Uuden asiakkaan luominen käynnistetään seuraavasti: Myynti > Asiakkaat > Uusi asiakas.

Tai "Luo uusi" valikon kautta:

tai

Tämän jälkeen avautuu seuraava näkymä:

 

Uutta asiakasta syötettäessä on järjestelmän kannalta vain kaksi pakollista tietoa: Nimi ja Y-tunnus (jos yritysasiakas). Käytännössä on kuitenkin syötettävä myös asiakkaan Osoite, Postinumero ja Postitoimipaikka (Huom! Lasku voidaan tulostaa vain paikallisesti, mikäli nämä tiedot puuttuvat).

Perustiedot (1)

Nimi - Asiakkaan nimi. Nimikentän alapuolella oleva kenttä on nimen jatketta varten.
Asiakaskoodi - 
Koodin määrittäminen on vapaaehtoista, mutta mikäli asiakastietoja päivitetään csv-tiedostosta, niin silloin koodi on pakollinen tieto (kohdistin). Suosittelemme koodin käyttöä.
Asiakasryhmä - 
Asiakkaan asiakasryhmä valitaan tästä.
Y-tunnus - 
Asiakkaan Y-tunnus. Jos kyseessä on henkilöasiakas, rastitetaan henkilöasiakas kohta. Tällöin y-tunnusta ei voi syöttää. Mikäli kyseessä on ulkomainen asiakas, y-tunnuksen tilalle laitetaan VAT-numero niin, että maakoodi on alussa ja ei väliviivaa ennen viimeistä merkkiä - esim. FI12345678.
Vastaanottajan OVT- tunnus (jos tieto poikkeaa yrityksen y- tunnuksesta). Tähän kenttään voi laittaa jonkun asiakaskohtaisen tiedon, joka pitää välittyä verkkolaskuaineistolla vastaanottajalle. Esim. tehdasnumero tms. muuttumaton tieto, jonka vastaanottaja vaatii. Tämän kentän tieto menee finvoice-aineistolla tagiin BuyerOrganisationUnitNumber. Kenttään ei pidä laittaa asiakkaan verkkolaskuosoitetta.

"Hae tiedot"
Y-tunnus -linkistä pääsee Ytj:n sivuille. Asiakaan tiedot voidaan hakea suoraan Ytj:stä syöttämällä haluttu y-tunnus ja painamalla "Hae -tiedot" -napista.  Verkkolaskuosoitetietoja ei haeta, vaan ne on syötettävä erikseen mikäli halutaan laskuttaa verkkolaskulla. Tällä hetkellä y-tunnushaku toimii yhtiömuodoilla: osakeyhtiö, asunto-osakeyhtiö ja osuuskunnat. Haemme tiedot ytj:stä rajapintaa hyödyntäen ja toistaiseksi sitä kautta vain nämä yhtiömuodot on saatavilla.

Laskutusosoite (2)

Osoite - Asiakkaan laskutusosoite.
Postinumero ja- toimipaikka - 
Asiakkaan laskutusosoitteen postinumero- ja toimipaikka.
Maa - 
On ratkaiseva tieto ko. asiakkaalle muodostettavien laskujen oletustiliöinnissä ja ALV -käsittelyssä. Järjestelmä käyttää asiakkaan maan mukaista kirjanpidon oletusmyyntitiliä ja käsittelee ALV:n maatiedon mukaan (kotimainen, EU ja EU:n ulkopuolinen).
Sähköpostilaskutusosoite - Asiakkaan sähköpostilaskutusosoite. Tämä kenttä ei ole pakollinen, mikäli sähköpostilaskutusta ei käytetä.

Sähköistä laskutusta varten kaikki kentät (lukuunottomatta sähköpostilaskutusosoite-kenttää) on täytettävä. Osoite-kentän alapuolella on osoitteen jatke -kenttä.

Toimipaikka (3)

Nimi - Toimipaikan nimi.
Osoite - Asiakkaan toimitusosoite.
Postinumero ja- toimipaikka - 
Asiakkaan toimipaikan postinumero- ja toimipaikka.

Mikäli toimipaikkatietoja tarvitaan, on jokainen kentistä täytettävä (sähköinen laskutus estyy, mikäli tiedot ovat vajaat!).

Verkkolaskutustiedot (4)

Verkkolaskutusosoite - Kenttään tulee asiakkaan verkkolaskuosoite.
Verkkolaskuoperaattori - 
Valitaan listasta oikea operaattori.

Mikäli verkkolaskuosoite poikkeaa normaalista IBAN tai OVT-muodosta tulee ilmoitus virheellisestä osoitteesta. Ruksaamalla kohdan "Ohita verkkolaskuosoitteen tarkistus tietoja tallennettaessa" ohitetaan tarkistus ja verkkolaskuosoite kenttään voidaan syöttää osoite halutussa muodossa. Tällöin pitää aina itse tarkistaa, että osoite on oikein.

"Luo asiakas" - Syötetty asiakastieto tallennetaan.
"Luo asiakas ja laskuta" - Syötetty asiakastieto tallennetaan ja samalla avataan uuden myyntilaskun syöttötoiminto kyseiselle asiakkaalle.

 

Muodostuneen asiakaskortin ohjeet löytyvät asiakaslistaus sivulta.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.