SISÄLTÖ

Aineiston lakisääteinen säilyttäminen

Vastuu kirjanpitoaineiston säilyttämisestä on kirjanpitolain nojalla kirjanpitovelvollisella eli asiakkaalla itsellään. Visma ei vastaa tai huolehdi asiakkaan kirjanpitoaineiston lakisääteisestä säilyttämisestä. Irtisanomistilanteessa suosittelemme aineistokopion ottamista kirjanpitoaineiston lakisääteistä säilytystä varten. Asiakkaan vastuulla on huolehtia aineiston lataaminen ja taltioiminen itselle, sekä aineistokopion tulee olla otettuna asiakkaan/tilitoimiston toimesta ennen irtisanomisen yhteydessä ilmoitettua viimeistä käyttöpäivää.

Mikäli ympäristöön ei ole enää pääsyä ja aineistokopiota ei ole vielä otettu, tulee Netvisor asiakaspalveluun lähettää kirjallinen pyyntö aineistokopion ottamisesta pikimmiten. Yrityksen aineisto tullaan poistamaan pysyvästi sopimussuhteen päättymisen jälkeen kohtuullisen ajan kuluessa eikä Aineisto ole välttämättä enää sopimuksen päättymisen jälkeen palautettavissa, minkä vuoksi suosittelemme aineistokopion ottamista ennen Netvisor ympäristön sulkemista. Aineistokopion ottaminen on asiakkaan vastuulla.

Irtisanomisen tekeminen

Irtisanominen tapahtuu Netvisor Storesta oikeassa yläkulmassa olevasta Palveluiden hallinta -painikkeesta. Siirry Netvisor-palvelusopimuksen irtisanomiseen -painikkeesta pääset irtisanomaan palvelun. 

Suora-asiakkuuksissa Netvisor-ympäristön voi irtisanoa KH-roolin omaava käyttäjä ja tilitoimistoasiakkuuksissa TPK-roolin omaava tilitoimiston käyttäjä. 

Suora-asiakkuuksissa irtisanomisaika on kolme (3) kuukautta, ellei asiakkaan kanssa ole kirjallisesti muuta sovittu. Irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu. Palvelu laskutetaan irtisanomisajan loppuun. Tilitoimistoasiakkuuksilla ei ole erillistä irtisanomisaikaa, vaan sopimus päättyy kuluvan kuukauden loppuun.

Tilitoimistoasiakkuuksissa asiakasympäristön ensisijainen hallinnoija ja sopimuksen toinen osapuoli on tilitoimisto. Tilitoimistoasiakkaalla itsellään ei ole sopimussuhdetta Visma Solutions Oy:n kanssa, joten irtisanomista ei tehdä Visma Solutions Oy:lle, vaan tilitoimistoon. Tilitoimisto omalta osaltaan ilmoittaa Visma Solutions Oy:lle palveluiden sulkemisesta.

Irtisanomisen peruminen ja siirtäminen

Mikäli irtisanominen halutaan perua ennen viimeistä käyttöpäivää, voi sen tehdä Netvisor Storesta oikeassa yläkulmassa olevasta Palveluiden hallinta -painikkeesta avautuvalta sivulta klikkaamalla Peruuta irtisanominen -painiketta. Mikäli haluat siirtää viimeistä käyttöpäivää perumatta irtisanomista, lähetä sähköpostia osoitteeseen tuki.netvisor@visma.com .

Asiakkuuden siirto

Mikäli asiakasyritys aikoo jatkaa Netvisorin käyttöä suora-asiakkaana tai toisen tilitoimiston alla, iIlmoitattehan tässä tapauksessa asiasta asiantuntijapalveluumme: tuki.netvisor@visma.com. Asiakkuuden siirrossa voidaan tilitoimiston laskuttaminen parhaassa tapauksessa katkaista heti ilman ylimääräistä vaivaa. Lisätietoa löytyy täältä:  Tilitoimiston vaihto

Tietoa siirtymisestä Netvisor suora-asiakkaaksi löytyy täältä: Suora-asiakkaaksi siirtyminen

Suora-asiakkaiden sopimusehdot voi lukea täältä: Sopimusehdot

Tärkeät huomioitavat asiat

Kirjanpitoaineiston lataaminen

Asiakkaan kannalta tärkeintä on varmistaa, että kirjanpitoaineiston lakisääteinen säilytys toteutuu. Tähän tarkoitukseen suosittelemme maksullista aineistokopiopalvelua, jonka avulla kirjanpitoaineisto voidaan ladata Netvisorista esimerkiksi toiseen järjestelmään siirryttäessä. Lisätietoa palvelusta löytyy täältä: Aineistokopiopalvelu . Aineistokopio tulee ladata ennen Netvisor-palvelun irtisanomisajan päättymistä. Aineistokopion lataamisesta veloitetaan hinnaston mukaisesti. 

Maksuliikennesopimuksen irtisanominen

Saapuvista pankkiaineistoista veloitetaan niin kauan, kuin niitä meille automaattisten noutojen yhteydessä tulee (esim. tiliotteet, viitesuoritukset, saapuvat verkkolaskut ja suoraveloitusvaltuutukset). Pankkiaineistojen muodostuminen pankissa Netvisorin noudettavaksi loppuu, kun irtisanotte pankissa Netvisor-palvelun valtuutuksen pankkiaineistojen siirtoon. Muista sulkea myös mahdollinen pankkiin saapuvien verkkolaskujen toimitus pankista Netvisoriin, jotta ostolaskuja ei enää ohjaudu Netvisoriin. Voitte irtisanoa valtuutuksen ottamalla yhteyttä omaan pankkiinne. Huomioittehan, että pankkiliikennesopimuksen voi katkaista ainoastaan sen solminut osapuoli; sopimusten katkaisua ei voi hoitaa Visma Solutions Oy tai tilitoimisto. Visma Solutions Oy pidättää oikeuden jatkaa transaktiokustannusten veloittamista myös irtisanomisajan jälkeen, mikäli asiakas ei ole irtisanonut pankkiliikennesopimusta.

Ostolaskujen vastaanoton sulkeminen

Voitte sulkea haluttuna ajankohtana ostolaskujen vastaanoton Maventan verkkolaskuina sekä skannauspalvelun kautta menemällä yritysvalikon kohtaan "Sähköiset palvelukanavat" ja klikkaamalla linkistä "Sulje ostolaskujen vastaanotto Maventa-tililtä". Maventa-yhteys sulkeutuu seuraavan yön automaattiajossa.

Muut huomioitavat asiat

Asiakas voi minimoida irtisanomisajan laskutuksen seuraamalla alla olevia vaiheita. 

Käyttäjien poistaminen

Kun Netvisor-palvelusopimus irtisanotaan, niin yrityksen ylimääräiset käyttäjät kannattaa poistaa. Poistamalla käyttäjät minimoidaan mahdollisuus ylimääräisille tapahtumaveloituksille irtisanomisajalta. Lisätiedot: Käyttäjän poistaminen

Lisäpalveluiden, laajennosten ja rajapintapalvelun sulkeminen

Veloitamme syntyneistä tapahtumamaksuista toteuman mukaisesti ja irtisanomisajan loppuun asti, joten turhat palvelut on hyvä sulkea pois käytöstä, jottei turhia veloituksia synny. Käyttäjähallitsija tai tilitoimiston pääkäyttäjä voi sulkea ylimääräiset palvelut Netvisor Storesta (Laajennokset-välilehti sekä Palveluiden hallinta -painike) ja järjestelmäintegraatiot voi sulkea pois päältä ohjeemme mukaisesti. 

Maventa-verkkolaskutus

Maventa-tili suljetaan Netvisor-palvelun sulkemisen yhteydessä automaattisesti. Mikäli yritys haluaa jatkaa Maventa-tilin käyttöä esim. toisessa järjestelmässä, siitä tulee ilmoittaa Netvisor-palvelusopimuksen irtisanomisen yhteydessä. 

Ostolaskujen skannauspalvelu

Myös yrityksen käyttämät skannausosoitteet sulkeutuvat Netvisor-palvelun sulkemisen yhteydessä. Irtisanomisen yhteydessä tulee sille varattuun kenttään määrittää sähköpostiosoite, johon reititetään laskut, joita on yritetty toimittaa ostolaskujen skannausosoitteisiin (60 päivän ajan poistosta). 

OP Laskulaina

Palvelun irtisanominen edellyttää, että laina on kokonaisuudessaan maksettu. Näet jäljellä olevan lainasumman Netvisor-palvelusta. Mikäli Netvisor -ohjelmisto halutaan sulkea ja OP -laskulainaa on jäljellä, pitää ensin olla yhteydessä Osuuspankkiin asiasta ja sopia asia heidän kanssaan. 




Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.