Denna guide visar hur du använder Produktgruppsrapporten för att följa utvecklingen av produktförsäljning under en vald tidsperiod samt hur du kan granska försäljningsdata med olika jämförelsemetoder.

Med hjälp av Produktgruppsrapporten kan man följa utvecklingen av produktförsäljning under en vald tidsperiod. 

Försäljning > Rapporter > Produktgruppsrapport
Genom att klicka på produktens namn öppnas produktstatistiken för den aktiva tidsperioden. Från summalänkarna kan man också dyka djupare in för att se försäljningen för den aktuella kolumnens tidsperiod för produkten.


Jämförelse - I menyn finns tre olika jämförelsemetoder att välja mellan

  • Förändringsprocent jämfört med föregående tidsperiod
  • Förändringsprocent jämfört med föregående räkenskapsperiod
  • Procentandel av produktgruppens summa

Tidsperiod - I menyn finns tre olika tidsperioder att välja mellan

  • Månadsperioder
  • Kvartalsperioder
  • Räkenskapsperioder


Om Räkenskaps- eller Kvartalsperiod har valts som tidsperiod, kan det visade året ändras ovanför tabellen med "<<(år) och (år)>>" -valen:

Om Månadsperiod har valts som tidsperiod, finns även "<<Föregående och Nästa>>" -funktionerna tillgängliga (ett klick flyttar tabellen en månad framåt eller bakåt).

Nyckelord: Produktgruppsrapport, försäljningsutveckling, tidsperiod, försäljningsstatistik


This article has been translated using an AI-based translation tool.

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.