Den här guiden listar orsaker till varför betalning av inköpsfakturor inte lyckas eller varför du får felmeddelanden från de betalningar du har skickat.

Felmeddelanden för betalningar hittar du i "Bank traffic view" (Inköp > Betalningar > Bank traffic view). Fel meddelas också till betalaren via e-post och SMS till de kontaktuppgifter som användaren har angett i sina egna uppgifter.

INNEHÅLL

Orsaker till varför betalning inte lyckas

Saknad täckning

Om det inte finns täckning på debiteringskontot på fakturans betalningsdag, returnerar banken materialet med felet "Saknad täckning". Hantera betalningen som återvände med fel enligt guiden för hantering av betalningar som fastnat i fel.

Saknad betalningsavtal/auktorisation

Om det inte finns något betalningsavtal med banken för debiteringskontot, returneras betalningarna med fel. Gör ett betalningsavtal med banken enligt instruktionerna som öppnas via länken. När avtalet är giltigt hos banken, skicka materialet igen för betalning enligt guiden för hantering av betalningar som fastnat i fel.

Felaktig servicekod / betalningskod

Servicekod / betalningskod genereras i Netvisor som standard från företagets eget y-tunnus med ledande nollutfyllnad, 1234567-8 -> 012345678. Om denna kod har genererats i banken i en annan form, kan koden ändras i bankkontohanteringen genom att öppna kontot i redigeringsläge. Om rätt betalningskod inte finns i menyn, bör detta meddelas kundsupporten, där det kan ändras till rätt kod i kontouppgifterna.

Felaktiga mottagarkontouppgifter

Om du får feedback om felaktiga mottagarkontouppgifter, korrigera uppgifterna i leverantörens bankkontouppgifter. När uppgifterna har sparats, uppdateras denna information på alla öppna inköpsfakturor för den aktuella leverantören och fakturorna återgår till statusen för granskning. När du har godkänt fakturan kan du skicka den för betalning igen.

Bankernas begränsningar i mottagarens uppgifter

Begränsningarna finns i guiden för bankernas kontaktuppgifter och betalningskörningar

Felmeddelande vid utlandsbetalning "Felaktigt kontonummer. Korrigera kontonumret i leverantörens bankkontouppgifter."


Om utlandsbetalningen får ovanstående felmeddelande i betalningsvyn, kontrollera leverantörens bankkontos landsuppgift och korrigera den till rätt. I dessa fall är landsuppgiften vanligtvis Finland.

Även om de första tecknen i bankkontot hänvisar till exempelvis Storbritannien, ska landet då väljas från listan som United Kingdom.

Ofullständiga adressuppgifter

Om betalningen inte lyckas på grund av ofullständiga adressuppgifter, kontrollera att leverantörens adress är tillagd i leverantörens uppgifter. Om leverantörens uppgifter redigeras, uppdateras ändringarna till alla obetalda fakturor för leverantören. Så om till exempel leverantörens adressuppgifter korrigeras, behöver du inte längre söka leverantören igen för en befintlig obetald inköpsfaktura, utan det räcker med att uppdatera uppgifterna på leverantörskortet.

Förfallodagen är för långt fram i tiden

Bankerna kan ha begränsningar för hur långt fram i tiden förfallodagen kan vara satt. Om betalningen inte kan genomföras, kontrollera förfallodagen och se till att den inte är för långt fram i tiden. Ändra vid behov förfallodagen närmare nuet och försök betalningen igen.

Vanliga felmeddelanden

Nedan listas de vanligaste felmeddelandena från bankerna och vad de hänvisar till. Vi rekommenderar dock att du kontaktar din bank direkt för att få mer detaljerad information om felet.

  • (NARR :: Palvelutunnus,tili/sopimusvirhe.) Hänvisar till att det finns något fel i antingen betalningskoden eller kontot
  • (NARR :: Sender not permitted.) Hänvisar till ett ofullständigt betalningsavtal
  • (NARR :: Agreement missing.) Hänvisar till ett ofullständigt betalningsavtal
  • (AG01 :: Sender is not authorised to send this file.) Hänvisar till ett ofullständigt betalningsavtal
  • (NARR :: Tili ei sovellu maksamiseen.) Betalningen kunde inte behandlas av banken
  • (AM04 :: Kate ei riitä.) Det finns ingen täckning på kontot för betalning
  • (RJCT (BE04 :: Creditor's address is missing/not correct.)) Hänvisar till leverantörsuppgifter i materialet, såsom ofullständiga adressuppgifter på leverantörskortet
  • UploadFile: SOAP fault (2): Technical Error. Hänvisar till ett tekniskt problem vid sändning av betalningar. Detta kan bero på flera orsaker, såsom felaktig servicekod, saknat betalningsavtal eller felaktiga mottagarkontouppgifter.


Nyckelord: betalning, felaktig betalning, bank traffic view, betalningskod, betalningsavtal


This article has been translated using an AI-based translation tool.

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.