Denna instruktion svarar på frågan hur Netvisor-tjänsteavtalet sägs upp och hur du tar tillvara bokföringsmaterialet innan uppsägningen. Instruktionen beskriver steg för steg särskilt hur man tar tillvara materialet, uppsägningsprocessen och viktiga saker att beakta i samband med detta.    

INNEHÅLL

Lagstadgad lagring av material

Ansvar för lagring av bokföringsmaterial ligger enligt bokföringslagen hos den bokföringsskyldige, dvs. kunden själv. Visma ansvarar inte för eller hanterar kundens lagstadgade lagring av bokföringsmaterial. Vid uppsägning rekommenderar vi att ta en materialkopia  för lagstadgad lagring av bokföringsmaterial. Det är kundens ansvar att ladda ner och lagra materialet själv, och materialkopian måste tas av kunden/redovisningsbyrån innan den sista användningsdagen som anges vid uppsägningen.

Om det inte längre finns tillgång till miljön och materialkopian ännu inte har tagits, måste en skriftlig begäran om att ta materialkopian skickas till Netvisor kundtjänst så snart som möjligt. Företagets material kommer att tas bort permanent efter att avtalsförhållandet har avslutats inom rimlig tid och materialet kanske inte längre kan återställas efter att avtalet har avslutats, varför vi rekommenderar att ta materialkopian innan Netvisor-miljön stängs. Det är kundens ansvar att ta materialkopian.

Genomförande av uppsägning

Uppsägningen sker från Netvisor Store via knappen Servicehantering i det övre högra hörnet. Genom att klicka på knappen Gå till uppsägning av Netvisor-tjänsteavtal kan du säga upp tjänsten. 

I direktkundrelationer kan Netvisor-miljön sägas upp av en användare med KH-roll och i redovisningsbyråkundrelationer av en redovisningsbyråanvändare med TPK-roll. 

För kunder som faktureras direkt är uppsägningstiden tre (3) månader, om inte annat skriftligen har avtalats med kunden. Uppsägningstiden beräknas från den sista dagen i den kalendermånad då uppsägningen genomfördes. Tjänsten faktureras till slutet av uppsägningstiden. För kunder som faktureras av redovisningsbyrån finns ingen separat uppsägningstid, utan avtalet avslutas vid slutet av den aktuella månaden.

I redovisningsbyråkundrelationer är redovisningsbyrån den primära administratören av kundmiljön och den andra parten i avtalet. Redovisningsbyråkunden har själv inget avtalsförhållande med Visma Solutions Oy, så uppsägningen görs inte till Visma Solutions Oy, utan till redovisningsbyrån. Redovisningsbyrån meddelar Visma Solutions Oy om stängning av tjänster.

Vid genomförande av uppsägning måste användaren välja antingen automatisk materialkopia eller självbetjäning.

Automatiskt genererad materialkopia (rekommendation)

Beställningen görs automatiskt av systemet efter den sista användningsdagen och materialet börjar genereras. En notifikation om att kopian är klar skickas via e-post till kontaktpersonen som angavs vid uppsägningen. Den automatiska materialkopian kan laddas ner från Netvisor-tjänsten i 30 dagar efter den sista användningsdagen. För att ladda ner bokföringsmaterialet behövs Bokföringsroll (KP) samt Accounting-profilen 'Alla rättigheter'. För att ladda ner löneuppgifter behövs Löneadministratörsroll (P) samt Löneadministrationsprofilen 'Alla rättigheter'. Om företaget har haft Löneadministration, Tidrapportering och Resor-sektioner aktiverade bör dessa inte inaktiveras vid uppsägningen, dvs. sektionerna bör vara aktiva för att löneuppgifterna ska inkluderas i materialkopian. Avgiftsgrunden bildas när valet bekräftas vid uppsägningen. Tjänsten debiteras enligt gällande prislista.

Självbetjäningsgenererad materialkopia

Bokföringsmaterialet kan beställas och laddas ner med hjälp av den nuvarande materialkopieringstjänsten, som debiteras enligt det normala materialkopieringspriset, enligt prislistan. Alternativt kan materialet lagras kostnadsfritt själv från Netvisor-tjänsten, till exempel rapport för rapport. Materialet måste tas tillvara innan den sista användningsdagen. För att ladda ner bokföringsmaterialet behövs Bokföringsroll (KP) samt Accounting-profilen 'Alla rättigheter'. För att ladda ner löneuppgifter behövs Löneadministratörsroll (P) samt Löneadministrationsprofilen 'Alla rättigheter'. Om företaget har haft Löneadministration, Tidrapportering och Resor-sektioner aktiverade bör dessa inte inaktiveras vid uppsägningen, dvs. sektionerna bör vara aktiva för att löneuppgifterna ska inkluderas i materialkopian. Tjänsten debiteras enligt gällande prislista.

Annars fungerar uppsägningen som tidigare.

Återkallande och förflyttning av uppsägning

Om uppsägningen önskas återkallas eller den sista användningsdagen förflyttas, kan det göras från Netvisor Store via knappen Servicehantering i det övre högra hörnet. Genom att klicka på knappen Återkalla uppsägning kan uppsägningen återkallas och genom att klicka på pilen bredvid knappen kan uppsägningen förflyttas framåt 1-3 månader åt gången.  

Överföring av kundrelation

Om kundföretaget avser att fortsätta använda Netvisor som direktkund eller under en annan redovisningsbyrå, vänligen meddela vår expertservice: [email protected]. Vid överföring av kundrelation kan redovisningsbyråns fakturering i bästa fall avbrytas omedelbart utan extra besvär. Mer information finns här:  Byte av redovisningsbyrå

Information om att bli Netvisor direktkund finns här: Bli direktkund

Direktkunders avtalsvillkor kan läsas här: Avtalsvillkor

Viktiga saker att beakta

Sista användningsdag

Tidigare har den sista användningsdagen inte hindrat användningen av företaget. Framöver kommer användarens funktioner att begränsas och tjänsten kan inte längre användas. Du kan dock alltid byta företag eller logga ut från tjänsten.

Framöver, när användaren loggar in i företaget efter den sista användningsdagen under 30 dagar, öppnas för användaren:

Materialkopieringstjänst-sidan för att ladda ner material (om det automatiska materialkopieringsvalet var valt vid uppsägningen)


ELLER

En sida som informerar om att tjänstens användning har avslutats


Uppsägning av betalningstrafikavtal

Avgifter för inkommande bankmaterial debiteras så länge de kommer till oss vid automatiska hämtningar (t.ex. kontoutdrag, referensbetalningar, inkommande e-fakturor och direktdebiteringsfullmakter). Genereringen av bankmaterial i banken för hämtning av Netvisor upphör när du säger upp Netvisor-tjänstens fullmakt för överföring av bankmaterial i banken. Kom ihåg att också stänga eventuell vidarebefordran av inkommande e-fakturor från banken till Netvisor, så att inköpsfakturor inte längre styrs till Netvisor. Du kan säga upp fullmakten genom att kontakta din egen bank. Observera att betalningstrafikavtalet endast kan avslutas av den part som ingått avtalet; avtalen kan inte avslutas av Visma Solutions Oy eller redovisningsbyrån. Visma Solutions Oy förbehåller sig rätten att fortsätta debitera transaktionskostnader även efter uppsägningstiden, om kunden inte har sagt upp betalningstrafikavtalet..

Skickande och mottagande av e-fakturor

OBS! Åtgärderna nedan avbryter Maventa e-fakturaanslutningen endast för Netvisor nästa natt, men företags Maventa-konto förblir fortfarande aktivt hos Maventa e-fakturaoperatören. Om kontot önskas stängas helt även hos Maventa e-fakturaoperatören, vänligen kontakta Netvisor kundtjänst för att stänga kontot. Om kontot fortfarande förblir aktivt hos Maventa e-fakturaoperatören, kan kontot länkas till ett nytt fakturerings-/ekonomisystem. 

Om kontot inte länkas till något system i framtiden och det lämnas aktivt, kan inköpsfakturor fortfarande styras dit från fakturautställare, som i detta fall lämnas utan åtgärd. Maventa-kontot stängs efter att Netvisor-tjänsten har stängts inom rimlig tid. 

Mottagning av inköpsfakturor via Maventa e-fakturaanslutning bör stängas för det företag som ska stängas i förväg på önskad dag, så att inga nya fakturor styrs dit. Vid behov kan hela Maventa e-faktureringen för Netvisor stängas (skickande av försäljningsfakturor och mottagning av inköpsfakturor). Stängningen sker genom att gå till Store > Elektroniska tjänstekanaler > Maventa e-fakturering > Redigera (=om endast mottagning av inköpsfakturor önskas stängas, välj "Endast skickande" i denna vy) eller > Inaktivera (=om hela e-fakturaanslutningen för Netvisor önskas stängas, dvs. skickande av försäljningsfakturor och mottagning av inköpsfakturor).

Från Redigera-knappen öppnas vyn nedan, där du kan välja att endast skicka försäljningsfakturor i framtiden, men inte längre ta emot inköpsfakturor.

Andra saker att beakta

Kunden kan minimera faktureringen under uppsägningstiden genom att följa stegen nedan. 

Borttagning av användare

När Netvisor-tjänsteavtalet sägs upp, bör företagets extra användare tas bort. Genom att ta bort användare minimeras möjligheten till extra transaktionsavgifter under uppsägningstiden. Mer information: Borttagning av användare

Stängning av tilläggstjänster, utvidgningar och gränssnittstjänst

Vi debiterar för uppkomna transaktionsavgifter enligt faktisk användning och till slutet av uppsägningstiden, så det är bra att stänga onödiga tjänster för att undvika onödiga avgifter. Användaradministratören eller redovisningsbyråns huvudadministratör kan stänga extra tjänster från Netvisor Store (Utvidgningar-fliken samt Servicehantering-knappen) och järnvägsintegrationer kan stängas av  vår instruktion  enligt. 

Maventa e-fakturering

Maventa-kontot stängs efter att Netvisor-tjänsten har stängts inom rimlig tid. Om företaget vill fortsätta använda Maventa-kontot t.ex. i ett annat system, måste detta meddelas vid uppsägningen av Netvisor-tjänsteavtalet. 

Skanningstjänst för inköpsfakturor

Även de skanningsadresser som företaget använder stängs vid stängningen av Netvisor-tjänsten. Vid uppsägningen måste en e-postadress anges i det avsedda fältet, till vilken fakturor som har försökt levereras till skanningsadresserna för inköpsfakturor (under 60 dagar efter borttagningen) omdirigeras. 

Automatisk sändning av försäljningsfakturor

Kontrollera att det inte finns kvar avtalsfakturering i miljön och stäng automatisk sändning av försäljningsfakturor, Försäljning > Inställningar > Faktureringsinställningar > Automatisk sändning > Inaktivera sändningsautomation.

OP Fakturalån

Uppsägning av tjänsten kräver att lånet är helt återbetalt. Du kan se det återstående lånebeloppet i Netvisor-tjänsten. Om Netvisor-programvaran önskas stängas och OP-fakturalån finns kvar, måste du först kontakta Andelsbanken om detta och komma överens med dem. 

Vanliga frågor

Hur säger jag upp Netvisor-tjänsten?

Gå till Netvisor Store, välj "Servicehantering" och följ instruktionerna.

Hur säkerställer jag att bokföringsmaterialet bevaras?

Vi rekommenderar att ladda ner en materialkopia innan den sista användningsdagen.

Hur hanterar jag uppsägningen av betalningstrafikavtalet?

Kontakta din egen bank för att avsluta fullmakten.

Nyckelord: bokföringsmaterial, materialkopia, netvisor uppsägning, betalningstrafikavtal, sista användningsdag

This article has been translated using an AI-based translation tool. The contents or wording of these instructions may differ from those in other instructions or in the software.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.