Start a new topic
A

Anonymous

Toimittajan takaa poistettu oletus alv-kanta. Miksi laskut tulevat edelleen alvillisena kirjanpitoon?

05-09-2017 3:16 pm posted by Anonymous (Updated 16-10-2017 by Markus Anttonen)

Ongelmana on toimittaja jolta on poistettu oletus ALV-kanta toimittajatiedoissa, tiliöintiriveille tulee silti aina ja koko ajan ALV 24% ja näitä sitten manuaalisesti korjataan ja toivotaan että kaikki huomataan. Lisäksi laskut tiliöidään aina samalle kirjanpidon tilille, jossa on jo perustietona alv-tunnisteen kohdalla "ei alv-käsittelyä".

Mitä pitäisi vielä tehdä ettei kyseisen toimittajan laskut tuo kirjanpitoon alv-vähennyksiä?


A

Anonymous

06-09-2017 1:11 pm posted by Anonymous

Sitten toinen ihmetys tähän samaan liittyen, toisella toimittajalla on oletus alv-kanta 24% mutta ohjelma ei ota tätä huomioon ja ei tee alv-kirjausta tämän toimittajan laskuista. Miten ja millä logiikalla nämä toimii?

M

Markus Anttonen

07-09-2017 7:27 pm posted by Markus Anttonen

Moi Kati

Jos laskut tulevat sähköisesti, niin ALV prosentti luetaan saapuneelta laskun sanomalta. Toimittajan oletustieto vaikuttaa käsin syötettyihin laskuihin.

A

Anonymous

08-09-2017 10:05 am posted by Anonymous

Kiitos vastauksesta! Mutta eikö kirjanpidon tilin asetuksellakaan (ei alv-käsittelyä) ole tähän asiaan mitään merkitystä?  Onko mitään toimintoa jolla tämä asia toimisi luotettavasti? Nyt aiheuttaa paljon manuaalista työtä.

M

Markus Anttonen

18-09-2017 3:27 pm posted by Markus Anttonen

Moi Kati

Tässä voisi käyttää ostolaskuautomaatiota. Eli lasku tiliöitäisiin automaation avulla esimerkkilaskusta, joka on tilöity oikein.  Tämä vaatii sen, että uudella laskulla on vastaava tuotekoodi tai nimike mitä on laskulla, jota käytetään mallilaskuna.

Ostolaskuautomaatio – Netvisor tukiportaali

A

Anonymous

13-10-2017 9:31 am posted by Anonymous

Hei,

ei toiminut ostolaskuautomaatio tässä alv-asiassa, tein säännön edellisen kuukauden mallilaskun pohjalta joka oli oikein tiliöity. Miten tätä nyt lähtisi tarkistamaan että mikä tässä on mennyt pieleen? Vai pitääkö tästä laittaa erillinen tukipyyntö?

M

Markus Anttonen

16-10-2017 5:51 pm posted by Markus Anttonen

Moi Kati

Kirjasin asiasta tukipyynnön ja kysyn siinä tarkemmat tiedot tämän suhteen.

Sellainen vinkki yleisellä tasolla, että kun luo automaatiosäännön, on säännöllä olemassa tapahtumahistoria, joka saattaa kertoa syyn miksei sääntö toiminut.

Login or Signup to post a comment