Tässä ohjeessa käydään läpi itselaskutusprosessi Netvisorin näkökulmasta. Itselaskutus on prosessi, jossa ostaja laatii laskun myyjän puolesta. Netvisor ei tue itselaskutusta suoranaisesti, mutta prosessin voi suorittaa seuraavilla ohjeilla, joissa kerrotaan, kuinka myyjä perustetaan toimittajaksi ja miten laskujen laatiminen, tarkastus ja maksaminen tapahtuvat.
Tämän voi tehdä Netvisorissa näin:
- Perusta myyjä toimittajaksi Ostoreskontraan. Toimittajan perustamisesta löytyy ohje täältä.
- Tee toimittajalle (myyjä) lasku ja tarkastuta se lakien ja asetusten mukaisesti myyjällä. Ostolaskun teosta löytyy ohjeistus täältä.
- Maksa lasku toimittajalle (myyjä). Ostolaskun maksatuksesta löytyy ohje täältä
Alla verottajan ohjeistus itselaskutukseen:
Laskutusvaatimukset arvonlisäverotuksessa
Kun itselaskutus on toteutettu ohjeistuksen mukaisesti, tästä muodostuu ostolasku. Laskua ei voi lähettää verkkolaskuna myyjälle. Netvisorin laskunäkymän voi halutessaan tulostaa ja antaa tämän tulosteen myyjälle vaikka sähköpostin välityksellä, mutta jos tässä itselaskutuksessa käytetään jotain dokumenttia pohjalla, jonka avulla laskutus tehdään, niin tämä pitäisi lähettää myyjälle. Laskusta ei muodostu kuvaa, koska kyseessä on ostolasku, jota ei ole tarkoitus lähettää eteenpäin.
Avainsanat: itselaskutus
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback