Important announcements
Important announcements

Latest news
Latest news

Muutoksia resurssiin warehouseevent.nv / Changes in resource

14-01-2022

Updated: 14-01-2022 1:26 pm

Resurssin salesinvoice.nv päivitys

12-11-2021

Updated: 08-01-2022 3:53 pm

Latest ideas
Latest ideas

Latest tips and tricks
Latest tips and tricks

  • E
    Verkkokauppaintegraatiot

    Netvisorin ja verkkokaupan välisissä integraatioissa on paljon huomioitavaa ja liitteenä olevassa PDF-tiedostossa on käyty läpi näistä tärkeimmät.  Tässä vielä tiivistettynä pääkohdat: Netvisoriin luodaan kullekin asiakkaalle ja tuotteelle omat kortit Tätä ennen tarkistetaan, mitä asiakkaita ja tuotteita Netvisorista jo löytyy noutamalla asiakaslista ja tuotelista Asiakkaiden ja tuotteiden linkitykseen myyntilaskuilla/-tilauksilla käytetään Netvisor-ID:tä (sanomalla palautuva NetvisorKey-kentän arvo). NetvisorKey on asiakkaan/tuotteen kantaID, jota ei pääse missään tilanteessa muokkaamaan. Ennen myyntilaskun tuontia tarkistetaan, onko Netvisorissa jo luotuna tarvittavat asiakkaat ja tuotteet. Jollei ole, luodaan ne. Suoritustiedot tuodaan Netvisoriin viitesuorituksin eli asiakas saa ne suoraan pankista, kun yrityksellä on voimassaoleva pankkiliikennesopimus. Jos asiakas maksaa ostoksen jo verkkokaupassa, tuodaan laskun tuonnin jälkeen laskulle myyntisuoritus, että lasku/tilaus saadaan kuitattua maksetuksi. Tuotteet ja Asiakkaat  Tuotteet ja asiakkaat tulee olla perustettuna Netvisorissa ennen myyntilaskujen/-tilausten tuontia, joten suosittelemme tuomaan myös nämä integraation avulla Netvisoriin. Myyntilaskulla tai -tilauksella tuodut asiakastiedot eivät siis päivity automaattisesti Netvisorin asiakaskorteille, vaikka niitä käytetään tuotavalla laskulla tai tilauksella. Asiakas- ja tuotetietojen päivitykseen on käytettävä erillisiä resursseja ja tämä on hyvä tehdä aina ennen laskujen tai tilausten tuomista. Myyntilaskut (tai tilaukset) ja suoritukset  Verkkokaupan myynnit voidaan tuoda joko laskuina tai tilauksina. Tuonnissa käytetään samaa resurssia ja sanomalla määritetään, tuodaanko laskua vai tilausta ja missä tilassa nämä tuodaan Suoritukset tuodaan, mikäli asiakas maksaa tilauksen verkkokauppaan.

    • posted by Elina Toiviainen
    • 0 replies
    • Latest reply 14-12-2021 by Elina Toiviainen
  • s
    HRM-integraatioissa huomioitavaa

    HRM-integraatiot ovat yksi haastavimmista integraatioista toteuttaa. Integraatioissa on useita asioita, jotka Netvisorin käyttäjän tulee ottaa huomioon ennen integraation käyttöönottoa ja joista integraation tekijän tulisi olla myös tietoinen.   Artikkelin liitteenä on PDF-tiedosto, jossa on kuvattu ns. Best Practice HR-integraatioiden toteuttamiseen Netvisorissa.  Ennen integraation käyttöönottoa Netvisorin Palkanlaskenta-osioon kuuluu Palkanlaskenta ja Työajankirjaus sekä Matka- ja kululaskut. Resursseja, jotka liittyvät palkansaajiin, palkkaperusteisiin, palkkalaskelmiin, työaikaan ja matkalaskuihin, ei voida käyttää mikäli yrityksellä ei ole Palkanlaskenta-osio käytössä Netvisorissa. Näihin osioihin liittyy käyttöönotto (palkanlaskennan käyttöönotto ja resurssienhallinnan käyttöönotto), jotka Netvisoria käyttävän yrityksen on tehtävä, ennen kuin integraatio voidaan ottaa käyttöön. Riippuen HRM-integraatiosta, kaikkia käyttöönoton vaiheita ei välttämättä tarvitse tehdä, mutta nämä tulee silti merkitä Netvisorin käyttäjän puolesta kuitatuksi ja tehdä tarvittaessa integraation käyttöönoton jälkeen. Esimerkiksi: Jos palkansaajat tuodaan toisesta järjestelmästä, käyttöönotossa ei lisätä palkansaajia, mutta tämä vaihe tulee silti kuitata. Palkansaajan tuonnin resurssilla (employee.nv) ei voida tuoda esimerkiksi palkkojen historiatietoja, lomalaskennan alkusaldoja tai verokorttia vaan nämä täytyy käydä asettamassa jokaiselle palkansaajalle käsin. Suosituksemme on, että HRM-integraation käyttöönottoon varattaisiin hyvin aikaa, esim. pari viikkoa.   Integraatiota suunnitellessa Netvisorissa kirjauslaji ja palkkalaji ovat eri asioita ja molemmat täytyy numeroida käyttäjän toimesta. Netvisor ei numeroi näitä automaattisesti. Netvisorissa kirjauslajit (collectorratio) pitää numeroida erikseen. Käyttöliittymässä kirjauslajin edessä on numero (kuvakaappauksessa "01"), mutta tämä ei ole kohdistuksessa käytettävä numero (kuvakaappauksessa vihreällä, missä kirjauslajin numero tulee olla) Netvisorissa palkkalajit (payrollratio) pitää numeroida erikseen. Mikäli käytätte palkansaajan kohdistukseen palkansaajan numeroa (employeeidentifier type=”number”), palkansaajat pitää erikseen numeroida Netvisorissa. Netvisor ei automaattisesti anna palkansaajalle numeroa. Palkansaajalle voidaan antaa numero palkansaajan tuonnissa (employee.nv). Jos työaikatietoja tuo (workday.nv) päivälle, jossa on jo Netvisorissa hyväksyttyjä työtunteja, tulee ne tuoda lisäyksenä (increment). Jo hyväksyttyjä tunteja ei voi korvata (replace) Jos annettua kirjauslajia ei löydy annetulla numerolla Netvisorissa, palauttaa rajapinta virheen “Palkkalajia ei löydy annetulla kohdistustiedolla”. Tämä viittaa elementtiin “collectorratio” eli kirjauslajiin. Tarkistathan, että kirjauslajien numerointi täsmää sekä lähettävässä järjestelmässä että Netvisorissa. Matkalaskun tuonnissa (tripexpense.nv) kululaji (ratio) kenttään annetaan kululajin nimi, ei numeroa. Kutsun HTTP-otsikoissa annettu X-Netvisor-Interface-Language vaikuttaa siihen, millä kielellä kululaji pitää antaa. Jos X-Netvisor-Interface-Language=EN, tulee tällöin antaa kululaji englanninkielinen nimi Netvisorissa.

    • posted by sonja.kukkula@visma.com
    • 0 replies
    • Latest reply 12-11-2021 by sonja.kukkula@visma.com
  • V
    Laskentakohteiden hallinta Netvisorissa ja rajapinnassa

    Laskentakohteiden hallinta Netvisorin ohjelmistorajapinnan yli liittyy moneen eri rajapinnan resurssiin ja siksi on tärkeää ymmärtää myös miten Netvisor käsittelee laskentakohteita. Tämä saattaa aiheuttaa haasteita etenkin jos laskentakohteita käsitellään integroitavassa ulkoisessa järjestelmässä eri tavoin, joten jo liittymän toteutuksen alkuvaiheessa on hyvä hahmottaa Netvisorin tapa käsitellä laskentakohteita.   Netvisorissa luodaan ensin laskentakohdeotsikoita, joiden alle luodaan itse laskentakohteita. Laskentakohdeotsikoita voi olla useita ja jokainen laskentakohde on aina jonkin laskentakohdeotsikon alla. Laskentakohteiden rakenne voi olla hierarkinen ja hierarkisuuteen voi vaikuttaa rajapinnan yli laskentakohteiden hallintaan tarkoitetuilla resursseilla. Hierarkialla eli laskentakohteiden tasolla ei ole merkitystä, kun laskentakohdetieto annetaan muiden resurssien yhteydessä, esimerkiksi myyntilaskusanomalla. Tällöin laskentakohdetieto annetaan aina käyttäen kyseisen laskentakohteen pääotsikkotasoa (dimensionname) ja itse laskentakohdetta (dimensionitem).   Netvisorissa harmaalla pohjalla, vahvistetulla tekstillä näkyvät laskentakohdeotsikot ja valkoisella pohjalla ei vahvistetulla tekstillä näkyvät itse laskentakohteet. Kunkin laskentakohdeotsikon alla näkyvät kyseisen otsikon laskentakohteet. Voit lukea tarkemmin laskentakohteiden hallinnasta Netvisorissa täältä. Alla esimerkkikuva siitä, miltä laskentakohteiden hallinta voi näyttää Netvisorissa.       Netvisorin ohjelmistorajapinnassa on omat resurssinsa laskentakohteiden lisäykselle ja piilotukselle. Voit myös noutaa koko yrityksen laskentakohdelistan omalla resurssillaan. Tämän lisäksi laskentakohdetietoa on mahdollista antaa ja hakea muiden pyyntöjen yhteydessä, kuten myyntilaskun, ostolaskun tai kirjanpitoaineiston tuonnissa. Aina kun laskentakohdetietoa tuodaan toisen resurssin yhteydessä, esimerkiksi myyntilaskun yhteydessä, Netvisor perustaa laskentakohteen sekä laskentakohdeotsikon, jos niitä ei ole jo olemassa.   Huomaa, että mikäli laskentakohde halutaan kohdistaa jo olemassa olevaan laskentakohteeseen Netvisorissa, tulee kohdistus tehdä aina laskentakohteen koko nimellä. Mikäli integroitavassa ulkoisessa järjestelmässä laskentakohteella on koodi/numero sekä nimi, tulee ne molemmat sisällyttää Netvisorin laskentakohteen nimi -kenttään, sillä Netvisorissa laskentakohteilla ei erikseen ole koodia/numeroa.   Esimerkki laskentakohdetiedon antamisesta rajapintasanomalla (vrt yllä olevaan kuvaan):       Projektit     102 Gamma

    • posted by Vilma Parkkila
    • 0 replies
    • Latest reply 12-11-2021 by Vilma Parkkila
  • V
    Kumppani- ja ohjelmistorajapintatunnusten käsittely

    (Julkaistu: 27-04-2018)    Netvisorin rajapintaan lähettävät pyynnöt sisältävät aina sekä kumppani- että ohjelmistorajapintatunnukset. Nämä ovat osaltaan varmistamassa pyyntöjen tietoturvallisuutta ja ne tarkistetaan jokaisen pyynnön yhteydessä. Tunnusten käsittelyyn tulee kiinnittää erityistä huomiota etteivät ne joudu vääriin käsiin, joska syntyy tietoturvariski. Rajapintaintegraation toteuttaja ja integraatiota käyttävä asiakas vastaavat integraatiototeutuksen tuotantoympäristöön siirtämistä aineistoista.   Otathan siis huomioon seuraavat seikat integraatiototeutusta luodessa ja ylläpitovaiheessa: Älä kovakoodaa tunnuksia näkyviin, ne tulee olla piilotettuna koodissa.  Älä toimita tunnuksia sähköpostitse kokonaisuudessaan, vaan lähetä esimerkiksi osa kumppaniavaimesta tekstiviestillä tietoturvan takaamiseksi.  Älä jaa tunnuksia ulkopuolisille tai tarpeettomille henkilöille, vaan pidäthän tunnukset vain tarvittavien ihmisten tiedossa.   Netvisorin kumppanille toimittamien kumppanitunnusten (PartnerId + Key) lisäksi tarvitaan ohjelmistorajapintatunnukset (CustomerId + Key). Ohjelmistorajapintatunnukset tulee aina luoda Netvisor-yrityksen oman käyttäjän toimesta ja aineistot siirretään jatkossa tämän käyttäjän nimissä Netvisoriin. Hän toimittaa tunnukset eteenpäin kumppanille. Huomaa, että jos tunnukset luoneen käyttäjän käyttöoikeudet poistetaan yrityksen Netvisor-ympäristöstä, lopettaa myös integraatio toimimasta. Lisätietoa rajapintatunnuksista ja ohjeet niiden luomiseen löydät täältä.   Kun toteutetaan useampia liittymiä omaan käyttöön, tulee jokainen erillisen liittymän client (Sender) nimetä yksiselitteisesti. Tämän avulla pystytään seuraamaan räätälöityjen integraatioiden liikennettä ja se helpottaa mahdollisten ongelmatilanteiden hallintaa. Näissä tapauksissa, kun kyseessä ei ole tuotteistettu integraatio, voidaan käyttää samoja kumppanitunnuksia asiakkaasta riippumatta.   Jokaista tuotteistettua integraatioliittymää kohden tulee käyttää erillisiä kumppanitunnuksia. Mikäli tehdään useampia tuotteistettuja liittymiä, olethan aina yhteydessä Netvisorin kumppanitukeen. Tarvitsemme tiedot kaikista integroitavista järjestelmistä, jotta pystymme palvelemaan asiakkaitamme paremmin.   Tämän lisäksi jokaista integraatioliittymää varten suosittelemme käyttämään omia käyttäjäkohtaisia ohjelmistorajapintatunnuksia, jotta liikennettä pystytään seuraamaan mahdollisimman tarkasti lähinnä tietoturvan takia. Asiakkaan tulee itse pitää kirjaa siitä mitkä tunnukset on minkäkin liittymän käytössä.

    • posted by Vilma Parkkila
    • 0 replies
    • Latest reply 12-11-2021 by Vilma Parkkila

Latest discussions
Latest discussions

  • P
    Netvir hidastelee

    Näinkö tämä maanantai aamu taas alkaa, tekee sitten mitä vain alkaa pyörittäminen, tämä on aika turhauttavaa kun alkuvuoden  kiiret alkaa painaan päälle, olen nyt odottanut useamman minuutin yhden tapahtuman linkitystä tiliotteelta.

    • posted by Päivi Nieminen
    • 0 replies
    • Latest reply 17-01-2022 by Päivi Nieminen
  • H
    Palvelussa hitautta !

    Toimiiko palvelu muillakin hitaasti?  Asiakkaasta tai toiminnosta toiseen siirtyminen kestää kovin pitkään !

    • posted by Helena Lindell
    • 0 replies
    • Latest reply 04-01-2022 by Helena Lindell
  • A
    Viimeksi muokattu aikaleima rajapinnan resursseihin

    Hei   Olisiko mahdollista saada kaikkiin rajapinnasta saataviin tietoihin tarkka aikaleima milloin ko. resurssia on viimeksi muokattu?   Esim. customerlist.nv palauttaisi   2021-03-15T18:18:18+00:00     Ja sama elementti olisi saatavilla kaikissa mahdollisissa resursseissa. Ehkä jopa HTTP Last-Modified headerissa, jos kyseessä on yksittäinen resurssi.

    • posted by Anonymous
    • 0 replies
    • Latest reply 12-11-2021 by Anonymous
  • A
    accountingledger.nv loppupäivämäärän kanssa ongelmia

    EDIT: Idiootti. Se minä olen. Oma virhe. Kesäkuussa on vain 30 päivää.    Tervehdys. Yritän hakea rajapinnasta tositteita mutta jostain syystä se valittaa että loppupäivämäärä puuttuu. Senhän pitäisi olla GET muuttujana right? Ja nimeltään enddate kuten https://support.netvisor.fi/hc/fi/articles/202349348-Resurssit-Kirjanpitoaineistot#kirjanpitoaineiston%20nouto väittäisi. Eli paraikaa URL on tämä:   https://isvapi.netvisor.fi/accountingledger.nv?startdate=2020-05-01&enddate=2020-06-31   Mutta tulee INVALID_DATA :: Tiedon muoto virheellinen:. Loppupäivämäärä vaaditaan haettaessa kirjanpitoaineistoa <- tuollaista virheilmoitusta.   Missä menee pieleen?  

    • posted by Anonymous
    • 0 replies
    • Latest reply 12-11-2021 by Anonymous