Den här guiden visar hur du kommer åt försäljningsfakturalistan och hur du använder försäljningsfakturalistan. Du lär dig att göra grundläggande och avancerade sökningar, sortera och gruppera fakturor samt använda fakturafunktioner.

Du kan komma åt försäljningsfakturalistan via följande funktion: Sales > Invoicing > Sales Invoice List. Du kan också navigera till listan via exempelvis försäljningsreskontra-vyn genom att välja fliken Sales Invoice List.

"Grundläggande sökning"
I försäljningsfakturalistan kan du söka efter försäljningsfakturor baserat på fakturanummer, referensnummer, kundens namn eller organisationsnummer. Om inga sökkriterier anges, listas alla fakturor.

Det är möjligt att förfina den grundläggande sökningen från rullgardinsmenyn till höger om sökfältet. Från rullgardinsmenyn väljer du ett eller flera söktermer, varefter försäljningsfakturor som matchar sökningen listas. Sökkriterierna inkluderas i sökningen när sökfönstret är öppet. Om fönstret är stängt fungerar den grundläggande sökningen utan specifika sökparametrar.


 


"Avancerad sökning"
Denna funktionalitet finns i samband med försäljningsreskontra, kundlistning och lagerrapporter. Baserat på sökningen kan önskad information eller sökkombinationer hittas. 

"+" och "-"-knapparna lägger till fler fält i sökningen. Genom att använda avancerad sökning kan du alltså lägga till flera olika sökkriterier och söka efter önskade fakturor med hjälp av dessa.

"Ta bort sökkriterier": Tar bort all information från den aktuella sökningen.
"Rensa sökkriterier": Rensar sökinformationen men lämnar sökfälten synliga.
"Spara ändringar": Sökningen kan sparas för framtida användning. Då måste sökningen ges ett namn. Detta gör det möjligt att direkt söka efter ett ofta återkommande sökkriterium från fakturalistan.

En egen sökterm har skapats ovan med namnet "Önskat sökresultat". Detta visas efter den avancerade sökningen, vilket gör det enkelt att söka efter det. 

När önskade sökkriterier (till exempel baserat på kundens namn) har angetts och försäljningsfakturalistan söks, öppnas följande vy:

"Visa kolumner", "Gruppera", "Uppdatera vy" och "Återställ standardinställningar"-funktionerna fungerar på samma sätt som i försäljningsreskontra-vyn. Du kan alltså sortera och gruppera fakturor på önskat sätt eller återställa standardinställningarna. 

"Spara"

"Som Excel-fil": Om så önskas kan sökresultatet exporteras till Excel. Exporterar alla möjliga kolumner till Excel, även om de inte har valts för vyn. 

"Valda som Excel-fil": Sparar de valda kolumnerna i vyn till en Excel-fil.

"Fakturafunktioner"-knappen gör det möjligt att hantera flera fakturor samtidigt. "Skriv ut som fakturor" -funktionen möjliggör till exempel utskrift av en förfallen faktura som en så kallad originalfaktura.

Nyckelord: försäljningsfakturalista, grundläggande sökning, avancerad sökning, gruppering, Excel, fakturafunktioner, kolumner.


This article has been translated using an AI-based translation tool. The contents or wording of these instructions may differ from those in other instructions or in the software.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.