Virheeseen jääneitä maksuja käsitellään pankkiliikennenäkymän (Ostot > Maksut > Pankkiliikennenäkymä) kautta. Mikäli maksuaineistot jäävät virheeseen, niistä ilmoitetaan aineiston lähettäjälle sähköpostilla ja tekstiviestillä käyttäjän järjestelmän omiin tietoihin syöttämiin yhteystietoihin.


Virheet näkyvät pankki- ja laskuliikenteen seurantanäkymässä punaisella. Virhepalaute ja suluissa mahdollisesti oleva tarkempi selite kertovat maksuvirheen syyn. Esimerkiksi virhe "Maksatus hylkäytyi, ole hyvä ja laita lasku uudelleen maksatukseen. Tarvittaessa tarkista pankistasi hylkäytymisen syy. (NARR :: Agreement missing .)" kertoo sen, että maksuliikennesopimus ei ole kunnossa maksutilillä ja tulee olla yhteydessä omaan pankkiin.

 

Virheeseen jääneet maksuaineistot saa uudelleen maksuun klikkaamalla "Poista virheellinen maksu" -linkkiä (katso kuva yllä). Linkin klikkaaminen vie ostolaskun maksatusnäkymään, jossa on valittuna maksettavaksi ko. ostolasku ja josta laskun saa vietyä uudelleen maksuun. Mikäli useampi maksu on jäänyt virheeseen, suosittelemme ensin poistamaan pankki- ja laskuliikenteen seurantanäkymän kautta kaikki virheelliset maksut. Tähän ei ole olemassa massatyökalua, vaan virheeseen jääneet maksut tulee poistaa yksitellen. Tämän jälkeen halutut laskut voi laittaa korjatuin tiedoin maksuun "Avoimet ostolaskut" -näkymän kautta.

Tilisiirtojen osalta kun klikataan "Poista virheellinen maksu" -linkkiä, tämä vie näkymään, jossa voi luoda uuden tilisiirron. Tästä näkymästä voi siirtyä avoimiin ja maksettuihin tilisiirtoihin (Ostot > Tilisiirrot > Avoimet ja maksetut tilisiirrot). Virheeseen jäänyt tilisiirto, siirtyy Avoimet ja maksetut tilisiirrot -näkymässä otsikon "Maksuvalmiit" tai "Hyväksymättömät" -alle ja tilisiirto voidaan joko poistaa, muokata tai kopioda. 

Virheeseen jääneet verotilisiirrot tulee muodostaa uudelleen "Poista virheellinen maksu" -linkin klikkaamisen jälkeen. Nämä muodostetaan Taloushallinto > Yrityksen velvoitteet > Oma-aloitteiset verot näkymän kautta.

Virheeseen jääneet palkat saa poistettua klikkaamalla palkat-otsikon alla pankkitiliä. Tästä pääsee tarkempaan erittelyyn, mistä löytyy "Palauta palkkaerä palkanlaskentaan". Tämä poistaa virheeseen jääneen maksun pankkiliikennenäkymästä ja palkkalaskelmat palaavat käsiteltäväksi palkanlaskentaprosessiin. Samalla lähetetyt palkkailmoitukset mitätöityvät. Mikäli palkanlaskennasta on jo muodostunut tosite, sitä ei mitätöidä peruutusprosessissa. Jos palkat on jo maksettu toista kautta, palkkaerän palauttamisen jälkeen tulee odottaa, että palkkailmoitusten mitätöinti menee tulorekisteriin. Sen jälkeen palkkaprosessissa merkitään erä maksetuksi, jolloin muodostuu uudet palkkailmoitukset

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.