Maventa on Visma-tuoteperheeseen kuuluva verkkolaskuoperaattori, joka tarjotaan automaattisesti käyttöön kaikille Netvisoria käyttäville yrityksille.

Maventa-yhteys koostuu seuraavista toiminnoista:

  • Verkkolaskujen vastaanotto
  • Ostolaskujen skannauspalveluun lähetettyjen laskujen vastaanotto
  • Yritysverkkolaskujen (B2B) lähetys

Maventa-yhteys kytketään automaattisesti yrityksille, jotka käyttävät Netvisorin myynti- ja/tai osto-osiota. Kun yritys perustetaan Netvisoriin, Maventa-tili perustetaan saman vuorokauden aikana tehtävässä automaattiajossa. Maventa-tilin vastaanotto avautuu automaattisesti, kun osto-osio avataan. Tämän jälkeen Maventa-tilillä on vastaanottovalmius operaattoriverkosta saapuville verkkolaskuille, sekä skannauspalvelun kautta saapuville laskuille.

Mikäli Maventa-yhteyttä ole avattu automaattisesti, esimerkiksi tilanteessa jossa Maventa on käytössä jossain toisessa järjetelmässä, voit ottaa Maventan myös myöhemmin käyttöön. Aktivointi tapahtuu Sähköiset palvelukanavat-välilehdeltä (yritysvalikko > Sähköiset palvelukanavat) kohdasta "Muodosta Maventa-yhteys". Mikäli saat yhteyden muodostamisessa virheilmoituksen, niin olethan suoraan yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun.

Jotta Maventa-tilille voidaan vastaanottaa myös pankkiverkosta saapuvat verkkolaskut, tilille tulee avata pankkiverkkoyhteys. Pankkiverkkoyhteyden avauspyyntö lähetetään automaattisesti eteenpäin, kun Maventa-tilin vastaanotto avautuu, ja yhteyden avautumisessa kestää normaalisti 1-3 pankkipäivää. Kun Maventa-tilin pankkiverkkoyhteys on kuitattu avatuksi, Maventan verkkolaskutustiedot päivittyvät Netvisorin laskutusosoitteisiin.

Käyttämällä verkkolaskujen vastaanottoa Maventan kautta säästätte mahdollisissa pankin palvelumaksuissa, jotka pankki perii yritykseltänne verkkolaskujen vastaanoton osalta.

Hinnoittelu

Maventan kautta luotujen tapahtumien hinnoittelu perustuu yrityksen kuukausittaisten sähköisten tapahtumien määrään. Tapahtumamaksut hinnoitellaan kulloinkin voimassa olevan Netvisorin hinnaston mukaisesti. Tapahtumat laskutetaan Netvisorin palvelulaskutuksessa.

Liittymä

Maventa-liittymän löydät Laajennokset > Maventa kautta. "Maventa API-avaimet" -valikosta näet tilin tiedot.

Jos tili liitetään Netvisoriin käyttäjän omilla api-avaimilla, ota laskujen tuonti käyttöön. "Ostolaskujen manuaalinen siirtäminen" -valikon kautta voi tarkastella ja noutaa manuaalisesti tilille saapuneita ostolaskuja. 

Laskuja voi hakea halutulta aikaväliltä. Kun haku on valmis, voit siirtää laskut, jotka eivät jo ole Netvisorissa, valitsemalla ne ja klikkaamalla "Siirrä valitut laskut jonoon" -painiketta.

Maventa-yhteyden poikkeustilanteet

Maventa-tili on jo olemassa ja halutaan siirtää Netvisoriin.

Mikäli olemassaoleva tili halutaan kytkeä Netvisoriin, voitte kytkeä tilin itse tai olkaa yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun tilin kytkemistä varten. Tilin liittäminen tapahtuu "Laajennokset > Maventa > Maventan API-avaimet" kautta. Anna Maventa-tilin API-avain ja UUID niille tarkoitettuihin kenttiin ja "Tallenna". Kun Maventa-tilin tunnistetiedot on syötetty onnistuneesti Netvisoriin, pyydetään käyttäjää aloittamaan ostolaskujen tuonti. Tuonti voidaan aloittaa joko kuluvasta hetkestä tai valitusta päivämäärästä. Mikäli valitset kuluvan hetken, voit kuitenkin vielä myöhemmin hakea laskuja Netvisoriin manuaalisesti liittymän kautta.

Maventa-tili on jo olemassa ja sitä ei haluta kytkettävän Netvisoriin.

Maventa-tilin omistajuus ja asetukset pidetään ennallaan, eikä tiliä kytketä ollenkaan Netvisoriin. Netvisor-palveluun ei tällöin voi vastaanottaa laskuja Maventan kautta (skannauspalvelu ei myöskään toimi) eikä myöskään verkkolaskuja voi lähettää Netvisorin kautta. 

Maventa-tili on olemassa ja laskujen vastaanotto halutaan pysyvän toisessa järjestelmässä ja myyntilaskujen lähetys halutaan Netvisoriin.

Maventa-tilin omistajuus säilyy asiakkaalla ja myyntilaskujen lähetyksen osalta tehdään kytkentä Netvisoriin. Olethan tästä yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun.

Netvisorin käyttö päättyy ja Maventa-tili halutaan yrityksen omaan käyttöön.

Mikäli lopetatte Netvisorin käytön ja haluatte yrityksen Maventa-tilin yrityksen omaan käyttöön, olethan yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun.

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.