Lisätietokentät antavat mahdollisuuden lisätä myynnin toimintoihin (asiakaskortti, tuotekortti, tarjous, tilaus ja lasku) haluttuja lisätietoja. Kaikki nämä lisätiedot ovat Netvisorin sisäisessä käytössä, joten asiakkaat eivät näe heille tallennettuja lisätietoja, ellei tiettyjä kenttiä valita näkyviin esim. laskulla.

Lisätietokenttiä pääsee hallinnoimaan Yrityksen perustietojen ja asetusten kautta, ja avautuvalta sivulta Lisäasetukset -otiskon alta klikataan Lisätietokentät -linkkiä.


Uuden lisätietokentän luominen sekä olemassaolevan muokkaaminen tapahtuvat samassa näkymässä. 

Uuden lisätietokentän lisääminen

Uusi lisätietokenttä saadaan luotua klikkaamalla Lisää uusi lisätietokenttä -linkkiä.

Mikäli luodaan uusi lisätietokenttä ja tyypiksi valitaan Valintalista, voidaan listaan lisätä arvoja vasta perustietojen tallentamisen jälkeen.

Tietojen näkymisen vaihtoehdot

  • Näkyy asiakkaalla = näkyy asiakaskortilla
  • Näkyy laskulla = Näkyy tarjouksella, tilauksella ja laskulla
  • Näkyy tuotteella = Näkyy tuotekortilla
  • Näkyy tehtävällä = Näkyy tehtävän tietojen yhteydessä (mikäli yrityksellä on CRM-osio käytössä)

Lisättyjen tietojen ei tarvitse välttämättä näkyä missään edellämainituista paikoista. Ne ovat kuitenkin aina hyödynnettävissä rajaavina ehtoina hakutoiminnossa (laajennettu haku asiakas- ja tuotelistauksessa, sekä myyntitilaus ja -laskuluetteloilla).

Tyyppi

  • Valintalista = Valintalistan arvot ovat käyttäjän määritettävissä
  • Teksti = Kenttä, johon voidaan syöttää tekstiä
  • Desimaaliluku = Numeerinen kenttä
  • Päivämäärä = Päiväyskenttä

Arvojen asettaminen valintalistaan

Uutta lisätietokenttää luotaessa valintalistan arvot sisältävä taulukko ilmestyy vasta lisätietokentän nimen (ja näkyvyysasetusten) tallentamisen jälkeen.

Uuden arvon lisääminen tapahtuu Lisää valintalistaan uusi arvo -linkin kautta. Linkki avaa sivun, johon arvon pääsee kirjoittamaan. Tallentamisen jälkeen palataan takaisin "Lisätietokenttä" -sivulle ja lisätty arvo näkyy nyt taulukossa.

Lisätyn arvon muokkaaminen

Arvoa voi muokata klikkaamalla sen nimeä. Tämä vie samalle sivulle kuin uuden arvon lisääminen. Kun tekstiä muuttaa ja tallentaa arvon, näkyy päivittynyt tieto taulukossa.

Lisätyn arvon poistaminen

Lisätyn arvon voi poistaa sen perässä näkyvästä punaisesta raksista.

Lisätietokentän käyttöesimerkki 1.

Halutaan tietää ja seurata mitä kautta uusi asiakas on saatu. Kun lisätietokentän nimi on tallennettu, voidaan valintalistaan lisätä manuaalisesti tarvittavat vaihtoehdot, esim. tapaaminen, kampanjointi, mainos ja kotisivut. Tämä "Asiakaslähde" -lisätieto valitaan näkyväksi vain asiakastiedoissa. Tieto on hyvä hakuehto sekä informatiivinen ja tehokas tieto raportoinnissa kun halutaan vaikka analysoida yrityksen markkinointikanavia.

Lisätietokenttä muodostuu asiakaskortin välilehdelle "Lisätietokenttien muokkaus".

Kun asiakkaiden taakse on tallennettu asiakaslähde, voidaan Asiakaslistauksen laajennetun haun kautta valita hakuedoksi ko. lisätietokenttä ja raportoida näin esimerkiksi kaikki mainosten kautta saadut asiakkaat.

Lisätietokentän käyttöesimerkki 2.

Halutaan tarjoukselle, tilaukselle ja laskulle näkymään saapumismaa sekä nouto- ja vientipaikka.

Tässä esimerkissä saapumismaa on tallennettu lisätietokenttiin valintalistana, nouto- ja viestipaikka tekstikenttänä.

Näin tarjouksen ja tilauksen lisätiedot -välilehdellä näkyy nämä lisätyt lisätietokentät.

Myyntilaskulla lisätietokentät löytyvät Myyntlaskun toiminnot -painikkeesta.

Nämä lisätietokentät tulostuvat näkyviin myös laskuaineistolle. Lisätietokentät eivät mene verkkolaskusanomalle. 

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.