Start a new topic
Uuden Maventa-verkkolaskuyhteyden avaaminen Netvisoriin ja tunnistautuminen 1.7.2022 lähtien

R

Tehostettu asiakkaan tuntemisvelvoite perustuu rahanpesulakiin ja koskee useita eri toimialoja. Vahvalla tunnistautumisella pyritään estämään rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.


1.7.2022 lähtien Maventa-verkkolaskuyhteyden avaaminen Netvisoriin vaatii tunnistautumisen lain edellyttämällä tavalla. Tämä koskee uusia Netvisoriin perustettavia yrityksiä, joille avataan Maventa-verkkolaskuyhteys tai jo Netvisorissa olevia yrityksiä, joille avataan jälkikäteen Maventa-verkkolaskuyhteys. Muutos ei koske Netvisorissa olemassaolevia yrityksiä, joilla Maventa-verkkolaskuyhteys on jo käytössä. Näiden osalta mitään toimenpiteitä ei siis tarvitse tehdä.


Jatkossa yrityksen perustamisvaiheessa syötetään yrityksen edustamisoikeuden omaavan henkilön sähköpostiosoite, johon lähetetään Visma Signin sähköinen tunnistautumispyyntö. Yrityksen edustamisoikeudellinen henkilö hyväksyy yrityksen puolesta Maventan Palveluehdot ja sähköisten dokumenttien lähetyksen ja vastaanoton sekä myös Maventa-tilin pankkiverkkoyhteyden avaamisen yritykselle e-laskujen lähetykseen ja vastaanottoon suomalaisten pankkien kautta.


Tilitoimisto voi avata Maventa-verkkolaskuyhteyden asiakkaalleen (loppuasiakas), mikäli loppuasiakas on antanut tilitoimistolle valtuuden verkkolaskuyhteyden avaamiseen. Valtuutus voi olla esimerkiksi osana tilitoimiston ja loppuasiakkaan palvelusopimusta taikka erillinen valtakirja. Lähtökohtaisesti valtuutuksen tulisi olla kirjallinen ja tarpeeksi yksilöity, jotta se voidaan tarvittaessa todistaa. Tilitoimisto vastaa tällöin siitä, että sillä on tarvittavat edustusoikeudet tehdä loppuasiakasta sitova verkkolaskuyhteyden avaamispyyntö sekä siitä, että tilitoimisto on myös vahvasti tunnistanut loppuasiakkaan, jolle verkkolaskuyhteys avataan.


Hyväksyntä tehdään Visma Sign -palvelussa ja se edellyttää vahvaa tunnistautumista. Tämän jälkeen Maventa-verkkolaskuyhteys avautuu käyttöön.


Mikäli tunnistautumista ei suoriteta annetun määräajan (7 päivää) kuluessa, tilin avauspyyntö hylkääntyy. Mikäli näin tapahtuu, voi tilitoimiston TPK-käyttäjä käydä Netvisor Storen sähköisistä palvelukanavista poistamassa Maventa Verkkolaskutuksen käytöstä ja sen jälkeen ottamassa uudelleen käyttöön. Näin prosessi lähtee uudestaan käyntiin.


Tarkemmin Maventa-yhteydestä ja uudesta prosessista löytyy täältä: https://support.netvisor.fi/fi/support/solutions/articles/77000466363-maventa-yhteys 



----------



Päivitys 23.6.2022 - Maventa-verkkolaskuyhteyden avaaminen Netvisoriin 1.7.2022 lähtien ei edellytä KYC-prosessia (know your customer) sen laajassa mielessä, vaan ainoastaan vahvaa tunnistautumista. Olemme päivittäneet tiedotetta tämän osalta. Lisäksi tiedotteelle on lisätty kohta miten tilitoimisto voi asiakkaansa (loppuasiakas) puolesta tämän pätevästi hoitaa.

Login or Signup to post a comment

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu