Ohje varmenteen hakuun

Tilitoimistokohtainen varmenne haetaan “Varmenne lakisääteisten ilmoitusten lähettämiseen” -nimisen widgetin kautta. Huomioitava, että ennen varmenteen hakemista tulee tilitoimiston alle linkitettynä vähintään yksi asiakas.  Kyseinen widget löytyy Netvisorin etusivulta sekä Taloushallinnon ja Palkkojen etusivuilta. Tilitoimistokohtaisella varmenteella tilitoimisto voi lähettää ilmoitukset kaikista niistä asiakasyrityksistä, joiden kanssa tilitoimistolla on voimassa oleva toimeksiantosopimus ja valtuudet ilmoitusten lähettämiseen. Tilitoimistokohtainen varmenne toimii niin tulorekisteri-ilmoittamiseen kuin myös muuhun lakisääteiseen ilmoittamiseen. 

Widget ohjaa hakemaan varmenteen verottajan sivuston kautta. Hakemus tulorekisterin teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tehdään siis verottajan sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemus käynnistää varmennetilauksen. 

Hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi voi tehdä ainoastaan hakijaorganisaation nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö eli

  • toimitusjohtaja
  • toimitusjohtajan sijainen
  • toimihenkilö, jolla on yksinedustamisoikeus
  • elinkeinonharjoittaja.

Kun hakemuksen tekee tilitoimisto tai muu palkkahallinnon ulkoistuskumppani, sillä pitää olla voimassa oleva toimeksiantosopimus ja valtuudet toimia asiakasyrityksensä puolesta.

Tilitoimisto muodostaa varmenteen ja yhdellä varmenteella hoitaa kaikkien asiakkaiden puolesta ilmoittamisen.

Kirjaudu verottajan sähköiseen asiointipalveluun tekemään hakemus osoitteessa https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/kehittaja/varmennepalvelu/tuotantovarmenteet/. Mikäli tarvitset apua hakemuksen tekemiseen, voit kysyä apua ja neuvoja suoraan viranomaiselta.

Muista nämä:

  • Netvisoria varten haetaan omat siirtotunnukset
  • Netvisorin kanava on viivästetty Web Service -rajapinta
  • "kenen puolesta" - tähän voi valita myös molemmat, mikäli tilitoimiston omat ilmoitukset lähetetään myös Netvisorista
  • tekniseksi yhteyshenkilöksi tilitoimiston käyttäjä
  • varmenteen tilaus käynnistyy automaattisesti

Tekniseksi yhteyshenkilöksi merkitty henkilö saa viranomaiselta turvasähköpostin ja tekstiviestinä pin-koodin, jolla turvasähköpostin saa auki.




Turvasähköpostissa saat siirtotunnuksen ja kertakäyttösalasanan. Ne syötetään Netvisorissa “Varmenne lakisääteiseen ilmoittamiseen” -widgetin kautta. Jotta käyttäjälle näkyy tuo widget, tulee hänet olla asetettuna yrityksen Netvisorin pääkäyttäjäksi sekä olla joko:

  • Palkanlaskennan toimintokohtaisissa oikeuksissa vähintään "muokkausoikeus" kohtaan "Palkanlaskenta" tai 
  • Accounting -oikeuksissa vähintään “muokkausoikeus” Kirjanpitäjän tai Käyttäjähallitsijan rooleissa.


Klikkaamalla widgetin tekstiä "Varmenne tietojen toimittamiseen", avautuu näkymä jonne siirtotunnukset ja kertakäyttösalasana voidaan antaa. Syötä siirtotunnus ja kertakäyttösalasana ja klikkaa "Lähetä varmenteen noutopyyntö". 

Tämän jälkeen Netvisor huolehtii varmenteen hakuprosessin valmiiksi.


Kun varmenne on kunnossa, se näyttää tältä.



Tilitoimistossa on Netvisor varmenne, mutta pitäisi olla tilitoimistovarmenne.


Jos tämä tilanne tapahtuu, niin tällöin pelkällä Netvisor varmenteella ei voi lähettää kuin tilitoimiston oman aineiston ja asiakasyritysten aineiston lähetys ei onnistu, ellei heillä ole omaa Netvisor varmennetta. 

Tällöin kannattaisi mennä Netvisorin etusivulle ja varmenne voimassa Widgettiin. 

Jos siellä lukee Netvisorin varmenne kattaa tämä vain yhden yrityksen. Siellä pitäisi lukea Tilitoimistokohtainen varmenne. 

Pääkäyttäjä voi purkaa varmenteen painamalla Pura valtuutus -nappia. 

Tämän jälkeen lähdetään tämän ohjesivun alusta hakemaan tilitoimistovarmennetta. Tämä tekee tähän muutaman päivän katkon. Tilitoimistovarmenteen voi hakea, jos yritys on tilitoimisto ja sen alle on linkitetty vähintään yksi asiakas. 










Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.