Visma Financial Solutions Oy:n perintäpalvelu Duetto mahdollistaa laskujen siirron perintään sähköisesti. Perintä voidaan vaivattomasti käynnistää osana Netvisorin laskujenkäsittelyprosessia.

Lisätietoja Visma Financial Solutions Oy:n huomautus- ja perintäpalvelu Duetosta löytyy osoitteesta https://www.visma.fi/financial

Palvelun käyttöönotto ja hinnoittelu

Saat palvelun käyttöösi Netvisor Storesta. Palvelun käyttöönottoa varten tarvitset jonkin seuraavista käyttöoikeuksista: Käyttäjähallitsija (KH), Tilitoimiston pääkäyttäjä (TPK), Yrityksen pääkäyttäjä, Yrityskäyttäjä-profiili tai Kaikki oikeudet-profiili. Lisäksi Omissa perusasetuksissa tulee olla tallennettuna viestinnän sähköpostiosoite. Palvelun käyttöönotto ei vaadi Web Service -rajapinnan käyttöä. 

  1. Valitse “Ota käyttöön”. Palvelun käyttöönotossa kerrotaan, mitä tietoja palvelussa siirretään.
  2. Valitse “Siirry Dueton käyttöönottoon”.
  3. Hyväksy palvelun käyttöehdot.
  4. Palvelu aktivoituu Netvisorissa ja pääset lähettämään laskuja kätevästi Duetto huomautus- ja perintäpalveluun.

Duettoon lähetetystä aineistosta Netvisor veloittaa verkkolaskun lähetystransaktion mukaisen hinnan. Löydät hinnastomme täältä. Palveluun ei liity kiinteää vuosimaksua, mutta Duetto voi veloittaa omia transaktiomaksuja. Dueton kuluihin liittyen tulee olla yhteydessä Duettoon.

Lisätietoa palvelusta löydät Dueton sivuilta Netvisor MarketPlacesta

Mikäli käyttöönotto jää kesken, menee palvelu ns. odottaa aktivoitumista -tilaan. Tämä nollaantuu 24h kuluessa ja tällöin palvelu menee pois päältä ja käyttöönoton voi halutessaan aloittaa uudestaan. 

Duetto huomautuspalvelun käyttäminen

Aineiston lähetys Visma Financial Solutions Oy:n huomautuspalvelu Duettoon tapahtuu Avoimet myyntilaskut -näkymästä normaalin tulostus- ja lähetysprosessin mukaisesti. Näkymässä valitaan erääntynyt ja valitaan näkymän alalaidasta "Käsittele erääntyneet". Avautuvasta valikosta valitaan "Siirrä Visma Duetto palveluun"

Laskusta voidaan muodostaa huomautusaineisto, kun lasku on tilassa "Erääntynyt". Laskujen perintätilaa voi muuttaa manuaalisesti Avoimet myyntilaskut -näkymän "Päivitä tila" linkistä halutun laskun kohdalla. Mikäli asiakas on perintäkiellossa ei laskua voi siirtää Duetto-palveluun.

Tulostus- ja lähetysprosessissa laskujen lähetyskanavaksi muodostuu automaattisesti Visma Duetto huomautuspalvelu. Aineistot lähetetään Duetolle klikkaamalla painiketta "Lähetä aineistot Visma Duetto huomautuspalveluun"

Duetto perintäpalvelun käyttäminen

Aineiston lähetys Duetto perintäpalveluun tapahtuu niin ikään Avoimet myyntilaskut -näkymästä. Näkymässä valitaan lasku, joka on osiossa "Huomautettu", ja klikataan painiketta "Käsittele erääntyneet". Avautuvasta valikosta valitaan "Siirrä Visma Duetto palveluun". Laskusta voidaan muodostaa perintätoimeksiantoaineisto, kun se on tilassa "Huomautettu". Tämä tarkoittaa sitä, että laskusta on aiemmin lähetetty sekä maksumuistutus että -huomautus, ja perintätila on sen mukaisesti päivittynyt. Laskujen perintätilaa voi muuttaa manuaalisesti Avoimet myyntilaskut -näkymän "Päivitä tila" linkistä halutun laskun kohdalla.

Avautuvassa lähetysprosessinäkymässä aineistotyyppinä on perintäkirje, ja lähetyskanavana "Perintäpalvelu Visma Duetto". Aineistot lähetetään Duettoon klikkaamalla painiketta "Lähetä perintäkirje Duetto perintäpalveluun"

Duetto toimintaperiaatteet

Duettoon lähetetyt laskut näkyvät Avoimet myyntilaskut -näkymässä Visma Duetto palvelussa -otsikon alla.

Duettoon lähetetystä aineistosta veloitetaan verkkolaskun lähetystransaktion mukainen hinta.

Duetto huomautus- tai perintäpalveluun lähetetyille laskuille päivitetään perintätilat Dueton toimesta. Kun avaat laskun, laskulle tehty viimeisin perintävaihe näkyy laskun otsikkorivillä. Netvisorin perintätekstien oletusasetuksiin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, sillä ne on tarkoitettu manuaaliseen perintään. Duetolla on omat laskupohjat asiakkaille eteenpäin lähteville laskuille ja mikäli halutaan, että Duetosta lähtevistä perintäkirjeisiin tulee jotain erityistekstejä, tulee tällöin olla Duettoon yhteydessä. Dueton perintä tukee aputoiminimen käyttöä, eli jos laskulla on valittuna aputoiminimi, menee tästä tieto myös Duetolle. 

Dueton perinnän kautta voidaan myös hoitaa ulkomaisten laskujen perintää.

Mikäli laskuun, joka on lähetetty Duettoon, tulee suoritus, niin Saapuneet viitesuoritukset -listauksessa ja tiliotenäkymässä ko. suorituksen kohdalla näytetään teksti, joka kertoo, että suoritus on saapunut Duetto perintäpalveluun lähetettyyn laskuun. Ohimaksuaineistot lähtevät automaattisesti Duettoon huomautukseen tai perintään siirrettyjen laskujen suorituksista. Näin perinnässä oleva saldo pysyy koko ajan ajantasalla. Suoritus kohdistuu automaattisesti, jos se sisältää oikean laskun viitenumeron ja summan ja saapuu konekielisenä viiteaineistona Netvisoriin. 

Jos lasku lähetetään virheellisesti Dueton perintään, tulee perintä peruuttaa olemalla yhteydessä suoraan Visma Financial Solutions Oy:hyn. Tämän jälkeen ilmoita Netvisorin asiakastukeen kirjallisesti yritys, josta lasku on lähetetty sekä laskunumero, jotta lasku palautetaan erääntyneeksi.

Manuaalisen suorituksen lisääminen Duetto palveluun lähetetylle laskulle

Mikäli asiakkaalta tullut ohisuoritus kirjataan manuaalisesti laskulle, tulee suorituksen kirjauksen yhteydessä ottaa täppä pois kohdasta "Suoritus on tilitys perintäyhtiöltä". Tämä toimenpide ilmoittaa Duettoon asiakkaalta tulleen ohisuorituksen

Huomaathan myös, että jos täppä jätetään kohtaan "Suoritus on tilitys perintäyhtiöltä" tulee maksajaksi aina automaattisesti Duetto, vaikka suorituksen luonnissa tähän syötettäisiin jokin muu tieto. 

Netvisorin luottotappiokäsittelystä ei mene tietoa Duetolle, joten jos tätä käytetään, pitää olla Duettoon ensiksi yhteydessä. 

Jos Dueton palvelussa olevaan laskuun kohdistaa hyvityslaskun, niin tästä lähtee Duetolle ohisuoritustieto. 

Jos asiakas maksaa suoraan asiakkaan ilmoittamalle tilille ja viite täsmää, niin tämä kohdistuu Netvisorissa automaattisesti ja ohisuorituksesta menee automaattisesti tieto Duetolle.

Yhteyshenkilön tiedot asiakaskortilla

Jotta perintätoimiston työ helpottuu, kannattaa asiakaskortille lisätä oletusyhteyshenkilön puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Toiminto löytyy asiakaskortin päänäkymän oikeasta yläkulmasta seuraavasti

Oletusyhteyshenkilön yhteystiedot sisältyvät perintätoimistolle lähetettävään siirtotiedostoon ja näin perinnän prosessi helpottuu. Kun luot tämän yhteyshenkilön, tulee siitä automaattisesti ko. asiakkaan oletusyhteyshenkilö. Lisäksi Myynnin perustiedoissa tulee olla valittuna kohta "Tuo asiakkaan oletusyhteyshenkilö laskulle".

Perintäkulut

Mikäli Duettoon lähetettäville laskuille halutaan lisätä perintäkulu, tulisi tästä olla yhteydessä Visma Financial Solutions Oy:n tukeen. Kun perintäkuluista ollaan sovittu heidän kanssaan, voidaan Netvisorissa laskuille lisätä perintäkulu normaalisti menemällä Myynti > Korko ja perintä > Laskujen perintä ennen laskun lähettämistä Duettoon. Katso lisää perintäkulun lisäämisestä ohjeesta: Laskujen perintä. Huomaathan, että lisättävä kulu tulee aina olla saman suuruinen kuin se summa, josta Dueton kanssa on sovittu.

Duetto Master-tunnukset

Haluatko seurata koostetusti kaikkien hallitsemiesi yritysten toimeksiantojen tilaa Dueton palvelusta? Master-tunnuksella voit hallinnoida useiden yritysten toimeksiantoja yhdellä kirjautumisella. Master-tunnus soveltuu siis hyvin tilitoimistojen, konserniyritysten tai muiden useiden yritysten perintää hallinnoivien käyttöön. Master-tunnuksen saat lähettämällä sähköpostia osoitteeseen fsf.toimeksiantajapalvelu@visma.com. Mikäli hoidat perintää yrityksille, jotka jo käyttävät Duetto perintäpalveluita, ilmoitathan nämä yritykset sähköpostin yhteydessä.

Palvelun poistaminen

Duetto palvelu voidaan sulkea Netvisor Storen kautta. Tämä lähtee heti pois käytöstä. Poistosta ei lähde ilmoitusta erikseen Duettoon, joten Duetto käsittelee taustalla sinne jo ennestään lähetetyt laskut. Suosittelemme poistotilanteessa olemaan yhteydessä myös Dueton puolelle ja kertomaan, että palvelu on lopetettu ja tässä pitäisi myös ottaa kantaa mitä tehdään Duetossa jo käsittelyssä oleville laskuille, hoidetaanko perintä loppuun asti Duetossa vai lopetetaanko tämä myös samalla kun palvelun käyttö lopetetaan. 

 

 

 

 

 

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.