Netvisor | Tuki
  • Käyttöohje
  • Community
  • Yhteystiedot
Kirjaudu tukeen
Uusi tukipyyntö

  1. Netvisor tukiportaali
  2. Myynti
  3. Asiakkaat

Uuden asiakkaan luominen

Uuden asiakkaan luominen käynnistetään seuraavasti: Myynti > Asiakkaat > Uusi asiakas.

Tai "Luo uusi" valikon kautta:

Uusi_asiakas_haku.jpg

tai

Luo_uusi_asiakas.png

Tämän jälkeen avautuu seuraava näkymä:

 

Uutta asiakasta syötettäessä on järjestelmän kannalta vain kaksi pakollista tietoa: Nimi ja Y-tunnus (jos yritysasiakas). Käytännössä on kuitenkin syötettävä myös asiakkaan Osoite, Postinumero ja Postitoimipaikka (Huom! Lasku voidaan tulostaa vain paikallisesti, mikäli nämä tiedot puuttuvat).

Perustiedot (1)

Nimi - Asiakkaan nimi. Nimikentän alapuolella oleva kenttä on nimen jatketta varten.
Asiakaskoodi -
Koodin määrittäminen on vapaaehtoista, mutta mikäli asiakastietoja päivitetään csv-tiedostosta, niin silloin koodi on pakollinen tieto (kohdistin). Suosittelemme koodin käyttöä.
Asiakasryhmä -
Asiakkaan asiakasryhmä valitaan tästä.
Y-tunnus -
Asiakkaan Y-tunnus. Jos kyseessä on henkilöasiakas, rastitetaan henkilöasiakas kohta. Tällöin y-tunnusta ei voi syöttää. 
Vastaanottajan OVT- tunnus (jos tieto poikkeaa yrityksen y- tunnuksesta). Tähän kenttään voi laittaa jonkun asiakaskohtaisen tiedon, joka pitää välittyä verkkolaskuaineistolla vastaanottajalle. Esim. tehdasnumero tms. muuttumaton tieto, jonka vastaanottaja vaatii. Tämän kentän tieto menee finvoice-aineistolla tagiin BuyerOrganisationUnitNumber. Kenttään ei pidä laittaa asiakkaan verkkolaskuosoitetta.

"Hae tiedot"
Y-tunnus -linkistä pääsee Ytj:n sivuille. Asiakaan tiedot voidaan hakea suoraan Ytj:stä syöttämällä haluttu y-tunnus ja painamalla "Hae -tiedot" -napista.  Verkkolaskuosoitetietoja ei haeta, vaan ne on syötettävä erikseen mikäli halutaan laskuttaa verkkolaskulla. Tällä hetkellä y-tunnushaku toimii yhtiömuodoilla: osakeyhtiö, asunto-osakeyhtiö ja osuuskunnat. Haemme tiedot ytj:stä rajapintaa hyödyntäen ja toistaiseksi sitä kautta vain nämä yhtiömuodot on saatavilla.

Laskutusosoite (2)

Osoite - Asiakkaan laskutusosoite.
Postinumero ja- toimipaikka -
Asiakkaan laskutusosoitteen postinumero- ja toimipaikka.
Maa -
On ratkaiseva tieto ko. asiakkaalle muodostettavien laskujen oletustiliöinnissä ja ALV -käsittelyssä. Järjestelmä käyttää asiakkaan maan mukaista kirjanpidon oletusmyyntitiliä ja käsittelee ALV:n maatiedon mukaan (kotimainen, EU ja EU:n ulkopuolinen).
Sähköpostilaskutusosoite - Asiakkaan sähköpostilaskutusosoite. Tämä kenttä ei ole pakollinen, mikäli sähköpostilaskutusta ei käytetä.

Sähköistä laskutusta varten kaikki kentät (lukuunottomatta sähköpostilaskutusosoite-kenttää) on täytettävä. Osoite-kentän alapuolella on osoitteen jatke -kenttä.

Toimipaikka (3)

Nimi - Toimipaikan nimi.
Osoite - Asiakkaan toimitusosoite.
Postinumero ja- toimipaikka -
Asiakkaan toimipaikan postinumero- ja toimipaikka.

Mikäli toimipaikkatietoja tarvitaan, on jokainen kentistä täytettävä (sähköinen laskutus estyy, mikäli tiedot ovat vajaat!). Ilman CRM-osiota käytössä on vain yksi toimipaikka per asiakas.

Verkkolaskutustiedot (4)

Verkkolaskutusosoite - Kenttään tulee asiakkaan verkkolaskuosoite.
Verkkolaskuoperaattori -
Valitaan listasta oikea operaattori.

Netvisor olettaa, että verkkolaskuosoite on ns. IBAN- muodossa ja jos näin ei ole tulee ilmoitus virheellisestä osoitteesta. Ruksaamalla kohdan "Ohita verkkolaskuosoitteen tarkistus tietoja tallennettaessa" ohitetaan IBAN tarkistus ja verkkolaskuosoite kenttään voidaan syöttää osoite OVT -muodossa. Tällöin pitää aina itse tarkistaa, että osoite on oikein.

"Luo asiakas" - Syötetty asiakastieto tallennetaan.
"Luo asiakas ja laskuta" - Syötetty asiakastieto tallennetaan ja samalla avataan uuden myyntilaskun syöttötoiminto kyseiselle asiakkaalle.

 

Muodostuneen asiakaskortin ohjeet löytyvät asiakaslistaus sivulta.

Visma logo

Visma Solutions Oy

Valtakatu 51
53100 Lappeenranta
Finland

Keskuskatu 3
00100 Helsinki
Finland

Palveluosiot

  • Palveluhallinta
  • Myynti
  • Tuotteet ja varasto
  • Ostot
  • Taloushallinto
  • Matkat
  • Taloushallinto
  • Työaika
  • Palkat
  • Tehtävät
  • Laajennokset
  • Koulutukset
  • Integraatiot

Tuki

  • Ota yhteyttä
  • Tilannehuone
  • Community
  • Koulutukset
  • Käyttöohje

Yritys

  • Rekrytointi
  • Community
  • Ota yhteyttä
© Netvisor on osa Visma-konsernia Privacy policy | Cookie policy