Aloita uusi aihe
A

Anonymous

Hyvityslaskun ja maksumuistutuksen eräpäivä verkkolaskuissa

12-09-2018 12:03 pm tekijä Anonymous

Miksi maksumuistutukseen/huomautukseen ei saa laitettua eräpäiväksi HETI?

Ja onko tässä muutakin muutettu lähiaikoina?

Aiemmin onnistui lähettää verkkolaskuna maksumuikkari niin, että laittoi eräpäiväksi huomisen (ei huolinut kuluvaa päivää) mutta nyt heittää lähetyksen hylkäykseen. Ja vasta tässä hylkäyksessä kertoo, että pitääkin olla neljä pankkipäivää!

Miksi tuota ei kerrota siinä lähetysnäytöllä?

 

Sama ongelma koskee hyvityslaskua.

Tein hyvityslaskun veloituslaskun "muodosta hyvityslasku" toiminnon kautta, antoi laskun pvm ja eräpvm kuluvalle päivälle, lähetin hyvityslaskun verkkolaskuna, kaikki hyvin. Vaan ei ollutkaan, neljä päivää myöhemmin hyvityslasku herjaa avoimet myyntilaskut -näytöllä hylättyä koska "eräpäivä pitää olla neljä pankkipäivää".

Ihan oikeasti Visman väki, jos teette pakkosääntöjä niin koodatkaa ne toimimaan joka paikassa!

Todella raivostuttavaa lähettää lasku ja luulla kaiken menneen oikein ja sitten monta päivää perässä tulee herjoja hähhhää eipä mennytkään! Woman Frustrated


A

Anonymous

12-09-2018 12:10 pm tekijä Anonymous

Lähetysnäkymässä lukee

"Verkkolaskuna lähetettävien maksumuistutusten ja –huomautusten sekä perintäkirjeiden eräpäivä täytyy olla tulevaisuudessa.

Voit muuttaa eräpäivät sanomalle kohdasta "Maksumuistutusten ja –huomautusten sekä perintäkirjeiden uusi eräpäivä". Eräpäivä muutetaan vain lähtevälle sanomalle, reskontrassa olevan laskun eräpäivä ei muutu."

Miksi tuossa ei lue se NELJÄ PANKKIPÄIVÄÄ!!!

Tänään on siis ke 12.9., tarjoaa uudeksi eräpäiväksi 17.9., tuleeko siitä nyt se neljä pankkipäivää? Ke-to-pe-la eli ilmeisesti kuluva päivä lasketaan mukaan?

L

Laura Niiranen

Visma

12-09-2018 3:25 pm tekijä Laura Niiranen

Hei Taina,

 

laskun eräpäivä ei muutu reskontrassa, kun se muutetaan laskun lähetysprosessissa tulevaisuuteen. Jos haluat laskulle ilmoituksen, että lasku tulee maksaa heti, voisit tehdä maksuehdon "HETI" ja käyttää sitä näillä laskuilla. Käyttöliittymässä ehdotetulla eräpäivällä laskut menevät varmasti eteenpäin asiakkaille.

 

Tulemme parantamaan käyttöliittymään lähetysprosessin osalta ohjeistusta koskemaan myös hyvitylaskuja ja lisäämme tiedon noista pankkipäivistä. Hyvityslaskuja koskeva ohjeistus päivittyy käyttöliittymään ensi yön aikana. 

A

Anonymous

12-09-2018 3:53 pm tekijä Anonymous

Haluan maksumuistutukseen eräpäivän kohdalle tekstin "heti".  Ja varsinkin haluan, että ne yleensä lähtee eteenpäin. Ei ole ainakaan minun silmiin osunut tiedotetta, että tällainen neljä pankkipäivää -muutos on tehty, aiemmin muikkarin voinut lähettää eräpäivällä "huomenna".

 

Laskulle maksuehdon "heti" osaan kyllä laittaa, jos sellainen tapaus tulee eteen.

A

Anonymous

13-09-2018 10:07 am tekijä Anonymous

Olisi kiva, jos maksumuistutukselle ja -huomautukselle tulostuisi eräpäiväkenttään HETI aivan automaattisesti. Niissä kun ei ole tarpeen esittää enää vanhaa mennyttä eräpäivää. Verkkolaskusanomissa eräpäivä tietenkin saa ja pitää olla se muistutuspäivä + 4 pv.

 

Muistutuksilla ja huomautuksilla olisi hyvä myös olla muistutuksen/huomautuksen päivämäärä. Nythän siellä on se alkuperäinen laskupvm. Ainakin vastaanottajan on vaikea päätellä milloin muikkari on hänelle lähetetty.

Laura Sainio

14-09-2018 9:14 am tekijä Laura Sainio

Hei Taina!

 

Tarkistinpa historiaa tämän osalta: muistutuksen, huomautuksen ja perintäkirjeen verkkolaskuaineiston eräpäivälle tuotiin lisää väljyyttä joulukuussa 2016. Tämä johtui muuttuneista vaatimuksista aineistolle, aiemmin verkkolaskuaineistot eivät vaatineet ihan yhtä montaa päivää tulevaisuuteen päin maailmalle lähteäkseen.

 

Hyvityslasku taasen siirtyi tähän samaan käsittelyyn lähimenneisyydessä, heinäkuun viikkojulkaisujen joukossa. Muutos tuli myyntilasku-uudistusprojektin mukana, ja juuri siitä syystä, että liian lyhyellä päivämäärävälillä varustetut hyvityslaskut hylkäytyivät eteenpäin mennessään. Lähetysprosessin infotekstistä hyvityslaskumaininta oli valitettavasti tuolloin unohtunut kokonaan. Eilisessä päivityksessä muutimme tekstejä niin, että myös hyvitys on siellä mainittu, mutta olet oikeassa, olisi hyvä vielä kertoa tuo "Vähintään neljä pankkipäivää" myös. Parannan tekstejä seuraavaan viikkopäivitykseen!

 

 

J

Jani Korhola

14-09-2018 9:45 am tekijä Jani Korhola

Hei Miika,

 

Tuo toiveesi maksuehdosta "HETI" tulee toteutumaan myöhemmin kun uudistamme perintäkäsittelyämme. Katsomme siinä samalla sitten miten päivämäärät tulee näkyä. Ajankohdasta en osaa vielä sen tarkemmin sanoa kuin että tänä vuonna emme tätä työtä tule aloittamaan.

A

Anonymous

27-08-2020 12:32 pm tekijä Anonymous

Hei!

 

Törmäsin samaiseen ongelmaan kuin Taina aikoinaan. Saamme maksumuistutuksen lähetyksen jälkeen virheviestin:

Lähetys epäonnistui, tarkista eräpäivä. Aikaa laskun lähetyksestä eräpäivään tulee olla vähintään neljä pankkipäivää. (26.8.2020 10:48:03)

 

Tarkistaisin siis, mikä eräpäivä asiakkaan maksumuistutuksella näkyy, vaikka siirrän eräpäivän lähetysprosessissa 4 päivää eteenpäin? 

 

Ja eikö olekin niin, että nyt Netvisor antaa automaattisesti tuon 4 pankkipäivän jälkeisen eräpäivän verkkolaskuille muistutusten lähetysprosessissa?

 

4 päivän sääntö ei ilmeisesti päde muihin kuin verkkolaskuina lähetettäviin muistutuksiin?

Minna Kuusela

Visma

28-08-2020 1:28 pm tekijä Minna Kuusela

Hei Lilli,

4 päivän sääntö pätee vain verkkolaskuna lähetettäviin muistutuksiin.
Verkkolaskun lähetysprosessissa eräpäivä muuttuu ainoastaan verkkolaskusanomalle, eli laskulla eräpäivä näkyy alkuperäisenä eräpäivänä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin