Pankki- ja laskuliikenteen seurantanäkymässä (Ostot > Maksut > Pankkiliikennenäkymä) on listattuna aina viimeisin onnistunut tapahtuma, sekä kaikki virheelliset ja käsittelyssä olevat aineistot tapahtumatyypeittäin.


Näkymään pääsee ja näkee maksut ja madolliset virheet, jos omaa maksatusoikeudet yritykseen sekä luku tai muokkausoikeuden maksatus -kohtaan toimintokohtaisissa oikeuksissa. Jotta maksuja voi käsitellä pitä maksatus kohdassa olla muokkausoikeudet. 


Tapahtumatyypit ovat seuraavat:

  • SEPA-maksut (xml),
  • veromaksut (tilisiirto),
  • Ulkopuoliset maksutoimeksiannot,
  • Palkat (Toistuvaissuoritukset),
  • Matkalaskut,
  • Palkkaennakot
  • lähetetty laskuaineisto.


Palkat (toistuvaissuoritukset) ja matkalaskut näytetään aina 0 -summaisena, jotta reskontrakäyttäjä ei pääse näkemään maksettujen palkkojen/matkalaskujen summaa tätä kautta.

Näkymässä on myös listattu vastaanotetut laskuaineistot (verkkolaskut ja skannauspalvelulaskut).

Tilinumeroa (ja saapuneiden laskujen kohdalla aineistotyypin selitettä) painamalla saa esiin tapahtumahistorian. Listassa tapahtumat ovat aikajärjestyksessä.


Pankkiliikennenäkymässä näkyvien aineistojen tilat ovat

  • OK = pankki on kuitannut aineiston vastaanotetuksi
  • käsittelyssä = maksu on käsittelyssä (pankin kuittausta odotetaan)
  • virhe = maksu on päätynyt virheeseen (tarkempi kuvaus virheestä on maksun alla olevassa selitteessä)

Vaikka pankki on kuitannut maksuaineiston vastaanotetuksi maksupalveluun, maksu voi silti jäädä toteutumatta.


Mahdollisia syitä tähän ovat esimerkiksi:

Pankin kanssa puuttuu sopimus laskujen maksuista Netvisorin ja pankin välisessä maksuliikennesopimuksessa tai tätä ei ole tehty ollenkaan. 

Palvelutunnus on väärin. Oletuksena palvelutunnus on 0+yrityksen y-tunnus ilman väliviivaa, mutta pankki voi tehdä sopimuksen johonkin toiseen numerosarjaan, kuten 1+yrityksen y-tunnus ilman väliviivaa. Jos näin on käynyt, ilmoita asiasta tukeen ja sieltä laitetaan tunnus kuntoon pankkitilin osalta. 

Virhe saajan tilinumerossa
Tilinumero voi olla muodollisesti oikea (tarkiste täsmää), vaikka sen numeroista tiliä ei ole käytössä. Tätä ei havaita aineiston vastaanottotarkastuksessa pankissa (vaan vasta seuraavassa eräajossa).

Kate ei riitä
Vaikka tilillä olisi riittävästi katetta maksun maksamiseen silloin, kun aineisto lähetetään Netvisorista, tai silloin kun pankki tekee seuraavan eräajon, ei sitä välttämättä ole enää maksun eräpäivänä.

Laskut ja tilisiirrot ovat Netvisorissa "maksupalvelussa"-tilassa ostoreskontrassa ja tilisiirtonäkymässä niin kauan, kunnes Netvisoriin on vastaanotettu tiliote, jonka LMP-erittelyssä laskuista lähetetyt maksut näkyvät. Tämän takia on tärkeää itse seurata laskuja, jotka ovat eräpäivän (ja tiliotteen vastaanottamisen) jälkeenkin "maksupalvelussa"-tilassa.


Virheellisten maksujen käsittely

Pankkiliikennenäkymässä näet virheeseen menneet maksut punaisella. Virhepalaute ja suluissa mahdollisesti oleva tarkempi selite kertovat maksuvirheen syyn. Katso tarkempi ohje virheellisten maksujen käsittelyyn.

Maksujen ja palkkojen peruminen pankista

Voit perua pankkiin lähetettyjä maksuaineistoja ja palkka-aineistoja pankkiliikennenäkymän kautta. Katso tarkempi ohje maksujen ja palkkojen perumiseen. Maksujen peruminen vaatii maksatusoikeudet. 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.