Netvisor integrationens genomförande

När du vill integrera din tjänst för att fungera tillsammans med Netvisor eller vill utveckla ny verksamhet baserat på dem, gör följande:

  1. Bekanta dig med API-dokumentationen: Utforska möjligheterna med Netvisors gränssnitt i gränssnitts-dokumentationen samt Postman-exempel
  2. Beställ testmiljö: Beställ testmiljö genom att registrera dig som partner via följande formulär. Du får testuppgifter och ett informationspaket för att genomföra integrationen
  3. Implementering av testmiljö: Genomför och testa integrationen i testmiljön, partnersupport fungerar som teknisk support
  4. Genomgång av implementering: Frivillig konsultation med teknisk expert
  5. Validering av integration: Partner meddelar om integrationens färdigställande via formulär, vi validerar implementeringen och därefter levererar vi partneruppgifter till produktionsmiljön
  6. Produktionsuppgifter: Integration är klar, integrationen kan tas i bruk i Netvisors produktionsmiljö
Om du har frågor om innehållet i programvarupartnerskapet eller att bli partner, skicka ett meddelande till partner.solutions@visma.com
Frågor om tekniska funktioner i programvarugränssnittet besvaras av Netvisors partnersupport på tuki.netvisor@visma.com

Programvarupartnerskap

Integrering av en extern applikation med Netvisor kan genomföras med hjälp av vår Web Service-programvarugränssnittstjänst, som möjliggör tvåvägs dataöverföring mellan systemen.

Genom att implementera en integrationsanslutning till Netvisor och bli vår programvarupartner, erbjuder vi bland annat följande fördelar:

  • Gratis tillgång till partnerprogrammet och frihet i affärsverksamheten
  • Väl dokumenterad API och instruktioner
  • Synlighet på marknadsplatsen
  • Gemenskap som stöd för din utveckling och marknadsföring
  • Växande och färdig kundbas

Netvisor-integrationspartners får tillgång till Netvisor Community, vår samarbets- och kommunikationskanal som används av våra kunder, anställda och alla som är intresserade av Netvisor. Communityn har en egen diskussionssektion för ämnen relaterade till integration. Vi informerar om alla uppdateringar av Netvisor API och andra viktiga nyheter i gemenskapen, så vi rekommenderar att följa Communityn.

Ny partners checklista

Vårt mål är att erbjuda våra partners ett effektivt och snabbt sätt att testa den integrerade implementeringen och säkerställa en kvalitativ övergång till produktion. Vid problem, kontakta partnersupport.

  1. Säkerställ att Netvisors gränssnitt erbjuder möjlighet att genomföra integrationen. Vid behov kan du konsultera partnersupport.
  2. Välj den partnernivå som passar dig bäst. Du hittar partnerprogrammets nivåer samt mer information om partnerskapets fördelar och förmåner i Programvarupartners materialbank
  3. Bli partner genom att fylla i följande formulär. Beställ samtidigt testuppgifter och testmiljö för din användning. Vi skickar testmiljöns uppgifter och instruktioner till den e-postadress som anges i formuläret. Om du valde partnernivån Partner, skickar vi ett separat avtal för signering via Visma Sign.
  4. Logga in på Netvisor och bekanta dig med den testmiljö du fått. Vid behov kan du också göra ändringar i standardinställningar och tjänster.
  5. Skapa programvarugränssnittets uppgifter och tillåt åtkomst för integrationen till gränssnittsresurser.
  6. Läs "Säkerhet och autentisering.pdf", som du fick som bilaga i e-postmeddelandet samtidigt som du fick testuppgifterna.
  7. Skicka en begäran till hämtning av kundlista -resursen (customerlist.nv) för att säkerställa att MAC-beräkningen görs korrekt och autentiseringen till gränssnittet lyckas.
  8. Om du behöver testdata i miljön, kontakta tuki.netvisor@visma.com.
  9. När du är klar, testa din implementering grundligt.
  10. Efter testningen, fyll i valideringsformuläret, där vi frågar mer detaljerat om integrationens funktion.
  11. Efter att formuläret har fyllts i, validerar partnersupport integrationens implementering och levererar de partneruppgifter som behövs i produktionsmiljön.
  12. För att ta anslutningen i bruk i kundens Netvisor behöver du programvarugränssnittets uppgifter från kunden, som skapas enligt denna instruktion. Dessutom måste kunden aktivera programvarugränssnittstjänsten i Netvisor och tillåta anslutningens användning från vyn för gränssnittsresursernas åtkomsträttigheter. Läs mer i instruktionen  Tillåt och ta bort åtkomsträttigheter för gränssnittsresurser.

Testmiljö

Produktionsmiljön är inte avsedd för testning, så testa alla implementeringar och ändringar i testmiljön innan du flyttar till produktion. Vi rekommenderar inte att använda riktig och känslig data i testmiljön. Under testfasen bör särskild uppmärksamhet ägnas åt hantering av prestanda och datasäkerhet. 

När ni får uppgifter till testmiljön är den helt tom. Data kan ni skapa antingen manuellt via användargränssnittet eller importera kunder, produkter och verifikat i csv-format via Netvisors interna verktyg.

Partnersupport kan också, om ni önskar, köra testdata med ett färdigt script i den tomma testmiljön. Kontakta då tuki.netvisor@visma.com.

Det aktuella scriptet genererar:
- Några produkter, kunder och leverantörer (10 av varje)
Kontonummer för leverantörer (börjar med något av huvudbankernas startnummer till vilket en kontrollsiffra läggs till i slutet)
- Försäljningsfakturor + deras bokföringsverifikat (10 st per månad * 12 månader) (det finns en fakturalänk vid fördjupning)
- Inköpsfakturor + deras bokföringsverifikat (10 st per månad * 12 månader) + någon PDF-bilaga
- Bokföringstransaktioner för flera kostnadskonton, bokföring = kostnadskonto debet AN 1910 Bankkonto Kredit
7000 – 7999 mellan konton. Dvs 7000 debet moms 10-24 och 1910 kredit

This article has been translated using an AI-based translation tool. The contents or wording of these instructions may differ from those in other instructions or in the software.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.