In english below
Olemme aiemmin tiedottaneet Communityssä yritysasiakkaiden verojen maksamisen uudistuksesta. Uudistuksen tavoitteena on helpottaa verojen maksamista sekä yksinkertaistaa maksujen ja palautusten käyttämistä veroihin.
Tiistaina 18.11.2025 Verohallinto on ottanut käyttöön uuden yleisen maksuviitteen. Tämä viite korvaa aiemmat verolajikohtaiset viitteet. Vanhat verolajikohtaiset viitteet ovat käytössä myös 18.11. jälkeen, mutta Verohallinto ei suosittele yleisen ja vanhan verolajikohtaisen viitteen samanaikaista käyttöä. Yleinen viitenumero on asiakaskohtainen ja se on noudettavissa yrityksen OmaVerosta.
Mihin verolajeihin yleistä viitenumeroa käytetään?
Yleistä viitenumeroa voidaan käyttää lähes kaikien yrityksen verojen maksamisessa:
Tuloverot, sisältäen ennakkovero, lisäennakko ja jäännösvero
Oma-aloitteiset verot: arvonlisävero, palkkojen ennakonpidätykset ja muut työnantajasuoritukset, valmisteverot ym.
Kiinteistövero
Autovero
Lahjavero
Varainsiirtovero
Huomioithan, että yleistä viitenumeroa ei voida käyttää kaikkien verojen maksuun, mm. tätä ei sovelleta Arvonlisäveron erityisjärjestelmän alaisiin veroihin (OneStopShop) tai esimerkiksi maksujärjestelyyn kuuluvia ja ulosotossa oleviin veroihin.
Uudistukset pähkinänkuoressa:
Verohallinto käyttää maksusi veroon sen eräpäivänä. Maksua ei käytetä verojen tuleviin eriin ennen niiden eräpäivää.
Hyvityskorko poistuu etukäteismaksuilta: Verohallinto ei enää maksa hyvityskorkoa etukäteen maksetuille oma-aloitteisille veroille.
Maksut kohdistetaan eräpäiväjärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan
Jos maksua jää jäljelle, se jää odottamaan tulevien verojen eräpäiviä. Voit myös pyytää maksun palautusta OmaVerossa.
Ketä muutos koskettaa?
18.11. alkaen osakeyhtiöt, yhteisöt ja yhtymät voivat hyödyntää uutta yleistä asiakaskohtaista viitenumeroa.
Kuitenkaan yleinen viitenumero ei tule käyttöön henkilöasiakkaille, yksityisille elinkeinonharjoittajille, kuolinpesille tai maa- ja metsätalouden harjoittajille eli näiden osalta muutoksia verojen viitenumeroon ei tule.
Toimenpiteet Netvisorissa
Työnantajasuoritusten ja arvonlisäverojen maksamiseen muodostettaville verotilisiirroille käytetään Verotoimiston tiedot -näkymässä asetettua viitenumeroa. Voitte hakea yrityksen OmaVerosta 18.11. alkaen uuden yleisen viitenumeron ja asettaa sen asetuksiin. Huomioithan että päivitetty viitenumero asetuksista ei päivity ennen päivittämistä muodostettuihin tilisiirtoihin. Verohallinnon päätöksillä ja verkkolaskuilla tulee myös jatkossa uusi yleinen viitenumero ilmoitettuna.
Teemme myös lähipäivinä muutoksen oma-aloitteiset verot näkymässä arvonlisäverotilisiirron ehdotettavaan summaan. Jatkossa ehdotettava summa hakee suoraan tehdyn ALV-laskelman kirjausten pohjalta maksettavan arvonlisäveron summan. Mikäli maksettavaa arvonlisäveroa ei ole ja kyseessä on palautus, ehdottaa näkymä tilisiirron summaksi 0,00€. Päivitämme tätä tiedotetta kun muutos on asiakkaidemme käytettävissä.
Lue lisää aiheesta:
Verohallinto: Yritysasiakkaiden verojen maksaminen on uudistunut 18.11.2025
Taloushallintoliiton artikkeli
We have previously informed in the Community about the reform of tax payments for corporate customers. The goal of the reform is to facilitate tax payments and simplify the use of payments and refunds for taxes.
On Tuesday, November 18, 2025, the Finnish Tax Administration (Verohallinto) introduced a new general payment reference number. This reference replaces the previous tax-specific reference numbers. The old tax-specific references will remain in use after November 18 as well, but the Tax Administration does not recommend using both the general and the old tax-specific reference numbers simultaneously. The general reference number is customer-specific and can be retrieved from the company's OmaVero service.
What Tax Types is the General Reference Number Used For?
The general reference number can be used for paying almost all of a company's taxes:
Please note that the general reference number cannot be used for all tax payments. For example, it does not apply to taxes under the Special VAT Scheme (One Stop Shop) or to taxes subject to a payment arrangement or enforcement (debt collection).
Key changes in a nutshell:
Who does the change affect?
Starting from November 18, limited companies, corporations, and partnerships can utilize the new general customer-specific reference number. However, the general reference number will not be introduced for private individuals, private traders (sole proprietors), estates of the deceased, or agricultural and forestry practitioners. Therefore, there will be no changes to the tax reference numbers for these groups.
Actions in Netvisor
For tax transfers created for the payment of employer contributions and VAT, the reference number set in the Tax Office Information view will be used. You can retrieve the new general reference number from the company's OmaVero starting on November 18 and set it in the settings. Please note that an updated reference number in the settings will not update transfers that were created before the update. Going forward, the new general reference number will also be indicated on the Tax Administration's decisions and electronic invoices.
We will also be making a change in the coming days to the suggested sum for the VAT transfer in the Self-Assessed Taxes view. Going forward, the suggested sum will directly retrieve the amount of VAT payable based on the entries in the performed VAT calculation. If there is no VAT payable and it is a refund, the view will suggest a transfer sum of €0.00. We will update this announcement when the change is available to our customers.
Read more about the topic:
Verohallinto: Yritysasiakkaiden verojen maksaminen on uudistunut 18.11.2025