Den här guiden beskriver hur man lägger till en utländsk användare i Netvisor. Det primära sättet att logga in och använda Netvisor-mobilappen är alltid med finska bankkoder eller mobilcertifikat. Om en utländsk person inte har finska nätbankskoder och inte har möjlighet att få dem, är alternativet att bjuda in dem som användare av Netvisor-mobilappen. En utländsk användare kan bjudas in av företagets Användaradministratör (KH) eller Huvudanvändare på redovisningsbyrån (TPK).
Här hittar du instruktioner för hur du loggar in med ID-kort från Estland, Norge och Sverige: Palveluun kirjautuminen Viron, Norjan ja Ruotsin ID-kortilla
INNEHÅLL
- Utländsk användare tillägg
- Bjuda in utländsk användare till Netvisor
- Login to Netvisor - instructions on how to get started (the invited user) - OLD APP
- Login to Netvisor - instructions on how to get started (the invited user) - NEW APP
Utländsk användare tillägg
1. För att skapa en ny användare i företaget, gå till Företagsmenyn (företagets namn uppe till vänster) > Användare och roller. I denna meny ser du de aktiva användarna i företaget och deras åtkomsträttigheter.
2. Klicka på Lägg till användare för att lägga till en ny användare.
3. Ett nytt fönster öppnas för att skapa användaren, där du först väljer identifieringsmetod. För en utländsk användare måste du lägga till identifierande information, såsom utländskt personnummer eller annan identifierande kod (t.ex. födelsedatum) samt landet som utfärdat identifieringen. Du måste också välja om användaren redan är registrerad som användare i Netvisor. Om användaren inte tidigare har varit användare i Netvisor kan du fortsätta till nästa steg. OBS! Det är inte möjligt att ge Netvisor-identifiering senare! Om ingen identifiering ges, skapas en helt ny användare och användarkonton kan inte kombineras.
Om personen som ska läggas till redan är användare i Netvisor, måste du lägga till deras Netvisor-identifiering. Om en användare hittas i Netvisor med identifieringen, identifieras den tillagda användaren som den personen och befintliga användaren ges rättigheter till detta företag också. Användaren kan kontrollera sin Netvisor-identifiering genom att logga in i Netvisor och gå till sina grundinställningar via sitt namn uppe till höger. Identifieringen är också synlig i anställdas grunddata under utländska identifieringar. Företagets KH-rollanvändare kan också kontrollera identifieringen från användarens data.
4. Ange användarens personuppgifter.
5. Ange de nödvändiga profilerna och rollerna för användaren. Mer detaljerad information om roller finns i guiden Käyttäjät - käyttöoikeuksien lisäys ja hallinta
Giltig tills vidare: Som standard är valet inställt på giltig tills vidare -fältet, vilket innebär att åtkomsträttigheten är giltig tills den tas bort.
Tidsbegränsad giltighet: Ange giltighetstiden för åtkomsträttigheten (ta bort valet från giltig tills vidare). Efter giltighetstidens slut kan personen inte logga in i det aktuella företaget. Obs! Om giltighetstiden avslutas, avslutas inte eventuell e-postkommunikation från företaget, t.ex. relaterad till godkännande av inköpsfakturor (sakgranskning, godkännande, betalning). Om kommunikationen ska avslutas, ta bort användarens reskontrarättigheter eller ändra användarens kommunikationsinställningar i personuppgifterna.
6. Klicka på Lägg till användare -länken för att lägga till användaren i de aktiva användarna i företaget. Därefter kan användarens åtkomsträttigheter ändras via menyn Användare och roller.
Bjuda in utländsk användare till Netvisor
Gå till användarens information via följande väg: Företagsmenyn > Användare och roller > klicka på användarens namn i listan. Klicka sedan på länken "Bjud in användare att logga in med mobilappen" till vänster. Om användaren behöver bjudas in till Netvisor igen och deras information inte har ändrats, kan TPK- eller KH-rollanvändare göra en ny inbjudan via länken "Bjud in användare att logga in med mobilappen". Om användarens information har ändrats, kontakta Netvisors kundtjänst för att bjuda in användaren igen.
Se till att den inbjudna användarens information är korrekt (om det finns fel i informationen, stäng inbjudningsvyn och redigera användarens information) och markera rutan att du har bekräftat den inbjudna användarens identitet (1). Klicka sedan på "Skicka inbjudan" (2) längst ner. Inbjudan skickas till den angivna e-postadressen och är giltig i 24 timmar. Inbjudan skickas på engelska.
Efter att inbjudan har skickats kan den avbrytas med knappen "Avbryt inbjudan". Om en ny inbjudan behöver skickas till användaren (t.ex. vid byte av telefon, utan att kontaktinformationen har ändrats), kan TPK/KH-användaren göra detta från samma inbjudningsvy. Användaren kan också identifiera sig igen med sitt skapade Visma Connect-konto och ingen ny inbjudan behöver skickas.
Den inbjudna användaren ser inbjudarens och företagets namn och får en 16-siffrig aktiveringskod som de måste ange i Netvisor-mobilappen. Om användaren inte får den 16-siffriga aktiveringskoden via e-post, kontakta Netvisors kundtjänst. Användaren slutför identifieringen genom att ange den 6-siffriga verifieringskoden som de får via SMS i appen.
Obs! Om användaren inte får den 6-siffriga verifieringskoden via SMS och inte kan beställa den själv (den inbjudna kan begära max. 2 nya verifieringskoder från appen), kan en TPK/KH-rollanvändare generera en verifieringskod för den inbjudna från inbjudningsvyn (1) "Fick den inbjudna inte verifieringskoden?" (2) -länken:
Länken visas först när användaren har angett den 16-siffriga aktiveringskoden i mobilappen.
Från den öppnade vyn kan en verifieringskod genereras, som måste sparas innan du lämnar vyn och koden måste skickas till den inbjudna. Verifieringskoden är giltig i 12 timmar och förlänger samtidigt inbjudans giltighetstid om den skulle gå ut tidigare.
Login to Netvisor - instructions on how to get started (the invited user) - OLD APP
If you don't have Finnish bank ID's or mobile ID, the process to start using Netvisor is following:
1. You will receive an email invitation to start using Netvisor. Invitation is valid for 24 hours from the time of sending. If you haven't received an invitation yet, please contact your company's user administrator.
2. Download the Netvisor app from your app store, open it and select "I don't have bank ID's"
3. Enter the 16-digit sign up code from your email invitation into the app
4. Enter the 6-digit verification code you receive via SMS into the app
(If you don't receive the SMS, click button "Didn't receive the verification code?" from below)
5. Read and accept terms of service
6. Create a personal PIN code
7. You're all done and you can now login to both Netvisor on computer and Netvisor mobile app!
Here's how to login to Netvisor on computer:
- Open the Netvisor login page into your browser --> login.netvisor.fi
- Open the Netvisor App and select “Netvisor-desktop”.
- Scan QR code with your mobile app
- Confirm the login with PIN code, fingerprint or Face ID
- You’re in!
Here's how to login to Netvisor mobile application:
- Open the Netvisor app and choose “Netvisor mobile”
- Confirm the login with PIN code, fingerprint or Face ID
- You’re in!
Login to Netvisor - instructions on how to get started (the invited user) - NEW APP
If you don't have Finnish bank ID's or mobile ID, the process to start using Netvisor is following:
1. Ask your company's user administrator to send you a login invitation. You will receive an email invitation to start using Netvisor. Invitation is valid for 24 hours from the time of sending. If you haven't received an invitation yet, please contact your company's user administrator.
2. Download the Netvisor app from your app store, open it and select "Don't Have a Finnish Bank ID".
3. Select I Have a Sign Up Code
4. Enter the 16-digit sign up code from your email invitation into the app.
5. Enter the 6-digit verification code you receive via SMS into the app (If you don't receive the SMS, click button "Resend Code?" from below).
6. If you don't have a Visma Connect account already go to your email and create a Visma Connect account and password and finalize the sign up process. If you do have a Visma Connect account already just tap "Login with Visma Connect" and continue from step 8.
8. Enter you Visma Connect -email adress
9. Go to your Authenticator app (for example Google Authenticator) and enter the security code from your Authenticator app.
10. Accept the terms and conditions of the service
11. Create a personal PIN code.
12. Confirm PIN-code
13. You're all done and you can now login to both Netvisor on computer and Netvisor mobile app!
Here's how to login to Netvisor on computer:
- Open the Netvisor login page into your browser --> login.netvisor.fi
- Open the Netvisor App and login
- Select “Read QR code for web login”.
- Scan QR code with your mobile app
- Confirm the login with PIN code, fingerprint or Face ID
- You’re in!
Here's how to login to Netvisor mobile application:
- Open the Netvisor app and login with PIN code, fingerprint or Face ID
- You’re in!
Nyckelord/key words: utländsk användare, inbjudan, inloggning, login, netvisor app, netvisor login, netvisor mobile application
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback