In English below
Muutos arvonlisäveron palautusten käsittelyyn
Verohallinto on muuttanut arvonlisäveron ja muiden oma-aloitteisten verojen palautuskäytäntöjä 19. elokuuta 2025 alkaen.
Verohallinto maksaa kaikki arvonlisäveron ja muiden oma-aloitteisten verojen palautukset asiakkaille heti käsittelyn jälkeen. Aiemmin käytössä olleet vaihtoehdot, joilla palautuksen saattoi jättää odottamaan myöhempää käyttöä tai asettaa palautusrajan, ovat poistuneet.
Netvisorissa oma-aloitteiset verot näkymässä tulee aina tarkastaa kuukauden ALV-ilmoituksen osalta muodostettavan verotilisiirron summa ja tarvittaessa muokata vastaamaan kyseisen ilmoituskuukauden maksettavaa summaa ennen kuin verotilisiirto muodostetaan.
Tällä on myös vaikutusta Netvisorissa palkkatietoilmoitusten mitätöinnin aikatauluun. Jatkossa palkkatietoilmoitusten mitätöinti laukaisee veron palautuksen, jos uutta ilmoitusta ei ole tehty samana päivänä. Tätä ei voi enää estää OmaVeron valinnoilla. Kannattaa siis tehdä korvaava/korjaava palkkatietoilmoitus heti samana päivänä, kun mitätöintikin.
Lisätietoja aiheesta löydät Verohallinnon sivulta.
Verohallinnon yleinen viitenumero käyttöön marraskuussa 2025
Verohallinto ottaa käyttöön yhden yleisen viitenumeron kaikille yrityksen oma-aloitteisille veroille. Muutos tapahtuu marraskuussa 2025. Tämä tarkoittaa, että eri verolajeille, kuten arvonlisäverolle ja työnantajasuorituksille, ei enää käytetä omia erillisiä viitenumeroita.
Jatkossa kaikki oma-aloitteiset verot maksetaan käyttämällä yhtä ja samaa, yrityskohtaista viitenumeroa. Uusi yleinen viitenumero tulee yrityksen OmaVeroon näkyviin. Muutos koskettaa yrityksiä ja yhteisöjä. Henkilöasiakkailla, yksityisillä elinkeinonharjoittajilla sekä maa- ja metsätalouden harjoittajilla verojen maksaminen sen sijaan pysyy entisellään.
Lisätietoja muutoksesta voit lukea Verohallinnon artikkelista.
Netvisorissa viitenumero täytyy käydä tallentamassa yrityksen Verotoimiston tiedot -näkymään yrityksen tai tilitoimiston toimesta.
Verotoimiston tiedot-näkymään pääset joko polkua Taloushallinto > Kirjanpidon asetukset > Kirjanpidon ja velvoitteiden asetukset > Verotoimiston tiedot tai vaihtoehtoisesti klikkaamalla yrityksen nimeä > Yrityksen perustiedot & asetukset > OmaVero tiedot. Jotta pääset näkymään ja voit muokata tietoja, niin tarvitset kirjanpitäjän KP-roolin ja toimintokohtaisista oikeuksista muokkausoikeuden kohtaan Kirjanpidon perustoiminnot (sisältyy Kaikki oikeudet -profiiliin).
Näkymään täytetään verotoimiston nimi, verotilin tilinumero ja yrityskohtainen viitenumero ja RF-viitteen.
Alennetun arvonlisäverokannan muutos 1.1.2026
Hallitus on esittänyt alennetun arvonlisäverokannan laskemista nykyisestä 14 prosentista 13,5 prosenttiin. Muutoksen on suunniteltu tulevan voimaan 1. tammikuuta 2026.
Tämä muutos koskee eri tuotteita ja palveluita, joihin sovelletaan nykyisellään alennettua 14% arvonlisäverokantaa. Itse ALV-kannan soveltamisalaan ei ole tiedossa muutoksia. Alennettua arvonlisäverokantaa käytetään muun muassa seuraavissa palveluissa:
Elintarvikkeet
Ravintola- ja ateriapalvelut
Henkilökuljetuspalvelut
Kirjat
Liikuntapalvelut
Kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien pääsymaksut
Netvisoriin tullaan lähempänä odotettua muutosta julkaisemaan uusi ALV-kanta ja ALV-kannan muutoksessa yritykset voivat hyödyntää Netvisorin massatyökaluja. Tiedotamme lähempänä uuden ALV-kannan lisäämisestä Netvisoriin.
Hankkeen etenemistä voit seurata Valtiovarainministeriön sivuilta.
Changes in the processing of VAT refunds
The Finnish Tax Administration has changed its practices for refunding VAT and other self-assessed taxes starting from August 19, 2025.
The Tax Administration will pay all VAT and other self-assessed tax refunds to customers immediately after processing. The previous options, which allowed for leaving a refund pending for later use or setting a refund limit, have been discontinued.
In Netvisor, in the self-assessed taxes view, the amount of the tax transfer to be created for the month's VAT return must always be checked and, if necessary, edited to match the amount payable for that specific reporting month before the tax transfer is generated.
This also affects the timing of voiding payroll information reports in Netvisor. In the future, voiding a payroll information report will trigger a tax refund if a new report is not submitted on the same day. This can no longer be prevented by selections in OmaVero (the Tax Administration's e-service). Therefore, it is recommended to submit a replacing/correcting payroll information report on the same day as the voiding.
More information on this topic can be found on the Finnish Tax Administration's website.
The Tax Administration's general reference number to be introduced in November 2025
The Tax Administration will introduce a single general reference number for all of a company's self-assessed taxes. The change will take place in November 2025. This means that separate reference numbers for different tax types, such as VAT and employer's contributions, will no longer be used.
In the future, all self-assessed taxes will be paid using one and the same company-specific reference number. The new general reference number will be visible in the company's OmaVero account. The change affects companies and corporations. For individual customers, private entrepreneurs, and agricultural and forestry operators, tax payments will remain the same.
You can read more about the change in the Tax Administration's article.
In Netvisor, the reference number must be saved in the company's Tax Office Information view by either the company or its accounting firm.
You can access the Tax Office Information view via the path Financials > Accounting settings > Accounting and liabilities settings > Tax Office Information, or alternatively by clicking the company name > Company's basic information & settings > OmaVero information. To access the view and edit the information, you need the accountant's KP role and editing rights for the function Basic Accounting Functions (included in the "All rights" profile).
The name of the tax office, the tax account number, and the company-specific reference number and RF reference are to be filled in on the view.
Change in the reduced VAT rate on January 2026
The government has proposed lowering the reduced VAT rate from the current 14 percent to 13.5 percent. The change is planned to take effect on January 1, 2026.
This change applies to various products and services that are currently subject to the reduced 14% VAT rate. No changes are known regarding the scope of application of the VAT rate itself. The reduced VAT rate is used for, among others, the following services:
Foodstuffs
Restaurant and catering services
Passenger transport services
Books
Sports services
Admission fees for cultural and entertainment events
A new VAT rate will be published in Netvisor closer to the expected change, and for the VAT rate change, companies can utilize Netvisor's mass tools. We will provide information closer to the time about the addition of the new VAT rate to Netvisor.
You can follow the progress of the project on the Ministry of Finance's website.