Start a new topic
Käyttökatko koulutusympäristössä 07.10. – 10.10.2025 - Netvisorin ylläpito siirtyy julkiseen pilveen

Päivitämme tätä tiedotetta siirtymän edetessä ja kaikki koulutusympäristön pilvisiirtymää koskevat päivitykset voit lukea tiedotteen alaosasta. Kirjautuneena käyttäjänä voit seurata tiedotteen päivityksiä tiedotteen oikeasta yläkulmasta valitsemalla "Seuraa" painikkeen. 

 

Mitä tapahtuu:  

  • Netvisor siirtyy julkiseen pilveen. Siirto tehdään kahdessa osassa, ensin Netvisorin koulutusympäristön osalta lokakuussa 07.10.2025 – 10.10.2025, ja tuotantoympäristön osalta alustavasti 14.11.2025 – 17.11.2025. Infoamme tästä lisää lähempänä ajankohtaa. 

 

Miksi:  

  • Skaalautuvuus: Pilvisiirtymällä parannamme Netvisor-palvelun toimivuutta sekä takaamme sen suorituskyvyn, luotettavuuden ja skaalautuvuuden myös tulevina vuosina. 

  • Tietoturva: Pilvipalvelut tarjoavat monipuoliset ja ajantasaiset tietoturvaominaisuudet, kuten palvelun kattavan salauksen ja auditoinnin, jotka parantavat Netvisorin yleistä tietoturvatasoa. 

 

Milloin: 

  • Siirtymä tehdään kahdessa vaiheessa 

  • Ensimmäinen vaihe: Koulutusympäristö siirretään 07.10.2025 klo 12.00 - 10.10.2025 klo 18.00 (vaikuttaa oppilaitoksiin ja demoympäristöihin).

  • Toinen vaihe: Tuotantoympäristö siirretään alustavasti 14.11.2025 klo 18:00 – 17.11.2025 klo 06:00  (vaikuttaa kaikkiin asiakkaisiin). 

 

Miten muutos vaikuttaa asiakkaisiin: 

  • Siirtymän aikana palvelussa tulee olemaan väliaikainen käyttökatko Netvisorissa ja rajapinnassa. 

  • Muutos voi aiheuttaa siirtymän jälkeisinä päivinä erinäisiä häiriöitä tuotteessa. 

  • Pilvisiirtymän jälkeen muutos näkyy asiakkaille ainoastaan parempana käyttökokemuksena. Kyseessä on edelleen sama Netvisor, vaikka alusta vaihtuu.


Olemme valmistautuneet tähän pilvisiirtymään pitkään ja huolella. Muutosta edistävät Netvisorin tuotekehityksen asiantuntijat. Huolellisesta varautumisesta huolimatta, muutos voi aiheuttaa siirtymän jälkeisinä päivinä erinäisiä häiriöitä tuotteessa. Tästä syystä pyydämmekin asiakkaitamme ilmoittamaan viipymättä havaitut ongelmat suoraan asiakastukeen: tuki.netvisor@visma.com. Asiakastukemme on valmistautunut auttamaan muutokseen liittyvissä tilanteissa.  

 

Netvisorin henkilötietojen käsittelyn uudeksi alihankkijaksi tulee Amazon Web Services (AWS).

Siirtymän yhteydessä Netvisorin alihankkijana uudeksi henkilötietojen käsittelijäksi tulee Amazon Web Services. Tiedot sijaitsevat fyysisesti EU/ETA-alueella. Netvisorin kaikki alihankkijat löytyvät osoitteesta: Visma Trust Centre - Netvisor. 

 

Vaikutukset asiakkaan palomuurin rajauksiin 

Huomioittehan, että Netvisorin rajapinta on avoin internetiin eikä erillisiä IP-osoitteita tai niiden avauksia tarvita. Netvisor ei palveluiden skaalautumisen johdosta tue kiinteää ulkoista IP-osoitteistoa. Tämän johdosta osoitekohtaisia rajauksia palveluun kohdistuvassa liikenteessä ei suositella. Mikäli palomuurissa kuitenkin halutaan whitelistata, tulee siinä jatkossa käyttää FQDN-rajausta IP- rajauksen sijasta. Mikäli tarvitsette tietoa tuotanto- ja koulutusympäristöjen uusista osoitteista, voitte tiedustella niitä sähköpostilla tuki.netvisor@visma.com. 

 

Tulemme päivittämään tätä tiedotetta tilanteen edistymisestä siirtymän aikana. 



We will update this bulletin as the migration progresses, and all updates regarding the cloud migration of the training environment can be found at the bottom of this bulletin. As a logged-in user, you can follow the bulletin's updates by selecting the "Follow" button in the top right corner of the bulletin.


What is happening: 

  • Netvisor is migrating to the public cloud. The migration will be done in two parts: first, for Netvisor's training environment from October 7, 2025, to October 10, 2025, and then for the production environment, tentatively from November 14, 2025, to November 17, 2025. We will provide more information closer to the date.


Why:

  • Scalability: The cloud migration will improve the functionality of the Netvisor service and guarantee its performance, reliability, and scalability for years to come.

  • Data Security: Cloud services offer versatile and up-to-date data security features, such as comprehensive service encryption and auditing, which improve Netvisor's overall data security level.


When: 

  • The migration will be done in two phases
  • Phase One: The training environment will be migrated from October 7, 2025, at 12:00 PM to October 10, 2025, at 6:00 PM (affects educational institutions and demo environments).

  • Phase Two: The production environment will be migrated tentatively from November 14, 2025, at 6:00 PM to November 17, 2025, at 6:00 AM (affects all customers).



How will the change affect customers: 

  • During the migration, there will be a temporary service outage for Netvisor and its API. 
  • The change may cause various disruptions in the product in the days following the migration. 
  • After the cloud migration, the change will only be visible to customers as a better user experience. It is still the same Netvisor, even though the platform is changing.


We have prepared for this cloud migration carefully and for a long time. The change is being carried out by Netvisor's product development experts. Despite careful preparation, the change may cause various disruptions in the product in the days following the migration. For this reason, we ask our customers to immediately report any detected problems directly to customer support at tuki.netvisor@visma.com. Our customer support is prepared to assist with situations related to the change.


Amazon Web Services (AWS) will become the new subcontractor for Netvisor's personal data processing. 

In connection with the migration, Amazon Web Services will become the new personal data processor as a Netvisor subcontractor. The data will be physically located in the EU/EEA area. All of Netvisor's subcontractors can be found at: Visma Trust Centre - Netvisor.


Effects on customer firewall restrictions 

Please note that the Netvisor API is open to the internet, and separate IP addresses or their openings are not required. Due to the scalability of the services, Netvisor does not support a fixed external IP address range. For this reason, address-specific restrictions on traffic directed at the service are not recommended. However, if you want to whitelist on the firewall, you should use an FQDN restriction instead of an IP restriction in the future. If you need information about the new addresses for the production and training environments, you can inquire about them via email at tuki.netvisor@visma.com.


We will update this bulletin on the progress of the situation during the migration.



Vi kommer att uppdatera detta meddelande allt eftersom övergången fortskrider, och alla uppdateringar gällande molnmigreringen av utbildningsmiljön hittar du längst ner i meddelandet. Som inloggad användare kan du följa meddelandets uppdateringar genom att välja "Följ"-knappen i meddelandets övre högra hörn.


Vad händer: 

  • Netvisor migrerar till det offentliga molnet. Övergången sker i två delar: först för Netvisors utbildningsmiljö den 7-10 oktober 2025 och sedan för produktionsmiljön preliminärt den 14-17 november 2025. Vi informerar mer om detta närmare inpå datumet.


Varför:

  • Skalbarhet: Molnmigreringen förbättrar Netvisor-tjänstens funktionalitet och garanterar dess prestanda, tillförlitlighet och skalbarhet även under kommande år.

  • Datasäkerhet: Molntjänster erbjuder mångsidiga och uppdaterade datasäkerhetsfunktioner, såsom omfattande kryptering och granskning av tjänsten, vilket förbättrar Netvisors övergripande säkerhetsnivå.


När: 

  • Övergången sker i två faser
  • Fas ett: Utbildningsmiljön migreras den 7 oktober 2025 kl. 12.00 - 10 oktober 2025 kl. 18.00 (påverkar läroanstalter och demo-miljöer).

  • Fas två: Produktionsmiljön migreras preliminärt den 14 november 2025 kl. 18:00 - 17 november 2025 kl. 06:00 (påverkar alla kunder).


Hur påverkar förändringen kunderna: 

  • Under övergången kommer det att finnas ett tillfälligt driftstopp i Netvisor och dess API. 
  • Förändringen kan orsaka olika störningar i produkten under dagarna efter övergången. 
  • Efter molnmigreringen kommer förändringen endast att märkas av kunderna som en bättre användarupplevelse. Det är fortfarande samma Netvisor, även om plattformen byts.


Vi har förberett oss noggrant och under en lång tid för denna molnmigrering. Förändringen genomförs av Netvisors experter inom produktutveckling. Trots noggranna förberedelser kan förändringen orsaka olika störningar i produkten under dagarna efter övergången. Därför ber vi våra kunder att omedelbart rapportera upptäckta problem direkt till kundtjänsten: tuki.netvisor@visma.com. Vår kundtjänst är redo att hjälpa till i situationer relaterade till förändringen.


Amazon Web Services (AWS) blir den nya underleverantören för Netvisors personuppgiftsbehandling. 

I samband med övergången blir Amazon Web Services en ny personuppgiftsbehandlare som underleverantör till Netvisor. Uppgifterna finns fysiskt i EU/EES-området. Alla Netvisors underleverantörer finns på: Visma Trust Centre - Netvisor.


Påverkan på kundens brandväggsbegränsningar 

Observera att Netvisors API är öppet mot internet och att separata IP-adresser eller deras öppningar inte behövs. På grund av tjänsternas skalbarhet stöder Netvisor inte ett fast externt IP-adressregister. Därför rekommenderas inte adresspecifika begränsningar för trafik som riktas mot tjänsten. Om man ändå vill vitlista i brandväggen bör man i fortsättningen använda FQDN-begränsning istället för IP-begränsning. Om du behöver information om de nya adresserna för produktions- och utbildningsmiljöerna kan du fråga efter dem via e-post: tuki.netvisor@visma.com.


Vi kommer att uppdatera detta meddelande om situationens framsteg under övergången.

Login or Signup to post a comment

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu