Start a new topic

Laura Sainio

Laskujen lähetyskanava

12-11-2021 7:29 pm posted by Anonymous (Updated 13-11-2015 by Jani Korhola)

Hei Vesa!

Rajapinnassa ei ole mahdollista määritellä suoraan, millä tavoin lasku lähetetään maailmalle. Integraation kautta tuodut myyntilaskut käyttäytyvät samoin kuin suoraan järjestelmässä luodut, eli ensisijaisesti valitaan asiakastiedoissa olevien laskutustietojen perusteella "automaattisin" kanava:

Myyntilaskut – Netvisor tukiportaali

Minkälainen tarve lähetyskanavan valinnalle toteutuksessanne tarkalleen ottaen on?


A

Anonymous

10-11-2015 12:29 pm posted by Anonymous

Tarve olisi vaihtaa lähetyskanava asiakaskohtaisesti asiakkaan tiedoista riippuen.

Laura Sainio

10-11-2015 1:22 pm posted by Laura Sainio

Hei Vesa!

Yksinkertaisimmillaan tämä toimii seuraavasti:

  • Asiakastiedoissa on verkkolaskun lähettämiseen vaadittavat tiedot (y-tunnus, verkkolaskuosoite ja -operaattori oikeassa muodossa, laskutus-katuosoite ok) -> Lasku lähtee oletuksena verkkolaskuna
  • Asiakastiedoissa on laskutusosoite ok ->  Lasku lähtee oletuksena tulostuspalveluun

Onko tietyn asiakkaan lähetyskanava-valinta aina sama, vai vaihteleeko se esim. laskukohtaisesti asiakkaan lähetyspään järjestelmän tiedoista riippuen?

A

Anonymous

10-11-2015 1:34 pm posted by Anonymous

Entä sähköpostilasku?

Lähetyskanava voi vaihtua mikäli asiakas omista tiedoistaan käy sen vaihtamassa.

Laura Sainio

10-11-2015 4:37 pm posted by Laura Sainio

Hei!

Sähköpostilaskutusta käytetään oletuksena silloin, kun asiakaskortilla on sähköpostiosoite mutta ei verkkolaskuosoitetta. Sähköpostilaskutuksessa tulee huomata, että tuo kanava ei ole automaattisesti yrityksessä käytössä vaan se tulee aktivoida Netvisorissa erikseen:

Myyntilaskujen lähettäminen sähköpostilla – Netvisor tukiportaali

Eli:

  • Asiakastiedoissa on verkkolaskun lähettämiseen vaadittavat tiedot (y-tunnus, verkkolaskuosoite ja -operaattori oikeassa muodossa, laskutus-katuosoite ok) -> Lasku lähtee oletuksena verkkolaskuna
  • Asiakastiedoissa on laskutusosoite ok ->  Lasku lähtee oletuksena tulostuspalveluun
  • Asiakastiedoissa on sähköpostilaskun vastaanotto-osoite mutta ei verkkolaskuosoitetta --> Lasku lähtee oletuksena sähköpostiin

Mikäli siis halutaan asiakkaan lähtöjärjestelmässä tekemien laskun vastaanotto-valintojen mukaan vaikuttaa laskun lähetyskanavaan, tulee asiakkaan osoitetiedot päivittää yllä mainitun mukaisesti ennen laskun tuontia. On kuitenkin todettava, että laskun kanavavalinta toimii tällä hetkellä yllä kuvatun mukaisesti ja siihen perustuva integraatiototeutus voi lakata toimimasta oikein, mikäli Netvisorin logiikkaa lähetyskanavan valinnassa muutetaan.

A

Anonymous

12-11-2015 9:40 am posted by Anonymous

Kai asiakkaalle voisi lisätä oletuslähetyskanavan, jota käytetään vain silloin kun se on asetettu? Muutoin mentäisiin nykyisellä logiikalla.

J

Jani Korhola

13-11-2015 1:32 pm posted by Jani Korhola

Hei Vesa,

Kuten Laura tuossa mainitsee niin Netvisorissa on oma logiikka tuohon laskujen lähetykseen ja se on toistaiseksi riitänyt meidän käyttäjillemme. Tällaista oletuskanava asetusta en muista aiemmin nähneeni toiveena, mutta jos lisäät tämän tuonne meidän tuoteideointi puolelle ja se saa riittävästi tukea myös muilta asiakkailta niin voimme nostaa asian tarkempaan tarkasteluun ja mahdollisesti myös toteuttaa sen.

A

Anonymous

13-11-2015 4:13 pm posted by Anonymous

Pärjäilisin tämän kanssa vielä välttävästi, mikäli rajapinta suostuisi yhteistyöhön.

Pystyn kyllä asettamaan asiakkaalle sähköpostilaskuosoitteen, mutta en pysty nollaamaan sitä lähetyskanavan vaihtuessa.

Riittääkö tämä viesti vikailmoitukseksi vai pitääkö käydä läpi jokin pidempi vikaraportointiketju?

T

Teija Marttila

16-11-2015 12:27 pm posted by Teija Marttila

Hei Vesa,

Kiitos tarkennuksesta!

Selvitämme asian ja palaamme teille välittömästi saadessamme tilanteesta lisätietoa.

T

Teija Marttila

17-11-2015 9:56 am posted by Teija Marttila

Hei!

Vikailmoituksenne perusteella rajapinnasta löytyikin ongelma, joka estää sähköpostilaskuosoitteen poistamisen.

Virhe on nyt paikannettu ja se pyritään korjaamaan vuoden vaihteeseen mennessä. Ilmoitamme tätä viestiketjua päivittämällä, kun korjaus on tehty.

Valitettavasti kuitenkin tätä ennen tulee sähköpostilaskuosoite poistaa käyttöliittymästä käsin, jos lähetyskanavaa on tarkoitus vaihtaa.

A

Anonymous

25-11-2015 9:09 am posted by Anonymous

Olisikohan tätä korjausaikataulua mahdollista nopeuttaa?

Kirjelaskutusasiakkaita on kuitenkin sellainen määrä, ettei näitä tietoja ole käsipelillä mielekästä päivitellä.

A

Anonymous

31-12-2015 9:03 am posted by Anonymous

Nyt käsittääkseni alkaa olla tämä toivottavasti tarkoittamanne H-hetki, eli 2015-2016 vuodenvaihde. Onko korjausta tehty?

J

Jani Korhola

31-12-2015 9:22 am posted by Jani Korhola

Hei Antero,

Eilen päivityksen yhteydessä lisäsimme rajapintaan mahdollisuuden poistaa laskutussähköpostiosoite asiakastiedoista.

Eilinen päivitys kokonaisuudessaan löytyy täältä.

A

Anonymous

31-12-2015 9:29 am posted by Anonymous

Moi Jani,

Kiitos tiedosta ja korjauksesta. Hyvin näyttää toimivan!

Railakasta vuodenvaihdetta ja menestystä myös vuodelle 2016!

A

Anonymous

31-12-2015 9:33 am posted by Anonymous

Millä aikataululla päivitykset siirretään myös koulutusympäristöön?

Login or Signup to post a comment