Päivitämme tätä tiedotetta siirtymän edetessä, kaikki päivitykset voit lukea tiedotteen alaosasta. Haluatko saada päivitykset sähköpostiisi? Kirjaudu sisään tukisivulle ja klikkaa tiedotteen oikeasta yläkulmasta "Seuraa" -painiketta.
Mitä tapahtuu:
Netvisor siirtyy julkiseen pilveen. Tuotantoympäristön siirto tehdään 22.11.2024 klo 18.00 - 25.11.2024 klo 6.00.
Siirtymässä Netvisorin palvelinympäristö siirtyy Elisan konesalista Microsoft Azure -pilvialustalle.
Miksi:
Pilvisiirtymällä parannamme Netvisor-palvelun toimivuutta sekä takaamme sen suorituskyvyn, luotettavuuden ja uudet teknologiat myös tulevina vuosina.
Pilvipalvelut tarjoavat monipuoliset ja ajantasaiset tietoturvaominaisuudet, kuten palvelun kattavan salauksen ja auditoinnin, jotka parantavat Netvisorin yleistä tietoturvatasoa.
Miten muutos vaikuttaa asiakkaisiin:
Siirtymän aikana palvelussa tulee olemaan väliaikainen käyttökatko Netvisorissa, sen rajapinnassa sekä Netvisorin mobiilisovelluksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että Netvisoria ei ole mahdollista käyttää katkon välisenä aikana, eikä mikään tieto liiku Netvisoriin tai sieltä ulos. Tämä voi aiheuttaa viivästyksiä esimerkiksi automaattisesti lähetettäviin laskuihin ja maksuihin.
Muutos voi aiheuttaa siirtymän jälkeisinä aikoina hitautta tai erinäisiä häiriöitä tuotteessa.
Siirtymä pilveen tulee näkymään asiakkaille parempana käyttökokemuksena. Kyseessä on edelleen sama Netvisor, vaikka alusta vaihtuu.
Peruskäyttäjältä siirtymä ei vaadi toimenpiteitä. Huoltokatkon jälkeen yrityksen Netvisor-pääkäyttäjän tulee tarkastaa oman Netvisor-ympäristönsä integraatioiden toimivuus ja tehdä tarvittavat muutokset kyseisiin järjestelmiin.
Tuotekehityksen asiantuntijamme ovat valmistautuneet tähän projektiin huolella ja pitkään. Syksyn aikana olemme onnistuneesti toteuttaneet siirtymät sekä kehitys- että koulutusympäristössä. Vaikka olemme varautuneet huolellisesti, saattaa muutoksen jälkeisinä aikoina ilmetä hitautta tai erinäisiä häiriöitä tuotteessa. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvia haittoja, pyydämme raportoimaan havaitut viat tuki.netvisor@visma.com.
Netvisorin henkilötietojen käsittelyn uudeksi alihankkijaksi tulee Microsoft Azure
Siirtymän yhteydessä Netvisorin palvelinympäristö muuttuu. Nykyisin Netvisoria on tarjottu Elisan konesalista ja ja tämän siirtymän myötä palvelu tullaan tarjoamaan Microsoftin Azure-pilvialustalta. Netvisorin alihankkijana uudeksi henkilötietojen käsittelijäksi tulee Microsoft Azure. Tiedot sijaitsevat fyysisesti EU/ETA-alueella. Netvisorin kaikki alihankkijat löytyvät osoitteesta: Visma Trust Centre - Netvisor.
Vaikutukset asiakkaan palomuurin rajauksiin
Huomioittehan, että Netvisorin rajapinta on avoin internetiin eikä erillisiä IP-osoitteita tai niiden avauksia tarvita. Netvisor ei palveluiden skaalautumisen johdosta tue kiinteää ulkoista IP-osoitteistoa. Tämän johdosta osoitekohtaisia rajauksia palveluun kohdistuvassa liikenteessä ei suositella. Mikäli palomuurissa kuitenkin halutaan whitelistata, tulee siinä jatkossa käyttää FQDN-rajausta IP- rajauksen sijasta. Mikäli tarvitsette tietoa tuotanto- ja koulutusympäristöjen uusista osoitteista, voitte tiedustella niitä sähköpostilla tuki.netvisor@visma.com.
Tulemme päivittämään tätä tiedotetta tilanteen edistymisestä siirtymän aikana.
----------
Päivitys 14.11.2024 klo 16:50 Päivitetty tietoa nykyisestä palvelinympäristöstä ja kohtaa "Miten muutos vaikuttaa asiakkaisiin", jossa selkeytetty asiakkailta vaadittavia toimenpiteitä.
Päivitys 13.11.2024 klo 10:12 Päivitetty tiedotteen kohtaa "Miten muutos vaikuttaa asiakkaisiin" ja selkeytetty käyttökatkon vaikutuksia.
----------
System Outage in Netvisor November 22, 2024, at 18:00 - November 25, 2024, at 06:00 - Netvisor moves to the public cloud
What is happening:
Netvisor is moving to the public cloud. The transfer of the production environment will be conducted from November 22, 2024, at 18:00 to November 25, 2024, at 06:00.
The Netvisor server environment is transitioning from Elisa's data center to the Microsoft Azure cloud platform.
Why:
By moving to the cloud, we are improving the functionality of the Netvisor service and ensuring its performance, reliability, and scalability in the coming years.
Cloud services offer versatile and up-to-date security features, such as comprehensive encryption and auditing of the service, which enhance the overall security level of Netvisor.
How the change affects customers:
Our product development experts have thoroughly and diligently prepared for this project. Over the autumn, we have successfully carried out transitions in both development and training environments. Despite our careful preparations, there may be some slowness or occasional issues with the product following the change. We apologise for any inconvenience this may cause and kindly ask that you report any identified issues to tuki.netvisor@visma.com.
Microsoft Azure becomes the new subcontractor for the processing of personal data for Netvisor
In connection with the migration, Netvisor server environment will change. Currently, Netvisor is offered from Elisa's data center, and with this transition, the service will be provided from the Microsoft Azure cloud platform. Microsoft Azure will become the new personal data processor as a subcontractor for Netvisor. The data is physically located within the EU/EEA area. All of Netvisor's subcontractors can be found at the address: Visma Trust Centre - Netvisor.
Effects on customer firewall restrictions
Please note that Netvisor is publicly available on the internet and does not require any customer side modifications. To enable scalability of our services we do not support any fixed IP configurations, and therefore, address-specific whitelisting on service-bound traffic is not recommended. However, if there is a need to whitelist in the firewall, it is advised to use FQDN (Fully Qualified Domain Name) restrictions instead of IP restrictions moving forward. If you require information about the new addresses for production and training environments, you can inquire via email at tuki.netvisor@visma.com.
We will update this post on progress during the transition.
----------
Update 14.11.2024 at 16:50 Updated information about the current server environment and the section 'How the change affects customers,' where the actions required from customers have been clarified.
Update 13.11.2024 at 10:12 Updated the section 'How the change affects customers' and clarified the impact of the service interruption.
----------
Systemavbrott i Netvisor 22.11.2024 kl. 18.00 - 25.11.2024 kl. 6.00 - Netvisor flyttar till offentlig molntjänst
Vi uppdaterar detta meddelande när övergången fortskrider, du kan läsa alla uppdateringar längst ner i meddelandet. Vill du få uppdateringar via e-post? Logga in på supportsidan och klicka på "Följ" -knappen uppe till höger i meddelandet.
Vad händer:
Netvisor flyttar till offentlig molntjänst. Överföringen av produktionsmiljön sker den 22.11.2024 kl. 18.00 - 25.11.2024 kl. 6.00.
Netvisors servermiljö övergår från Elisas datacenter till Microsoft Azures molnplattform.
Varför:
Genom att flytta till molnet förbättrar vi Netvisor-tjänstens funktion och garanterar dess prestanda, tillförlitlighet och nya teknologier även i framtiden. Molntjänster erbjuder omfattande och uppdaterade säkerhetsfunktioner, som omfattande kryptering och granskning av tjänsten, som förbättrar Netvisors övergripande säkerhetsnivå.
Hur påverkar förändringen kunderna:
Under övergången kommer det att vara ett tillfälligt driftstopp i Netvisor, både i gränssnittet och Netvisor mobilapplikationen. Detta betyder att det inte är möjligt att använda Netvisor under avbrottet, och ingen information kommer att överföras till eller från Netvisor. Detta kan orsaka förseningar i exempelvis automatiskt skickade fakturor och betalningar.
Förändringen kan orsaka långsamhet eller olika störningar i produkten under tiden efter övergången.
Övergången till molnet kommer att resultera i en bättre användarupplevelse för kunderna. Det är fortfarande samma Netvisor, även om plattformen ändras.
Övergången kräver inga åtgärder från grundanvändaren. Efter underhållsavbrottet måste företagets Netvisor-huvudanvändare kontrollera funktionaliteten hos integrationer i sin egen Netvisor-miljö och göra nödvändiga ändringar i dessa system.
Våra produktutvecklingsexperter har noggrant och länge förberett sig för detta projekt. Under hösten har vi framgångsrikt genomfört övergångar i utvecklings- och utbildningsmiljöerna. Även om vi har förberett oss noggrant kan det uppstå långsamhet eller olika störningar i produkten efter förändringen. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som kan orsakas, och ber er rapportera upptäckta fel till tuki.netvisor@visma.com.
Microsoft Azure kommer att bli den nya underleverantören för behandling av personuppgifter i Netvisor
I samband med övergången kommer Netvisors servermiljö att förändras. För närvarande erbjuds Netvisor från Elisas datacenter, och med denna övergång kommer tjänsten att tillhandahållas från Microsoft Azures molnplattform. Microsoft Azure att bli den nya underleverantören för behandling av personuppgifter i Netvisor. Uppgifterna kommer att finnas fysiskt inom EU/EES-området. Alla Netvisors underleverantörer finns på: Visma Trust Centre - Netvisor.
Effekter på kundens brandväggsbegränsningar
Observera att Netvisors gränssnitt är öppet mot internet och inga separata IP-adresser eller öppningar behövs. På grund av tjänsternas skalbarhet stöder Netvisor inte fasta externa IP-adresser. Därför rekommenderas inte adresspecifika begränsningar i trafiken till tjänsten. Om ni dock vill whitelista i brandväggen, bör FQDN-begränsning istället för IP-begränsning användas framöver. Om ni behöver information om de nya adresserna för produktions- och utbildningsmiljöerna, kan ni fråga om dem via e-post på tuki.netvisor@visma.com.
Vi kommer att uppdatera detta meddelande om situationens utveckling under övergången.
----------
Uppdatering 14.11.2024 kl. 16:50 Uppdaterad information om den nuvarande servermiljön och avsnittet 'Hur förändringen påverkar kunderna', där åtgärder som krävs av kunderna har klargjorts.
Uppdatering 13.11.2024 kl. 10:12 Uppdaterat avsnittet 'Hur förändringen påverkar kunderna' i meddelandet och klargjort effekterna av avbrottet.