SISÄLTÖ

Uuden pankkitilin lisääminen

Pääset luomaan yritykselle pankkitilejä Yritysvalikko > Pankkitilit > Lisää pankkitili kautta. 

Lisää tilinumero IBAN-muodossa. Kun tilinumero on syötetty, tulee swift-koodi automaattisesti, mikäli kyseessä on suomalainen pankkitili. Voit myös halutessasi lisätä ulkomaisen pankkitilin. Tällöin tiedot tulee päivittää kaikkiin kenttiin itse. Ulkomaisesta, eli ei tuetusta pankkitilistä, sekä valuuttatilistä lisää ohjeen lopussa.

Voit määrittää valuutan, oletuksena EUR

Pankki tulee tilinumeron mukaan automaattisesti, mikäli kyseessä on suomalainen pankki

Voit määrittää pankkitilille sisäisen lisätiedon, joka näkyy pankkitilinäkymässä. Mikäli tilinumeron tulee näkyä myyntilaskulla, laita täppä kohtaan "tili käytettävissä laskulomakkeilla"

Pankkitilin ja Netvisorin välisestä pankkiliikenteestä, kuten maksamisesta Netvisorista ja tiliotteiden saapumisesta, sovitaan pankin kanssa tehtävällä maksuliikennesopimuksella, aiheesta lisää ohjeessa Maksuliikenteestä sopiminen ja sopimuspohjat

Kun pankkitili on lisätty, näkyy se pankkitilinäkymässä. Lähettäjän pankkitilit menevät verkkolaskusanomalla pankin nimen mukaan aakkosjärjestyksessä. Järjestyksen mukaan viimeinen pankkitili menee sanomalle lähettäjän iban-tilinumeroksi. Verkkolaskusanoman muodostumisesta on kerrottu lisää täällä.

Pankkitilien määrää ei ole rajoitettu.

"Laskulla" -sarake kertoo nopeasti, mitkä tilit näkyvät myyntilaskulla. Pankkitilin tila kertoo, onko tili tuettu Netvisorissa vai ei. Ulkomaiset pankkitilit näkyvät "manuaalinen" -tilaisina.

Kun tilin avaa muokkaustilaan, voi sen asetuksia muuttaa. Kirjanpidon tili asetetaan pankkitilin lisäämisen jälkeen avaamalla tili muokkaustilaan. Muokkaustilassa voidaan myös vaihtaa tilin maksatustunnus, jos se on normaalista poikkeava. Maksatustunnus on automaattisesti 0+y-tunnus. Mikäli valikosta ei löydy oikeaa maksatustunnusta, olethan yhteydessä asiakaspalveluun tuki.netvisor@visma.com.

Tilin voi myös sulkea muokkausnäkymästä painikkeesta “Poista käytöstä”. Tili tulee sulkea, jos pankkiaineistojen tuleminen halutaan lopettaa Netvisoriin. Huom! Tiliin liittyvä maksuliikennesopimus tulee katkaista itse pankista.

Pankkitilin saldohaku

Saldo ja saldon päiväys tulevat viimeisimmän tiliotteen mukaisesti, ellei ko. tilin maksuliikennesopimuksella ole sovittu saldon manuaalisesta päivityksestä. Saldo näkyy Netvisorin etusivulla Pankkitilit-widgetissä. Jos sopimus saldopäivityksistä on tehty, voit päivittää saldoa saldon vieressä olevasta "Päivitä saldo" -kuvakkeesta. Saldohaku on maksullinen ominaisuus ja onnistuneesta saldohausta peritään hinnaston saldohaku -veloitus. Mikäli sopimusta ei ole ja saldohaku epäonnistuu, ei tästä myöskään peritä veloitusta. Jos yrityksellä on käytössä ns. luottolimiitti tai vastaava, luottolimiitin käytettävissä olevan saldon näkee viemällä hiiren saldon päälle ja saldo tulee näkyviin "Käytettävissä" -huomioikkunaan. Saldohaku vaatii käyttöoikeuksista muokkausoikeuden pankkitilien hallintaan.


Pankkitilin käyttäminen verkkolaskuosoitteena

Mikäli pankkitiliä halutaan käyttää verkkolaskuosoitteena ja tästä on pankin kanssa sovittu maksuliikennesopimuksella, voidaan pankkitili lisätä Laskutusosoitteet-sivulla verkkolaskuosoitteeksi.

Pankkitilin vaihtaminen

Jos yrityksen pankkitili vaihtuu Netvisorin käytön aikana, lisätään uusi tili ja tehdään sille maksuliikennesopimus yllä mainitulla tavalla. Kun vanhan tilin käyttö lopetetaan, painetaan tilin muokkaustilassa sen asetuksista "Poista käytöstä" ja päätetään maksuliikennesopimus pankin kanssa.

Pankkitilin siirto yrityksestä toiseen

Pankkitili tulee poistaa käytöstä yrityksessä, josta pankkitili siirretään. Tämän jälkeen tilin voi lisätä toisen yrityksen pankkitileihin. Jos aikaisemman ja uuden yrityksen y-tunnukset ovat eriävät, tulee pankin kanssa tehdä uusi maksuliikennesopimus. Jos uusi yritys on samalla y-tunnuksella, ei tarvitse tehdä muutoksia maksuliikennesopimukseen. Mahdollinen vaihtoehtoinen maksatustunnus voidaan lisätä itse pankkitilin asetuksiin. Maksatustunnus on oletuksena 0+yrityksen y-tunnus ilman väliviivaa. Kun pankkitili on poistettu yrityksestä käytöstä, jatkossa tällaisen pankkitilin tiliotteet löytyvät Tiliotteet-näkymästä valitsemalla Tili-alasvetovalikosta "Poistetut".

Ei tuettu pankkitili

Voit lisätä ulkomaalaisen pankin pankkitilin tai sellaisen pankin pankkitilin, jonka kanssa ei ole mahdollista tehdä maksuliikennesopimusta Netvisoriin. Tällöin pankkitilin käsittely on manuaalista eli lähtevät maksut ja tiliraportointi eivät toimi automaattisesti Web Service-kanavaa pitkin vaan tulee hoitaa muulla tavalla. Jos ulkomaalainen pankkitili on valittu näkyviin laskulomakkeelle, tulee huomioida, että jotkin pankit eivät pysty vastaanottamaan verkkolaskuja, joissa on näkyvillä ulkomaalainen pankkitili.

Valuuttatili

Jotta valuuttatilin voi tallentaa Netvisoriin sen on oltava kotimainen FI-alkuinen tili. Kun valuuttamääräinen tili tallennetaan Netvisoriin, valuuttakurssia ei käsitellä automaattisesti. Tilin maksuliikennesopimuksella tulee sitten sopia aineistosiirroista Netvisoriin sekä maksamisesta mikäli valuuttatililtä halutaan esim. maksaa valuuttamääräisiä maksuja. Kirjanpitovaluutta on Netvisorissa aina euro. Valuuttatiliin ei saa saldohaku mahdollisuutta, vaan tilin saldo tulee saapuneen tiliotteen mukaan.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.