Den här guiden beskriver stegen för att komma igång med att använda Rackbeat. Om du är intresserad av att använda Rackbeat kan du kontakta Netvisors försäljning. Rackbeat kan aktiveras direkt via Netvisor Store. När miljön har öppnats kan du fortsätta med implementeringen med hjälp av följande instruktioner. 

Obs! Det finns instruktionsvideor för att aktivera Rackbeat på opi.netvisor-webbplatsen:
Inställningar, register, ingående saldon och inventering 
Beställningar, värdering, produktstruktur och modeller, integrationer 


Innehåll

1. Öppning via Store

Rackbeat kan öppnas via Netvisor Store. För att aktivera tjänsterna behöver du någon av dessa behörigheter: Användaradministratör (KH), Revisionsbyråns huvudanvändare (TPK), Företagets huvudanvändare, Företagsanvändarprofil eller Alla rättigheter-profil. Den som öppnar Rackbeat från Store får direkt användarkoder till programmet och Netvisors och Rackbeats gränssnittstrafik sker med denna persons koder. Om företaget är en kund hos en revisionsbyrå rekommenderar vi dock att öppningen görs av företaget, så att det inte uppstår en situation där förbindelsen bryts om företaget någon gång byter revisionsbyrå och därmed skulle ta bort öppnarens koder från företaget. 


Öppningen lyckas från Store med knappen Börja ibruktagning. Därefter öppnas vyn nedan. Här måste du ta ställning till lagervärderingsmetoden. Obs! Läs denna instruktion innan du gör ett val, eftersom detta inte kan ändras senare. Vi rekommenderar att du bokar en utbildning om detta med våra utbildare från kalendern innan du börjar använda systemet. 


Ibruktagning skapar automatiskt programgränssnittskoder för användaren ovan. Integration läser eller skriver följande information till ditt företag:


Kundlista hämtas från Netvisor

Produktlista hämtas från Netvisor

Produktinformation importeras till Netvisor

Leverantörsinformation hämtas från Netvisor

Leverantörsinformation importeras till Netvisor

Borttagna inköpsfakturor

Kundinformation importeras till Netvisor

Inköpsorder hämtas från Netvisor

Inköpsorder importeras till Netvisor

Inköpsorder hämtas från Netvisor

Försäljningsfaktura, kreditfaktura eller -order importeras till Netvisor

Försäljningsfaktura- och orderlista hämtas från Netvisor

Inköpsfaktura importeras till Netvisor

Inköpsfakturalista hämtas från Netvisor

Borttagna försäljningsfakturor

Produktinformation hämtas från Netvisor

Inköpsfaktura hämtas från Netvisor

Försäljningsfaktura och dess verifikat tas bort

Order hämtas från Netvisor

Kundinformation hämtas från Netvisor

Försäljare lista hämtas från Netvisor

Fakturering av försäljningsorder

Försäljningsbetalning lista hämtas från Netvisor

Försäljningsbetalning importeras till Netvisor

Försäljningsfaktura status uppdatering


När lageralternativet har valts aktiveras knappen Ta i bruk.


Netvisor Store visar därefter Väntar på aktivering.


Öppnaren får ett e-postmeddelande från Rackbeat, vilket gör det möjligt att logga in för första gången. Vi rekommenderar att du ändrar lösenordet till önskat på Rackbeats sida. Rackbeat öppnas senast inom en timme efter öppningen. Om något går fel vid öppningen och statusen inte uppdateras och förblir i väntar på aktivering, återställs situationen nästa natt och nästa dag kan du försöka öppna igen. 


2. Rackbeatiin kirjautuminen

Se Rackbeatiin kirjautuminen -instruktionen för att se hur du loggar in på Rackbeat.

3. Rackbeatin asetukset

Innan du börjar använda systemet är det viktigt att kontrollera att företagets inställningar är korrekta. Inställningarna beskrivs mer detaljerat i Rackbeat asetukset -instruktionen. I början av instruktionen finns en sammanfattning av de viktigaste inställningarna för att komma igång.

4. Asiakas-, tuote- och leverantörsregister

Innan produktionsanvändningen börjar importeras registren som csv-material till Rackbeat. Ämnet beskrivs mer detaljerat här. När registren importeras till Rackbeat, importeras inte saldon samtidigt, utan detta görs separat genom inventering. Inventeringen beskrivs mer detaljerat här (instruktion kommer snart). Csv-importen är inte obligatorisk, utan produkter, kunder och leverantörer kan skapas i Rackbeat efter behov under användningen.

(5. Batch- och serienummeraktivering)

Vid behov måste aktivering av batch- och serienummer göras innan inventering eller senast innan produkten har ett saldo. Tillägg > Serienummer och batchspårning kan läggas till via tillägg. När batchspårning eller serienummer har aktiverats, aktiveras batchspårning eller serienummer produktvis på produktkortet. Observera att batchspårning och serienummer måste vara aktiverade för produkten innan det finns lagerhändelser. För en produkt med lagerhändelser kan batchspårning eller serienummer inte aktiveras i efterhand. Priserna som visas på denna sida behöver inte beaktas.

6. Ingående saldon läggs till med inventering

Inventeringen beskrivs mer detaljerat här: Rackbeat Inventointi / Varaston nollaus. Ingående saldon kan importeras med csv-import (Instruktionens avsnitt "Inventointi kirjaus CSV-tiedoston avulla") eller manuellt (instruktionens avsnitt "Uusi inventaariokirjaus").

Om produktregistret är litet kan ingående saldon också göras manuellt som lagerhändelser (Lager > Lagerhändelser > Skapa lagerhändelse).

Andra användbara instruktioner och tips för Rackbeat

  • Hur lägger man till användarrättigheter i Rackbeat? Rackbeat asetukset : Käyttäjät -instruktionen beskriver hur man lägger till användarrättigheter för andra användare i företaget
  • Vilken information överförs mellan Rackbeat och Netvisor? Logiken mellan Rackbeat och Netvisor beskrivs i Rackbeatin ja Netvisorin välinen toimintalogiikka -instruktionen.
  • Hantering av tidigare beställningar i Netvisor. Om företaget redan har beställningar i Netvisor rekommenderar vi att hantera och fakturera dem i Netvisor innan användningen börjar
  • Numrering av försäljningsorder och försäljningsfakturor. Vid starten av Rackbeat-användningen är det bra att säkerställa att det inte finns några överlappningar i numreringen av försäljningsorder och -fakturor. Om faktura-/ordernumret redan har använts i Netvisor kan samma fakturanummer inte importeras från Rackbeat och importen av fakturan misslyckas.
    • Om vissa beställningar/fakturor hanteras endast i Netvisor, bör Netvisors egna order-/fakturanummer vara betydligt större än de nummer som används i Rackbeat för att undvika överlappning. En faktura skapad i Netvisor får alltid automatiskt det största lediga fakturanumret.  När du skapar en faktura i Netvisor, ändra fakturanumret till ett betydligt större nummer, så att nästa faktura som skapas i Netvisor får ett nummer som är en större. Mer detaljerad information finns i laskunumerosarjojen käsittely Netvisorissa -instruktionen.
    • Om alla beställningar/fakturor i framtiden hanteras i Rackbeat bör Rackbeats numrering börja från ett större nummer än vad som finns i Netvisor. Mer information om att ställa in numreringen i Rackbeat finns i Rackbeat yleiset asetukset -instruktionen

Nyckelord: Rackbeat, Rackbeat kirjautuminen, Rackbeat asetukset, Alkusynkronointi



Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.