Korkolaskut voi luoda kahdella eri tavalla: Korkolaskun muodostus (Myynti > Korko ja perintä > Korkolaskujen muodostus) tai Uuden laskun luomisen kautta.
Myynnin perustiedoissa on kohta missä voi ottaa kantaa viivästyskorkoihin ja perintäkuluihin
Tänne voi asettaa viivästyskoron laskutettavan minimisumman sekä toleranssipäivät. Nämä tiedot voi myös asettaa asiakaskohtaisesti asiakkaan asiakaskortille Lisätietojen muokkaus- välilehdellä. Ensisijaisesti tiedot haetaan asiakaskortilta, mutta mikäli sinne ei ole asetettu mitään otetaan korkolaskuille tiedot Myynnin perustiedoista.
Korkolakutusta varten olemme luoneet uuden korkotuotteen
Korkotuotetta voidaan käyttää vain korkolaskuilla, manuaalisesti tuotetta ei saa lisättyä myyntilaskulle.
SISÄLTÖ
- Korkolaskujen luominen Korkolaskujen muodostuksen kautta
- Korkolaskun luominen Uuden myyntilaskun kautta
- Asiakkaan viivästyskorko muuttuu
Korkolaskujen luominen Korkolaskujen muodostuksen kautta
Korkolaskujen luominen aloitetaan seuraavasti: Myynti > Korko ja perintä > Korkolaskujen muodostus.
Huom. Korkolaskua ei voi luoda laskusta, jolla on kirjattuna ylisuoritusta, eli laskun loppusumma on negatiivinen.
Tämän jälkeen avautuu näkymä, jossa määritetään ne asiakkaat ja laskut, joilta korkolaskut halutaan muodostaa:
- Päivämäärä: Voidaan antaa aloituspäivämäärä, mistä korkolaskun muodostus alkaa ja lopetuspäivämäärä. Mikäli aloituspäivä on tyhjä, lasketaan korko laskun eräpäivästä eteenpäin tai viimeisimmän korkoajon lopetuspäivästä.
- Asiakasryhmä ja asiakkaat: asiakkaat, joille korkolaskut halutaan muodostaa. Asiakasryhmän valinta rajaa asiakkaita.
- Laskut: Voidaan rajata mistä laskunumerosta - mihin laskunumeroon korkolaskutus tehtäisiin.
- Perintäkulu: kulu, joka lisätään jokaiselle asiakaskohtaiselle laskulle. Ohjelma ehdottaa oletusperintäkulua, joka voidaan asettaa myynnin perustiedoissa. Valuuttamääräisille laskuille perintäkulu tulee sillä summalla, kun mitä perintäkulu -kenttään syötetään. Eli esimerkiksi jos perintäkulun summaksi syöttää 10,00 niin SEK-määräisille laskuille perintäkuluksi nousee 10,00 SEK.
- Minimisumma: alaraja, jonka alle jääviä korkoja laskuista ei oteta mukaan korkoehdotukseen.
- Toleranssipäivät: päivät, jotka määrittävät ajan, jonka jälkeen eräpäivän umpeutumisesta korkoa aletaan laskemaan.
- Kirjaus: mikäli laskua lähetettäessä halutaan estää korkolaskun kirjautuminen kirjanpitoon, valitaan vaihtoehto "Ei kirjata". Mikäli on valittu ei kirjata, ei korkolaskulle saa tositetta jälkikäteen muuten kuin tekemällä se kokonaan manuaalisesti uuden tositteen muodostamisen kautta.
- Korkolaskut: jos halutaan muodostaa korkolaskuja myös jo muodostetuista korkolaskuista, voidaan tämä tehdä valitsemalla vaihtoehto "Ota korkolaskut mukaan ehdotukseen".
Hakuehtojen määrittämisen jälkeen korkoehdotus muodostetaan "Laske" -painiketta painamalla.
Korkolaskut laaditaan aina asiakkaittain. Korkoehdotuksessa näytetään kaikki ne asiakkaat ja laskut, joista on kertynyt korkoa annettujen hakuehtojen mukaisesti. Valintaruutujen avulla voi valita lopullisesti ne laskut, joista korkolaskut muodostuvat. "Päivitä" -painikkeella laskujen loppusummat lasketaan uudelleen näiden valintojen mukaisesti. Netvisor käyttää koronlaskennassa 360 korkopäivää vuoden osalta.
Korkoehdotuksen lopussa on nähtävissä myös korkolukituksessa olevat asiakkaat ja laskut, jotka ilman lukitusta olisivat olleet mukana laskujen muodostuksessa. Näistä korkolukituksessa olevista laskuista ei siis muodosteta korkolaskuja.
Painamalla "Hyväksy ja muodosta korkolaskut" -painiketta, korkoehdotus tallennetaan ja sen pohjalta muodostetaan korkolaskut. Tämän jälkeen käyttäjä siirretään myyntireskontranäkymään, josta laskut voidaan lähettää edelleen asiakkaille.
Laskuille, joista korkolaskut muodostettiin, asetetaan korkoehdotuksella asetettu päivämäärä. Näiltä laskuilta ei enää jatkossa muodosteta korkoa kuin tästä määritellystä päivästä eteenpäin.
Kysymys: Ottaako Netvisor huomioon sen, jos laskulle tulee osasuoritus, niin ottaako korkolaskutus tämän huomioon?
Vastaus: Ottaa, eli osasuoritus vähentää korkolaskun summaa verrattuna siihen, että laskulla ei olisi ollenkaan suoritusta.
Muodostettu korkolasku on poistettu:
Kun muodostettu korkolasku on poistettu, saa sen uudelleen näin:
Mennään myyntilaskulle, josta korkolasku on muodostettu, valitaan Lisätiedot
Avautuvasta näkymästä nollataan aiempi korkoajo, päivämäärä kentän voi jättää tyhjäksi:
Tämän jälkeen pääsee muodostamaan uuden korkolaskun.
Korkolaskun luominen Uuden myyntilaskun kautta
Mikäli lähdetään luomaan uutta laskua sellaiselle asiakkaalle, jolle on kertynyt viivästyskorkoa viimeisen vuoden ajalta, tulee uuden myyntilaskun luonti vaiheessa loppuun tieto: Asiakkaalle on kertynyt äskettäin viivästyskorkoa. Mikäli korkoa on kertynyt vain yli 12kk sitten, tulee korkolaskut muodostaa Korkolaskujen muodostuksen kautta (Myynti > Korko ja perintä > Korkolaskujen muodostus tai suoraan asiakaskortilta Asiakkaan yleisnäkymä > Taloustiedot > Kertyneet viivästyskorot yhteensä)
Tässä kohtaa voidaan valita halutaanko lisätä korot laskulle. Mikäli valitaan Älä lisää, ei korkolaskua näistä muodosteta ja lähdetään luomaan ihan uutta myyntilaskua asiakkaalle.
Katso laskutettavat korot- valinta näyttää asiakkaalle kertyneet korot ja näkymästä voi valita, mitä korkoja laskutetaan kyseisellä laskulla. Oletuksena näytetään kertyneet korot aina vuoden ajalta, mutta alkupäivää muuttamalla saadaan näkyviin myös yli 12 kk sitten kertyneet korot (viivästyskoron minimisumma ja toleranssipäivät haetaan asiakaskortilta, mikäli näitä ei asiakaskortille ole määritelty haetaan tiedot Myynnin perustiedoista).
Rivin perässä olevasta punaisesta merkistä voi asettaa laskulle koronlaskentakiellon. Merkin painamisen jälkeen tulee näkymä:
Kun tästä valitsee kyllä niin sen jälkeen tämä kyseinen korkorivi poistuu tuosta näkymästä, ja käyttäjälle tulee ilmoitus onnistuneesta koronlaskentakiellosta
Lisää korot- valinta tuo valitut korot suoraan laskuriviksi laskulle. Samalle laskulle voi halutessaan lisätä myös muita laskurivejä tai laskuttaa pelkät muodostuneet korot asiakkaalta. Laskuriveille tulee tieto koron määrästä ja mistä laskusta ja millä perusteella korko on muodostunut.
Näiden korko- laskurivien muokkaaminen on estetty, myöskään korkorivin kopionti ei onnistu. Käyttäjä voi kuitenkin halutessaan raahata rivit laskun loppuun, mikäli laskulle lisätään muitakin laskurivejä.
Asiakkaan viivästyskorko muuttuu
Jos asiakkaan viivästyskorko muuttuu ensin kannattaa päivittää myynnin perustiedoista Viivästyskorko kohdan prosentti. Tämä ei päivitä tietoa tietoja asiakkaan taakse tai olemassa oleville laskuille, mutta jos näissä ei ole tietoja, niin prosentti haetaan täältä.
Sitten kannattaa ottaa asiakaslistaus auki ja ottaa siihen näkyviin viivästyskorko prosentti ja päivittää näkymä. Sitten missä viivästyskorko on vielä vanha arvo tai väärin, niin valitaan nämä asiakkaat ja asiakaslistauksen toiminnot > muokkaa asiakastietoja > viivästyskorko ja annetaan tähän uusi oikea korkoprosentti.
Tämä ei päivitä tietoja olemassa oleville laskuille, mutta uudet kyseisten asiakkaitten laskut saavat tämän uuden viivästyskorko prosentin.
Olemassa oleville, ei lähetetyille laskuille viivästyskoron voi muuttaa avaamalla laskun ja Myyntilaskun toiminnot > lisätiedot ja täältä muutetaan viivästyskorko prosenttia.
Jo lähetetyille laskuille ei pitäisi mennä enää jälkikäteen muokkaamaan viivästyskorkoprosenttia, vaan se pitäisi olla sama, miten lasku on alun perin lähetetty.
Usein kysyttyä
Miksi korkolaskulle ei ole muodostunut tositetta?
Kun korkolaskua luodaan, on tärkeää varmistaa, että kirjausvaihtoehto on asetettu oikein. Oletuksena kirjausvaihtoehto on "kirjataan", mutta jos se on vaihdettu "ei kirjata", korkolaskulle ei muodostu tositetta. Jos korkolaskut on jo tehty ja lähetetty ilman tositetta, niitä ei voi enää muuttaa jälkikäteen. Tällöin tositteet on luotava manuaalisesti ja "sisäinen tieto" -kenttään voi merkitä, mikä tosite olisi ollut.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback