07-02-2022 12:47 pm tekijä Suomen Purjehdus ja Veneily
Ymmärrän, että erityisesti yrityksissä työntekijät ovat palkkasuhteessa ja matkakorvaukset maksetaan Netvisorin oletustiedoilla. Järjestö- ja yhdistystoiminalle on kuitenkin hyvin tyypillistä, että toiminnassa on mukana paljon luottamushenkilöitä, joille saa maksaa vain 3000 euroon päivärahoja ja km-korvauksia verovapaasti. Olisi varmasti teillekin helpompi markkinoida Netvisoria seuroille ja yhdistyksille, kun järjestelmä taipuisi seuraavaan muutokseen. Olette myös OK:n yhteistyökumppani, joten minunkin olisi helpompi kehua järjestelmää, kun tämä muutos toteutettaisiin. On erittäin yleistä, että jäsenseuroillamme on vain yksi palkallinen työntekijä, ja kaikki muut ovat ns. toimintaan osallistuvia henkilöitä. Nyt mobiilisovelluksen pv-rahat ja km-korvaukset ovat kovakoodattuja niin, että kaikki henkilöt olisivat meidän palkkalistoillamme. Toisin sanoen minä joudun tekemään kaikkien muiden kuin palkkalistallamme olevien matkalaskut uudestaan juuri tästä syystä johtuen, copy-paste tyylillä. Tilintarkastajamme vaatii tiettyjä tietoja matkalaskulla, joten minun on oltava hyvin tarkka, että kaikki tiedot tulee kopioitua. Tämän jälkeen minun pitää vielä poistaa alkuperäiset rivit. Käytännössä teen tuplatyön jokaisen matkalaskun kohdalla. Meillä luottamushenkilöitä on n. 150 hlö ja isommilla lajiliitoilla varmasti vielä enemmän.
Oma ehdotukseni onkin, voisiko palkkamalli olla sidonnainen verotukseen maksaa. Tarkoitan, että luottamushenkilöt ovat omalla palkkamallilla, johon on kovakoodattu tieto, että he ovat toimintaan osallistuvia henkilöitä, joilla on erilaiset säännöt verotuksen näkökulmasta. Tällä tavoin kaikki henkilöt riippumatta suhteesta meihin voisivat tehdä matkalaskun valmiilla pv-raha- ja km-korvauslaskureilla.