Aloita uusi aihe
S

Sonja Kukkula

Asiakastietojen päivitys

19-09-2018 3:24 pm tekijä Sonja Kukkula

(Julkaistu: 15-03-2018)

Asiakastietojen päivitys

Asiakastiedot voidaan synkronoida Netvisorin ja jonkin toisen järjestelmän välillä käyttämällä seuraavia resursseja

 

Näistä löydät tarkemmat tiedot täältä.

 

Asiakastietojen päivityksessä voi alkutilanne olla joku näistä.

  1. Asiakastiedot ovat ennestään vain Netvisorissa. Tälläin asiakastiedot saa haettua Netvisorista käyttämällä näitä resursseja:
    • Asiakaslistauksen haku
    • Asiakkaan tietojen haku
  2. Asiakastiedot ovat ennestään vain integroitavassa järjestelmässä
    • Netvisorissa olevat asiakastiedot kannattaa hakea varmuuden vuoksi asiakaslistauksen haulla.
    • Asiakkaan lisäys Netvisoriin
    • Tunnisteena voi käyttää joko ulkoisessa järjestelmässä olevaa asiakaskoodia tai rajapinnan palauttamaa NetvisorID:ta. NetvisorID on muuttumaton eli tätä ei vahingossakaan pääse muokkaamaan.
  3. Asiakastietoja on ennestään molemmissa järjestelmissä
    • Asiakaslistauksen haku
    • Asiakastietojen haku
    • Tietojen yhdistäminen
    • Netvisorista puuttuvien asiakkaiden lisäys Netvisoriin

 

Asiakasrekisterin ylläpito käytännössä

  • Tarkista asiakasrekisteristä asiakas NetvisorID:n perusteella, tämä on uniikki numero ja se ei muutu. Tähän voit käyttää asiakaslistauksen hakua ja asiakkaan tietojen hakua.
  • Mikäli asiakas löytyy, asiakkaan tiedot päivitetään. Jos asiakasta ei löydy, lisätään uusi asiakaskortti.

 

Asiakastietojen pitäminen ajan tasalla jatkossa

  • Integraation kannalta on helpointa, jos voidaan päättää jomman kumman järjestelmän olevan pääjärjestelmä ja asiakastietoja päivitetään vain yhteen suuntaan
  • Asiakastietojen päivitys molempiin suuntiin on mahdollista rajapinnan kautta, mutta tällainen ratkaisu vaatii enemmän hienosäätöä integraatiototeutuksessa

 

TEMP-asiakkaan käytöstä myyntilaskulla/tilauksella

Rajapinnan yli tuotavat myyntilaskut ja tilaukset on myös mahdollista kohdistaa tilapäisasiakaalle (TEMP).

 

Tilapäisasiakasta käytettäessä tulee huomioida muutama asia:

  • verkko- tai sähköpostilaskutus ei mahdollinen
  • asiakaskohtainen raportointi menetetään

 

Suosituksemme on, että rajapinnan yli tuotavilla myyntilaskuilla ja tilauksilla käytetään asiakasrekisteriin lisättyjä asiakaskortteja.

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin