- Yleistä
- MyCashflow - Netvisor integraatio (ilman varastoa)
- MyCashflow - Netvisor integraatio varastolla (Rackbeat)
Yleistä
MyCashflow - Netvisor integraatio synkronoi myynnit verkkokaupasta (MyCashflow) Netvisoriin. Mikäli käytössä on varastonhallinta, siinä käytössä on Rackbeat. Siirrythän tällöin ohjeessa kohtaan MyCashflow - Netvisor integraatio varastolla (Rackbeat).
MyCashflow - Netvisor integraatio (ilman varastoa)
Integraation avulla synkronoidaan myynnit MyCashflow’sta Netvisoriin. Asiakkaat ja tuotteet siirtyvät myyntien mukana Netvisoriin.
Masterdata taulukko:
Asia | Master |
Verkkokauppatilaukset | MyCashflow |
Verkkokauppa-asiakkaat | MyCashflow |
Tuotteet ja tuoteryhmät | MyCashflow |
Kirjanpito | Netvisor |
Asiakkaat ja asiakasryhmät
Kun asiakas rekisteröityy MyCashflow'n puolella verkkokauppaan, syntyy siitä uusi asiakaskortti. Tiedot siirtyvät Netvisoriin tilauksen siirron yhteydessä. HUOM! Mikäli asiakas rekisteröityy verkkokauppaan, mutta ei tee tilausta, asiakaskorttia ei siirretä Netvisoriin.
Mikäli MyCashflow’n tiedoista ei löydy asiakkaalle y-tunnusta, tulkitaan asiakas henkilöasiakkaaksi. Asiakaskoodi generoidaan Netvisorin toimesta automaattisesti MyCashflow’sta siirtyvälle asiakkaalle. Netvisorin generoima asiakaskoodi päivitetään takaisin MyCashflow’n asiakasrekisteriin.
Mikäli asiakas ei rekisteröidy tilauksen yhteydessä, myynti kohdistetaan geneeriselle verkkokauppa-asiakas asiakaskortille, joka luodaan Netvisorin asiakasrekisteriin integraation käynnistyksen yhteydessä (asiakaskoodi 9999999).
Asiakasryhmät haetaan MyCashflow’sta asiakastietojen mukana. Mikäli asiakasryhmä löytyy, se lisätään Netvisoriin, ja siirrettävä asiakas kohdistetaan sille. Mikäli ryhmää ei löydy, siirrettävää asiakasta ei kohdisteta mihinkään asiakasryhmään.
Tietojen siirtosuunta on aina MyCashflow’sta Netvisoriin.
Master data-taulukko käytön aikana:
MyCashflow | Netvisor |
Y-tunnus (jos on) | Y-tunnus (jos on) |
Etunimi + Sukunimi TAI Yrityksen nimi | Nimi |
Asiakasryhmä | Asiakasryhmä |
Laskutusosoite | Laskutusosoite |
Puhelin | Puhelin |
Sähköposti | Sähköposti + Laskutussähköposti |
Verkkolaskuosoite | Verkkolaskuosoite |
Välittäjä | Operaattoritunnus |
Tuotteet
Tuote haetaan MyCashflow'sta Netvisoriin verkkokauppamyynnin siirron yhteydessä. Tuotteita ei päivitetä Netvisoriin muuten.
Tuotteesta siirretään Netvisoriin seuraavat tiedot:
MyCashflow | Netvisor |
Tuotenumero | Tuotekoodi |
Tuoteryhmä | Tuoteryhmä |
Nimi | Nimi |
Kuvaus | Kuvaus |
Hinta sis. ALV | Perushinta brutto |
ALV-kanta | ALV |
Myynnit
Kun tilaus on toimitettu MyCashflow’ssa se siirretään Netvisoriin myyntilaskuna. Netvisoriin muodostuu tilauksesta avoin myyntilasku, jolle kirjataan tuonnin jälkeen myyntisuoritus verkkokaupan tietojen perusteella. Myyntilasku päivittyy suorituksen tuonnin jälkeen maksetuksi.
Suoritukset
Netvisorista tulee löytyä verkkokaupan maksutavat luotuna samalla nimellä (esim. Klarna, Paytrail). Maksutapoja ei luoda integraation toimesta, vaan ne tulee luoda manuaalisesti Netvisoriin integraation käyttöönoton yhteydessä. Maksutapoja hallinnoidaan Netvisorissa Myynnin perustiedoissa.
Kun verkkokaupan maksu kohdistetaan Netvisoriin siirtyvälle laskulle, käytetään maksussa oikeaa maksutapaa (Klarna, Paytrail), jotta maksusuoritus kohdistuu laskulle oikein.
MyCashflow - Netvisor integraatio varastolla (Rackbeat)
Integraation avulla synkronoidaan myynnit MyCashflow'sta Rackbeatiin ja siitä edelleen Netvisoriin, sekä varastosaldot Rackbeatista MyCashflow'hon.
Masterdata taulukko:
Asia | Master |
Verkkokauppatilaukset | MyCashflow |
Verkkokauppa-asiakkaat | MyCashflow |
Tuoteryhmät | MyCashflow / Rackbeat* |
Tuotteet | MyCashflow / Rackbeat* |
Varastosijainnit | Rackbeat |
Varastosaldot | Rackbeat |
Tavaroiden ostaminen | Rackbeat |
*Oletuksena tuotteiden masterjärjestelmä on aina MyCashflow, jota suosittelemme tuotteiden yksinkertaisemman hallinnan saavuttamiseksi. Muuten tuotetietoja pitää aina rikastaa verkkokaupan puolella (kuvat, tägit yms.).
Asiakkaat ja asiakasryhmät
Kun asiakas rekisteröityy MyCashflow'n puolella verkkokauppaan, syntyy siitä uusi asiakaskortti. Tiedot siirtyvät Rackbeatiin tilauksen siirron yhteydessä. HUOM! Mikäli asiakas rekisteröityy verkkokauppaan, mutta ei tee tilausta, asiakaskorttia ei siirretä Rackbeatiin. Jos asiakas jo löytyy Rackbeatista, päivitetään asiakkaan tiedot MyCashflow:n tietojen perusteella. Rackbeatin asiakasnumero generoidaan automaattisesti ensimmäisen tuonnin yhteydessä. Tämä numero päivittyy eteenpäin Netvisoriin. Rackbeatin antama numero myös päivitetään takaisin MyCashflow’n rekisteriin.
Mikäli asiakas ei rekisteröidy tilauksen yhteydessä, myynti kohdistetaan geneeriselle verkkokauppa-asiakas asiakaskortille, joka luodaan Rackbeatin asiakasrekisteriin integraation käynnistyksen yhteydessä (asiakaskoodi 9999999). Tämä asiakaskortti luodaan automaattisesti myös Netvisoriin.
Asiakasryhmä haetaan MyCashflow’sta ja luodaan Rackbeatiin. Mikäli asiakkaalla ei ole MyCashflow’ssa asiakasryhmää, asiakas asetetaan ensimmäiseen asiakasryhmään joka Rackbeatistä löytyy. Mikäli asiakkaalla on MyCashflow’ssa useampi asiakasryhmä, asiakas asetetaan Rackbeatissä ensimmäiseen näistä ryhmistä.
MyCashflow | Rackbeat |
Etunimi + Sukunimi TAI Yrityksen nimi | Asiakkaan nimi |
Y-tunnus | Y-tunnus |
Kieli | Kieli |
Asiakasryhmä | Asiakasryhmä |
Laskutusosoite | Laskutusosoite |
Puhelin | Puhelin |
Sähköposti | Asiakaskortin säköpostikentät |
Asiakkaan tiedoissa kiinteiksi tiedoiksi oletetaan valuutta (EUR) ja ALV-käsittely (Kotimaa).
Lisäksi Rackbeatin asiakaskortille lisätään lisätietokenttä “MyCashflow ID”
Tuotteet
Tuoteryhmät
MyCashflow’sta siirretään tuoteryhmät tuotetietojen mukana. Jokainen tuoteryhmä asetetaan varastoitavaksi ja kotimaan ALV-% 25,5:ksi. Tuoteryhmän tuotteet ovat myytäviä, ja muut kuin Kotimaan ALV-% (domestic) ovat 0 %.
Mikäli tuotteen tiedoista ei löydy tuoteryhmää, asetetaan tuote Rackbeatissä ensimmäiseen löytyvään tuoteryhmään.
Tavalliset tuotteet
Tuotteet päivitetään MyCashflow’sta ajastetusti noutamalla tuotteet päivitysaikaleiman perusteella. Siirto ajetaan ajastetusti työpäivän (klo 7-18) aikana tasatunnein, ja siirrossa siirretään edellisen tunnin aikana päivittyneet tuotteet.
Tuotteesta siirretään MyCashflow’sta Rackbeatin rekisteriin seuraavat tiedot:
MyCashflow | Rackbeat |
Tuotenumero | Numero |
Tuotteen nimi | Nimi |
Kuvaus | Kuvaus |
Myyntihinta | Perushinta |
Tuoteryhmä (kategoria), nimi | Tuoteryhmä (group) |
Rakennetuotteet
MyCashflow’sta tuotu tuote on muokattava käsin Rackbeatissä tuoterakenteeksi. Tuote voidaan muokata tuoterakenteeksi vain, jos sillä ei ole varastokirjauksia.
Variaatiot/ominaisuudet
Variaatiot ja ominaisuudet on hallittava omien tuotekoodiensa kautta.
Erä- ja sarjanumeroseuranta
Erä- ja sarjanumeroseuranta on kytkettävä Rackbeatissä tuotteelle päälle erikseen. Mikäli jompi kumpi näistä on käytössä, integraatiolla siirrettävä tilaus pysähtyy automaattisesti keräilyvaiheeseen, ja käyttäjän on kerrottava mikä erä- tai sarjanumero tapahtumalle valitaan. Tämän jälkeen käyttäjän on vahvistettava keräily, ja laskutettava tilaus jotta se siirtyy Netvisoriin.
Varasto
Varastosijainnit
Varastosijainneista Rackbeatistä synkronoidaan pääsijainnit MyCashflow'hon. MyCashflow'sta ei synkronoida sijainteja Rackbeatiin.
Varastosaldot päivitetään Rackbeatistä MyCashflow'hon aina saldopäivitysten jälkeen, jotta molemmissa järjestelmissä on ajantasainen tieto saldoista.
Varastosaldot
Rackbeatistä siirretään MyCashFlow'hon Vapaana oleva saldo.
Saldotarkastus tehdään Rackbeatin webhookin perusteella. Rackbeatin ja MyCashflow’n varastosaldoja verrataan toisiinsa, ja mikäli eroavaisuuksia löytyy, päivitetään MyCashflow'n tiedot vastaamaan Rackbeatin tietoja.
MyCashflow'sta ei päivitetä saldotietoja Rackbeatiin, eli esimerkiksi manuaalinen saldon päivitys MyCashflow'sta ei päivity Rackbeatiin.
Sijainteja ei erotella saldosiirroissa, vaan Rackbeatistä siirretään kaikkien sijaintien yhteenlaskettu vapaa saldo.
Myynnit
Kun tilaus on toimitettu MyCashflow’ssa, se siirretään Rackbeatiin. Rackbeatissä tilaus merkitään automaattisesti integraation toimesta toimitetuksi, laskutetuksi ja lasku kirjataan (booked/book), jotta se siirtyy suoraan Netvisoriin. Mikäli tilauksen tuote tai tuotteet ovat Rackbeatissä erä- tai sarjanumeroseurattavia, pysähtyy tilauksen käsittely toimitusvaiheeseen. Toimitukselle on täydennettävä erä- tai sarjanumerotiedot, jonka jälkeen toimitus vahvistetaan. Samalla tilaukselle muodostetaan kirjattu lasku kunhan käyttäjä sen valitsee. Tilauksen maksuehdoksi asetetaan laskutusmyynnissä Rackbeatin oletusmaksuehto mikäli sellainen löytyy. Mikäli ei löydy, käytetään ensimmäistä löytyvää maksuehtoa. Jos tilaus on jo maksettu, maksuehtona käytetään "Maksettu verkkokaupassa".
MyCashflow'n tilauksen osoitteista asiakastietojen osoite asetetaan Rackbeatin tilauksen laskutusosoitteeksi, ja mikäli toimitusosoite löytyy, se asetetaan tilauksen toimitusosoitteeksi. Toimitusosoitetta ei tallenneta asiakaskortille.
Rackbeatin laskunumero päivitetään MyCashflow'n tilauksen kommenttiin, jota käytetään kun suoritus kohdistetaan Netvisorin laskulle.
Tilaukset haetaan MyCashflow’sta Rackbeatiin ajastetusti 5 minuutin välein.
Suoritukset
Integraation käynnistyksen yhteydessä Rackbeatiin lisätään automaattisesti “Maksettu verkkokaupassa” niminen maksuehto, joka lisätään verkkokaupasta siirretyille maksetuille tilauksille. Mikäli kyseinen maksuehto jostain syystä poistetaan käyttäjän toimesta Rackbeatistä, tilauksilla käytetään asiakkaan oletusmaksuehtoa. Varsinaista maksutapaa (esim. Klarna, Paytrail) ei Rackbeatissa näy, vaan tämä tieto liikkuu vain MyCashflow'n ja Netvisorin välillä.
Verkkokaupan suoritukset siirtyvät suoraan MyCashflow'sta Netvisoriin, jossa ne kohdistetaan Netvisorin laskulle. Kohdistuksessa käytetään maksusuorituksen oikeaa maksutapaa (esimerkiksi Klarna, Paytrail jne.). Tämän maksutavan on löydyttävä Netvisorista samalla kirjoitusasulla, jotta maksusuoritus kohdistuu laskulle oikein. Suoritus kohdistetaan laskulle laskunumerolla, joka tulee löytyä MyCashflow'n tilauksen kommenteista (tämä tieto päivittyy Rackbeatista).
Maksutapoja ei luoda integraation toimesta, vaan ne tulee luoda manuaalisesti Netvisoriin integraation käyttöönoton yhteydessä. Maksutapoja hallinnoidaan Netvisorissa Myynnin perustiedoissa.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback