Inloggning till Netvisor sker på adressen https://login.netvisor.fi. Tjänsten använder stark autentisering och du kan logga in med Netvisor-mobilapplikationen, Mobiilivarmenne samt med personliga bankkoder från de vanligaste bankerna. 

INNEHÅLL

Mer information om inloggning med mobilapplikationen hittar du i instruktionen Inloggning till tjänsten med Netvisor-mobilapplikationen. Instruktionen innehåller också mer detaljerad information om t.ex. utländska användare (= inga finska bankkoder) inbjudan.

Inloggning Netvisor-mobilapplikationen

Inloggning bankkoder

  • Danske Bank
  • Nordea
  • Osuuspankki
  • Aktia
  • Säästöpankit
  • POP-Pankit
  • Ålandsbanken
  • OmaSP
  • S-Pankki

Inloggning Mobiilivarmenne

Utländska användare inloggning

Utländska användare kan ta i bruk Netvisor-mobilapplikationen med en aktiveringskod och en bekräftelsekod. Mer om ämnet här: Inloggning till tjänsten med Netvisor-mobilapplikationen Mer om utländska användare inloggning finns också i Utländska användare tillägg, inbjudan och inloggning instruktionen.

Andra autentiseringsländer

Inloggning till Netvisor är också möjlig med ID-kort från Estland, Norge och Sverige, mer information i instruktionen Inloggning till tjänsten med ID-kort från Estland, Norge och Sverige.

Tvåfaktorsautentisering

Som svar på ökad phishing har vi förbättrat säkerheten i Netvisor genom att införa tvåfaktorsautentisering (2FA).

Tvåfaktorsautentisering är automatiskt aktiverad. Autentisering krävs inte vid varje inloggningstillfälle, utan den aktiveras och krävs när användaren loggar in i Netvisor från en ny IP-adress. En IP-adressändring kan bero på att nätverksenheten startas om. Beroende på internetleverantörens inställningar kan nätverksenheten också få en ny IP-adress med jämna mellanrum.

I detta fall skickas en sexsiffrig bekräftelsekod till användaren via SMS och e-post.

Koden måste anges på sidan som öppnas vid inloggning innan tjänsten kan användas. 

Denna åtgärd förhindrar obehörig användning även om starka autentiseringsuppgifter har blivit föremål för phishing.

För att tvåfaktorsautentisering ska fungera krävs att varje användares kontaktinformation är uppdaterad i Netvisor. KH-användaren kan lägga till ett kommunikationsnummer för en annan användare. Detta kan göras i Netvisor från grundmenyn som öppnas från företagsnamnet > Användare och roller > välj önskad användare > Redigera användarens personuppgifter > fliken Kommunikation > ange telefonnummer och spara. E-post kan endast ställas in av användaren själv, men telefonnumret kan ställas in av KH-användaren. 

När du kan logga in i Netvisor, kontrollera och uppdatera kontaktinformationen i Netvisor under Mina grundinställningar > Kommunikation


Vanliga frågor

Vad gör jag när inloggning med bankkoder/mobiilivarmenne misslyckas eller Netvisor fungerar långsamt?

Försök först att tömma webbläsarens cache, cookies och historik och starta sedan om webbläsaren. Se också till att du använder den senaste versionen av webbläsaren. Du kan också prova att logga in och använda Netvisor med en annan webbläsare. Om problemet kvarstår kan du också prova att logga in på en annan elektronisk tjänst med dina bankkoder (t.ex. vero.fi). Eventuella större störningar, till exempel relaterade till inloggning, meddelas separat i Community under viktiga meddelanden: https://support.netvisor.fi/sv-SE/support/discussions/forums/77000164745

nyckelord: inloggning, mobilapplikation, bankkoder, mobiilivarmenne

Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.