Tässä ohjeessa käydään läpi Netvisorin palkanlaskennan, työajankirjausten, matka- ja kululaskujen sekä eScan-kuittiskannerin käyttöönotto. Käyttöönotossa määritellään kaikki laskennan taustalle vaadittavat välttämättömät tiedot.

Palkanlaskennan käyttöönotosta on luotu ohjevideoita, videot löytyvät täältä.


SISÄLTÖ

Käyttöönotto storesta

Ota Palkanlaskenta- ja/tai Matkat-palvelu käyttöön Netvisorin oikean yläreunan Store-kuvakkeesta. Vain pääkäyttäjä, käyttäjähallitsija-roolin haltija tai tilitoimiston pääkäyttäjä voi tehdä tämän.

Huomaa, että jos vaihdat palvelupakettiin, et voi enää palata aiempaan sopimukseen. Uudet sopimukset avataan aina palvelupakettiin.

  1. Jos yritykselläsi on käytössä jokin Netvisor-palvelupaketeista (Basic, Core, Professional, Premium), "Palkanlaskenta ja työajankirjaus" sekä "Matka- ja kululaskut" ovat lisäpalveluita.
  2. Löydät lisäpalvelut selaamalla Store näkymää alaspäin kohtaan "Lisäpalvelut".
  3. Aktivoi tarvittavat lisäpalvelut "Ota käyttöön" -painikkeella. Tämä ei vielä muodosta laskutusperustetta.

Voit myös ottaa käyttöön Netvisor Palkat -paketin. Tämä paketti sopii, jos yrityksessäsi käytetään Netvisoria vain palkkojen laskentaan, työajan kirjaamiseen sekä matka- ja kululaskujen käsittelyyn ilman kirjanpidon tarvetta. Tämän paketin käyttöönotto poistaa aiemman palvelupaketin käytöstä ja aktivoi laskutusperusteen.


Käyttöönoton vaiheet

Kun olet aktivoinut haluamasi palvelut storesta, siirry käyttöönottoon. Tarvitset Palkanlaskija-roolin (P) sekä muokkausoikeudet kaikkiin palkanlaskennan ja taloushallinnon toimintokohtaisiin oikeuksiin.

Voit avata näkymän valitsemalla Palkat > Asetukset > Käyttöönotto.

  1. Valitse, minkä palvelun käyttöönoton haluat suorittaa.
  2. Napsauta "Aloita valittujen palvelujen käyttöönotto".

Palkat-käyttöönotto on jaettu osioihin: palkanlaskenta, työaika ja lomalaskenta. Suorita vaiheet yksi kerrallaan, kuittaa ne tehdyksi ja napsauta lopuksi "Aloita käyttö".

Matkat-käyttöönotto on jaettu osioihin: henkilöstö ja matkat. Suorita vaiheet yksi kerrallaan, kuittaa ne tehdyksi ja napsauta lopuksi "Aloita käyttö".


Palkanlaskennan käyttöönoton vaiheet

1. Palkkamallit

Palkkamalli sisältää palkanlaskentaa ohjaavat palkkalajit. Voit avata näkymän valitsemalla Palkat > Palkanlaskenta > Palkkamallien hallinta.

  1. Lisää palkkamalli kopioimalla valmis Netvisorin palkkamallipohja. Jos hallinnoit useampaa yritystä, voit myös kopioida toisessa yrityksessä jo käytössä olevan palkkamallin.
  2. Tutustu ohjeistukseen Palkkamallin asetuksista.
  3. Kun olet lisännyt palkkamallit, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

2. Palkansaajat

Voit lisätä palkansaajia valitsemalla Palkat > Henkilöstö > Uusi palkansaaja

  1. Lisää henkilöt palkanlaskentaan.
  2. Katso ohjeistus palkansaajan luomisesta ja perustiedoista.
  3. Voit myös tuoda palkansaajatiedot massana. Lue lisää Palkansaajien massatuonnista.
  4. Kun olet lisännyt palkansaajat, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

3. Verokortit

Voit lisätä verokortteja valitsemalla Palkat > Henkilöstö > Palkansaajalistaus > Verokortit.

  1. Lisää palkansaajille verokortit joko manuaalisesti tai nouda ne suoraan verottajalta.
  2. Katso ohjeistus Verokortteihin.
  3. Kun olet lisännyt verokortit, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

4. Palkkaperusteet

Voit lisätä palkkaperusteita valitsemalla Palkat > Henkilöstö > Palkkaperusteiden hallinta.

  1. Lisää henkilöiden kiinteät palkkaperusteet taulukkoon.
  2. Katso ohjeistus Palkkaperusteisiin.
  3. Jos palkkaperusteet-sivu on tyhjä, varmista, että olet lisännyt vaiheessa 1 palkkamallin, jossa on tarvittavat palkkalajit.
  4. Kun olet lisännyt palkkaperusteet, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

5. Vakuutukset

Voit hallinnoida vakuutuksia, ay-jäsenmaksuja ja ulosottoja valitsemalla Palkat > Palkanlaskenta > Tilitykset > Siirry tilityspisteiden asetuksiin

  1. Tarkista työeläke-, työttömyys-, tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusten tiedot.
  2. Tarkista tilityspisteiden jaksotusprosentit.
  3. Jos haluat maksaa tilityksen Netvisorin kautta, lisää tilityspisteelle pankkitili ja viitenumero sekä merkitse kohta "Maksetaanko tilitys" > "Maksetaan".
  4. Katso ohjeistus Tilityspisteistä.
  5. Kun olet tarkistanut tiedot, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

6. Ay-jäsenmaksut

Voit lisätä henkilöitä tilityspisteille valitsemalla Palkat > Palkanlaskenta > Tilitykset > Siirry tilityspisteiden asetuksiin > Valitse tilityksen kohdalta > Muokkaa > Tilityspisteeseen liitetyt palkansaajat

  1. Luo jokaiselle ammattiliitolle oma tilityspiste.
  2. Lisää henkilöt tarvittaville tilityspisteille.
  3. Katso esimerkki tilitysten muodostamisesta.
  4. Kun olet lisännyt henkilöt tilityspisteisiin, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

7. Ulosotot

Voit hallinnoida ulosottoja valitsemalla Palkat > Palkanlaskenta > Tilitykset > Siirry tilityspisteiden asetuksiin

  1. Luo jokaiselle ulosottokäsittelyssä olevalle palkansaajalle oma Ulosotto-tilityspiste.
  2. Katso ohjeistus Ulosmittaus palkasta.

8. Palkkojen historiatiedot

Voit lisätä historatietoja valitsemalla Palkat > Asetukset > Palkanlaskennan asetukset > Palkkojen historiatiedot.

  1. Syötä aiemmat palkkakertymät historatietoihin. Tallenna tiedot kuukausieriteltyinä.
  2. Katso ohjeistus Historiatiedoista.
  3. Voit tuoda historiatiedot myös massana.
  4. Kun olet lisännyt historiatiedot, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

9. Palkkajaksot

Voit hallinnoida palkkajaksoja valitsemalla Palkat > Palkanlaskenta > Palkkalaskelmat ja -jaksot

  1. Avaa jokaiselle palkkamallille ensimmäinen palkkajakso.
  2. Määrittele palkkajakson oletuspituus ja oletuseräpäivä Palkkamallin perustiedoissa.
  3. Katso ohjeistus Palkkajaksoista ja Palkkamallin asetuksista.
  4. Kun olet avannut palkkajaksot, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

10. Maksatusoikeuksien tarkistus

Voit tarkistaa käyttöoikeuksia valitsemalla Yritys > Käyttäjät ja käyttöoikeudet > Käyttäjät ja roolit

  1. Tarkista, että käyttäjillä on maksatusoikeus palkkoihin. Tarvitset KH-roolin/käyttäjähallitsijan oikeudet oikeuksien lisäämiseen.
  2. Tarkasta samalla Palkanlaskennan profiilit ja roolit.
  3. Anna reskontraoikeuksista "Ostolaskujen maksaja"- ja "Tilisiirtojen maksaja" -oikeudet.
  4. Katso ohjeistus Maksatuksen käyttöoikeuksista.
  5. Kun olet tarkistanut maksatusoikeudet, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

Työaika

1. Työajan kirjaaminen: Kirjauslajit

Kirjauslajit tulevat palkkamallin mukana. Voit tarkastella niitä valitsemalla Palkat > Asetukset > Palkanlaskennan asetukset > Kirjauslajit

  1. Tarkista kirjauslajit ja palkkamallikohtaiset kaavat.
  2. Katso kirjauslajien ohjeistus.

2. Työaikakirjausten hyväksyjät

Voit määritellä hyväksyntäoikeuksia valitsemalla Yritysvalikko > Käyttäjät ja käyttöoikeudet > Yrityshierarkia.

  1. Määrittele hyväksyntäoikeudet yrityshierarkiassa.
  2. Tarkista myös hyväksyjien toimintokohtaiset oikeudet ja roolit.

Lomalaskenta

1. Lomalaskentatavat

Lomalaskentatavat määrittävät maksettavan ja jaksotettavan lomapalkan ja lomarahan. Voit lisätä niitä valitsemalla Palkat > Asetukset > Lomalaskennan asetukset > Lomalaskentatavat.

  1. Lisää lomalaskentatavat kopioimalla valmis lomalaskentatapapohja.
  2. Katso ohjeistus Lomalaskentatavoista.
  3. Kun olet lisännyt lomalaskentatavat, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

31.3.2017 jälkeen perustetuissa yrityksissä uudistettu lomalaskenta tulee automaattisesti käyttöön. Vanhemmissa yrityksissä uuden lomalaskennan käyttöönottoon on erilliset vaiheet.

2. Palkansaajien loma-asetukset

Voit antaa vuosilomapäivien kertymisen perusteet valitsemalla Palkat > Asetukset > Lomalaskennan asetukset > Lomaoikeuden hallinta.

  1. Määritä vuosilomapäivien kertymisen perusteet vuosilomalain tai työehtosopimuksen mukaisesti.
  2. Anna kertymäsäännöt joko lomapäivien lukumäärinä tai prosenttiarvoina.
  3. Katso ohjeistus Lomaoikeuden hallinnasta.
  4. Kun olet lisännyt lomakertymätiedot, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

3. Lomalaskennan alkusaldot

Voit syöttää alkusaldot valitsemalla Palkat > Lomien hallinta > Lomapalkkavelka

  1. Tallenna pitämättömät ja maksamattomat lomasaldot lomalaskennan alkusaldoihin.
  2. Katso ohjeistus Lomalaskennan alkusaldoista.
  3. Lisää alkusaldot helposti tuontipohjan avulla.
  4. Kun olet lisännyt alkusaldot, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

Käyttöönotto on valmis, kun olet kuitannut kaikki vaiheet ja painanut Aloita käyttö -painiketta. Jos valitsit alussa molempien osioiden käyttöönoton, toiminto ohjaa sinut seuraavan palveluosion vaiheisiin.


Matkat -palvelun käyttöönoton vaiheet

Henkilöstö

1. Henkilöiden lisäys

Voit lisätä henkilöitä valitsemalla Palkat > Henkilöstö > Uusi palkansaaja.

  1. Lisää henkilöt palkanlaskentaan.
  2. Katso ohjeistus palkansaajan luomisesta ja perustiedoista.
  3. Voit myös tuoda palkansaajatiedot massana. Lue lisää Palkansaajien massatuonnista.
  4. Kun olet lisännyt palkansaajat, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

Matkat

1. Matkalaskun kululajit

Voit tarkastella kululajeja valitsemalla Palkat > Palkanlaskenta > Palkkamallien hallinta > valitse palkkamallin kohdalta > Kaavat > Palkkalajien kaavat -välilehti > Verottomat kustannusten korvaukset

  1. Tarkista matkalaskujen kulurivien palkkalajit ja matkakulujen tiliöinnit.
  2. Lisää tarvittaessa uusia kululajipalkkalajeja.
  3. Kun olet tarkistanut kululajit, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

2. Matkalaskujen maksatusoikeudet

Voit tarkistaa käyttöoikeuksia valitsemalla Yritys > Käyttäjät ja roolit 

  1. Tarkista, että käyttäjillä on maksatusoikeus palkkoihin. Tarvitset KH-roolin/käyttäjähallitsijan oikeudet oikeuksien lisäämiseen.
  2. Tarkasta samalla Palkanlaskennan profiilit ja roolit.
  3. Anna reskontraoikeuksista "Ostolaskujen maksaja"- ja "Tilisiirtojen maksaja" -oikeudet.
  4. Katso ohjeistus Maksatuksen käyttöoikeuksista.
  5. Kun olet tarkistanut maksatusoikeudet, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

3. Yrityshierarkian luonti ja hierarkiaoikeuksien tarkistus

Voit luoda yrityshierarkian valitsemalla Yritys > Käyttäjät ja roolit > Yrityshierarkia.

  1. Luo yrityshierarkia ja lisää hierarkiaoikeudet käyttäjille. Yrityshierarkialla rajataan henkilöiden oikeuksia nähdä tietoja Matkat-palvelussa.
  2. Katso ohjeistus Yrityshierarkioista.
  3. Tarkista myös käyttäjän toimintokohtaiset oikeudet matkalaskujen asiatarkastukseen tai hyväksyntään.
  4. Kun olet luonut yrityshierarkian, palaa käyttöönoton vaiheisiin ja kuittaa osio tehdyksi.

Käyttöönotto on valmis, kun olet kuitannut kaikki vaiheet ja painanut Aloita käyttö -painiketta.


Usein kysyttyjä kysymyksiä

Miten otan Netvisorin palkanlaskennan käyttöön?
Aktivoi palvelu ensin Netvisor Storessa ja suorita sen jälkeen opastettu käyttöönotto valikosta Palkat > Asetukset > Käyttöönotto.

Mistä lisään uuden palkansaajan?
Voit lisätä uusia palkansaajia, syöttää heidän perustietonsa ja tuoda tietoja myös massana valikosta Palkat > Henkilöstö > Uusi palkansaaja

Miten verokortit lisätään Netvisoriin?
Voit lisätä verokortit manuaalisesti tai noutaa ne suoraan verottajalta palkansaajien hallinnan kautta.

Miten hallinnoin ay-jäsenmaksuja ja ulosottoja?
Ay-jäsenmaksut ja ulosotot hallinnoidaan luomalla niille omat tilityspisteet valikossa Palkat > Palkanlaskenta > Tilitykset.

Mistä määritellään lomalaskennan säännöt?
Lomalaskennan tavat, kertymäsäännöt ja alkusaldot määritellään käyttöönoton Lomalaskennan asetuksista.


Avainsanat

palkanlaskenta, käyttöönotto, palkkamalli, palkansaaja, verokortti, tilityspiste, ay-jäsenmaksu, ulosotto, historiatiedot, palkkajakso, työaika, lomalaskenta, matkalasku, yrityshierarkia.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.