Den här hjälpen beskriver hur modellens pris bildas, produktens prisgrupper, kundspecifika priser samt beräkning av inköpspris för sammansatta produkter.
INNEHÅLL
- Modellens prisbildning
- Produktens prisgrupper
- Produktens/modellens kundspecifika priser
- Inköpspris för sammansatt produkt och dess beräkning
Modellens prisbildning
Produkten har ett grundpris. Modellens pris bildas av koefficienter eller prisändringar för modellens egenskapsvärden. Dessutom kan produkten säljas till olika priser i olika situationer med hjälp av prisgrupper. Kundens rabattprocent kan påverka slutsumman. Produkter kan också ha kundspecifika priser.
Kort om prisbildning för modellvarianter:
- Användaren kan själv bestämma försäljningspriser för modellvarianter utan några koefficienter
- Modellens slutpris kan bestämmas av koefficienter eller prisändringar för egenskapsvärden. Då:
- Grundpriset sätts på huvudprodukten, som kopieras till alla modeller som startpris
- Användaren bestämmer antingen en priskoefficient eller en prisändring för varje egenskapsvärde (priskoefficienten multipliceras med grundpriset och prisändringen läggs till grundpriset när modellens försäljningspris beräknas på detta sätt)
Prissättningen av modellvarianter kan hanteras efter ovanstående grundinställningar:
- Med prisgrupper eller
- Med kundspecifika prisinställningar
- Dessutom kan produktgruppen sättas på rabatt under en viss tid, då rabatten enligt rabattkampanjen läggs till i försäljningshanteringens prisberäkning
Produktens modellpriser
Ta till exempel förpackningslådor, vars grundpris har satts till 10,00 € i grundinformationen.
Produkten har 3 modeller med egenskapen "Storlek" och dess värden är "Liten", "Medium" och "Stor".
Egenskapsvärden
Priset för den modell som bildas för produkten kan variera beroende på modellens egenskapsvärden. Ett värde kan ha en priskoefficient eller en fast påverkan på priset. Hjälpen Produktens egenskapshantering kan läsas för mer information.
Behovet att bestämma pris för modeller enligt koefficienter
Man vill till exempel att den "Lilla" förpackningslådan kostar lika mycket som huvudproduktens grundpris, då är värdets koefficient 1. "Medium" vill man ska kosta 2 gånger grundpriset och "Stor" 3 gånger grundpriset. Slutresultatet skulle se ut så här:
Behovet att bestämma pris för modeller enligt prisändring:
Man vill till exempel att den "Lilla" förpackningslådan kostar 5 euro mer än huvudproduktens grundpris, då ska egenskapsvärdet markeras med en prisändring på 5. "Medium" vill man bestämma ska kosta 10 euro mer än produktens grundpris och "Stor" vill man bestämma ska kosta 20 euro mer än produktens grundpris. Slutresultatet skulle se ut så här:
Produktens prisgrupper
Produkten kan ha en prisgrupp antingen med en priskoefficient eller direkt med slutpris. Då används prisgruppens prisinställning på försäljningsdokumentet när kundkortet också har samma prisgrupp inställd för kunden. Priskoefficienten eller slutpriset sätts dock alltid från produktkortet. Den inställda priskoefficienten behandlar endast försäljningspriset.
Sätta prisgrupp med priskoefficient
- Välj produktens prisgrupper (1)
- Markera "Koefficient" och bestäm värdet som produktens slutpris ska multipliceras med (2)
- Prisgruppen och den bestämda koefficienten visas i Prisgrupper-sektionen (3)
- Informationen kan rapporteras i produktkortets prisinformation (4)
Sätta prisgrupp direkt med slutpris
- Välj produktens prisgrupper (1)
- Markera "Slutpris" och bestäm det absoluta värdet som ska användas som produktens slutpris (2)
- Prisgruppen och det bestämda slutpriset visas i Prisgrupper-sektionen (3)
- Informationen kan rapporteras i produktkortets prisinformation (4)
När en kund kopplas till en prisgrupp, säljs produkten till kunden enligt prisgruppen. Kundens prisgruppsval finns på kundens Redigera tilläggsinformation-flik. Om prisgruppens prisinställning ska användas i försäljningshanteringen, väljs den prisgrupp som motsvarar prisgruppen.
Prisgruppsinställningen används på försäljningserbjudandet, -ordern och fakturan endast när kunden som valts på försäljningsdokumentet också har samma prisgrupp vald på kundkortets "Redigera tilläggsinformation"-flik
Exempel på att bestämma prisgrupp för modellvariant
Det är möjligt att bestämma olika namn på prisgrupper och sedan spara information på produkten om vilket pris produkten har i varje prisgrupp.
Det har till exempel bestämts att i "Rabatt 50%" prisgruppen kostar vår produkt hälften av det ursprungliga, alltså har dess priskoefficient satts till 0,50.
Då skulle modellernas priser i den prisgruppen vara:
- Liten: (10euro + 5euro)*0,5 = 7,5euro
- Medium: (10euro + 10euro)*0,5 = 10euro
- Stor: (10euro + 20euro)*0,5 = 15euro
Bestämma prisgrupper för produkt och modellvarianter
Bestämma kundspecifik rabattprocent
En kund kan få en kundspecifik rabattprocent på kundens Redigera tilläggsinformation-flik (Se bild nedan, punkt 2). Rabattprocenten sänker produktens/modellens slutliga pris. Så till exempel en produkt/modell som skulle kosta någon annan 20,00€, kostar bara 15,00€ för en kund vars rabattprocent har satts till 25%.
Om rabattprocenten används, får kunden inte ha en prisgrupp vald eller så åsidosätter prisgruppsinställningen rabattprocenten i produktprissättningen, om produkten också har samma prisgruppsinställning som kunden.
Produktens/modellens kundspecifika priser
Produkten (eller produktens modeller) kan ha kundspecifika priser. Hantering av kundspecifika priser är en del av utökad produkthantering (ingår i Premium-paketet). Produkten kan ha en kundspecifik koefficient, vilket gör att dess slutpris blir olika för olika kunder, även om de tillhör samma prisgrupp. De kan också ha ett fast pris direkt sparat. Då har ovanstående inställningar och bestämmelser ingen effekt för dessa kunder.
Bestämma kundspecifik pris på produktkortet
- Välj "Hantera kundpriser" (Se bild, punkt 1)
- Välj kund (2)
- Välj Slutpris ELLER Priskoefficient (3). OBS! Rabattprocenten påverkar inte priset i något av fallen!
- Slutpris: Åsidosätter alla andra prisinställningar och detta pris kommer alltid att vara det som faktureras
- Priskoefficient: Åsidosätter också alla andra prisinställningar, då produktens grundpris multipliceras med denna koefficient.
- Spara (4)
- Kundspecifika prisinställningar rapporteras produktvis och endast på produktkortet
Inköpspris för sammansatt produkt och dess beräkning
Om huvudprodukten säger att "inköpspriset är från huvudprodukten" betyder det att det aldrig har beräknats från delproduktkedjan. När värden beräknas för den sammansatta produkten från delproduktkedjor görs en del val i bakgrunden beroende på vilken typ av produkter som har lagts till i kedjan.
Det påverkas också av olika låsningar när något uppdateras och när det inte gör det, alltså beräknas inga värden i bakgrunden för moms låsta periodhändelser. Det finns också lagerinställningar som kan påverka priset på sammansatta produkter (t.ex. "Använd inte medelpriset vid beräkning av inköpspriser för sammansatta produkter").
Beräkningen av inköpspriset går till så här för delprodukterna. När inköpspriserna börjar behandlas från delproduktkedjan för den sammansatta produkten, om man stöter på en icke-lagerförd sammansatt produkt,
behandlas inte dess värden, utan man går in på dess delprodukter och behandlar deras inköpspriser. Om man däremot stöter på en lagerförd sammansatt produkt, slutar kedjan och värdena för den lagerförda sammansatta produkten beaktas i beräkningen. Då hämtas inte inköpspriset längre från dessa produkters delprodukter.
Värden som beräknas från delproduktkedjan är delproduktens mängd, inköpspris, försäljningspris samt brutto- och nettovikt. Inköpspriset används främst som medelpris, om det finns och inställningarna inte har bestämts annorlunda. Om medelpriset inte används/finns, används inköpspriset för den aktuella delprodukten.
På den sammansatta produkten kan låsningar förhindra användningen av värden beräknade från delproduktkedjan. Detta innebär i praktiken att man kan använda ett fast värde istället för det beräknade värdet. Låsningen kan sättas på inköpspriset, försäljningspriset eller vikten. För försäljningspriset beaktas också prisets marginal ("Lägsta försäljningspris").
När produktens information ändras, t.ex. inköpspriset ändras och produkten ingår i en delproduktkedja, frågas användaren vid sparandet om ändringarna ska uppdateras i delproduktkedjorna.
Nyckelord: prissättning, sammansatt produkt, inköpspris, modellvariant, prisgrupper
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback