Latest tips and tricks
Användare tips

  • M
    Verkkolaskutus ulkomaille PEPPOL-verkostoa hyödyntäen

    Mikä on PEPPOL? PEPPOL (Pan European Public eProcurement On-Line) on eurooppalainen verkosto sähköisten dokumenttien välittämiseen. EU:n tavoitteena on, että tulevaisuudessa  kaikki julkiset hankinnat voidaan hoitaa sähköisesti yhtenäisten menettelytapojen mukaisesti ja PEPPOL on tärkeä askel kohti tätä tavoitetta. Rekisteröitymällä verkostoon,  voit vastaanottaa sähköisiä laskuja kaikilta PEPPOL -verkoston kautta lähettämään kykeneviltä yrityksiltä. Verkkolaskuja voi lähettää PEPPOL verkostoon ilman PEPPOL -rekisteröintiä. Rekisteröinnin kautta tieto yrityksesi kyvystä vastaanottaa laskuja PEPPOL verkostossa lisätään myös PEPPOL Directory -palveluun. Rekisteröityminen verkostoon on maksutonta  ja laskujen vastaanotto on tavallisen hinnastomme mukaista. Yrityksen PEPPOL-verkkolaskuosoite koostuu etuliitteestä ja tunnisteesta. Esimerkki PEPPOL -verkkolaskuosoitteesta: 0216:003712345678 @ PEPPOL. Miten PEPPOL toimii? Peppolin kautta laskujen lähetys ja vastaanotto on turvallista ja vaivatonta. Peppol-infrastruktuuri mahdollistaa myös muiden kaupankäyntiasiakirjojen vaihdon sähköisesti toimittajan ja ostajan välillä. Aineistot liikkuvat standardoidussa PEPPOLBIS-formaatissa  Peppol Access Pointien kautta turvallisesti perille. Maventa toimii yhtenä Peppol Access Pointina Suomessa. Tämä tarkoittaa sitä, että voit rekisteröityä Maventan kautta Peppol-verkkoon verkkolaskujen ja sähköisten dokumenttien  vastaanottoa varten sekä lähettää niitä muille Peppol-vastaanottajille. Peppol toimii niin Suomen sisällä kuin ulkomaillakin, joten voit huoletta ottaa palvelun käyttöön yrityksellesi ja asiakkaillesi vaikka heti. Näin otat PEPPOLin käyttöön: Verkkolaskun lähetys: Peppol-lähetysvalmius on käytössäsi heti Maventa-tilin rekisteröitymisen jälkeen. Verkkolaskun vastaanotto: Saat Peppolin helposti käyttöösi Maventa-tililtäsi kirjautumisen jälkeen kohdasta Asetukset > Laskuasetukset > Laskujen vastaanotto > PEPPOL-verkkolaskutus Sinun tarvitsee vain klikata palvelu auki ja Maventa hoitaa Peppol-rekisteröitymisen puolestasi. Lue lisää PEPPOLista täältä: https://support.netvisor.fi/fi/support/solutions/articles/77000525620-verkkolaskujen-l%C3%A4hett%C3%A4minen-ulkomaille https://support.maventa.fi/fi/support/solutions/articles/77000503746-mik%C3%A4-on-peppol-verkosto- https://support.maventa.fi/fi/support/solutions/articles/77000468436-peppol-verkoston-yhteyden-avaus-ja-sulku

    • tekijä Maria Saarinen
    • 0 vastausta
    • Viimeisin toiminta 17-04-2024 tekijä Maria Saarinen
  • Työaikamerkintöjen muokkaaminen jälkikäteen

    Joissakin tilanteissa työaikamerkintöjä pitää päästä muokkaamaan jälkikäteen. Tämä onnistuu työajan tehohallinnan kautta kohdasta: Palkat > Palkanlaskenta > Työajan tehohallinta Työajan tehohallinnasta voidaan hakea ja muuttaa kirjattujen työtuntien tilaa halutuksi, sekä linkittää ja poistaa linkityksiä palkkalaskelmilta. Tehohallinnassa on käytössä massatoimintoja, joilla voit tehdä seuraavia muutoksia halutuille tuntikirjausriveille: - Vaihda valittujen työaikatietojen tila (uuden tilan vaihtoehdot: avoin, kuitattu, hyväksytty, maksettu) - Linkitä valitut työaikatiedot aikajakson ensimmäiseen palkkalaskelmaan - Poista valittujen työaikatietojen linkitys palkkalaskelmilta  - Poista valitut työaikatiedot Tässä käyttöohjeessa kattavasti kerrottuna kyseisestä ominaisuudesta: Työajan tehohallinta

    • tekijä Nico Dyster
    • 0 vastausta
    • Viimeisin toiminta 12-04-2024 tekijä Nico Dyster
  • M
    ALV-tilien saldon nollaaminen

    Netvisorissa on oletuksena käytössä ALV-tilit 1763 Arvonlisäverosaaminen ja 2939 Arvonlisäverovelka. Tilien saldot nollataan joka kuukauden viimeisenä päivänä ALV-laskelman kirjaamisen yhteydessä ja järjestelmä kirjaa ALV-tileiltä maksettavan/palautettavan arvonlisäveroviennin Verotilille (2948). Arvonlisäveron laskentaan käytettävät tilit ovat järjestelmän käyttämän laskennan tilejä ja näihin ei tulisi lähtökohtaisesti tehdä suoria kirjauksia käsin. Joskus voi tulla vastaan tilanne, jossa ALV-tilille on jäänyt saldoa joltakin kaudelta ja tilien saldo ei ole nollaantunut kuukauden lopussa. Tilanne syntyy esimerkiksi siitä, että ALV-laskelman kirjaamisen jälkeen kausi on avattu ja tehty kirjanpitoon sellaisia muutoksia, jotka vaikuttavat kuukauden arvonlisäveroon ja tämän jälkeen muuttunutta arvonlisäveroa ei ole kirjattu uudelleen kirjanpitoon. Saldon muodostuessa avoimelta tilikaudelta, suositeltavaa on etsiä kuukausi esimerkiksi pääkirjalta, jolta kyseiselle alv-tilille on jäänyt loppusaldoa ja tehdä kuukaudelle alv-lukituksen ohitus. Ohitus voidaan peruuttaa ja kirjata ALV-laskelma uudelleen, jotta kuukauden viimeiselle päivälle muodostuu ALV-tilit nollaava tosite järjestelmän toimesta. Mikäli ALV-tilin saldoa on jäänyt joltain suljetulta tilikaudelta jota ei voida avata, tehdään korjauskirjaus seuraavasti: Korjaus tehdään muistiotositteella sellaiselle kuukaudelle, jonka ALV-laskelma on kirjattu ja kausi on valmis. Tositteen päiväyksestä eteenpäin kumuloitunut ALV-tilin saldo nollataan. Ensin siirretään ALV-lukitusta manuaalisesti kohdasta: Taloushallinto > Tilinpäätös > Tilikausien hallinta > Lukitukset-laatikko > Muokkaa. Älä käytä ALV-lukituksen ohitusta, joka mitätöi olemassa olevan ALV-kirjauksen kyseiseltä kuukaudelta, vaan nimenomaan tässä syötetään kenttään päivämäärä manuaalisesti. Jos teet esimerkiksi korjauskirjauksen 31.12.2023 päiväykselle, kenttään voidaan syöttää tätä edeltävä päivä 30.12.2023. Ota ylös kentässä ollut alkuperäinen päiväys, sillä muutosten jälkeen käydään palauttamassa alkuperäinen lukituspäivä takaisin. Nyt voit käydä tekemässä ALV:n korjauskirjaukset muistiotositteella ja nollata tilin 2939/1763. Tämä tapahtuu uuden tositteen luonnin kautta: Luo uusi > Tosite. Jotta voit kirjata korjauskirjaukset ALV-tileille, aseta tositteen oikeassa yläkulmassa automaattinen vastakirjauksen ehdotus päälle ja ALV-laskenta pois päältä.. Tämän jälkeen kirjaukset onnnistuvat myös ALV-tileille ja voit kirjata korjauskirjauksen. Kun korjaustosite on tehty ja ALV-tilien saldo tarkastettu, palataan takaisin tilikausien hallintaan muokkaamaan ALV-lukituksen päivämäärää. Lukitukset-laatikossa palautetaan ALV-lukitus sille päivälle kuin se alunperin ennen muutosta oli. Nyt kirjaukset ovat korjanneet kumuloituneen ALV-tilien saldon nollaksi.

    • tekijä Mirka Korhonen
    • 0 vastausta
    • Viimeisin toiminta 05-04-2024 tekijä Mirka Korhonen
  • J
    Rajapinta: Mitä tarkistaa ensimmäiseksi jos integraatio lakkaa yllättäen toimimasta?

    Jos käytössä oleva integraatio lakkaa yllättäen toimimasta, yleisin syy tälle löytyy rajapintatunnuksista. Netvisorissa rajapintatunnukset ovat sidottu tiettyyn käyttäjään ja käyttäjän kautta niihin yrityksiin, joihin hänellä on käyttöoikeudet. Mikäli rajapintatunnukset luonut käyttäjä poistetaan yrityksen ympäristöstä, lakkaa myös hänen tunnuksiaan käyttävä integraatio toimimasta. Tällaisessa tilanteessa toisen käyttäjän tulee luoda uudet ohjelmistorajapintatunnukset Netvisorissa, ja välittää ne integroidun järjestelmän puolelle. Uusien ohjelmistorajapintatunnusten luonti onnistuu yritysvalikon kautta kohdasta Ohjelmistorajapintatunnukset -> Luo uusi rajapintatunnus Kun tunnukset on päivitetty, jatkaa integraatio toimintaansa normaalisti.

    • tekijä Juho Ruohonen
    • 0 vastausta
    • Viimeisin toiminta 28-03-2024 tekijä Juho Ruohonen

Latest discussions
Diskussioner

  • J
    Sähköinen allekirjoitus ja palvelun jatkokehitys

    Sähköiseen allekirjoitukseen olisi hyvä saada luettelo yrityksen "vakio" allekirjoittajista. Silloin ei tarvitsi jokaiselle dokumentille lisätä nimiä sposteja ym tietoja aina erikseen, vaan valita siitä vakiohyväksyjien listasta.

    • tekijä Jani Korhola
    • 17 vastausta
    • Viimeisin toiminta 10-04-2024 tekijä Mika Heikkilä
  • Haluatko osallistua vastuullisuusraportointia koskevaan tutkimukseen?

    Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat ajankohtaisia teemoja, jotka koskettavat kaikkia yrityksiä niiden koosta riippumatta. Valtaosa yrityksistä on kuitenkin pieniä tai keskisuuria ja siksi tämän sektorin tutkiminen on erityisen merkityksellistä. Auta tutkimuksessa ja vastaa vastuullisuusraportointia koskevaan kyselyyn.  Vastaaminen vie noin 5 minuuttia. Vastanneiden kesken arvotaan viisi palkintoa! Siirry kyselyyn tästä

    • tekijä Nico Dyster
    • 0 vastausta
    • Viimeisin toiminta 15-03-2024 tekijä Nico Dyster
  • T
    Poikkeukset ja huomiot

    Hei Tiina, Kyseinen widget voi ilmoittaa siitä, että palkansaajilta joilla on työsuhde voimassa tai vaihtoehtoisesti "Palkat-palvelu" päällä puuttuu verokortti.  Tarkistathan vielä, ettei kenelläkään palkansaajalla jolla työsuhde on päättynyt ole jäänyt tuota "Palkat-palvelua" päälle tai kyseinen palvelu olisi päättymässä. Suosittelen rajaamaan palkansaajalistauksen seuraavasti, jotta saatte palkansaajat näkyville ja näette keillä palkansaajilla, joilla ei ole voimassaolevaa työsuhdetta on palvelut jääneet päälle (katso alla olevat kuvakaappaukset):    Kyseisen widgetin ilmoituksen saa pois ottamalla palvelut pois päältä palkansaajien perustiedoista. Palkat > Henkilöstö > Palkansaajalistaus > Avaa palkansaajan perustiedot > Mene kohtaan veloitettavat palvelut ja päätä palvelu ottamalla Palkat -palvelusta "täppä" pois > Tallenna muutokset.   Widgetin ilmoitus häviää kuukauden lopussa kun palvelut päättyvät. Mukavaa keväänjatkoa!

    • tekijä Tiina Kalliomäki
    • 1 vastausta
    • Viimeisin toiminta 27-02-2024 tekijä Nico Dyster
  • V
    Kassavirtaennusteeseen lisää hallittavuutta

    Hei Marjut! Kiitos viestistäsi. Lähiaikoina kassavirtaennusteeseen ei ole suunnitelmissa tehdä vastaavanlaista muutosta eli kehitystoiveen toteuttamiselle ei vielä tässä vaiheessa ole antaa aikataulua. Tiedotamme tuotetta koskevista uudistuksista täällä Communityssä Tuoteuutiset-osiossa.  Mukavaa viikonjatkoa! :) Mirka / Netvisor-tuki

    • tekijä Vesa Rinne
    • 6 vastausta
    • Viimeisin toiminta 20-02-2024 tekijä Mirka Korhonen