Aloita uusi aihe
T

Teija Marttila

Visma

Integraatioliittymän käyttöönotto

18-09-2018 12:17 pm tekijä Teija Marttila

 

(Julkaistu: 06-04-2018)

 

Ohjelmistoliittymiä Netvisoriin rakennettaessa yhtenä keskeisenä kysymyksenä tulee esiin: ”Kuinka integraatio käyttöönotetaan käytännössä?”. Kun loppuasiakas ottaa käyttöön ulkoisen ohjelmiston Netvisorin rinnalle, tulee varsinainen käyttöönotto ja siihen liittyvät asetukset integraation osalta hallita ulkoisessa ohjelmistossa.

 

Netvisorin puolella asiakkaan tulee ennen käyttöönottoa omassa Netvisor –ympäristössä aktivoida ohjelmistorajapintapalvelu. Netvisorin ohjelmistorajapintapalvelu kytketään päälle, kun halutaan siirtää tietoja Netvisoriin tai Netvisorista. Netvisorin ohjelmistorajapintapalvelu-osion käyttö kuuluu Professional- ja Premium-palvelupaketteihin ja palvelu pitää erikseen aktivoida Yritysvalikon kohdasta “Rajapintaresurssien käyttöoikeudet”. Palvelun aktivoiminen ja poistaminen voidaan tehdä yrityksen Käyttäjähallitsijan (KH), tilitoimiston pääkäyttäjän (TPK) tai yrityksen pääkäyttäjän toimesta. Loppuasiakkaan tulee käydä lisäämässä integraatio “Rajapintaresurssien käyttöoikeudet”-sivulla Integraatiot-paneeliin. Loppuasiakas myös antaa integraatiolle oikeuden käyttää tarvittavia resursseja, joten loppuasiakkaalle tulee kertoa ja perustella, mitä resursseja integraatio vaatii toimiakseen.

 

Mikäli integraatio on Netvisor Marketplace:ssa, asiakas voi hakea integraatiota nimellä.

Jos kyseessä on räätälöity integraatio tulee asiakkaan antaa käyttöoikeusavain, jotta oikea integraatio löytyy. Käyttöoikeusavain on toimitettu tuotantotunnuksien toimituksen yhteydessä. Tarkemmat ohjeet Rajapintaresurssien käyttöoikeuksista löydät ohjesivultamme: Rajapintaresurssien käyttöoikeuksien salliminen ja poistaminen

 

Tämän lisäksi tarvitaan käyttäjäkohtaiset ohjelmistorajapintatunnukset. Nämä muodostetaan Yritysvalikon kohdassa "Ohjelmistorajapinta ja tunnisteet" ja suosittelemme, että asiakas muodostaa omat, uudet ohjelmistorajapintatunnukset jokaiselle käyttöönottamalleen inegraatiolle. Kun ohjelmistorajapintatunnukset on muodostettu, asettaa loppuasiakas tunnukset joko ulkoisen ohjelmiston asetuksiin (mikäli tällainen asetussivu on asiakkaan hallittavissa) tai toimittaa muodostamansa tunnukset liittymää hallinnoivalle taholle. Netvisorin ohjelmistorajapintapalvelusta ja -tunnuksista löytyy tarkempi ohje ohjesivuiltamme: Ohjelmistorajapintatunnusten luominen

 

Ohjelmistorajapintatunnuksia käsiteltäessä tulee huomioida, että ohjelmistointegraation toteuttaja ja ohjelmistointegraatiota käyttävä asiakas vastaavat ohjelmistointegraation Netvisoriin siirtämistä aineistoista.

 

Kun käyttöönotto on tehty ja ensimmäisiä aineistosiirtoja tehdään, käsittelee Netvisorin ohjelmistorajapintapalvelu saapuneet rajapintapyynnöt reaaliaikaisesti integraatioliittymän lähettämässä järjestyksessä. Jos pyyntö on onnistunut, tallentuu lähetetty aineisto sille varattuun näkymään Netvisorissa. Netvisorissa ei ole erillistä näkymää ohjelmistorajapinnan yli saapuneille aineistoille. Mikäli siis Netvisoriin on ohjelmistorajapinnan yli tuotu tilauksia, näkyvät tilaukset tilausnäkymässä, luodut asiakkaat asiakasrekisterissä jne.

 

Käyttöönotto on usein asiakkaan ensimmäinen kontakti ohjelmistoliittymään ja sen käyttöön. Huolella suunniteltu käyttöönottoprosessi tekeekin liittymän käyttöönotosta nopeaa ja miellyttävää.

 

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin