Denna hjälp beskriver hur man behandlar kvalitet i Netvisor. Kvalitetsbehandling är en funktion som möjliggör registrering av levererad kvalitet i samband med mottagningsregistrering av inköpsorder. Detta kan ställas in separat, och kvalitetsavvikelser rapporteras i listan över öppna inköpsorder.
INNEHÅLL
- Laadun käsittelyn ibruktagning
- Uuden laatuluokan tillägg
- Laatuluokan ta bort / piilottaminen
- Laatuluokan näkyminen
Laadun käsittelyn ibruktagning
Kvalitetsbehandling finns under inköpsorder. Företaget måste ha inköpsorder -tilläggstjänst aktiverad för att sektionen ska visas.
Kvalitetsbehandling är en funktion som, när den är aktiverad, möjliggör registrering av levererad kvalitet i samband med mottagningsregistrering av inköpsorder. Om en kvalitetskategori ställs in som en kvalitetsavvikelse på denna sida och den specifika kvaliteten definieras för leveransen vid mottagning, rapporteras avvikelsen i listan över öppna inköpsorder. Som standard är kvalitetsbehandling inte aktiverad. Detta kan aktiveras genom att klicka på "Poissa" och ändra det till "Päällä".
Uuden laatuluokan tillägg
Att lägga till en ny kvalitetskategori görs via knappen "Lisää uusi laatuluokka".
Behandla som kvalitetsavvikelse: Välj "Kyllä" eller "Ei" för kvalitetsavvikelser. En kvalitetsavvikelse är en kvalitet som avviker från den beställda vid leveransmottagning. Om en kvalitetskategori ställs in som en kvalitetsavvikelse på denna sida och den specifika kvaliteten definieras för leveransen vid mottagning, rapporteras avvikelsen i listan över öppna inköpsorder.
Nimi: Ge ett beskrivande namn för den nya kvalitetskategorin. Om du använder den engelska eller svenska gränssnittet måste kvalitetskategorin också anges för dessa språk. Kvalitetskategorin sparas med knappen "Lisää uusi".
Laatuluokan ta bort / piilottaminen
En redan skapad kvalitetskategori kan tas bort via X-länken efter den specifika raden. Om den specifika kvalitetskategorin inte har använts, tas den bort. En notifikation visas: Är du säker på att du vill ta bort kvalitetskategorin? Den tas bort med knappen "Poista".
Om kvalitetskategorin redan har använts kan den inte tas bort. Kvalitetskategorin kan döljas. Då visas texten: Kvalitetskategorin är i bruk och kan inte tas bort från systemet. Kvalitetskategorin kan döljas. En dold kategori kan inte längre användas, men den visas fortfarande i rapporter. Den döljs med knappen "Piilota". Dolda kvalitetskategorier finns bakom länken "Näytä myös piilotetut". Från Status-sektionen kan den specifika kvalitetskategorin väljas tillbaka till synlighet.
Från vy över befintliga kvalitetskategorier kan man också välja om detta ska behandlas som en kvalitetsavvikelse eller inte. Kvalitetskategoriernas plats kan ändras från sektionen framför raden. Kvalitetskategorins namn kan redigeras från pennlänken i kvalitetskategorifältet.
Laatuluokan näkyminen
Kvalitetskategorin visas i inköpsorder vy. Det är möjligt att få fältet "Kvalitetsavvikelser i leveransen" synligt i vyn. Även från fältet "Toimitettu" kan man se kvalitetsavvikelser. Om fältet är orange, finns det kvalitetsavvikelser.
Mottagning av leverans i listan över Laatu-fältet. Om en kvalitetsavvikelse har definierats finns det en nedåtriktad tumme här.
Nyckelord: laatu, kvalitetsbehandling, kvalitetsavvikelse
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback