Den här guiden visar hur du lägger till en betalningsplan på en försäljningsfaktura, hur du hanterar fakturor med en betalningsplan och hur du övervakar eventuella förseningar i betalningar.
Om en önskad betalningsplan har avtalats med kunden för en försäljningsfaktura, är det möjligt att lägga till detta på försäljningsfakturan. Detta görs genom att öppna den önskade fakturan och välja "Payment plan: Set" från toppen av fakturan. Betalningsplanen kan också sättas på en faktura i en låst period. Betalningsplanen måste omfatta hela fakturabeloppet.

I det öppnade fönstret kan du definiera det öppna beloppet på fakturan för önskade förfallodagar.

När detta har sparats, visas det på fakturan under betalningsplan -sektionen, där det kan öppnas eller tas bort.

Fakturor med en betalningsplan kan visas i öppna försäljningsfakturor genom att visa fältet betalningsplan och trycka på uppdatera vy -knappen.

Dessa kan också sökas via den utökade sökningen.

Om kunden inte har betalat en del av betalningsplanen i tid, kan detta ses i Sales > Interest and collection > Customer-specific collection -vyn.
Vyn visar informationen per kund. Nedan ett exempel, kunden har totalt 11 904 euro i betalningsplanen och av dessa har 10 000 förfallit, vilket innebär att betalningsplanens förfallodag är i det förflutna. I vyn kan man ta ställning till hur många dagar betalningsplanen kan vara förfallen.

Om den första betalningsdelen är försenad, visas den i Öppna försäljningsfakturor -vyn som redan förfallen, även om fakturans egentliga förfallodag fortfarande återstår.
Cash flow forecast tar hänsyn till betalningsplanen och visar fakturabeloppen enligt betalningsplanens belopp baserat på deras förfallodag.
Nyckelord: Betalningsplan, försäljningsfaktura, förfallodag, kassaflödesprognos, kundspecifik inkasso.
This article has been translated using an AI-based translation tool.
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback