SISÄLTÖ
- Ole yhteydessä pankkiin
- Maksun peruutus sähköisesti Netvisorista
- Maksuaineiston manuaalinen peruutus
- Palkka-aineiston peruminen
- Palkkatietoilmoitukset ja peruminen
Ole yhteydessä pankkiin
Mikäli pankkiin lähetetty maksu täytyy peruuttaa, ota ensin yhteyttä pankkiisi (ellei kyseessä ole Nordea tai Osuuspankki, joille voi lähettää sähköisen peruutuspyynnön Netvisorista) ja pyydä maksun peruutusta. Kaikki pankit eivät pysty lähettämään maksulle peruutuksesta palautetta. Jos pankista kerrotaan, että aineiston peruutus on onnistunut, voi aineiston laittaa uudelleen maksuun Avoimet ostolaskut -näkymän (Ostot > Laskutus > Avoimet ostolaskut) kautta.
Mikäli maksun eräpäivä on sama kuin maksatuspäivä, ei aineistoa välttämättä ehditä peruuttamaan. Tulevan eräpäivän maksut saadaan yleensä peruutettua, mutta käytäntö vaihtelee pankeittain. Huom! Maksuaineiston tyyppi vaikuttaa siihen, että ehditäänkö sähköinen peruutuspyyntö käsitellä pankissa ja maksu perua onnistuneesti (esim. palkka-aineiston sähköinen peruutuspyyntö tulee lähettää pankkiin viimeistään kahta arkipäivää ennen palkanmaksupäivää). Netvisor-tuki opastaa peruutusprosessissa eteenpäin. Osassa tapauksia vaaditaan käyttäjän toimia. Laskun tai tilisiirron poistaminen Netvisorista ei poista maksua pankista!
Maksujen käsittelyaikataulun voi varmistaa pankista: Pankkien yhteystiedot ja maksuajot
Maksun peruutus sähköisesti Netvisorista
Mikäli yrityksellä on käytössä Nordean tai Osuuspankin pankkipalvelut ja -yhteys, jonka kautta maksujen sähköisten peruutuspyyntöjen lähetys on mahdollista, voidaan ostolaskujen maksuja sekä tilisiirtoja perua suoraan Netvisorin pankkiliikennenäkymässä (Ostot > Maksut > Pankkiliikennenäkymä). Tämä vaatii sen, että yritys on sopinut maksujen peruutuksesta pankin kanssa maksuliikennesopimuksella. Maksujen perumista varten käyttäjällä tulee olla myynti- ja ostoreskontrien oikeudet -näkymässä "Ostolaskujen ja palkkojen maksaja" ja "Tilisiirtojen maksaja" oikeudet.
Huom! Osuuspankin osalta konekielistä peruutuspyyntöä ei voi lähettää sellaiselle maksuaineistolle, jonka maksupäivä ja eräpäivä ovat sama päivä. Tällöin maksu tulee perua soittamalla Osuuspankkiin. Konekielistä peruutuspyyntöä ei voi lähettää myöskään Osuuspankin kautta maksettaviin ulkomaan valuuttamaksuille. Tämä koskee nimenomaan SEPA maksujen ulkopuolella muuta kautta reitittyviä maksuja ja näissä tapauksissa peruutuspyyntö tulee tehdä puhelimitse suoraan pankin kautta.
Jos alunperin on maksettu kerralla useampi maksuaineisto (ostolasku tai tilisiirto) samalla maksuerällä, peruutus on mahdollista tehdä yksittäiselle aineistolle. Mutta jos kyseessä on palkka-aineisto ei yksittäistä aineistoa voi perua, vaan se peruuttaa koko lähetetyn palkkaerän.
1. Peruuta maksuaineisto pankista
Sepa-maksut -otsikon alla klikataan pankkitili -linkkiä, joka ohjaa ko. tilin tapahtumien selaukseen. Peruutussanoma lähetetään pankkiin painamalla "Peruuta maksutoimeksianto pankista" -linkkiäperuutettavan maksurivin perästä. Maksun peruutus on mahdollista siinä tapauksessa, mikäli maksun eräpäivä on tulevaisuudessa. Jos maksun eräpäivä on kuluva päivä, peruutuksen onnistuminen riippuu siitä, että onko pankki ehtinyt jo käsitellä kyseisen maksuaineiston. Esim. Nordeaan maksuja lähtee Netvisorista jatkuvasti ja niitä käsitellään pankin päässä kaiken aikaa, joten maksun peruutusta ei välttämättä ehditä tehdä pankissa, mikäli peruutettava maksu on ehditty jo käsitellä pankin päässä.
Kun maksun peruutuspyyntö on lähetetty, maksun tilaksi muuttuu pankkiliikennenäkymässä "Maksutoimeksiannon peruutus lähetetty pankkiin, odottaa kuittausta" (katso kuva alla, kohta 1) Tämä tila näkyy niin pitkään kunnes pankki on käsitellyt peruutussanoman. Tässä voi kestää enintään tunnin.
2. Poista virheellinen maksu
Kun maksuaineiston peruutuspyyntö on käsitelty pankissa onnistuneesti ja siitä on tullut tieto Netvisoriin, vaihtuu maksun tilaksi "Maksutoimeksianto peruutettu käyttäjän toimesta". Tämän jälkeen peruutetun maksun voi poistaa järjestelmästä painamalla linkkiä "Poista virheellinen maksu" (2). Tämän myötä lasku poistuu maksupalvelussa -tilasta. Laskulla olevat muut maksut vaikuttavat siihen, mihin tilaan lasku palautuu. Normaalit tilisiirrot palautuvat lähettämätön tilaan virheellisen maksun poistamisen jälkeen. Verotilisiirrot poistuvat ja ne on luotava uudelleen.
Maksutoimeksiannon peruutus epäonnistui
Mikäli maksuperuutus epäonnistuu, ilmoitetaan siitä tekstillä "Maksutoimeksiannon peruutus epäonnistui", ja tällöin maksu veloitetaan pankkitililtä. Peruutuksen epäonnistumisen syy on yleensä jompikumpi seuraavista:
A) Maksun peruutussanoma on lähetetty maksun eräpäivänä, ja peruutussanoma saapuu pankkiin niin myöhään, että maksu on jo veloitettu tililtä.
B) Toinen vaihtoehto on, että pankin maksuliikennesopimukselta puuttuu sopimus peruutusaineistoista.
Maksuaineiston manuaalinen peruutus
Jos kyseessä on jonkun muun pankin kautta tehty maksu kuin Osuuspankin tai Nordean, josta peruutus tehdään sähköisesti niin muiden pankkien osalta peruutus pitää tehdä soittamalla pankkiin ja perua maksu sieltä. Tällöin tästä ei tule enää Netvisoriin tietoa, että maksu on peruutettu ja lasku ei lähde pois maksupalvelu tilasta. Huom! Mikäli tilisiirron maksun peruu soittamalla pankkiin, jää tilisiirrot maksupalvelussa-tilaan, niitä ei saa poistettua.
Maksuaineiston voi perua avaamalla ostolaskun ja ostolaskun toiminnot ja näytä maksut. Täältä valitaan rivin perästä peru maksu pankista. Tässä pitää siis muistaa perua maksu tätä ennen pankista tai jos tämän maksaa uudestaan ja ei ole peruttu pankista, niin tästä tulee tuplamaksu.
Tällöin avautuu alla oleva näkymä. Tästä pitää valita "Olen jo soittanut pankkiin ja saanut vahvistuksen maksun perumisesta"
Painetaan kuittaa maksu peruutetuksi, jolloin tämä on tehty. Tällöin myös laskun käsittelyhistoriassa näkee, että maksu on peruutettu käsin.
Tilisiirtoja ei pysty perumaan manuaalisesti, nämä jää maksupalvelussa -tilaan.
Palkka-aineiston peruminen
Sähköinen palkka-aineiston peruutus Netvisorin kautta on mahdollista, jos palkat on laitettu maksuun Nordean tai Osuuspankin tililtä. Muiden pankkien kohdalla palkka-aineisto peruutetaan soittamalla suoraan pankkiin. Palkka-aineistoa peruessa tulee maksutoimeksianto perua ennen kuin palauttaa palkkaerän palkanlaskentaan. HUOM! Palkka-aineisto usein otetaan pankissa käsittelyyn ja veloitetaan tililtä jo yhtä arkipäivää ennen palkanmaksupäivää, jonka vuoksi palkka-aineiston sähköinen peruutuspyyntö tulee lähettää pankkiin viimeistään kahta (2) arkipäivää ennen palkanmaksupäivää. Mikäli palkanmaksupäivään on alle kaksi arkipäivää ja palkka-aineisto pitää perua, ole yhteydessä suoraan pankkiin palkka-aineiston perumiseksi.
Toimi näin:
- Mene kohtaan Ostot > Maksut > Pankkiliikennenäkymä
- Klikkaa "Palkat (Toistuvaissuoritukset)" -otsikon alla pankkitilinumeroa, miltä palkat on maksettu.
- Lähetä peruutussanoma pankkiin linkillä "Peruuta maksutoimeksianto pankista" (katso kuva alla, kohta 1).
- Odota, että maksutoimeksianto kuittautuu onnistuneesti perutuksi. Kuittaus tulee pankista ja sen päivittymisessä Netvisoriin saattaa kestää hetki. Onnistuneen peruutuskuittauksen saaminen on tärkeää, jotta varmistutaan, ettei maksuja veloiteta tililtä eli että pankki on pystynyt/ehtinyt käsitellä peruutuspyynnön onnistuneesti.
- Poista palkka-aineisto maksatuksesta painamalla linkkiä "Palauta palkkaerä palkanlaskentaan" (2).
Mikäli samana päivänä on lähetetty useita palkkojen maksutoimeksiantoja ja halutun eli peruutettavan tapahtumarivin perässä ei ole näkyvissä toimintoa "Peruuta maksutoimeksianto pankista" ovat Myynti- ja ostoreskontrien käyttöoikeudet tällöin puutteelliset. Kun käyttöoikeuksia on riittävästi, on myös muiden kuin viimeisimmän maksuun siirretyn maksutoimeksiannon sähköinen peruuttaminen mahdollista palkanmaksupäivän puitteissa. Käyttöohje: Myynti- ja ostoreskontrien maksatusoikeudet
Peruttu palkkaerä menee palkanlaskentaprosessissa maksamattomiin palkkalaskelmiin.
Voit muokata palkkalaskelmia palauttamalla vaiheittain niitä taaksepäin ja viedä ne sitten tarvittaessa uudelleen maksuun tai merkitä ne maksetuksi. Mikäli palkanlaskennasta on muodostunut jo tosite, sitä ei automaattisesti mitätöidä perumisprosessissa.
Palkkatietoilmoitukset ja peruminen
Aina kun palkkalaskelmat palautetaan maksuun siirron jälkeen palkanlaskentaprosessiin, tulee huomioida muodostuneet palkkatietoilmoitukset. Käsittely riippuu siitä, missä vaiheessa peruminen/palauttaminen tehdään. Katso alta tilanteeseen tarkoitettu toimintaohje.
1. Palkkatietoilmoitukset "Lähetetty"
Palkkojen peruminen ja palkanlaskentaprosessiin palauttaminen tapahtuu jo siinä vaiheessa, kun palkkatietoilmoitukset ovat vielä "lähetetty" tilaisia. Tällöin "palauta palkkaerä palkanlaskentaan" toiminnallisuus antaa seuraavan ilmoituksen:
Tämä tarkoittaa sitä, että jos palkkalaskelmiin tehdään palkanlaskentaprosessissa muutoksia ja ne siirretään uudestaan maksuun, jää aiemmat palkkatietoilmoitukset voimaan vanhoilla tiedoilla ja jatkavat matkaansa tulorekisteriin (vaikka maksun painikkeessa lukee "Maksa ja lähetä palkkatietoilmoitukset"). Seuraa siis noita ilmoituksia ja kun niiden tila vaihtuu joko "Tulorekisterissä" tai "Hylätty", käsittele ne oikeanlaisiksi kohdassa Palkat > Palkanlaskenta > Palkkatietoilmoitukset > Näytä ilmoitus > muodosta korjaava/korvaava ilmoitus > tee muokkaukset manuaalisesti vastaamaan uudelleen muodostettuja laskelmia > Lähetä.
2. Palkkatietoilmoitukset "Tulorekisterissä"
Palkkojen peruminen ja palkanlaskentaprosessiin palauttaminen tapahtuu vasta siinä vaiheessa, kun palkkatietoilmoitukset ovat jo "tulorekisterissä" tilaisia. Tällöin "palauta palkkaerä palkanlaskentaan" toiminnallisuus antaa seuraavan ilmoituksen:
Tämä tarkoittaa sitä, että peruttujen palkkojen palkkatietoilmoitukset mitätöityvät tulorekisteristä. Kun siirrät palkat uudestaan maksuun tai merkitset ne maksetuksi, tulee sinun käydä lähettämässä palkkatietoilmoitukset tulorekisteriin kohdasta Palkat > Palkanlaskenta > Palkkatietoilmoitukset > Näytä ilmoitus > Tee ilmoitukselle > Muodosta korvaava ilmoitus > Lähetä.
3. Palkkatietoilmoitukset "Hylätty"
Palkkojen peruminen ja palkanlaskentaprosessiin palauttaminen tapahtuu vasta siinä vaiheessa, kun palkkatietoilmoitukset ovat jo "hylätty" tilaisia. Tällöin "palauta palkkaerä palkanlaskentaan" toiminnallisuus antaa seuraavan ilmoituksen:
Tämä tarkoittaa sitä, että peruttujen palkkojen palkkatietoilmoitukset ovat sisältäneet virheitä ja ne ovat hylkääntyneet. Kun siirrät palkat uudestaan maksuun, ei niistä lähde uusia palkkatietoilmoituksia (vaikka maksun painikkeessa lukee "Maksa ja lähetä palkkatietoilmoitukset"). Käy muokkaamassa hylättyjen palkkatietoilmoitusten sisältö vastaamaan uudestaan maksuun laitettuja laskelmia kohdasta Palkat > Palkanlaskenta > Palkkatietoilmoitukset > Näytä ilmoitus > Tee ilmoitukselle > Korjaa ilmoitusta > muokkaa tiedot manuaalisesti > Lähetä.
Jos ilmoitukset ovat "Lähettämätön" tilaisia, tulee ne ensin lähettää tulorekisteriin ja tehdä sen jälkeen tarvittavat muutokset niihin ja lähettää ne uudestaan. Jos ilmoitukset ovat "Merkitty toimitetuksi" tilassa, tulee ilmoitusten tila vaihtaa ensin "Merkitse lähettämättömäksi" ja lähettää ne tulorekisteriin ja tehdä sen jälkeen vielä tarvittavat muutokset niihin ja lähettää ne uudestaan.
Mikäli maksu peruuntuu tai hylkäytyy pankista esimerkiksi pankkivirheen vuoksi, tästä lähetetään käyttäjälle erikseen virheilmoitus. Käyttäjän on käytävä pankkiliikennenäkymässä palauttamassa palkkaerä palkanlaskentaan. Suosittelemme että käyttäjä odottaa, että palkkaerä palautetaan palkanlaskentaprosessiin vasta kun niistä muodostuneiden palkkatietoilmoitusten tila on kuittaantunut Netvisorissa "Tulorekisterissä" tilaiseksi. Tällöin palautus lähettää mitätöintipyynnöt tulorekisteriin palauttamisen yhteydessä.
Tarkistathan aina palkkatietoilmoitusten sisällön oikeellisuuden Netvisorista sekä tarvittaessa tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback