Aloita uusi aihe
M

Miia Ruuskanen

Visma

*Ratkaistu* Häiriötilanne: Netvisorista maksuaineistoja tuplana 5.4.2023

13-04-2023 9:46 am tekijä Miia Ruuskanen

5.4.2023 Netvisorista lähti maksuaineistoja pankkiin tuplana. Duplikaatteja muodostui Osuuspankin ja Danske Bankin maksuaineistoille.


Osuuspankille maksuaineistoja lähti kahdesti aikavälillä 5.4.2023 16:44:08 - 5.4.2023 16:54:19 eli n 10 min aikana.

Danskelle maksuaineistoja lähti kahdesti aikavälillä 5.4.2023 16:44:15 - 5.4.2023 16:46:33 eli n 2 min aikana.


Koska samalla maksuID:llä varustetut aineistot lähetettiin pankkiin kahdesti, hyväksyi pankki ensimmäisen aineiston, mutta hylkäsi jälkimmäisen duplikaattina, jolloin hylätystä maksuaineistosta lähetettiin  asiakkaille virheviesti.


Netvisorin pankkiliikennenäkymässä virheellisten maksujen kohdalla on viesti “Varmista aineiston tila pankistasi. Netvisor ei ole saanut aineiston tilatietoa pankin järjestelmältä”.


Häiriö on aiheutunut 5.4. Netvisorissa tehdystä päivityksestä jonka yhteydessä maksukäsittelijän käynnistys vikaantui niin, että osa maksuaineistoista lähti pankkiin kahdesti. Virheen juurisyy on tutkittu ja toimenpiteisiin on ryhdytty, jotta vastaavalta tilanteelta vältytään jatkossa.


Mikäli maksuja on jäänyt lähetyspäivällä 5.4. Netvisorin pankkiliikennenäkymään virheeseen, mutta maksut ovat todellisuudessa veloittuneet tililtä, olethan yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun tuki.netvisor@visma.com virheviestien pois kuittaamiseksi. Kyseisiä virheessä olevia maksuja ei tule poistaa, koska tällöin maksutiedot poistuvat Netvisorista.


Mikäli maksuja on veloittunut kahteen kertaan tililtä, suosittelemme käymään 5.4. ja 6.4. tiliotteet läpi ja olemaan tarvittaessa yhteydessä maksun saajiin tuplaveloitusten palauttamiseksi.


Mikäli maksamiseen liittyvät virheilmoitukset on kuitattu Pankkiliikennenäkymästä "Poista virheellinen maksu" -linkin kautta, on ostolaskulla ollut maksuaineisto samalla poistunut eikä laskuilla ei ole maksuaineistoja. Mikäli ostolaskut eivät ole kuittaantuneet maksetuiksi automaattisesti, voi maksun kohdistaa ostolaskulle tiliotteen kautta tämän ohjeistuksen mukaisesti: https://support.netvisor.fi/fi/support/solutions/articles/77000466580-tiliotteiden-k%C3%A4sittely#Uusi-ostoreskontran-maksu


Pahoittelemme häiriötilanteesta aiheutunutta haittaa.


Edit 13.4.2023 klo 13:25 lisätty tieto miten toimia mikäli virheilmoitukset on kuitattu pois Pankkiliikennenäkymän kautta


E

Elli Ohtamaa

17-04-2023 2:24 pm tekijä Elli Ohtamaa

Hei, asiakkaalla mennyt laskuja tuplasti maksuun, jotka lähetetty maksuun 10.4. Eli onko virhe toistunut?

M

Miia Ruuskanen

Visma

17-04-2023 2:45 pm tekijä Miia Ruuskanen

Hei Elli,


tekisitkö meille tästä tukipyynnön tarkempien tietojen kera osoitteeseen tuki.netvisor@visma.com niin voimme tutkia tätä tarkemmin, yleistä ongelmaa tiedossamme ei ole.


Terkuin,

Miia/Netvisor

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin