Voit kysyä apua AI-harjoittelija Vispertiltä oikean alakulman chatista!

Muutoksia vuoden 2025 verokortteihin

M


Verokortteihin tulee muutoksia vuonna 2025. Kokosimme yhteen mitä muutokset tarkoittavat käytännössä ja miten ne vaikuttavat palkanlaskennan arkeen. Verokorttien muutokset käydään läpi myös Kolmen vartin vinkit -tapahtumassa torstaina 31.10.2024 klo 9:00. Joten ilmoittaudu mukaan!



Mikä muuttuu?


Vuodesta 2025 alkaen verokortit tulevat voimaan heti vuoden alusta eli 1.1.2025. Myös verokortin tuloraja on vuonna 2025 laskettu koko kalenterivuoden ajalle eli se sisältää yhteensä 12 kuukauden suoritukset. Näillä muutoksilla Verohallinto haluaa helpottaa veroprosentin ja tulorajan seuraamista, kun palkansaaja pystyy käyttämään palkkalaskelman Vuoden alusta -tietoja uuden verokortin laskettamiseen..



Milloin uudet verokortit tulee?


Vuoden 2025 verokortit valmistuvat OmaVeroon joulukuun puolivälissä, minkä jälkeen verokorttien nouto on mahdollista sähköisesti. Palkansaajille uudet verokortit postitetaan joulukuun loppuun mennessä.



Mitä jos uutta verokorttia ei ole?


Jos käy niin ettei vuoden 2025 verokorttia pystytä käyttämään vielä tammikuun palkanmaksupäivänä, ei ennakonpidätystä tarvitse periä 60%:n mukaan. Tammikuussa 2025 voidaan poikkeuksellisesti käyttää vielä vuoden 2024 viimeistä voimassa ollutta verokorttia. Suoritus pitää kuitenkin huomioida uuden verokortin vuositulorajassa, riippumatta siitä kumpaa verokorttia on käytetty ennakonpidätyksen laskennassa.


Netvisorissa verokortin vuositulorajan seuranta noudattaa verokortin voimassaoloaikaa ja palkanmaksupäivää. Eli jos joudut pidättämään tammikuun palkan ennakonpidätyksen vielä vuoden 2024 verokortilla, niin tulorajan seuraaminen ei aiheuta ylimääräistä työtä. Kun tallennat uuden verokortin Netvisoriin (manuaalisesti tai noutamalla) sen alkuperäisellä voimaantulopäivällä 1.1.2025, niin Netvisor huomioi kaikki ko. päivämäärän jälkeen maksetut suoritukset automaattisesti tuon verokortin tulorajan laskennassa.  



Mitä pitää tehdä?


Verokorttien käsittelyyn Netvisorissa kannattaa käyttää sähköistä noutoa ja ajastaa se tapahtumaan automaattisesti aina ennen jokaista palkanmaksupäivää. Joten jos nämä arkea helpottavat työkalut eivät vielä ole käytössäsi, niin nyt on loistava hetki ottaa ne käyttöön!


Jos palkanmaksupäivä on heti tammikuun ensimmäisinä päivinä, voit halutessasi noutaa vuoden 2025 verokortit jo etukäteen määritellylle voimassaolopäivälle. Nouto kannattaa tehdä heti joulukuun puolivälin jälkeen kun vuoden 2025 verokortit on valmistuneet OmaVeroon, jotta vältät palvelun ruuhkautumisen vuoden vaihteessa.


Jos käytössä on verokorttien ajastettu nouto ja tammikuun palkanmaksupäivän ajastus tapahtuu joulukuun puolivälin jälkeen, ei sinun tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä toimenpiteitä uusien verokorttien saamiseksi! Ajastettu nouto hakee ne automaattisesti aivan kuten kaikkina muinakin maksupäivinä. Vanhan verokortin voimassaoloaikaa ei tarvitse käsin muokata, vaan uuden verokortin nouto päättää edellisen verokortin aina automaattisesti.  


Mikäli tallennat verokortit Netvisoriin vielä manuaalisesti, niin silloinkaan sinun ei tarvitse erikseen päättää vanhaa verokorttia. Riittää, että tallennat uuden verokortin Netvisoriin ja kun se tulee voimaan 1.1.2025 niin ohjelma päättää edellisen verokortin automaattisesti 31.12.2024.  



Mitä muutoksia julkaistaan Netvisoriin?


Julkaisemme loppuvuoden aikana kaksi muutosta Netvisorin verokorttien käsittelyyn:


  • Verokortin manuaaliseen tallentamiseen muutetaan oletuksena tarjottavat voimassaolopäivät siten, että verokortin voimaantulopäivä on aina 1.1. ja päättymispäivä 31.12. 
  • Verokorttien noutoon tehdään muutos verokortin päättymispäivään. Tähän asti verokortin voimassaoloaikaa on automaattisesti jatkettu aina seuraavan vuoden tammikuun loppuun asti, jotta käyttäjän ei tarvitse tehdä muutosta käsin. Vuoden 2025 verokorttien osalta poistamme tämän ominaisuuden.






Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu