Tämä ohje vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin käyttöoikeuksien osalta. Käyttöoikeudet löytyvät Netvisorista seuraavaa kautta: Valitse yrityksen nimen alta yritysvalikosta käyttäjät ja käyttöoikeudet osiosta "käyttäjät ja roolit". Näkymään on pääsy vain tilitoimiston pääkäyttäjä (TPK), käyttäjähallitsija (KH) tai tilintarkastaja (TT) -roolin omaavilla käyttäjillä. Näistä TPK/KH-käyttäjät voivat muokata muiden käyttäjien käyttöoikeuksia.

SISÄLTÖ


Käyttäjän lisääminen ja roolit

Kuinka lisään uuden käyttäjän? 

Käyttöoikeuksien hallinointi vaatii KH-roolin ja/tai TPK-roolin. Voit lisätä uuden käyttäjän yrityksen ympäristöön seuraavasti: Valitse yrityksen nimen alta valikosta > Käyttäjät ja roolit > linkistä Lisää uusi käyttäjä tai lisää yrityksen ulkopuoliselle henkilölle käyttöoikeus >  Aukeaa uusi ikkuna käyttäjän luomista varten, jossa ensin valitaan tunnistamistapa > Suomalaisen käyttäjän voi lisätä vain suomalaisella henkilötunnuksella. Ulkomaalainen käyttäjä lisätään Netvisor tunnisteella. Lisätietoja uuden käyttäjän lisäämisestä täältä: Käyttäjät - käyttöoikeuksien lisäys ja hallinta


Kuinka lisään Tilitoimiston pääkäyttäjän (TPK-roolin antaminen)

TPK-roolin voi lisätä vain toinen TPK tai KH+pääkäyttäjä. TPK-roolin lisääminen tapahtuu käyttöoikeuksien kopioinnin kautta tai poikkeustapauksissa Netvisor tuen toimesta. TPK-roolin saatuaan käyttäjä lisätään automaattisesti uusien tilitoimiston perustamien yritysten käyttäjäksi. Käyttöoikeuksien kopioinnista lisätietoja täältä:  Käyttöoikeuksien kopiointi


Tilintarkastajan lisääminen ja käyttöoikeudet

Tilintarkastajan voi lisätä ja poistaa KH (käyttäjähallitsija) tai TPK (tilitoimiston pääkäyttäjä) oikeuksin. Mikäli yrityksessä on käytössä Netvisor Palkat, niin tilintarkastajan lisäämiseksi vaaditaan joko KH+pääkäyttäjä tai TPK-käyttöoikeudet. Lisäksi oikeudet voidaan poikkeustapauksissa lisätä tuen kautta, pyyntö tarvitaan kirjallisesti.

Tilintarkastaja lisätään yrityksen ympäristöön käyttäjäksi kuten kuka tahansa uusi käyttäjä. Katso: käyttäjän lisääminen. Tilintarkastajalle annetaan seuraavanlaiset käyttöoikeudet. Accounting: selausoikeus + Tilintarkastajan (TT) -rooli. Palkanlaskenta: selausoikeus + Palkanlaskijan (P) -rooli.

Tilintarkastajan perusyrityksenä tulee olla Netvisor Tilintarkastajat, jotta tilintarkastaja voidaan myöhemmin lisätä ongelmitta muihinkin yrityksiin tilintarkastajaksi. Mikäli tilintarkastajan lisäämisen jälkeen tilintarkastajan perusyrityksenä on jokin muu kuin Netvisor Tilintarkastajat, olettehan yhteydessä Netvisor asiakastukeen perusyrityksen korjausta varten.


Tilikausiarkiston oikeudet- Miten lisätään?

Tilikausiarkiston käyttöoikeudet asetetaan käyttäjäkohtaisesti.Tilikausiarkiston oikeuksia pääsee muokkaamaan, mikäli omaa yritykseen käyttäjähallitsija eli KH -oikeudet (Käyttäjähallitsija voi myös muokata omia oikeuksia). Käyttäjähallitsija voi asettaa tilikausiarkiston käyttöoikeuksia palvelunhallinnasta (Yrityksen nimen alta kohta "Tilikausiarkiston käyttöoikeudet"). Mikäli annetaan mahdollisuus tallentaa aineistoa tilikausiarkistoon, tulee käyttäjän perusoikeuksissa olla myös muokkausoikeus tilikausiarkistoon. Lisätietoja tilikausiarkiston oikeuksista täältä: Tilikausiarkiston oikeudet


Kuinka voin antaa käyttäjälle Palkanlaskija (P)-roolin? 

Näitä rooleja voi antaa yrityksen pääkäyttäjä, jolla on myös Käyttäjähallitsija-oikeudet (KH). Tilitoimiston asiakkaat voivat pyytää rooleja myös tilitoimiston pääkäyttäjältä (TPK). Lisää palkkaroolista täältä: Käyttöoikeudet: Palkanlaskija-rooli (P-rooli)

Perusyritys Netvisorissa

Perusyritys ja mitä se tarkoittaa?

Perusyritys on se yritys, mihin käyttäjä on alun perin perustettu Netvisorissa. Käyttäjien perusyrityksen näkee Käyttäjät ja roolit -listauksen perusyritys sarakkeesta. Mikäli käyttäjän perusyrityksenä näkyy ***, tarkoittaa tämä sitä, että käyttäjän perusyrityksenä on sellainen yritys, johon itsellä ei ole käyttöoikeuksia. Lisää perusyrityksestä täältä: Perusyritys Netvisorissa


Perusyrityksen muuttaminen

Mikäli käyttäjältä poistetaan oikeus hänen perusyritykseensä, ei hän pääse kirjautumaan mihinkään muuhunkaan yritykseen, vaikka hänellä olisikin niihin oikeuksia.  Mikäli kirjautuminen estyy perusyrityksen vuoksi,  käyttäjälle tulee ponnahdusikkuna kirjautuessaan Netvisoriin seuraavan kerran, josta hän voi valita itselleen uuden perusyrityksen. Jos käyttäjälle ei näy ponnahdusikkunaa uuden  perusyrityksen valitsemiseksi, Netvisorin tuki voi tehdä vaihdon. Käyttäjät eivät voi vaihtaa toisten käyttäjien perusyritystä

Perusyritystä ei siis pääse muuttamaan Netvisorissa tilanteessa, jossa se halutaan muuttaa ilman muita muutoksia käyttöoikeuksissa. Jos käyttäjälle tarvitsee vaihtaa perusyritys, tulee olla yhteydessä Netvisorin tukeen. 

Käyttäjän ja käyttöoikeuksien poistaminen

Kuinka poistan käyttäjän?

Vain käyttäjät, joilla on KH- ja/tai TPK-rooli, voivat poistaa käyttäjien käyttöoikeuksia. 

Käyttäjän poistaminen tapahtuu seuraavasti: Mene yrityksen nimen alta kohtaan Käyttäjät ja Roolit > avaa käyttäjä klikkaamalla käyttäjän nimeä > Käyttäjän kaikkien yritysten käyttöoikeudet näkyvät painettaessa linkkiä "Käyttäjän muut käyttöoikeudet". Oikeuksien poisto tapahtuu painamalla "Poista"-sarakkeen linkkiä poistettavan yrityksen rivillä. Lisätietoja käyttäjän poistamisesta täältä: Käyttäjät - käyttöoikeuksien lisäys ja hallinta


Näen entisiä yrityksiäni valikossani, miten saan käyttöoikeuteni pois?

Käyttäjät eivät voi poistaa itseään yrityksestä, vaan käyttöoikeuksia hallinoivat yrityksen KH- ja TPK käyttäjät. Jos sinulla näkyy yrityshakuvalikossa yrityksiä, joihin sinulla ei tulisi olla enää pääsyä, tulisi ensisijaisesti olla yhteydessä yritykseen käyttöoikeuksien poistamiseksi.


Kuinka poistan käyttäjältä käyttöoikeuksia? (esim. tpk- roolin poistaminen)

Jos käyttäjältä halutaan poistaa TPK-rooli, tehdään tämä käyttöoikeuksien kopiointi työkalun avulla. Käyttäjälle tulee kopioida käyttöoikeudet sellaiselta henkilöltä, jolla TPK-roolia ei ole. Käyttöoikeuksien kopiointi vaatii käyttäjänhallitsija (KH) ja/tai tilitoimiston pääkäyttäjä (TPK) -oikeudet niihin yrityksiin, joihin käyttöoikeuksia kopioidaan. Kopion tekevällä käyttäjällä ei saa olla profiilina ei oikeutta (myynti, tuotteet, ostot ja taloushallinto kohdan profiilissa), vaan vaatii vähintään jotain oikeuksia, että työkalu aukeaa.

Yrityksen pääkäyttäjä

Miten yrityksen pääkäyttäjä lisätään/vaihdetaan?

Yrityksen pääkäyttäjän voi vaihtaa henkilö jolla on KH-rooli. Tämä tapahtuu yrityksen nimen alta Käyttäjät ja Roolit > käyttäjälistauksen yläpuolella oikealla linkki hallitse yrityksen pääkäyttäjää > valitse valikosta haluttu käyttäjä.


Pääkäyttäjän oikeudet

Pääkäyttäjä roolilla valtuudet seuraavin toimintoihin:

-Palveluosioiden käyttöönotto
-Sopimusten allekirjoittaminen palvelussa
-Jos pääkäyttäjällä on lisäksi Käyttäjähallitsija-oikeudet (KH), voi hän lisätä yritykseen toisia KH-tason käyttäjiä ja antaa Palkanlaskija-oikeuden tarvittaville henkilöille.

Huomioitavaa on, että pääkäyttäjä ei saa automaattisesti kaikkia oikeuksia eikä pääsyä palveluosioihin, vaan hänelle tulee antaa normaalisti tarvittavat käyttöoikeudet ja roolit.

Asiatarkastus- ja hyväksyntäoikeudet

Mitä käyttöoikeuksia tarvitaan ostolaskujen asiatarkastamiseen- ja hyväksyntään?

Ostoreskontran perustoiminnot (muokkaus), Ostoreskontran näkymät ja luettelot (muokkaus), Lisäksi myynti- ja ostoreskontrien oikeuksista tulee määritellä oikeus ostolaskujen asiatarkastamiseen ja/tai hyväksyntään. Lisää ostolaskujen asiatarkastamisesta ja hyväksymisestä täältä: Asiatarkastus, tiliöinti ja hyväksyntä


Mitä käyttöoikeuksia tarvitaan ostolaskun tietojen muokkaamiseen?

Ostolaskun tietojen muokkaamiseen tarvitaan muokkausoikeudet ostoreskontran näkymiin ja luetteloihin, sekä muokkausoikeus ostoreskontran perustoimintoihin.

Maksatusoikeudet

Mitä käyttöoikeuksia tarvitaan ostolaskujen maksamiseen?

Ostolaskujen maksamiseen tarvitaan ostolaskujen maksaja -oikeus myynti- ja ostoreskontrien oikeuksissa sekä muokkausoikeus maksatukseen toimintokohtaisissa oikeuksissa ostoreskontran alla. Lisätietoja ostolaskujen maksamisesta täältä: Ostolaskujen maksaminen


Mitä käyttöoikeuksia tarvitaan tilisiirtojen maksamiseen?

Jotta voit maksaa tilisiirtoja Netvisorista, sinulle tulee olla määritettynä tilisiirtojen maksaja -oikeus myynti- ja ostoreskontrien oikeuksissa ja toimintokohtaisissa oikeuksissa pitää lisäksi olla muokkausoikeudet maksatus -kohtaan. Lisäksi tilisiirtoihin tarvitaan muokkausoikeudet. Lisää tilisiirtojen maksamisesta täältä: Tilisiirtojen hyväksyntä ja maksaminen


Mitä käyttöoikeuksia tarvitaan palkkojen maksamiseen?

Palkanlaskennan toimintokohtaisista oikeuksista muokkausoikeus kohtaan Palkanlaskenta > Maksatus.

Ostolaskujen ja palkkojen maksaja -oikeuden myynti- ja ostoreskontran oikeuksista. Lisäksi jos palkkojen maksaja maksaa tilisiirtoja, niin myös tilisiirtojen maksuoikeus. 


Mitä käyttöoikeuksia tarvitaan matkalaskujen maksamiseen?

Palkanlaskennan toimintokohtaisista oikeuksista muokkausoikeus kohtaan Palkanlaskenta > Maksatus.

Ostolaskujen ja palkkojen maksaja -oikeuden myynti- ja ostoreskontran oikeuksista. Lisäksi jos palkkojen maksaja maksaa tilisiirtoja, niin myös tilisiirtojen maksuoikeus

Controllerin käyttöoikeudet

Mitkä käyttöoikeudet tarvitaan Controllerin käyttöön?

Jokaisella Controllerin käyttäjällä tulee olla toimintokohtaisissa oikeuksissa kohta "Controller sivulle pääsy". Tämä on valmiina Kaikki oikeudet profiilissa. Tilitoimiston pääkäyttäjäroolin (TPK) omaava käyttäjä saa automaattisesti Controllerin pääkäyttäjäoikeudet. Ilman TPK-roolia pitää olla siihen yritykseen, johon palvelu halutaan ottaa käyttöön, joku seuraavista Netvisorin oikeuksista, jotta pääsee siirtymään Controlleriin: Kirjanpitäjä (KP), Käyttäjähallitsija (KH), Tilitoimiston pääkäyttäjä (TPK), Yrityksen pääkäyttäjä, Yrityskäyttäjä-profiili tai Kaikki oikeudet-profiili.


Käyttäjien lisääminen Controlleriin käyttöönoton jälkeen

Käyttöönoton jälkeen muut Netvisorin käyttäjät tulee lisätä käyttäjiksi Lisää uusi-painikkeen kautta pääkäyttäjän toimesta. Tässä valitaan lisätäänkö käyttäjä pääkäyttäjäksi vai käyttäjäksi. Omia käyttöoikeuksia ei voi muokata. Mikäli Controlleriin siirtyvällä käyttäjällä ei ole oikeuksia Controller-osioon, käyttäjää huomautetaan käyttöoikeuksien puuttumisesta ja käyttäjälle näytetään pääkäyttäjän nimi, kehen voi olla yhteydessä. Käyttäjän lisäys tulee controlleriin valittavaksi, kun tiedot on vähintään kerran päivittyneet käyttäjän lisäyksen jälkeen. Jos halutaan lisätä juuri Netvisoriin perustettu käyttäjä, pitää controllerin tiedot päivittää manuaalisesti ja sen jälkeen tämä uusi käyttäjä on valittavissa Controlleriin. Lisätietoja Controllerin käyttöönotosta täältä: Uusi Controller- Käyttöönotto ja käyttöoikeudet

Kirjautuminen Netvisoriin

Miksi en pääse kirjautumaan Netvisoriin?

Yleisimpiä syitä miksi käyttäjän kirjautuminen estyy:

-Käyttäjällä ei ole voimassa olevaa käyttöoikeutta hänen Netvisorin perusyritykseen. Tämän seurauksena kirjautuminen palveluun estyy. Tässä tilanteessa, katso ohje perusyrityksen muutoksesta: Perusyrityksen muuttaminen

-Käyttäjä on perustettu Netvisoriin vain palkansaajaksi. Palkansaaja voi kirjautua Netvisorin selainversioon vain, jos hänet on perustettu Netvisoriin myös varsinaiseksi käyttäjäksi. Pelkkä palkansaajan status ei riitä. Käyttäjä voidaan lisätä palkansaajista suoraan käyttäjäksi, katso ohje: Käyttäjän lisääminen yrityksen palkansaajista


Voinko valita mikä yritys avautuu oletuksena, kun kirjaudun Netvisoriin?

Eniten käyttämäsi yrityksen voit valita oletuskirjautumisyritykseseksi yrityshaun alla olevalla valinnalla "Aseta oletuskirjautumisyritykseksi". Lisätietoja yrityvalikosta ja navigoinnista käyttöliittymässä täällä: Navigointi käyttöliittymässä


Miten kirjaudun Netvisor Mobiilisovellukseen?

Sovellukseen voi kirjautua ilman Netvisorin käyttäjätunnuksia, mutta Netvisorin selainversioon voi kirjautua ainoastaan mikäli henkilö on perustettu Netvisoriin myös varsinaiseksi käyttäjäksi (pelkkä palkansaaja ei riitä). 

Palveluun kirjautumisesta Netvisor-mobiilisovelluksella on oma ohjeensa täällä. Ohjeelta löytyy myös tarkemmat tiedot esim. ulkomaalaisen käyttäjän (= ei suomalaisia pankkitunnuksia) kutsumiseen.

Ulkomaalaisen käyttäjän kirjautuminen

Ensisijainen tapa kirjautua ja ottaa Netvisor-mobiilisovellus käyttöön on aina suomalaiset pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Mikäli ulkomaalaisella henkilöllä ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia eikä hänellä ole niitä mahdollisuutta saada, on vaihtoehtona kutsua hänet Netvisor-mobiilisovelluksen käyttäjäksi. Ulkomaalaisen käyttäjän voi kutsua yrityksen Käyttäjähallitsija (KH) tai Tilitoimiston pääkäyttäjä (TPK) -roolin omaava henkilö.

Kutsuttu käyttäjä näkee kutsun lähettäjän ja yrityksen nimen sekä saa 16-merkkisen käyttöönottotunnuksen, joka hänen tulee syöttää Netvisor-mobiilisovellukseen. Tunnistautumisen käyttäjä viimeistelee syöttämällä sovellukseen tekstiviestitse saamansa 6-numeroisen vahvistuskoodin. Lisää ulkomaalaisen käyttäjän lisäämisestä, kutsumisestaja kirjautumisesta kerrottu tällä ohjeella: Ulkomaalaisen käyttäjän lisääminen, kirjautuminen ja kutsuminen






Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.