Maventa on Visma-tuoteperheeseen kuuluva verkkolaskuoperaattori, joka tarjotaan automaattisesti käyttöön kaikille Netvisoria käyttäville yrityksille.

Maventa-yhteys koostuu seuraavista toiminnoista:

  • Verkkolaskujen vastaanotto
  • Ostolaskujen skannauspalveluun lähetettyjen laskujen vastaanotto
  • Yritysverkkolaskujen (B2B) lähetys
  • Pdf eKirje kulkee Maventan kautta

Maventan operaattoritunnus on 003721291126

SISÄLTÖ

Maventa-yhteyden avaaminen yrityksen perustamisen yhteydessä

Maventa-yhteyden voi kytkeä avattavaksi yrityksen perustamisen yhteydessä.1.7.2022 lähtien Maventa-verkkolaskuyhteyden avaaminen Netvisoriin vaatii tunnistautumisen lain edellyttämällä tavalla. Tehostettu asiakkaan tuntemisvelvoite perustuu rahanpesulakiin ja koskee useita eri toimialoja. Vahvalla tunnistautumisella pyritään estämään rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.

Mikäli Maventa-yhteys halutaan avata, yrityksen perustamisvaiheessa syötetään yrityksen edustamisoikeuden omaavan henkilön sähköpostiosoite, johon lähetetään Visma Signin sähköinen tunnistautumispyyntö. Yrityksen edustamisoikeudellinen henkilö hyväksyy yrityksen puolesta Maventan Palveluehdot ja sähköisten dokumenttien lähetyksen ja vastaanoton sekä myös Maventa-tilin pankkiverkkoyhteyden avaamisen yritykselle e-laskujen lähetykseen ja vastaanottoon suomalaisten pankkien kautta.

Tilitoimisto voi avata Maventa-verkkolaskuyhteyden asiakkaalleen (loppuasiakas), mikäli loppuasiakas on antanut tilitoimistolle valtuuden verkkolaskuyhteyden avaamiseen. Valtuutus voi olla esimerkiksi osana tilitoimiston ja loppuasiakkaan palvelusopimusta taikka erillinen valtakirja. Lähtökohtaisesti valtuutuksen tulisi olla kirjallinen ja tarpeeksi yksilöity, jotta se voidaan tarvittaessa todistaa. Tilitoimisto vastaa tällöin siitä, että sillä on tarvittavat edustusoikeudet tehdä loppuasiakasta sitova verkkolaskuyhteyden avaamispyyntö sekä siitä, että tilitoimisto on myös vahvasti tunnistanut loppuasiakkaan, jolle verkkolaskuyhteys avataan.

Hyväksyntä tehdään Visma Sign -palvelussa ja se edellyttää vahvaa tunnistautumista. Tämän jälkeen Maventa-verkkolaskuyhteys avautuu käyttöön ja tilin avaus tapahtuu saman vuorokauden aikana tehtävässä automaattiajossa. Tili tulee lopullisesti käyttöön parin arkipäivän sisällä, mikäli yrityksessä ei ennestään ole ollut Maventa-tiliä jossain toisessa ohjelmassa. Jos yrityksellä on olemassaoleva Maventa-tili, niin hyväksyntää ei tarvitse tehdä, vaan tällöin Maventa-tili voidaan siirtää Netvisoriin käyttöön asiakaspalvelumme toimesta. 

Kun yritys avataan Netvisoriin alla olevat kohdat vaikuttavat, avataanko Maventa yhteys. Nämä ovat oletuksena päällä, mutta jos näistä ottaa ruksin pois voidaan estää Maventa-yhteyden avaus.

Mikäli ruksataan myös alempi kohta ja olet Netvisorin suora-asiakas, Visma Solutionsin lasku tulee suoraan verkkolaskuna yrityksen ostoreskontraan.

Kun yhteys on kunnossa, tämän jälkeen Maventa-tilillä on vastaanottovalmius operaattoriverkosta saapuville verkkolaskuille, sekä skannauspalvelun kautta saapuville laskuille. Skannauspalvelua ei voi avata erikseen ilman Maventa -yhteyttä. 

Maventa-yhteyden avaaminen Netvisor Storen kautta

Mikäli Maventa-yhteyttä ei ole avattu, aktivointi tapahtuu Netvisor Storesta Sähköiset palvelukanavat-valikosta ja kohdasta Maventa Verkkolaskutus > Ota käyttöön. Valitse haluatko avata lähetyksen ja vastaanoton vai pelkän lähetyksen. 1.7.2022 lähtien Maventa-verkkolaskuyhteyden avaaminen Netvisoriin vaatii tunnistautumisen lain edellyttämällä tavalla. Tehostettu asiakkaan tuntemisvelvoite perustuu rahanpesulakiin ja koskee useita eri toimialoja. Vahvalla tunnistautumisella pyritään estämään rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.

Mikäli Maventa-yhteys halutaan avata, syötetään yrityksen edustamisoikeuden omaavan henkilön sähköpostiosoite, johon lähetetään Visma Signin sähköinen tunnistautumispyyntö. Yrityksen edustamisoikeudellinen henkilö hyväksyy yrityksen puolesta Maventan Palveluehdot ja sähköisten dokumenttien lähetyksen ja vastaanoton sekä myös Maventa-tilin pankkiverkkoyhteyden avaamisen yritykselle e-laskujen lähetykseen ja vastaanottoon suomalaisten pankkien kautta.

Tilitoimisto voi avata Maventa-verkkolaskuyhteyden asiakkaalleen (loppuasiakas), mikäli loppuasiakas on antanut tilitoimistolle valtuuden verkkolaskuyhteyden avaamiseen. Valtuutus voi olla esimerkiksi osana tilitoimiston ja loppuasiakkaan palvelusopimusta taikka erillinen valtakirja. Lähtökohtaisesti valtuutuksen tulisi olla kirjallinen ja tarpeeksi yksilöity, jotta se voidaan tarvittaessa todistaa. Tilitoimisto vastaa tällöin siitä, että sillä on tarvittavat edustusoikeudet tehdä loppuasiakasta sitova verkkolaskuyhteyden avaamispyyntö sekä siitä, että tilitoimisto on myös vahvasti tunnistanut loppuasiakkaan, jolle verkkolaskuyhteys avataan.

Hyväksyntä tehdään Visma Sign -palvelussa ja se edellyttää vahvaa tunnistautumista. Tämän jälkeen Maventa-verkkolaskuyhteys avautuu käyttöön ja tilin avaus tapahtuu saman vuorokauden aikana tehtävässä automaattiajossa. 

Mikäli yhteyden muodostamisessa tulee virheilmoitus, niin olethan suoraan yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun.

Maventa-tilin pankkiverkkoyhteys

Jotta Maventa-tilille voidaan vastaanottaa myös pankkiverkosta saapuvat verkkolaskut, tilille tulee avata pankkiverkkoyhteys. Pankkiverkkoyhteyden avauspyyntö lähetetään automaattisesti eteenpäin, kun Maventa-tilin vastaanotto avautuu, ja yhteyden avautumisessa kestää normaalisti 1-3 pankkipäivää. Kun Maventa-tilin pankkiverkkoyhteys on kuitattu avatuksi, Maventan verkkolaskutustiedot päivittyvät Netvisorin laskutusosoitteisiin.

Käyttämällä verkkolaskujen vastaanottoa Maventan kautta säästätte mahdollisissa pankin palvelumaksuissa, jotka pankki perii yritykseltänne verkkolaskujen vastaanoton osalta.

Hinnoittelu

Maventan kautta luotujen tapahtumien hinnoittelu perustuu yrityksen kuukausittaisten sähköisten tapahtumien määrään. Tapahtumamaksut hinnoitellaan kulloinkin voimassa olevan Netvisorin hinnaston mukaisesti. Tapahtumat laskutetaan Netvisorin palvelulaskutuksessa.

Maventan API-avaimet

Laajennokset > Maventa > Maventa API-avaimet

Oletuksena tili liitetään käyttöön Netvisorin yleisillä tunnuksilla ja tämä riittää laskujen lähetykseen ja vastaanottoon Netvisorista. 

Jos tili liitetään Netvisoriin käyttäjän omilla API-avaimilla, lisää API-avain sekä yrityksen UUID näille varattuihin kohtiin. Maventa-tilin API-avaimen sekä yrityksen UUID:n löydät Maventasta. Ota ostolaskujen tuonti käyttöön.

Ostolaskujen nouto Maventasta

Laajennokset > Maventa > Ostolaskujen nouto Maventasta

 "Ostolaskujen manuaalinen siirtäminen" -valikon kautta voi tarkastella ja noutaa manuaalisesti tilille saapuneita ostolaskuja. Jotta tämä onnistuu, tulee käyttäjällä olla ostolaskujen hyväksyntään oikeudet (Myynti- ja ostoreskontrien oikeudet).

Laskuja voi hakea halutulta aikaväliltä. Kun haku on valmis, voit siirtää laskut, jotka eivät jo ole Netvisorissa, valitsemalla ne ja klikkaamalla "Siirrä valitut laskut jonoon" -painiketta.

PDF eKirje-tulostuspalvelun tunnukset

Laajennokset > Maventa > Maventa API-avaimet > PDF eKirje-tulostuspalvelun tunnukset

1.2.2024 alkaen PDF eKirje -tulostuspalveluun lähetetyt dokumentit menevät Maventan kautta. Netvisoria käyttävän yrityksen Maventa-yhteyden tulee olla liitettynä Netvisoriin lähetyksen osalta, jotta dokumenttien lähetys PDF eKirje -tulostuspalveluun onnistuu. Mikäli yrityksen Maventa-tili on ollut aiemmin jonkin toisen järjestelmän käytössä, jossa tulosteet ovat kulkeneet Maventan kautta, tulisi yrityksen tulostuspalvelun tili kytkeä manuaalisesti Netvisoriin käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Tästä on tällöin ilmoitus näkymässä:

Olemme tunnistaneet, että yrityksenne Maventa-tilillä on jo rekisteröitynä tili PDF eKirje-tulostuspalveluun (massatulostuspalvelu). Olkaa hyvä ja lisätkää tulostuspalvelun tilinne tunnistetiedot asetussivulle, niin voimme yhdistää tilinne Netvisoriin. Mikäli tilin tunnukset eivät ole tiedossanne, olkaa hyvä ja olkaa yhteydessä Maventan asiakastpalveluun (support@maventa.com)

Maventa-yhteyden poikkeustilanteet

Maventa-tili on jo olemassa ja halutaan siirtää Netvisoriin.

Mikäli olemassaoleva tili halutaan kytkeä Netvisoriin, suosittelemme olemaan yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun asian suhteen. Olemme yhteydessä Maventan tukeen ja siirrämme olemassa olevan tilin Netvisorin käyttöön. Huomioittehan, että tämä ei sulje Maventa-tilin linkitystä vanhaan järjestelmään. Aiemman linkityksen purkamiseksi tulee olla yhteydessä järjestelmään, josta tili siirretään Netvisoriin. Mikäli aiempaa linkitystä ei pureta, saattaa tämä aiheuttaa tuplakuluja ostolaskujen vastaanotosta molempiin järjestelmiin. 

Maventa-tili käytössä kahdessa järjestelmässä samaan aikaan.

Maventa-tili voi olla käytössä yhtäaikaisesti kahdessa eri järjestelmässä. On kuitenkin syytä huomioida se, että jos ostolaskujen vastaanotto on kahdessa järjestelmässä samanaikaisesti auki, niin ostolaskut saattavat ohjautua vain toiseen järjestelmään sen mukaan, että kumpi järjestelmä ehtii tehdä laskujen noudon Maventasta ensin. Ostolaskut saattavat ohjautua myös kumpaankin järjestelmään aiheuttaen tuplakuluja. Tämän välttämiseksi tulee huolehtia, että ostolaskujen vastaanotto on auki vain halutussa järjestelmässä.

Maventa-tili on jo olemassa ja sitä ei haluta kytkettävän Netvisoriin.

Maventa-tilin omistajuus ja asetukset pidetään ennallaan, eikä tiliä kytketä ollenkaan Netvisoriin. Netvisor-palveluun ei tällöin voi vastaanottaa laskuja Maventan kautta (skannauspalvelu ei myöskään toimi), yritysverkkolaskuja (B2B) eikä myöskään tulostuspalvelun kautta lähetettäviä myyntilaskuja voi lähettää Netvisorin kautta.

Maventa-tili on olemassa ja laskujen vastaanotto halutaan pysyvän toisessa järjestelmässä ja myyntilaskujen lähetys halutaan Netvisoriin.

Maventa-tili voi olla useamman eri ohjelmiston käytössä. Myyntilaskujen lähetyksen osalta tehdään kytkentä Netvisoriin Netvisorin asiakaspalvelun toimesta. Olethan tästä yhteydessä asiakaspalveluumme tuki.netvisor@visma.com

Netvisorin käyttö päättyy ja Maventa-tili halutaan yrityksen omaan käyttöön.

Mikäli lopetatte Netvisorin käytön ja haluatte yrityksen Maventa-tilin yrityksen omaan käyttöön, olethan yhteydessä Maventan asiakaspalveluun tuki.netvisor@visma.com

Ostolaskujen vastaanotto Maventasta Netvisoriin halutaan lopettaa

Ostolaskujen vastaanoton saa lopetettua Netvisor Storesta kohdasta Maventa verkkolaskutus -> Muokkaa -> Vain lähetys


Maventa-tilin linkitys Netvisoriin halutaan poistaa

Mikäli Netvisorista ei haluta lähettää myyntilaskuja eikä vastaanottaa ostolaskuja Maventan kautta, voi Maventa-yhteyden purkaa Netvisor Storen kautta Maventa verkkolaskutus -> Poista käytöstä. HUOM! Nämä toimet katkaisevat Maventan verkkolaskuyhteyden ainoastaan Netvisorin osalta seuraavan yön aikana, mutta Maventa-verkkolaskuoperaattorin päässä yrityksen Maventa-tili jää yhä voimaan. Mikäli tili halutaan sulkea kokonaan myös Maventa-verkkolaskuoperaattorin päässä, niin olethan yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun tilin sulkemiseksi. Mikäli tili jää yhä voimaan Maventa-verkkolaskuoperaattorin päähän, voidaan tili linkittää uuteen laskutus-/taloushallintojärjestelmään. Jos tiliä ei jatkossa linkitetä enää mihinkään järjestelmään ja se jätetään voimaan, ohjautuu sinne vielä mahdollisesti ostolaskuja laskuttajilta, jotka tässä tapauksessa jää huomioitta.

Maventa-tili halutaan sulkea kokonaan

Mikäli Netvisorista ei haluta lähettää myyntilaskuja eikä vastaanottaa ostolaskuja ja Maventa-tili halutaan poistaa kokonaan käytöstä, olethan tästä yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun tuki.netvisor@visma.com



 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.