Tässä artikkelissa kerrotaan pankeittain maksuajoista, katetarkistuksista, tiliotteiden muodostumisesta ja rajoituksista maksujen tiedoissa. Maksuaineistot lähetetään Netvisorista pankkiin muutamassa minuutissa lähetyksestä. Aineiston käsittely riippuu pankin oman maksuajon aikataulutuksesta.
SISÄLTÖ
- Danske Bank
- Nordea
- Osuuspankki
- Samlink (Sisältää Säästöpankkiryhmän, Oma-SP:n, POP Pankki -ryhmän ja Handelsbanken Suomen yhteinen järjestelmätoimittaja)
- Aktia Oy
- Ålandsbanken
- S-Pankki
- DnB Bank / Den Norske bank
- Holvi
Danske Bank
- Asiakastuki:
- puh: 0600 12525, ma-pe klo 8-16
- sähköposti: yritysasiakastuki@danskebank.fi
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 7E7144
- Maksuajot: maksut ja palkat tulee lähettää klo 18:30 mennessä, jotta ne menevät veloitukseen vielä saman päivän aikana. Maksut suositellaan lähettämään ennen klo 16.00, jotta ongelmatapauksissa voi olla vielä yhteydessä pankin asiakastukeen.
- Verkkolaskuaineistojen aikataulutus:
Aineiston muodostusajoja suoritetaan neljä (4) kertaa päivässä ja aineistoja välitetään siis pankkeihinkin neljä (4) kertaa päivässä. Viimeisin ajo alkaa noin. klo 20:00, joten sen jälkeen Danskeen lähetetyt aineistot eivät enää ehdi seuraavan yön ajoon. - Verkkolaskut lähtevät Danske Bankista eteenpäin joka yö n. klo 2. Samat aikataulut koskevat sekä verkkolaskuja, että factoring-ilmoituksia.
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivä + viiden pankkipäivän ajan. Danske Bankin tililtä yksittäiset maksut/palkat Danske Bankin tilille odottavat katetta eräpäivä + 7 pankkipäivän ajan. Tämän jälkeen maksuaineisto hylkääntyy.
- Tiliotteet: Danske Bank ei muodosta tiliotteita, mikäli tiliotejaksolla ei ole ollut tapahtumia.
- Rajoitukset maksuissa:
- Yrityksen nimessä saa olla enintään 35 merkkiä
- Toimittajan nimessä saa olla enintään 35 merkkiä. Jos nimi on tätä pitempi ja kyseessä on ulkomaanmaksu, pitää jatkaa nimeä osoitekentän alkuun ensimmäiselle riville, osoitetta voi tällöin lyhtentää.
- Viestikentässä saa olla enintään 75 merkkiä
- Toimittajan osoitteessa saa olla enintään 35 merkkiä
- Maksuaineistoja voi lähettää 365 päivää ennen maksupäivää
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
Nordea
- Asiakastuki: 0200 67210
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 32762403
- Maksuajot: Nordealla ei ole erikseen maksuajoja vaan maksuja lähtee eteenpäin jatkuvasti.
- Kotimaan maksut klo 18:00 mennessä maksupäivänä, aikaisintaan 90 päivää ennen maksupäivää
- Valuuttamaksut (ulkomaan maksut) klo 16:00 maksupäivänä, seuraavalle pankkipäivälle tarkoitetut klo 19:00 jälkeen, aikaisintaan 90 päivää ennen maksupäivää
- Suosittelemme maksamaan palkat 2 pankkipäivää ennen maksupäivää klo 18:00 mennessä, aikaisintaan 30 päivää ennen maksupäivää
- Maksuaineistoja voi lähettää 90 päivää ennen maksupäivää
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 18:00 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Tiliotteet: Viikkotiliotteet muodostuvat aina kuukauden 8. päivä, 15. päivä, 23. päivä ja 31. päivä (=kuukauden viimeinen pankkipäivä) ja ko. tiliotteet noudetaan aina seuraavana päivänä. Mikäli tiliotteella ei ole tapahtumia, Nordea lähettää nollasummaisen tiliotteen.
- Rajoitukset maksuissa:
- SEPA-alueen ulkopuolisten maksujen selitekenttä: sanomalle menee 140 merkkiä.
- Sähköinen peruutus on mahdollista myös SEPA-alueen ulkopuolisille maksuille
- Peruutus ei onnistu, jos alkuperäinen maksu on maksettu köntässä muiden maksujen kanssa
Osuuspankki
- Asiakastuki:
- puh. 0100 05151
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 1000047062
- Maksuajot:
- SEPA-maksut kello 7:00 alkaen puolen tunnin välein kello 18:00 asti. Kello 18:00 jälkeen vastaanotetut aineistot käsitellään seuraavana pankkipäivänä. Aineistoja voi lähettää odottamaan maksatusta enintään 365 kalenteripäivää ennen eräpäivää.
- SEPA-toistuvaissuoritukset (C2B) klo 7:00 alkaen puolen tunnin välein klo 18:00 asti. Klo 18:00 jälkeen vastaanotetut aineistot siirretään käsiteltäväksi seuraavana pankkipäivänä. SALA-erän eräpäivän on oltava pankkipäivä, muuten erä hylätään.
- Lähtevät ulkomaanmaksut (C2B) klo 7:30 alkaen puolen tunnin välein kello 17:00 asti. Maksupäivänä ennen klo 17:00 vastaanotetut maksut käsitellään samana pankkipäivänä. Tämä koskee myös uudenvuodenaattoa ja kiirastorstaita.
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 18:00 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Tiliotteet: Osuuspankki ei muodosta tiliotteita, mikäli tiliotejaksolla ei ole ollut tapahtumia.
- Rajoitukset maksuissa:
- Maksujen osoitetiedoissa saa olla enintään 70 merkkiä
- Tilisiirron viesti saa olla enintään 140 merkkiä pitkä, ei hyväksytä erikoismerkkejä
- Kiinaan menevät maksut: jos maksulla käytetään BIC-koodia, maksuaineistolla ei saa olla pankin nimeä ja osoitetta
- Sähköinen peruutus ei onnistu valuuttamaksuille (valuutta muu kuin euro). Mikäli halutaan peruuttaa valuuttamaksu, tulee olla yhteydessä Osuuspankin asiakastukeen. Peruutussanoma jää pankin päässä virheeseen.
- Peruutus ei onnistu, jos alkuperäinen maksu on maksettu köntässä muiden maksujen kanssa
- Peruutus ei onnistu enää laskun eräpäivänä tai jos on laitettu lasku maksuun eräpäivällä "heti" (samana päivänä)
Samlink (Sisältää Säästöpankkiryhmän, Oma-SP:n, POP Pankki -ryhmän ja Handelsbanken Suomen yhteinen järjestelmätoimittaja). Huom. Handelsbankin kanssa ei ole enää yhteyttä Netvisorissa, pankki on lopettanut toiminnot Suomessa.
- Asiakastuki:
- Oma Säästöpankin asiakkaille 0100 4050
- POP pankkien asiakkaille 0100 4750
- Säästöpankkien asiakkaille 0100 4050
- Sähköposti: info@samlink.fi
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 18:00 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Rajoitteet maksuissa:
- Osoitteessa saa olla enintään 70 merkkiä
- Kiina-maksuissa osoitteessa saa olla enintään 35 merkkiä
- Säästöpankilla viestikentässä saa olla enintään 140 merkkiä
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
- Säästöpankkiryhmä
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 05900378
- Kotimaan maksut käsitellään saman päivän aikana myös muihin pankkeihin, jos aineisto on saapunut ennen klo 12:55 pankkiin
- Palkka-aineistojen tulee olla saapunut pankkiin viimeistään klo 17:30 mennessä, jotta palkansaaja saa palkan seuraavana päivänä
- Viitesuoritukset kuittaantuvat kerran kuussa, joka kuun 7. päivä
- Maksuaineistoja voi lähettää 120 päivää ennen maksupäivää
- Maksuaineistojen sisäänluvut ovat noin tasatunneinen klo 8:00-16:00 välillä ja noin klo 18:00 aikaan illalla
- Aineiston olisi hyvä olla pankissa viimeistään klo 17:30, jotta se varmasti ehtii päivän viimeiseen sisäänlukuun.
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
- Handelsbanken
- Huom. Handelsbankin kanssa ei ole enää yhteyttä Netvisorissa, pankki on lopettanut toiminnot Suomessa. Maksut ei mene enää läpi, jos näitä vielä on yrityksessä, pitää olla yhteydessä Handelsbankkiin ja maksaa toisen pankin pankkitilin kautta.
- Web Services -kanavan sopimusnumero oli: 05760962
- Tilisiirron viestikentässä saa olla enintään 35 merkkiä
- Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
- Maksuajot tapahtuvat päivän aikana tunnin välein. Viimeinen maksuajo tapahtuu alkuillasta ja yöllä maksuajoja ei ole.
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
- POP-pankki
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 06252381
Aktia Oy
- Asiakastuki: 010 247 6700
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 06212831
- Katetarkastus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 17:30 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Maksuajot:
- SEPA-maksut: lähetysaika viimeistään klo 18:00. Ennen klo 14:30 pankkiin toimitetut aineistosiirtona tehdyt maksut (Lähtevät maksut -palvelu) välittyvät vastaanottajalle saman päivän aikana.
- Maksuaineistojen (SEPA, SEPA toistuvaissuoritukset, ulkomaan maksut) eräpäivä voi olla enintään 120 päivää tulevaisuudessa. Enintään 2 päivää menneisyydessä olevat päivämäärät käsitellään kuten kuluvan päivän päivämäärä. Mikäli annettu eräpäivä ei ole pankkipäivä, maksut käsitellään seuraavana pankkipäivänä.
- Palkanmaksuaineisto (SALA) on lähetettävä viimeistään klo 17.30 palkanmaksupäivää edeltävänä pankkipäivänä. Jos halutaan, että palkka on vastaanottajan tilillä vielä samana päivänä, täytyy tehdä normaali SEPA-maksu (ennen klo 14:30). Palkka-aineistoja voi lähettää 120 päivää ennakkoon.
- Ulkomaanmaksut: lähetysaika viimeistään klo 15:00
- Rajoitteet maksuissa:
- Tilisiirron viestikentässä saa olla enintään 140 merkkiä
- Yksittäisen laskuerittelyn suurin sallittu merkkimäärä on 280, xml- .tagit mukaan luettuna.
- Tiliotteet: Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
Ålandsbanken
- Asiakastuki:
- puh: 020 429 2920
- Sähköposti: asiakaspalvelu@alandsbanken.fi
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 55
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 16:15 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Maksuajot:
- SEPA-maksut: lähetysaika viimeistään klo 16.00. Ennen klo 15.00 pankkiin toimitetut aineistosiirtona tehdyt maksut (Lähtevät maksut -palvelu) välittyvät vastaanottajalle saman päivän aikana.
- Palkanmaksuaineisto (SALA) on lähetettävä viimeistään klo 16.00 palkanmaksupäivää edeltävänä pankkipäivänä. Jos halutaan, että palkka on vastaanottajan tilillä vielä samana päivänä, täytyy tehdä normaali SEPA-maksu (ennen klo 15.00).
- Ulkomaanmaksut: lähetysaika viimeistään klo 16:00
- Maksut lyhyinä pankkipäivinä (kiirastorstai ja uudenvuodenaatto) viimeistään klo 13.00
- Rajoitteet maksuissa:
- Viestikentässä saa olla enintään 140 merkkiä
- Tiliotteet: Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
S-Pankki
- Asiakastuki: 010 765 8703
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 1967543-8
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 17:00 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Tiliotteet: Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
DnB Bank / Den Norske bank
- Asiakastuki: 010 548 2100
- Sähköposti: finland.cm@dnb.no
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 1967543
- Valuuttamaksut joudutaan käsittelemään manuaalisesti tiliotteelta. Kotimaan maksujen osalta voidaan saada pankista laskujenmaksupalaute, joka kuittaa laskut maksetuiksi.
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
Holvi
Holvi on mahdollista ottaa käyttöön 11.6.2024 alkaen: Tiedote
Holvin asiakastuki: Holvin asiakastuen yhteystiedot
Holvin kautta on mahdollista
- Maksaa ostolaskuja ja saada näistä maksupalaute, jolla tapahtumat kuittaantuvat automaattisesti
- Maksaa palkkoja (toistuvaissuoritus aineistolla). Tämä pitää sopia Holvin kanssa erikseen päälle maksuliikennesopimuksella.
- Saada tiliote pankista (KTO) - muodossa. Holvi ei lähetä tiliotetta, mikäli tilillä ei ole ollut tapahtumia.
- Saada konekieliset viitteet (KTL) - muodossa
- Holvin kautta on mahdollista maksaa ulkomaan maksuja 16.6.2025 alkaen (SEPA-alueen ulkopuolisia maksuja ja muita valuuttoja kuin euro)
Holvi ei tue tällä hetkellä seuraavia toimintoja
- "ERI" maksuja eli hyvityslaskujen vientiä maksuun
- saldokyselyä
- sähköistä maksun peruutusta
- verotilisiirtojen maksua (voidaan hoitaa tavallisena tilisiirtona)
Avainsanat: maksuajo, pankkiajo
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback