkomaalainen käyttäjä pystyy kirjautumaan Netvisor ID:llä Netvisorin täysversioon, Netvisor-mobiilisovellukseen ja Visma Manageriin. 

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Miten vaihdan PIN-koodin tai otan käyttöön biometrisen tunnistautumistavan?

Sovelluksen kohdasta Asetukset ja ohjeet > Tunnistautuminen voi vaihtaa PIN-koodin tai tunnistautumistavan. Käytettävissä olevat tunnistautumistavat riippuvat puhelimesi mallin tarjoamista vaihtoehdoista ja siitä onko ne otettu käyttöön.

Mitä teen jos vaihdan puhelinta tai puhelimeni katoaa ja siinä on Netvisor ID käytössä?

Kirjaudu tietokoneella Netvisorin täysversioon pankkitunnuksillasi ja poista Netvisor ID käytöstä etusivun yläpalkin kohdasta Oma nimi > Omat perusasetukset > Netvisor ID > Poista käytöstä. Lataa Netvisor ID -sovellus uuteen puhelimeen sovelluskaupasta. Tee käyttöönotto uudestaan. Netvisor ID -sovellus voi olla käytössä vain yhdessä laitteessa kerrallaan.

Mitä teen, jos Netvisor ID -sovellus ei toimi?

Pyri ensin paikallistamaan missä ja miten ongelma ilmenee. Joskus ongelma ratkeaa sillä, että teet Netvisor ID:n käyttöönoton uudestaaan seuraavin vaihein:

  1. Poista Netvisor ID Netvisorista kohdasta Omat perusasetukset
  2. Poista Netvisor ID sovellus puhelimestasi
  3. Lataa Netvisor ID sovellus uudelleen
  4. Tee käyttöönotto uudelleen

Jos uudelleen asentaminen ei ratkaissut ongelmaa, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme tuki.netvisor@visma.com. Kerrothan tukipyynnössäsi mahdollisimman tarkan kuvauksen ongelmasta. Selvittämiseen tarvitaan sovelluksen versio ja Support ID, jotka näet sovelluksen Asetukset ja ohjeet > vasemmasta alakulmasta.

Syötin PIN-koodini neljä kertaa väärin ja Netvisor ID pyytää syöttämään turvakoodin. Mistä saan turvakoodin?

Turvakoodi kannattaa kirjoittaa muistiin heti sovelluksen käyttöönoton jälkeen. Löydät sen sovelluksen kohdasta Asetukset ja ohjeet > Turvakoodi. Mikäli sinulla ei ole turvakoodia tallessa, toimi seuraavien vaiheiden mukaan.

  1. Poista Netvisor ID käytöstä kirjautumalla tietokoneella Netvisoriin käyttäen pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Oma nimi > Omat perustiedot > Netvisor ID -välilehti. 
  2. Tee käyttöönotto uudelleen.

Mikäli kyseessä on ulkomaalainen käyttäjä, tulee käyttäjähallitsijan poistaa hänen puolesta Netvisor ID -linkitys ja kutsua henkilö uudelleen käyttäjäksi. Tämän jälkeen käyttöönotto tehdään kuten ensimmäisellä kerralla.

Mikä on häirinnänestokoodi ja mihin sitä käytetään?

Häirinnänestokoodilla saadaan Netvisor ID:llä kirjautuminen entistäkin turvallisemmaksi. Ominaisuuden voi ottaa käyttöön Netvisorissa käyttäjän omista perusasetuksista löytyvän Netvisor ID:n asetussivulta kohdasta Oma nimi > Omat perustiedot > Netvisor ID -välilehti > Häirinnänestokoodi. Toiminnon ollessa käytössä kirjautumisen lisävaiheena tulee syöttää häirinnänestokoodi.

 

Mitä teen jos vahvistuskoodi ei mene tekstiviestinä perille?

Tarkista, että puhelinnumero on oikein ja tallennettu kansainvälisessä muodossa. Varmista, että palveluviestiesto ei ole päällä. Palvelutekstiviestien perillemeno 010-, 020-, 07-, 0294- ja 0295-alkuisiin virtuaalinumeroihin riippuu operaattoreiden ja virtuaalinumeropalvelun välisistä asetuksista. Tästä johtuen sovelluksen käyttöönotossa ja vahvistustekstiviestin saapumisessa saattaa ilmetä ongelmia.

Käyttäjätietoihin suositellaan tallennettavaksi aina suora matkapuhelinnumero. Jos em. toimenpiteet eivät auta, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun tuki.netvisor@visma.com. Selvittämiseen tarvitaan yksilölliset tiedot käyttäjästä, jolla ongelma ilmenee.

Netvisor ID:n poistaminen käytöstä

Mikäli Netvisor ID -sovellus halutaan poistaa käytöstä, voi tämän tehdä valitsemalla Netvisorissa Omat perusasetukset > Netvisor ID ja klikkaamalla näkymän vasemmassa alalaidassa painiketta "Poista käytöstä"Sovellus poistuu käytöstä myös, mikäli poistat tai vaihdat järjestelmäviestinnän puhelinnumerosi omissa perusasetuksissa.

 

 

 

 

 

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.