Denna hjälp går igenom hur man hanterar och använder lagerinformation via Netvisors produkt- och lagerrapporter. Hjälpen guidar i valet av olika rapporter, användning av snabb sökningar, utförande av utökade sökningar och utskrift av rapporter baserat på specifika kriterier.
INNEHÅLL
- Lagerrapporter och deras sökning
- 1. Vald rapport:
- Grundrapporter:
- Myndighetsrapporter:
- Batchbaserade rapporter. Endast tillgängliga om företaget har FIFO-beräkning aktiverad.
- Inventarielista per produkt
- Rapporter relaterade till inköpsorder. Endast tillgängliga om företaget har inköpsorder-sektionen aktiverad (Professional och Premium-paket). Kvalitetsrapporter är endast tillgängliga om kvalitetskontroll är aktiverad för inköpsorder.
- 2. Snabbsökning
- 3. Utökad sökning
- 1. Vald rapport:
- Beskrivningar av rapporter:
- Lagerhändelserapport
- Intrastat - export och import
- Tullager rapport
- Produktförbrukning
- ABCD-analys
- Lagerrapport per lager
- Inventarielista för lager
- Lagerrapport per rubrik
- Förändring av lagervärde per produktgrupp
- Förändring av lagervärde per lagerkonto
- Lagervärde per rubrik
- Rapport för korrigering av lagervärde
- Inventarielista per produkt
- Rapport för spårning av produktbatcher
- Händelser som inte är länkade till produktbatcher
- Händelser som är föremål för länkning
- Lagervärde per kvalitetsklass
- Levererad kvalitet per leverantör
- Varor levererade - Faktura ej mottagen (GRNI)
- Faktura mottagen - Varor ej levererade
Lagerrapporter och deras sökning
Lagerinformation kan listas i produktlistningen (Produkter > Produktlistning), där produktens aktuella lagerinformation visas. I produktlistningen kan du välja de kolumner du vill ha fram beroende på behov.
När mer detaljerad information behövs per lagerplats, produktgrupp eller retroaktiv lagerstatus, används rapportering baserad på lagerhändelser (Produkter > Lager > Lagerrapporter).
På startsidan finns en sökkriteriesida där du väljer önskad rapportform och vid behov definierar motsvarande sökkriterier.
1. Vald rapport:
Välj vilken rapport du vill få fram. Rapporterna är grupperade i sju grupper.
Lagerhändelserapport, Lagerstyrningsrapporter, Inventarierapporter, Lagervärderingsrapporter, Batchbaserade rapporter, Inköpsorder rapportering och ABC-analys. Batchbaserade rapporter visas endast för företag som har batchhanterade produkter. Inköpsorder rapporter visas endast för företag som har inköpsordertjänsten aktiverad.
Rapporterna kan delas in i fyra grupper:
Grundrapporter:
- Lagerhändelserapport
- Produktförbrukning
- ABCD-analys
- Lagerrapport per lager
- Inventarielista för lager
- Lagerrapport per rubrik
- Förändring av lagervärde per produktgrupp
- Förändring av lagervärde per lagerkonto
- Lagervärde per rubrik
- Rapport för korrigering av lagervärde
Myndighetsrapporter:
- Intrastat - export
- Intrastat - import
- Tullager rapport
Batchbaserade rapporter. Endast tillgängliga om företaget har FIFO-beräkning aktiverad.
Inventarielista per produkt
- Rapport för spårning av produktbatcher
- Händelser som inte är länkade till produktbatcher
- Händelser som är föremål för länkning
Rapporter relaterade till inköpsorder. Endast tillgängliga om företaget har inköpsorder-sektionen aktiverad (Professional och Premium-paket). Kvalitetsrapporter är endast tillgängliga om kvalitetskontroll är aktiverad för inköpsorder.
- Lagervärde per kvalitetsklass
- Levererad kvalitet per leverantör
- Varor levererade - Faktura ej mottagen (GRNI)
- Faktura mottagen - Varor ej levererade
För att se lagerrapporter krävs minst läsrättigheter till Kundreskontrans inköpspriser (Försäljnings- och leverantörsreskontrans rättigheter) och läsrättigheter till Lagerhantering samt Leverantörsreskontrans grundfunktioner (Funktionsspecifika rättigheter). Mer detaljerade beskrivningar av olika rapporter finns senare på denna hjälpsida.
2. Snabbsökning
Med snabbsökning kan du söka från den valda rapporttypen och beroende på rapportens syfte antingen med lagerhändelsereferens, order- och fakturanummer eller produktnamn.
3. Utökad sökning
Utökad sökning erbjuder mångsidiga sökkriterier för situationer där snabbsökning inte räcker.
I den utökade sökningen finns Använd inköpspris -valet med tre alternativ - Pris sparat för händelsen, Medelpris samt Produktens inköpspris. Pris sparat för händelsen beräknar lagervärdet för rapporten så att inköpspriset hämtas från lagerhändelseraderna. Medelpris beräknar lagervärdet enligt produktens beräknade medelpris vid rapporteringstillfället (dvs. istället för priset på händelseraden används det medelinköpspris som finns bakom produkten. Om medelinköpspriset är noll, används produktens inköpspris.) Produktens inköpspris beräknar lagervärdet för rapporten enligt det inköpspris som manuellt har angetts på produktkortet.
Den utökade sökningen kan också sparas för dig själv genom att välja spara ändringar och ge denna sökning ett önskat namn.
Då kommer detta att visas på Lagerrapporter-startsidan efter den utökade sökningen, och genom att klicka på det skapade namnet kan du öppna rapporten direkt med de angivna sökkriterierna.
Länk till rapporten: Visar rapportens väg i Netvisor. Med detta kan du kopiera den aktuella rapporten från webbläsarens adressfält och om du är i samma företag kan du lägga till denna information i webbläsarens adressfält för att komma direkt till den aktuella rapporten.
Skriv ut rapport: Du kan skriva ut rapporten från denna länk.
Beskrivningar av rapporter:
Lagerhändelserapport
- Med denna rapport kan du direkt söka och rapportera lagerhändelser enligt sökkriterier. Från händelseradens referenslänk öppnas redigeringsläget för den aktuella händelsen.
- Kolumnen Status på rapporten visar för inköpstyp händelser hur mycket av batchen som är kvar, dvs. hur mycket som kan länkas till försäljningstransaktioner etc. Till exempel, om en orderbatch har innehållit 100 produkter och 60 produkter har sålts från denna orderbatch, finns det fortfarande 40 produkter kvar att sälja/länka från denna batch.
- Försäljningspriset är i euro och moms 0%
Försäljningsproduktens produkt visas inte nödvändigtvis som lagerprodukt (sammansatt produkt), då visas inte försäljningspriset.
Intrastat - export och import
Med Intrastat exportdeklaration rapporteras till Tullen de produkter som har sålts till andra EU-länder, och med importdeklarationen rapporteras till Tullen de produkter som har köpts från andra EU-länder och som har passerat gränsen. Dvs. till exempel i mars erbjuds rader som levererades och fakturerades i februari till rapporten. Genom utökad sökning är det också möjligt att ändra datumintervallet.
- Deklarationen skapas med knappen “Skapa Intrastat-deklaration” och från detta skapas antingen en excel- eller .csv-fil som kan skickas till tullen via Intrastat -deklarationstjänsten. Deklarationens uppgifter måste kontrolleras innan de skickas, eftersom till exempel tilläggsenheter för artiklar måste fyllas i manuellt.
- För att försäljning/inköp ska visas på rapporten måste "lagerbar"-valet vara aktiverat på produktkortet
- Krediter/returer visas som positiva på csv-rapporten eftersom Intrastat inte kan rapportera ett minusvärde utan affärens natur berättar för Tullen om eventuell negativitet i värdet (returer).
- TIPS: Det är bra att spara rapporten till exempel på din egen dator, eftersom deklarationsspecifika uppgifter inte sparas i Netvisor. På så sätt förblir uppgifterna sparade om Tullen till exempel senare frågar efter deklarationsspecifika uppgifter, och om du själv har lagt till/redigerat uppgifter i deklarationen.
Hur får jag de nödvändiga uppgifterna till Intrastat-rapporten och -deklarationen och hur gör jag deklarationen?
Allmänna krav
- Netvisors lagerhantering är aktiverad
- Produkter som ska säljas eller köpas är skapade i Netvisors produktregister
- Produkten som ska säljas eller köpas är markerad som lagerbar på produktkortet
- Tullkod (CN8) är ifylld i tullkodfältet på produktkortet för produkten som ska säljas eller köpas
- Produktens ursprungsland är ifyllt i ursprungslandfältet på produktkortet (om tomt, används företagets eller leverantörens land i deklarationen)
- Produktens nettovikt är ifylld i nettoviktfältet på produktkortet
- Försäljningstransaktionernas eller inköpsorder rader är länkade till lagerhändelserader som minskar eller ökar lagersaldot (länkningen görs automatiskt vid leverans eller mottagning av produkter)
- Försäljningstransaktionernas eller inköpsorder rader länkade till lagerhändelserader har leveransdatum som faller inom den deklarerade perioden
Rapportens sökbegränsningar
- Önskad statistikperiod är vald via rapportens utökade sökning
- Rapporten erbjuder som standard statistikperioden för föregående månad
Export
- För de produkter som ska deklareras har en försäljningsorder eller -faktura skapats
- Försäljningstransaktionens kundens Momskod är ifylld i fo-nummerfältet på kundkortet (om det är en företagskund)
- Försäljningstransaktionens leveransadress och/eller faktureringsadress är ifylld
- Försäljningstransaktionens datum faller inom den deklarerade perioden
- Försäljningstransaktionens leveransadress är i ett annat EU-land än Finland (om leveransadressen inte är ifylld, används faktureringsadressen)
- Försäljningsfakturan är skickad och har verifikat
- Om försäljningsordern har använts som förskottsfaktura, är förskottsbetalningarna för ordern betalda och raderna levererade i sin helhet
Import
- Netvisors inköpsorder är aktiverade
- För de produkter som ska deklareras har en inköpsorder skapats
- Inköpsorderns leverantörens adressuppgifter är ifyllda
- Inköpsorderns leverantör är från ett annat EU-land än Finland
- Inköpsorderraderna är mottagna i sin helhet
- Inköpsorderns rader är länkade till leverantörens inköpsfaktura eller -fakturor
- Inköpsfakturans datum faller inom den deklarerade perioden
- Inköpsfakturan har ett positivt värde
Manuellt kontrollerade/fyllda uppgifter för deklarationen
- Handel - Som standard används kod 11 (bindande köp- eller försäljningstransaktion) som kod för handelstransaktionens natur
- Transportmetod - Som standard används kod 1 (Sjötransport) som kod
- Tilläggsenheter - Som standard tomt, fylls i manuellt om artikeln kräver att en tilläggsenhet rapporteras
- Statistikvärde (frivilligt) - Som standard tomt, fyll i om du vill
- Referens (frivilligt) - Som standard försäljningstransaktionens eller inköpsfakturans nummer
Göra deklarationen
- I Tullens tjänst - Ladda upp den CSV-fil som laddats från Netvisor till Tullens tjänst och komplettera vid behov
- I TYVI-tjänsten - Ladda upp den Excel- eller CSV-fil som laddats från Netvisor och fyll i de deklarerade uppgifterna på TYVI-tjänstens formulär
- Värdet avrundas till närmaste heltal i Excel-filen, inga decimaler kommer med. Tullen kan inte rapportera ett nollvärde.
Tullager rapport
- Kräver att FIFO-beräkning är aktiverad i det aktuella företaget.
- Är en specialrapport som gör det möjligt att se produkter registrerade i tullager baserat på det tullnummer som erhålls från Tullen och produkter tullade från lager baserat på det uttagningsnummer som erhålls från Tullen.
- Förutom tullnummer måste en lagerplats skapas i Netvisor för att representera det faktiska tullagret, till vilket alla produktbatcher som kommer till och lämnar tullagret ska riktas.
Produkter kan sökas i rapporten med produktnamn eller produktkod. Genom utökad sökning kan mer detaljerade sökbegränsningar göras.
Hantera etiketter
Etiketter fungerar som markörer för lagerhändelser, baserat på vilka händelser registrerade med datum för etiketten söks till rätt platser i rapporten.
Välj om in- eller uttagningsnummer ska anges. Ange datum för etiketten = datum då uttag eller inläggning i lager görs. Ange rätt etikett och spara uppgifterna.
Rapporten kan exporteras till Excel för vidare bearbetning. Rapportens gruppering sker per huvudproduktnamn
Uppgifter om tullnummer, där uttagningsnummer har samlats under inläggningsnummer -> Detta berättar vilka dagar den aktuella batchen har minskats i lager, dvs. när tullningen har gjorts.
Huvudproduktnamnets modellvarianter rapporteras parallellt -> Här kan man se per modell hur mycket produkter har tullats och när batchen har tullats helt. När den nedersta raden visar noll, har batchen tullats helt. Om det totala antalet på rapporten går minus, har ett fel inträffat någonstans och användaren kan se från rapporten vilken batch som behöver undersökas närmare.
Rapportering av händelser
Rapporten söker lagerhändelser som ökar lagret enligt sök- och begränsningskriterier = t.ex. inköpsbatcher baserat på inläggningsnummer, om en lagerökning har gjorts den dagen för vilken inläggningsnummer har registrerats. Därefter rapporteras alla länkade minskande lagerhändelser i samband med dessa batcher. Minskande registreringar rapporteras som minskande registreringar för den aktuella batchen, om det finns registrerat uttagningsnummer för minskningsdatum.
Produktförbrukning
- Rapporten erbjuder möjlighet att uppdatera produkternas larmnivå baserat på produktens förbrukning under den valda perioden, och genom den kan en ny inköpsorder skapas. Då skapas produktlinjerna för den skapade inköpsordern baserat på rapporten.
- Förbrukningen beräknas som standard från försäljningsmängden av lagerbara produkter på försäljningsfakturor under den senaste månaden, sett retroaktivt från fakturans leveransdatum 1 månad bakåt från nuvarande tidpunkt. Genom utökad sökning kan den sökta tidsperioden ändras till maximalt 12 månader bakåt.
- Värdet är det totala beräknade enhetspriset för sålda produkter i lager under rapportens sökperiod.
ABCD-analys
Med ABCD-analysen kan du enkelt se vilka lagerbara produkter som är de viktigaste för företaget i termer av omsättning och marginal, och vilka produkter som bör övervägas att tas bort. Mer detaljerad information om ABCD-analysen finns till exempel på Logistiikanmaailmas webbplats, men kortfattat är rapportens idé nedan.
I ABCD-analysen klassificeras produkten i klasser A-D enligt önskad klassificeringsgrund, där klass A är bäst och klass D är sämst. Den granskade tidsperioden är som standard 12 månader.
Produkter i A-gruppen är naturligtvis de bästa och det är värt att satsa på dem. Produkter i D-klassen bör granskas kritiskt, eftersom de i allmänhet bara tar upp plats i lager. Det kan dock vara motiverat att behålla produkter i D-klassen i sortimentet om det är en produkt som sällan behövs men är viktig.
Varje klass beskriver den försäljningsandel som den lagerbara produkten genererar för företaget enligt den valda klassificeringsgrunden.
Andelarna är:
A: de första 50 % av den totala försäljningen
B: de nästa 30 % av den totala försäljningen
C: de nästa 18 % av den totala försäljningen
D: de sista 2% av den totala försäljningen
Till exempel, om den valda klassificeringsgrunden är försäljningsintäkt (försäljning EUR) och företagets försäljningsintäkt är 1 000 000 euro, klassificeras produkterna enligt följande:
A: produkter som har genererat de första 500 000 euro av försäljningsintäkten
B: produkter som har genererat de nästa 300 000 euro av försäljningsintäkten
C: produkter som har genererat de nästa 180 000 euro av försäljningsintäkten
D: produkter som har genererat de sista 20 000 euro av försäljningsintäkten
För att se ABCD-analysen krävs minst läsrättigheter till Kundreskontrans inköpspriser (Försäljnings- och leverantörsreskontrans rättigheter) och läsrättigheter till Lagerhantering samt Leverantörsreskontrans grundfunktioner (Funktionsspecifika rättigheter).
Rapportens inköp kommer från lagerhändelser gjorda via inköpsorder. ABC-rapporten läser inköpspriset (inköpspris) från inköpsorder, inte från lager eller produkt. Om inköpspriset inte har angetts korrekt på inköpsorder, visas det som ett fel även på ABC-rapporten.
- Produktgrupp: Vilken produktgrupp produkten tillhör
- Produktkod: Produktens produktkod
- Produktnamn: Namnet som har getts till produkten
- Marginalsumma: försäljningens euromässiga summa - produktens inköpskostnader
- Artikelns % andel: %-andel som produkten har genererat av den totala summan enligt den valda klassificeringsgrunden. Till exempel, om produkten har genererat 10% av företagets totala marginal, är artikelns %-andel 10,00.
- Kumulativ % -andel: Kumulativ %-andel summerar värdena i kolumnen artikelns %-andel så att procenten på föregående rad summeras med procenten på nästa rad. På den sista raden bildas alltid värdet 100,00, även om det finns negativa värden med på raderna.
- Marginal %: Produktens marginal %, som beräknas med formeln (försäljning exkl. moms - inköpspris) / försäljning exkl. moms * 100
- Försäljning (EUR): Produktens totala försäljning exkl. moms i euro och en av de möjliga klassificeringsgrunderna. Produktens försäljning baseras på lagerhändelser som skapats från försäljningsorder och -fakturor.
- Försäljning (mängd): Produktens försäljningsmängd, dvs. hur mycket produkten har sålts. En av de möjliga klassificeringsgrunderna.
- Försäljningspris (st): Produktens enhetspris exkl. moms vid försäljning. Försäljningspriset är medelvärdet av försäljningspriserna under den granskade tidsperioden.
- Inköp (EUR): Produktens totala inköp exkl. moms i euro. Produktens inköp baseras på lagerhändelser som skapats från inköpsorder.
- Inköp (mängd): Produktens inköpsmängd, dvs. hur mycket produkten har köpts till lager.
- Inköpspris (st): Produktens inköpsmängd, dvs. hur mycket produkten har köpts till lager.
- Kunder som köpt: Antalet kunder som har köpt produkten, dvs. hur många kunder som har köpt den aktuella produkten. En av de möjliga klassificeringsgrunderna.
- I lager: Mängden av produkten som finns i lager.
Lagerrapport per lager
- Denna rapport tar vid behov även hänsyn till öppna händelser om information om lagerstatus per lagerplats behövs. Grupperingen görs per lagerplats och produkt. Från produktlänken på rapporten kan du dyka ner till händelsenivåinformation.
Inventarielista för lager
- Denna rapport är avsedd att användas vid inventering. Rapporten har en brist-kolumn och en kolumn för att ange den inventerade mängden.
Lagerrapport per rubrik
- Med denna rapport kan du söka lagerhändelser grupperade efter deras rubrikinformation (inköp, inköpsfaktura, försäljningsfaktura/order). Till exempel vid ankomst till lager kan du söka för att visa alla inköpstyp händelsebatcher som är öppna. Från referenslänken på rapporten kan du dyka ner till händelserader och deras redigering. Att öppna vyn kan ta en stund om det finns flera dussin händelser kopplade till rubriken.
Förändring av lagervärde per produktgrupp
- Denna rapportmall ger som standard alla händelser i "behandlad" status grupperade per produkt för den önskade förändringsdatumperioden. Med denna rapport kan du till exempel få lagerstatus vid ett tidigare datum än nuvarande tidpunkt, till exempel vid periodbyten där nya periodhändelser och förändringar redan har inträffat. Från produktlänken på rapporten kan du dyka ner till händelsenivåinformation.
Förändring av lagervärde per lagerkonto
- Ger produkter och deras värden på rapporten i ordning enligt bokföringens lagerkonto.
- Ger "behandlade" lagerhändelser på rapporten.
Lagervärde per rubrik
- Med denna rapport kan du söka lagerhändelser grupperade efter deras rubrikinformation (inköp, inköpsfaktura, försäljningsfaktura/order). Rapporten söker endast behandlade händelser.
Rapport för korrigering av lagervärde
- Ger produkter på rapporten enligt sökkriterier som har noll lagerkvantitet men vars lagervärde avviker från noll. Dessutom kan du på sidan välja önskade produkter och automatiskt skapa en lagervärdekorrigeringshändelse för dem. Funktionen skapar en ny lagerhändelserad som nollställer lagervärdeavvikelsen. En korrigeringshändelse skapas, vars summa är motsatt till den avvikande summan. Åtgärden påverkar inte medelpriset. Rapporten kräver rättigheter för att redigera inköpspriset samt funktionsspecifika rättigheter för kundreskontrans grundfunktioner och leverantörsreskontrans grundfunktioner. Om dessa rättigheter inte finns, kommer rapporten inte ens att vara valbar.
- Lagerkorrigeringsrapporten använder alternativet pris sparat för händelsen som inköpspris. Om du använder korrigeringsrapporten kan du inte längre använda något annat inköpspris på lagerhanteringsrapporter för den aktuella produkten än pris sparat för händelsen.
Inventarielista per produkt
- Kräver att FIFO-beräkning är aktiverad i det aktuella företaget.
- Ger endast de produktbatcher som finns kvar i lager på rapporten enligt sökkriterier. På rapporten kan du också se batcher som är på väg till lager.
- Rapportens sökkriterier kan redigeras med hjälp av utökad sökning.
Rapport för spårning av produktbatcher
- Kräver att FIFO-beräkning är aktiverad i det aktuella företaget.
- Är avsedd för återkallningssituationer för produktbatcher där produktbatchens rörelser måste spåras snabbt. På rapporten kan du se bland annat från vilken leverantör produktbatchen har beställts och till vilka kunder batchen har sålts.
- På rapporten kan du se batcher som finns i lager, varor som är lagrade från dem samt batcher som är beställda till lager men ännu inte har anlänt till lager.
1. Händelser kan sökas med referens eller order- och fakturanummer. Mer mångsidiga sökningar kan göras via utökad sökning.
2. Från Visa kolumner kan du välja önskade fält för rapporten.
3. Uppdatera vy uppdaterar önskade kolumnändringar på rapporten.
4. Rapporten kan sparas som en Excel-fil.
5. Från knappen längst bak på raden kan du dyka ner till produktens lagerhändelse registrering, där du kan se händelser som minskar batchen.
Rapportens kolumner:
- Registreringsdatum = datum för lagerhändelsens skapande
- Sammanhang = berättar om batchen har registrerats manuellt i lagerbokföringen eller via inköpsorder
- Referens/Nummer = lagerhändelsens referensnummer / inköpsordernummer
- Produktkod = Kod/nummer som har getts till produkten
- Produktnamn = Produktens namn
- Beskrivning = beskrivning på produktkortet
- Förklaring = förklaring registrerad för lagerhändelsen
- I lager = produkten i alla lager totalt
- Reserverad = produkten reserverad från alla lager totalt
- På väg = produkten beställd till vilket lager som helst men ännu inte anlänt
- Lagerstatus = lagersaldo-reserverad+på väg = Status från alla lager sammanlagt
- Enhetspris = inköpspris som har angetts för lagerhändelsen
- Ursprunglig mängd = hur mycket av batchen som ursprungligen fanns kvar
- Värde = summan av den ursprungliga mängden och inköpspriset
- Lager
- Hylla
- Batch i lager = saldo som finns kvar av batchen vid rapporteringstillfället
- Batch reserverad = saldo som är reserverat från den aktuella batchen (t.ex. försäljningsorder)
- Batch på väg = produktmängd av batchen som fortfarande är på väg till lager
- Batchens värde = summan av mängden i lager/på väg och inköpspriset
- Leveransdatum = leveransdatum registrerat för lagerhändelsen
- Batchnummer = Skapas enligt följande: BN (batch number) + datum + löpande nummer. Fältet kan redigeras fritt och används till exempel i FIFO. Fältets maximala längd är 20 tecken och det får innehålla siffror och bokstäver. Batchnummer skapas automatiskt vid tillverkningsregistrering.
- Tillverkningsdatum = leverantörens tillverkningsdatum
- Sista användningsdag
- Händelsestatus = berättar om lagerhändelsens status är öppen (på väg) eller behandlad (i lager)
- Händelsetyp = händelsetyp vald för lagerhändelsen
- Redigerad = tidpunkt då lagerhändelsen senast redigerades
- Redigerad av = berättar vem som senast har redigerat händelsen
Händelser som inte är länkade till produktbatcher
- Kräver att FIFO-beräkning är aktiverad i det aktuella företaget.
- Ger lagerhändelser som minskar lagersaldot - som försäljningar - på rapporten enligt sökkriterier som av någon anledning inte har minskats från någon produktbatch. Situationen uppstår till exempel när lager säljs till minus.
- Med hjälp av rapporten kan händelser länkas till produktbatcher som finns i lager, så att rätt batchs saldo minskar.
- På rapporten är det möjligt att göra länkning i mass, där automatiseringen hanterar länkningen som standard till den äldsta batchen i lager.
- Möjliggör att göra länkningar retroaktivt.
Rapportens innehåll:
1. Händelser kan sökas med referens eller order- och fakturanummer. Mer mångsidiga sökningar kan göras via utökad sökning. Som standard nuvarande räkenskapsperiod från periodens början till nuvarande tidpunkt.
2. Från Visa kolumner kan du välja önskade fält för rapporten.
3. Uppdatera vy uppdaterar önskade kolumnändringar på rapporten.
4. Rapporten kan sparas som en Excel-fil
5. Från knappen kan raden länkas manuellt till önskad händelse
6. Flyttar till lagerregistreringsraden för den aktuella händelsen
7. Valda händelser kan länkas automatiskt
8. Länkning kan förhindras för valda händelser
9. Om länkning redan har förhindrats för händelser, kan raderna återställas för länkning med denna knapp.
Händelser som är föremål för länkning
- Kräver att FIFO-beräkning är aktiverad i det aktuella företaget.
- Ger lagerhändelser som ökar lagersaldot på rapporten enligt sökkriterier.
- På rapporten kan du granska hur mycket av varje batch som har länkats till händelser som minskar lagersaldot.
- Med hjälp av rapporten kan du sätta batchens länkbara mängd till noll eller massbryta länkningar.
Lagervärde per kvalitetsklass
- Kräver att inköpsordertjänsten och kvalitetskontrollen är aktiverade
- Ger endast inköpsorder lagerhändelser på rapporten och endast de som har anlänt till lager.
- På rapporten kan du se hur lagervärdet för mottagna varor fördelas enligt olika kvalitetsklasser.
Levererad kvalitet per leverantör
- Kräver att inköpsordertjänsten och kvalitetskontrollen är aktiverade
- Ger leveransens värde per leverantör på rapporten och på rapporten kan du se per leverantör hur den levererade kvaliteten fördelas enligt kvalitetsklasser
- På rapporten kan du också jämföra leverantörer, hur mycket kvalitetsavvikelser det finns i leveranserna jämfört med varandra.
Varor levererade - Faktura ej mottagen (GRNI)
- Kräver att inköpsordertjänsten är aktiverad
- Ger endast produkter beställda via inköpsorder på rapporten.
- Rapporten söker endast de produkter som har mottagits i lager men ingen faktura har mottagits från leverantören. Dvs. söker inköpsorder produkter som har levererats till lager och för denna rad har ingen inköpsfaktura antingen manuellt eller med inköpsfakturaautomatik riktats.
- Hela inköpsordern behöver inte vara levererad, rapporten visar också delvis levererade inköpsorder där den levererade raden inte har riktats till inköpsfaktura.
- Från rapporten kan du få rätt summa till bokföringen för periodiseringsverifikat (Clearing of GR/IR account).
- Dessutom kan du begränsa med kalkyleringsobjekt till exempel händelser som tillhör projekt, så att projektledaren får information om kostnader som är bundna till sitt projekt.
Faktura mottagen - Varor ej levererade
- Kräver att inköpsordertjänsten är aktiverad
- Ger endast inköpsorder lagerhändelser på rapporten.
- Rapporten söker endast de produkter som inte har anlänt till lager men den relaterade inköpsfakturan har anlänt och den är länkad till inköpsordern på produktlinjenivå.
- Ordern måste vara helt ej levererad (delvis levererade order visas inte på rapporten)
Nyckelord: Lagerrapporter
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback