05-07-2018 1:18 pm posted by Anonymous
Hyvin usein halutaan maksuehto asettaa asiakaskohtaisesti ja luonnollinen paikka tiedon ylläpidolle on Netvisorin asiakastiedot.
Sovelluksemme noutaa asiakastiedot Netvisor järjestelmästä ja vastaavasti siirtää myyntilaskuja takaisin Netvisoriin samaisille asiakkaille. Kuitenkaan maksuehtoa ei saada noudettaessa asiakastietoja. Myyntilaskulla se kuitenkin on pakollisena tietona (maksuehto tai maksupäivä), tällöin emme pysty hyödyntämään Netvisor asiakkaalle asetettua maksuehtoa! Tämä ongelma on ollut melkoisen pitkään olemassa ja useat yhteiset asiakkaat ovat tähän muutosta toivoneet pidemmän aikaa. Olen aiheesta antanut useaan kertaan palautetta kumppanituen kautta. Nyt he ohjeistivat lähettämään pyyntö tämän kautta.
Mielestäni tuohon olisi kaksi toteutusmallia, joista kumpi tahansa ratkaisisi ongelman:
1. Maksuehto voitaisiin jättää tilauksen perustamissanomasta tarvittaessa pois, jolloin käytettäisiin asiakkaan oletusmaksuehtoa tai muuta oletusta (mikäli sellainen on).
2. Lisätä puuttuva tieto getcustomer.nv resurssin palauttamaan vasteeseen
Olisiko tähän mahdollista saada muutosta?
Visma ✓
13-11-2018 3:40 pm posted by Tapio Naumanen
Tässä vielä pientä läpikäyntiä erään toisen tapauksen yhteydestä liittyen asiakkaan hintaryhmään ja asiakaskohtaiseen maksuehtoon.
Hintaryhmä
Asiakkaan hintaryhmän saa haettua rajapinnan yli. Se ei toimi yksinään vaan varsinainen alennusprosentti tai ryhmälle annettava sopimushinta määritellään tuotteen taakse.
Netvisorissa logiikka toimii näin: Jos tuotekortille on asetettu sama hintaryhmä kuin asiakaskortilla ja sille on annettu tuotekortilla hinta, tälle asiakkaalle tehtäessä tarjousta, tilausta tai laskua tuodaan ko. hinta myyntihinnaksi laskuriville. Tästä kombinaatiosta järjestelmä tietää minkä hintaryhmän hintaa ko. asiakkaan kohdalla on käytettävä.
Jotta samaa mallia voidaan käyttää integraatiossa, jossa laskut muodostetaan järjestelmän ulkopuolella, tulee tuotteittain hakea hintaryhmäkohtainen hintatieto. Kun asiakkaalla on laajennettu tuotehallinta käytössä, saa tiedon haettua rajapinnan yli: https://support.netvisor.fi/hc/fi/articles/201966417-Resurssit-Tuotteet-ja-varasto#rakenteellisen_tuotelistan_nouto. Tuotteen Price groupissa on Hintaryhmän nimi ja siihen liittyvät alennukset. Alennus voi olla joko asiakaskohtainen hinta tai alennusprosentti.
Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää asiakaskortille määriteltävää asiakaskohtaista alennusprosenttia, jolloin alennus koskisi kaikkia tuotteita.
Asiakaskohtainen maksuehto
Asiakaskohtaista maksuehtoa ei saa toistaiseksi haettua rajapinnan kautta. Tässä tapauksessa siihen on selvä tarve. Tavoitteenamme on saada rajapinta kattavaksi. Siitä huolimatta emme pysty lupaamaan muutosta tälle vuodelle tai muutenkaan vielä aikataulua, koska lakisääteiset muutokset (Tulorekisteri) haukkaavat nyt ison osan tuotekehityksen ajasta.
Voisiko tässä käyttää kiertotietä, jotta maksuehtoja ei tarvitsisi muistaa ulkoa muutosta odotellessa?
Tämä tuli mieleen helppokäyttöisimpänä, toinen olisi kommenttikentän käyttö:
1. Luodaan oletusmaksuehdosta poikkeaville maksuehdoille asiakasryhmät, jotka nimetään maksuehdon mukaan.
2. Jos asiakkaalla on poikkeava maksuehto, lisätään asiakas vastaavaan ryhmään.
3. Kentän saa haettua asiakkaan tietojen mukana Netvisorista. Käytetään tätä tietoa, kun asiakkaalle luodaan lasku.
Ystävällisin terveisin
Tapio
Tapio Naumanen
Visma ✓
20-07-2018 12:27 pm posted by Tapio Naumanen
Hei Jyrki !
Kiitos hyvästä ideasta ja kehitysehdoituksesta. Tuossa on kyllä selkeä puute.
Tein tästä tiketin backlogille, aikataulua en pysty lupaamaan mutta raportoidaan etenemistä tälle idealle.
Ystävällisin terveisin,
Tapio