Den här guiden beskriver vad som ska göras när två eller flera företag som använder Netvisor fusioneras med varandra.   

INNEHÅLL

Om två eller flera företag som använder Netvisor fusioneras med varandra:

  1. Den gamla databasen lämnas öppen ett tag för att få ut nödvändig data innan den stängs
  2. Nödvändigt material överförs till det kvarvarande företaget

I princip kan fakturor inte överföras till det nya programmet, utan dessa följs upp till slut i det gamla och överförs som saldon till det kvarvarande företaget. Vid fusionen görs fusioneringsbokningar i bokföringen.

Kundlista, produkter, leverantörer

Kunder, produkter och leverantörer kan kopieras till Excel, sparas i .csv-format och importeras via dataimporten vid behov. För leverantören gör programmet automatiskt en ny saknad leverantör om fakturan kommer som e-faktura eller via skanningstjänsten.

Skicka och ta emot e-fakturor

Mottagning av inköpsfakturor via Maventa e-fakturaanslutning bör stängas för det gamla företaget i förväg på önskat datum, så att inga nya fakturor styrs dit. Vid behov kan hela Maventa e-fakturering i Netvisor stängas (skicka försäljningsfakturor och ta emot inköpsfakturor). Stängning sker genom att gå till Store > Elektroniska tjänstekanaler > Maventa e-fakturering > Redigera (=om du bara vill stänga mottagning av inköpsfakturor, välj "Endast sändning" i denna vy) eller > Inaktivera (=om du vill stänga hela e-fakturaanslutningen i Netvisor, dvs. skicka försäljningsfakturor och ta emot inköpsfakturor).

Redigera-knappen öppnar vyn nedan, där du kan välja att du i framtiden bara vill skicka försäljningsfakturor, men inte längre ta emot inköpsfakturor.

OBS! Dessa åtgärder bryter Maventa e-fakturaanslutningen endast för Netvisor nästa natt, men Maventa e-fakturaoperatörens konto för företaget förblir fortfarande aktivt. Om du vill stänga kontot helt även hos Maventa e-fakturaoperatören, vänligen kontakta Netvisor kundtjänst för att stänga kontot. Om kontot fortfarande är aktivt hos Maventa e-fakturaoperatören kan inköpsfakturor fortfarande styras dit från fakturautställare.

Betalningsavtal

Nya betalningsavtal görs för bankkonton som överförs från den gamla databasen till den nya, eftersom företagsnumret ändras i bankkontot. Bankkontot kan överföras till det nya företaget när det först stängs från det gamla företaget. Samma bankkonto kan inte vara aktivt i två företag samtidigt. 

Följande saker måste hanteras för det företag som stängs

  1. Betalningsavtalet måste sägas upp innan stängning genom att kontakta din bank. Annars fortsätter din bank att fakturera företaget för trafik (t.ex. saldo uppdateringar) även efter att miljön har stängts. Observera att när betalningsavtalet är aktivt, ger du fortfarande din bank tillstånd att leverera dina kontohändelser till oss, så det är av största vikt att avsluta betalningsavtalet i banken.
  2. Materialkopior: har tagits från Netvisor eller beställts från Netvisor kundtjänst (debiteras dessutom arbetskostnad 160€/h + moms 24%). Materialkopian måste tas av kunden eller beställas från Netvisor kundtjänst innan Netvisor miljön stängs. Alternativt, om materialkopian ska tas efter att Netvisor miljön har stängts, måste en skriftlig begäran om att ta materialkopian skickas till Netvisor kundtjänst inom 30 dagar efter avtalets upphörande (miljöns stängningsdatum), eftersom kundens material kan vara permanent borttaget från Netvisor efter det. Det är kundens ansvar att ta materialkopian.
  3. Netvisor har uppdaterats med faktureringsadressen där du tar emot de sista fakturorna för Netvisor-tjänsten. Adressen måste vara sådan att du får fakturorna även efter att Netvisor-tjänsten har stängts. Adresserna uppdateras i avsnittet Faktureringsadresser i tjänsten.
  4. Om Maventa-anslutningen har använts, se till att faktureringsadresserna har rätt information i avsnittet 'Skanningstjänstens returadress'. Skanningstjänstens och Maventas material dirigeras till denna adress i 60 dagar efter stängning. Maventa-kontot stängs i princip, men kan lämnas aktivt på din begäran, om det används med ett annat system. Vänligen meddela oss om du använder Maventa även efter stängning.
  5. Elektroniska tjänstekanaler måste stängas enligt denna guide.
  6. Överflödiga användare måste tas bort av kunden så snart som möjligt. Användare kan tas bort med hjälp av denna guide.
  7. API-tjänster har inaktiverats enligt denna guide


Nyckelord: fusion, sammanslagning

This article has been translated using an AI-based translation tool. The contents or wording of these instructions may differ from those in other instructions or in the software.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.