Tässä artikkelissa kerrotaan pankeittain maksuajoista, katetarkistuksista, tiliotteiden muodostumisesta ja rajoituksista maksujen tiedoissa. Maksuaineistot lähetetään Netvisorista pankkiin muutamassa minuutissa lähetyksestä. Aineiston käsittely riippuu pankin oman maksuajon aikataulutuksesta.


Danske Bank

  • Asiakastuki:
    • puh: 0600 12525
    • sähköposti: yritysasiakastuki@danskebank.fi
  • Web Services -kanavan sopimusnumero: 7E7144
  • Maksuajot: maksut ja palkat tulee lähettää klo 18:30 mennessä, jotta ne menevät maksuun vielä saman päivän aikana. Maksut suositellaan lähettämään ennen klo 17:00, jotta ongelmatapauksissa voi olla vielä yhteydessä pankin asiakastukeen.
  • Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivästä viiden pankkipäivän ajan, jos maksu on suoritettu muulta kuin Danske Bankin tililtä. Danske Bankin tililtä maksetut aineistot odottavat katetta eräpäivästä 7 pankkipäivän ajan. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
  • Rajoitukset maksuissa:
    • Yrityksen nimessä saa olla enintään 35 merkkiä
    • Viestikentässä saa olla enintään 75 merkkiä
    • Toimittajan osoitteessa saa olla enintään 35 merkkiä
    • Maksuaineistoja voi lähettää 365 päivää ennen maksupäivää
    • Ulkomaan maksussa asiakkaan nimessä saa olla enintään 34 merkkiä. Mahdolliset ylimenevät merkit tulee lisätä manuaalisesti asiakkaan osoitekenttään. 
    • Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan

Nordea

  • Asiakastuki: 0200 67210
  • Web Services -kanavan sopimusnumero: 32762403
  • Maksuajot: Nordealla ei ole erikseen maksuajoja vaan maksuja lähtee eteenpäin jatkuvasti.
    • Kotimaan maksut klo 18:00 mennessä maksupäivänä, aikaisintaan 90 päivää ennen maksupäivää
    • Valuuttamaksut (ulkomaan maksut) klo 16:00 maksupäivänä, seuraavalle pankkipäivälle tarkoitetut klo 19:00 jälkeen, aikaisintaan 90 päivää ennen maksupäivää
    • Suosittelemme maksamaan palkat 2 pankkipäivää ennen maksupäivää klo 18:00 mennessä, aikaisintaan 30 päivää ennen maksupäivää
    • Maksuaineistoja voi lähettää 90 päivää ennen maksupäivää
  • Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 18:00 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
  • Tiliotteet: Viikkotiliotteet muodostuvat aina kuukauden 8. päivä, 15. päivä, 23. päivä ja 31. päivä (=kuukauden viimeinen pankkipäivä) ja ko. tiliotteet noudetaan aina seuraavana päivänä. Mikäli tiliotteella ei ole tapahtumia, Nordea lähettää nollasummaisen tiliotteen. 
  • Rajoitukset maksuissa:
    • SEPA-alueen ulkopuolisten maksujen selitekenttä: sanomalle menee 140 merkkiä.
    • Sähköinen peruutus on mahdollista myös SEPA-alueen ulkopuolisille maksuille
    • Peruutus ei onnistu, jos alkuperäinen maksu on maksettu köntässä muiden maksujen kanssa

Osuuspankki

  • Asiakastuki:
    • puh. 0100 05151
  • Web Services -kanavan sopimusnumero: 1000047062
  • Maksuajot: 
    • SEPA-maksut kello 7:00 alkaen puolen tunnin välein kello 18:00 asti. Kello 18:00 jälkeen vastaanotetut aineistot käsitellään seuraavana pankkipäivänä. Aineistoja voi lähettää odottamaan maksatusta enintään 365 kalenteripäivää ennen eräpäivää.
    • SEPA-toistuvaissuoritukset (C2B) klo 7:00 alkaen puolen tunnin välein klo 18:00 asti. Klo 18:00 jälkeen vastaanotetut aineistot siirretään käsiteltäväksi seuraavana pankkipäivänä. SALA-erän eräpäivän on oltava pankkipäivä, muuten erä hylätään.
    • Lähtevät ulkomaanmaksut (C2B) klo 7:30 alkaen puolen tunnin välein kello 17:00 asti. Maksupäivänä ennen klo 17:00 vastaanotetut maksut käsitellään samana pankkipäivänä. Tämä koskee myös uudenvuodenaattoa ja kiirastorstaita.
  • Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 18:00 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
  • Tiliotteet: Osuuspankki ei muodosta tiliotteita, mikäli tiliotejaksolla ei ole ollut tapahtumia.
  • Rajoitukset maksuissa:
    • Maksujen osoitetiedoissa saa olla enintään 70 merkkiä
    • Tilisiirron viesti saa olla enintään 140 merkkiä pitkä, ei hyväksytä erikoismerkkejä
    • Kiinaan menevät maksut: jos maksulla käytetään BIC-koodia, maksuaineistolla ei saa olla pankin nimeä ja osoitetta
    • Sähköinen peruutus ei onnistu valuuttamaksuille (valuutta muu kuin euro). Mikäli halutaan peruuttaa valuuttamaksu, tulee olla yhteydessä Osuuspankin asiakastukeen. Peruutussanoma jää pankin päässä virheeseen. 
    • Peruutus ei onnistu, jos alkuperäinen maksu on maksettu köntässä muiden maksujen kanssa
    • Peruutus ei onnistu enää laskun eräpäivänä tai jos on laitettu lasku maksuun eräpäivällä "heti" (samana päivänä)

Samlink (Säästöpankkiryhmän, POP Pankki -ryhmän ja Handelsbanken Suomen yhteinen järjestelmätoimittaja)

  • Asiakastuki: 
    • puh. 0100 4052
    • Sähköposti: info@samlink.fi
  • Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 17:30 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
  • Rajoitteet maksuissa:
    • Osoitteessa saa olla enintään 70 merkkiä
    • Kiina-maksuissa osoitteessa saa olla enintään 35 merkkiä
    • Säästöpankilla viestikentässä saa olla enintään 140 merkkiä
    • Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
  • Säästöpankkiryhmä
    • Web Services -kanavan sopimusnumero: 05900378
    • Kotimaan maksut käsitellään saman päivän aikana myös muihin pankkeihin, jos aineisto on saapunut ennen klo 12:55 pankkiin
    • Palkka-aineistojen tulee olla saapunut pankkiin viimeistään klo 17:30 mennessä, jotta palkansaaja saa palkan seuraavana päivänä
    • Viitesuoritukset kuittaantuvat kerran kuussa, joka kuun 7. päivä
    • Maksuaineistoja voi lähettää 120 päivää ennen maksupäivää
    • Maksuaineistojen sisäänluvut ovat noin tasatunneinen klo 8:00-16:00 välillä ja noin klo 18:00 aikaan illalla
    • Aineiston olisi hyvä olla pankissa viimeistään klo 17:30, jotta se varmasti ehtii päivän viimeiseen sisäänlukuun.
    • Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
  • Handelsbanken
    • Web Services -kanavan sopimusnumero: 05760962
    • Tilisiirron viestikentässä saa olla enintään 35 merkkiä
    • Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
    • Maksuajot tapahtuvat päivän aikana tunnin välein. Viimeinen maksuajo tapahtuu alkuillasta ja yöllä maksuajoja ei ole.
    • Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
  • POP-pankki
    • Web Services -kanavan sopimusnumero: 06252381

Aktia Oy

  • Asiakastuki: 010 247 6700
  • Web Services -kanavan sopimusnumero: 06212831
  • Katetarkastus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 17:30 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
  • Maksuajot: 
    • SEPA-maksut: lähetysaika viimeistään klo 18:00. Ennen klo 14:30 pankkiin toimitetut aineistosiirtona tehdyt maksut (Lähtevät maksut -palvelu) välittyvät vastaanottajalle saman päivän aikana.
    • Maksuaineistojen (SEPA, SEPA toistuvaissuoritukset, ulkomaan maksut) eräpäivä voi olla enintään 120 päivää tulevaisuudessa. Enintään 2 päivää menneisyydessä olevat päivämäärät käsitellään kuten kuluvan päivän päivämäärä. Mikäli annettu eräpäivä ei ole pankkipäivä, maksut käsitellään seuraavana pankkipäivänä.
    • Palkka-aineisto (SEPA-toistuvaissuoritus) on vastaanottajalla aina seuraavana pankkipäivänä. Jos halutaan, että palkka on vastaanottajan tilillä vielä samana päivänä, täytyy tehdä normaali SEPA-maksu (ennen klo 14:30).
    • Ulkomaanmaksut: lähetysaika viimeistään klo 15:00
  • Rajoitteet maksuissa: Tilisiirron viestikentässä saa olla enintään 140 merkkiä
  • Tiliotteet: Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
  • Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan

Ålandsbanken

  • Asiakastuki: 
    • puh: 020 429 2920
    • Sähköposti: asiakaspalvelu@alandsbanken.fi
  • Web Services -kanavan sopimusnumero: 55
  • Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 16:15 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
  • Tiliotteet: Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
  • Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan

S-Pankki

  • Asiakastuki: 010 765 8703
  • Web Services -kanavan sopimusnumero: 1967543-8
  • Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 17:00 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
  • Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan

DnB Bank / Den Norske bank

  • Asiakastuki: 010 548 2100 
  • Sähköposti: finland.cm@dnb.no
  • Web Services -kanavan sopimusnumero: 1967543
  • Valuuttamaksut joudutaan käsittelemään manuaalisesti tiliotteelta. Kotimaan maksujen osalta voidaan saada pankista laskujenmaksupalaute, joka kuittaa laskut maksetuiksi. 
  • Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan

Holvi

Holvi on mahdollista ottaa käyttöön 11.6.2024 alkaen: Tiedote 
Holvin asiakastuki: Holvin asiakastuen yhteystiedot

Holvin kautta on mahdollista

  • Maksaa ostolaskuja ja saada näistä maksupalaute, jolla tapahtumat kuittaantuvat automaattisesti
  • Saada tiliote pankista (KTO) - muodossa
  • Saada konekieliset viitteet (KTL) - muodossa

Holvi ei tue tällä hetkellä seuraavia toimintoja

  • Ulkomaan maksuja (SEPA-alueen ulkopuolisia maksuja ja muita valuuttoja kuin euro)
  • "ERI" maksuja eli hyvityslaskujen vientiä maksuun
  • saldokyselyä
  • sähköistä maksun peruutusta
  • verotilisiirtojen maksua (voidaan hoitaa tavallisena tilisiirtona)




Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.