Maventa on Visma-tuoteperheeseen kuuluva verkkolaskuoperaattori, joka tarjotaan automaattisesti käyttöön kaikille Netvisoria käyttäville yrityksille.

Maventa-yhteys koostuu seuraavista toiminnoista:

  • Verkkolaskujen vastaanotto
  • Ostolaskujen skannauspalveluun lähetettyjen laskujen vastaanotto
  • Yritysverkkolaskujen (B2B) lähetys

Maventan operaattoritunnus on 003721291126

Maventa-yhteyden voi kytkeä avattavaksi yrityksen perustamisen yhteydessä. 1.7.2022 lähtien Maventa-verkkolaskuyhteyden avaaminen Netvisoriin vaatii tunnistautumisen lain edellyttämällä tavalla. Tehostettu asiakkaan tuntemisvelvoite perustuu rahanpesulakiin ja koskee useita eri toimialoja. Vahvalla tunnistautumisella pyritään estämään rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.

Mikäli Maventa-yhteys halutaan avata, yrityksen perustamisvaiheessa syötetään yrityksen edustamisoikeuden omaavan henkilön sähköpostiosoite, johon lähetetään Visma Signin sähköinen tunnistautumispyyntö. Yrityksen edustamisoikeudellinen henkilö hyväksyy yrityksen puolesta Maventan Palveluehdot ja sähköisten dokumenttien lähetyksen ja vastaanoton sekä myös Maventa-tilin pankkiverkkoyhteyden avaamisen yritykselle e-laskujen lähetykseen ja vastaanottoon suomalaisten pankkien kautta.

Tilitoimisto voi avata Maventa-verkkolaskuyhteyden asiakkaalleen (loppuasiakas), mikäli loppuasiakas on antanut tilitoimistolle valtuuden verkkolaskuyhteyden avaamiseen. Valtuutus voi olla esimerkiksi osana tilitoimiston ja loppuasiakkaan palvelusopimusta taikka erillinen valtakirja. Lähtökohtaisesti valtuutuksen tulisi olla kirjallinen ja tarpeeksi yksilöity, jotta se voidaan tarvittaessa todistaa. Tilitoimisto vastaa tällöin siitä, että sillä on tarvittavat edustusoikeudet tehdä loppuasiakasta sitova verkkolaskuyhteyden avaamispyyntö sekä siitä, että tilitoimisto on myös vahvasti tunnistanut loppuasiakkaan, jolle verkkolaskuyhteys avataan.

Hyväksyntä tehdään Visma Sign -palvelussa ja se edellyttää vahvaa tunnistautumista. Tämän jälkeen Maventa-verkkolaskuyhteys avautuu käyttöön ja tilin avaus tapahtuu saman vuorokauden aikana tehtävässä automaattiajossa. Tili tulee lopullisesti käyttöön parin arkipäivän sisällä, mikäli yrityksessä ei ennestään ole ollut Maventa-tiliä jossain toisessa ohjelmassa. Jos yrityksellä on olemassaoleva Maventa-tili, niin hyväksyntää ei tarvitse tehdä, vaan tällöin Maventa-tili voidaan siirtää Netvisoriin käyttöön asiakaspalvelumme toimesta. 

Kun yritys avataan Netvisoriin alla olevat kohdat vaikuttavat, avataanko Maventa yhteys. Nämä ovat oletuksena päällä, mutta jos näistä ottaa ruksin pois voidaan estää Maventa-yhteyden avaus.

Mikäli ruksataan myös alempi kohta ja olet Netvisorin suora-asiakas, Visma Solutionsin lasku tulee suoraan verkkolaskuna yrityksen ostoreskontraan.

Kun yhteys on kunnossa, tämän jälkeen Maventa-tilillä on vastaanottovalmius operaattoriverkosta saapuville verkkolaskuille, sekä skannauspalvelun kautta saapuville laskuille. Skannauspalvelua ei voi avata erikseen ilman Maventa -yhteyttä. 


Mikäli Maventa-yhteyttä ei ole avattu automaattisesti, esimerkiksi tilanteessa jossa Maventa on käytössä jossain toisessa järjestelmässä, voit ottaa Maventan myös myöhemmin käyttöön. Aktivointi tapahtuu Netvisor Storesta Sähköiset palvelukanavat-valikosta ja kohdasta Maventa Verkkolaskutus > Ota käyttöön. Mikäli yhteyden muodostamisessa tulee virheilmoitus, niin olethan suoraan yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun.

Jotta Maventa-tilille voidaan vastaanottaa myös pankkiverkosta saapuvat verkkolaskut, tilille tulee avata pankkiverkkoyhteys. Pankkiverkkoyhteyden avauspyyntö lähetetään automaattisesti eteenpäin, kun Maventa-tilin vastaanotto avautuu, ja yhteyden avautumisessa kestää normaalisti 1-3 pankkipäivää. Kun Maventa-tilin pankkiverkkoyhteys on kuitattu avatuksi, Maventan verkkolaskutustiedot päivittyvät Netvisorin laskutusosoitteisiin.

Käyttämällä verkkolaskujen vastaanottoa Maventan kautta säästätte mahdollisissa pankin palvelumaksuissa, jotka pankki perii yritykseltänne verkkolaskujen vastaanoton osalta.

Hinnoittelu

Maventan kautta luotujen tapahtumien hinnoittelu perustuu yrityksen kuukausittaisten sähköisten tapahtumien määrään. Tapahtumamaksut hinnoitellaan kulloinkin voimassa olevan Netvisorin hinnaston mukaisesti. Tapahtumat laskutetaan Netvisorin palvelulaskutuksessa.

Liittymä

Maventa-liittymän löydät Laajennokset > Maventa kautta. "Maventa API-avaimet" -valikosta näet tilin tiedot. Oletuksena tili liitetään käyttöön Netvisorin yleisillä tunnuksilla ja tämä riittää laskujen lähetykseen ja vastaanottoon Netvisorista. 

Jos tili liitetään Netvisoriin käyttäjän omilla api-avaimilla, ota laskujen tuonti käyttöön. "Ostolaskujen manuaalinen siirtäminen" -valikon kautta voi tarkastella ja noutaa manuaalisesti tilille saapuneita ostolaskuja. Jotta tämä onnistuu, tulee käyttäjällä olla ostolaskujen hyväksyntään oikeudet (Myynti- ja ostoreskontrien oikeudet).

Laskuja voi hakea halutulta aikaväliltä. Kun haku on valmis, voit siirtää laskut, jotka eivät jo ole Netvisorissa, valitsemalla ne ja klikkaamalla "Siirrä valitut laskut jonoon" -painiketta.

Maventa-yhteyden poikkeustilanteet

Maventa-tili on jo olemassa ja halutaan siirtää Netvisoriin.

Mikäli olemassaoleva tili halutaan kytkeä Netvisoriin, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluun asian suhteen. Olemme yhteydessä Maventan tukeen ja siirrämme olemassa olevan tilin Netvisorin käyttöön. 

Maventa-tili on jo olemassa ja sitä ei haluta kytkettävän Netvisoriin.

Maventa-tilin omistajuus ja asetukset pidetään ennallaan, eikä tiliä kytketä ollenkaan Netvisoriin. Netvisor-palveluun ei tällöin voi vastaanottaa laskuja Maventan kautta (skannauspalvelu ei myöskään toimi) eikä myöskään verkkolaskuja voi lähettää Netvisorin kautta. 

Maventa-tili on olemassa ja laskujen vastaanotto halutaan pysyvän toisessa järjestelmässä ja myyntilaskujen lähetys halutaan Netvisoriin.

Maventa-tilin omistajuus säilyy asiakkaalla ja myyntilaskujen lähetyksen osalta tehdään kytkentä Netvisoriin. Olethan tästä yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun.

Netvisorin käyttö päättyy ja Maventa-tili halutaan yrityksen omaan käyttöön.

Mikäli lopetatte Netvisorin käytön ja haluatte yrityksen Maventa-tilin yrityksen omaan käyttöön, olethan yhteydessä Netvisorin asiakaspalveluun.

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.