Visma ✓
13-01-2022 9:03 am tekijä Minna Kuusela
Netvisorin hitausongelmat ovat viime päivinä vaikuttaneet useampaan käyttäjään. Hitautta on esiintynyt erityisesti sellaisissa järjestelmän toiminnoissa, jotka hyödyntävät vanhempaa koodikantaa. Näiden hitaudet aiheuttavat Netvisorin tekniselle alustalle ruuhkaa ja kerrannaisvaikutukset voivat näkyä Netvisorin eri toiminnoissa.
Koodikantaa on uudistettu ja uudistetaan koko ajan, jotta tilanne tasaantuu. Julkaisemme jatkuvasti mm. uusittuja kirjanpidon raportteja, joissa on parempi suorituskyky eivätkä samanaikaiset käyttäjät hidasta toisiaan.
Netvisorin suorituskyky on tuotekehityksen ensimmäisenä prioriteettina. Ymmärrämme tilanteen kriittisyyden ja meillä on parhaat osaajat käytössä asian tehokkaaseen ratkaisemiseen. Tekemistä hidastaa se, ettei ongelmaan ole yksiselitteistä ratkaisua. Teemmekin töitä monella osa-alueella, jotka voivat vaikuttaa suorituskykyyn. Julkaisemme korkeimmalla prioriteetilla asiakkaiden tilannetta helpottavia muutoksia ja päivityksiä.
Mitä asiakkaamme voi tehdä?
Kun kohtaat hitautta, voit kokeilla kirjautua ulos järjestelmästä ja taas uudelleen sisään hetken (noin 5 minuutin) kuluttua. Tällöin sinut voidaan siirtää toiselle palvelimelle, joka ei ole ruuhkautunut ja luultavasti auttaa käynnissä olevaan hitauteen. Myös selaimen sivuhistorian ja evästeiden tyhjennys voi auttaa.
Havaituista hitausongelmista voit raportoida tämän lomakkeen kautta tai lähettämällä sähköpostin asiakaspalvelulle: tuki.netvisor@visma.com.
Seuraavat tilannepäivitykset
Haluamme korjata ongelmat mahdollisimman nopeasti. Suorituskykyparannuksia tuodaan käyttöön niin viikkojulkaisuissa kuin niiden ulkopuolella. Lisäksi priorisoimme erityisesti tilinpäätöksen tekemiseen tarvittavia toiminnallisuuksia.
Olennaiset muutokset ja huomiot tilanteeseen liittyen päivitämme tähän tiedotteeseen, mahdollisimman nopealla syklillä.
Olemme erittäin pahoillamme tilanteesta aiheutuvasta haitasta. Kiitos kärsivällisyydestänne.
----------
Päivitys 31.3.2022: Netvisorin suorituskyky on pysynyt edelleen hyvällä tasolla. Lopetamme viikottaiset päivitykset tässä tiedotteessa, mutta työmme suorituskyvyn ja nopeuden parissa jatkuu edelleen aktiivisena. Tiedotamme muutoksista ja päivityksistä Communityssa.
----------
Päivitys 24.3.2022: Netvisorin suorituskyky on pysynyt hyvällä tasolla. Jatkamme tilanteen seuraamista sekä toimenpiteitä Netvisorin nopeuden ja suorituskyvyn kehittämiseksi.
----------
Päivitys 17.3.2022: Netvisorin suorituskyky on pysynyt hyvällä tasolla. Edellisen viikon aikana oli kaksi Netvisorin käyttöön vaikuttavaa tilannetta: häiriö aineistokopiotyökalussa sekä kirjanpidon raporteilla. Molemmat olivat yksittäisiä häiriöitä ja saatiin korjattua pikaisesti. Kumpikaan tilanteista ei liittynyt tekniseen suorituskykyyn.
Jatkamme kehitystyötä Netvisorin nopeuden ja suorituskyvyn parantamiseksi. Lisäksi seuraamme tilannetta aktiivisesti eri mittareilla, mm. yksittäisten pyyntöjen nopeutta.
----------
Päivitys 9.3.2022: Netvisorin suorituskyky on jatkunut hyvällä tasolla. Olemme seuranneet tarkkaan tehtyjä muutoksia. Mittarit osoittavat, että muutokset ovat vähentäneet teknisen alustan kuormaa ja virhetilanteita alkuvuoteen verrattuna. Seuraamme tilannetta edelleen tiiviisti ja jatkamme suorituskykyä parantavia päivityksiä.
----------
Päivitys 3.3.2022: Netvisorin suorituskyky on jatkunut hyvällä tasolla. 13.2. jälkeen meillä ei ole ollut Netvisorin yleiseen suorituskykyyn liittyviä ongelmia. Kuten aiemmin mainitsimme, seuraamme tilannetta edelleen tiiviisti ja jatkamme suorituskykyä parantavia päivityksiä. Helmikuun lopulla oli kaksi tilannetta, jotka vaikuttivat Netvisorin käyttöön:
Teknisellä palveluntarjoajalla oli häiriötilanne 24.2. Häiriö ei liittynyt aiempiin suorituskykyongelmiin. Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin palveluntarjoajan kanssa, jotta vastaavia tilanteita ei jatkossa syntyisi.Suoritimme 25.-28.2. muutostöitä helmikuun huoltoikkunan puitteissa. Muutostyöt keskittyivät verkkolaitteiden versiopäivityksiin, joiden avulla voimme varmistaa järjestelmän ajantasaisen tietoturvan ja suorituskyvyn. Viikonlopun aikana palvelun normaalissa käytössä ilmeni hetkellisiä katkoja.
----------
Päivitys 24.2.2022 Netvisorin suorituskyky on hyvällä tasolla emmekä ole saaneet hitauteen liittyviä yhteydenottoja tämän viikon aikana. Jatkamme kehittämistä edelleen ja julkaisemme nyt torstaina Netvisorin nopeutta parantavia muutoksia.
Seuraamme tilannetta tiiviisti maaliskuun loppuun saakka, jotta voimme varmistaa hyvän suorituskyvyn jatkumisen. Kehittämistyö ei pääty kuitenkaan siihen vaan teemme maalis-huhtikuussa päivitetyn suunnitelman, jolla Netvisorin suorituskykyä kehitetään vastaamaan entistä paremmin kasvavan asiakasmäärän tarpeita.
----------
Päivitys 17.2.2022: Olemme julkaisseet useita suurempia ja pienempiä päivityksiä Netvisorin nopeuden parantamiseksi. Viimeisin isompi muutos koski kuormantasauksen asetuksia Netvisorin teknisellä alustalla. Tehdyt toimenpiteet ovat tuottaneet positiivista tulosta. Tällä hetkellä 99,5% asiakaspyynnöistä käsitellään alle 5 sekunnissa. Jatkamme edelleen tilanteen aktiivista seuraamista sekä hitautta aiheuttavien osioiden optimointia.
----------
Päivitys 10.2.2022 Olemme jatkaneet hitautta aiheuttaneiden osioiden päivittämistä ja optimointia. Muutoksia on julkaistu nopealla syklillä. Lisäksi saimme tekniseltä kumppanilta auditoidun listan toimenpiteistä, jotka vaikuttavat ohjelmiston nopeuteen. Osa toimenpiteistä on jo testausvaiheessa ja tulemme julkaisemaan korjaukset mahdollisimman pian.
Yhtenä tärkeänä mittarina, jolla seuraamme suorituskyvyn kehittymisen tilannetta, on Netvisorin yksittäisten pyyntöjen nopeus. Yhä useampi tulevista pyynnöistä käsitellään erittäin lyhyessä ajassa. Osalla asiakkaista pyynnöt kestävät kuitenkin vielä liian kauan ja tavoitteenamme on saada poistettua kaikki hitaasti reagoivat pyynnöt mahdollisimman nopeasti.
Hitausongelmien ratkaisemisessa on tapahtunut positiivista kehitystä ja suunta on oikea. Yhtenä esimerkkinä kirjanpidon tositteet -osio, jossa koodin päivittäminen ja optimointi on vähentänyt sivun latausaikaa 50 sekunnista 1,5 sekuntiin. Kyseistä sivua ladataan 800 000 kertaa viikossa, joten tällä muutoksella on merkittävää vaikutusta. Nopeuden optimointi on jatkuvaa työtä ja priorisoimme tehtäviä muutoksia mm. osioiden käytön mukaan. Hitausongelmien helpottaminen näkyy myös asiakkaiden tukipyyntöjen määrässä. Kiitämme teitä kärsivällisyydestä!
----------
Päivitys 3.2.2022 Olemme päivittäneet ja uudelleenkirjoittaneet Netvisorin raporttien ja monien muiden hitautta aiheuttaneiden sivujen koodia. Olemme myös lisänneet kapasiteettia Netvisorin tekniselle alustalle.
Tehdyt toimenpiteet ovat osaltaan vähentäneet teknisiä ongelmia sekä hitautta. Tilanne ei kuitenkaan ole vielä täysin korjaantunut ja jatkamme toimenpiteitä. Seuraava isompi päivitys tehdään tänään torstaina 3.2.2022.
----------
Päivitys 27.1.2022 Olemme kiitollisia asiakkaillemme kaikesta palautteesta ja huomioista, joita olemme saaneet hitausongelmiin liittyen. Netvisorin normaalin käytettävyyden palauttaminen on tuotekehityksen tärkeimpänä prioriteettina ja sen parissa työskentelee tällä hetkellä kymmeniä asiantuntijoita. Olemme koonneet dataa ja tehneet kattavaa analyysia tilanteesta. Niiden perusteella olemme löytäneet toiminnallisuuksia jotka aiheuttavat hitautta. Olemme jo uudistaneet ja tulemme uudistamaan sekä optimoimaan näitä toiminnallisuuksia kohta kohdalta. Päivityksiä on tehty nopeina hotfixeinä, osa on testausvaiheessa ja päivitetään tulevissa julkaisuissa. Lisäksi jatkamme yhteistyötä ulkopuolisten kumppaneiden kanssa. Jo tehdyt päivitykset ovat datan mukaan vähentäneet teknisiä ongelmia sekä hitautta. Tilanne ei kuitenkaan ole vielä täysin korjaantunut. Seuraava isompi päivitys tehdään torstaina 27.1.2022.
----------
Päivitys 19.1.2022: Hitausongelmat ovat edelleen korjauksessa tuotekehityksen ensimmäisenä prioriteettina. Olemme tehneet useita teknisiä muutoksia, jotka ovat osaltaan parantaneet suorituskykyä. Kuten aiemmin totesimme, ongelmaan ei ole yksiselitteistä ratkaisua. Etsimme juurisyytä hitausongelmiin ja teemme yhteistyötä myös ulkopuolisten kumppanien kanssa. Julkaisemme päivittäin asiakkaiden tilannetta helpottavia muutoksia. Edellinen isompi päivitys tehtiin tiistaina 18.1.2022.
----------
Päivitys 13.1.2022: Olemme tehneet uudistuksia kirjanpidon raporttien päiväkirjaan. Vanha näkymä poistuu 27.1. ja parantaa osaltaan Netvisorin suorituskykyä.
24-02-2022 3:38 pm tekijä Juuso
Ei kyllä todellakaan voi sanoa, että Netvisor toimisi. Tänään mennyt taas päivä sormia pyöritellessä, kun mitään ei tapahdu ruudulla...
31-01-2022 11:43 am tekijä Sirpa Kujala
kirjanpidon tekeminen hankalaa, kun on niin hidas ohjelma, kauanko hitaus kestää tänään :(
25-01-2022 7:57 am tekijä Sanna Inkiläinen
Voisiko ensi kerralla tehdä näitä suurempia päivityksiä syksyllä, kun on hiljaisempaa työrintamalla? Tämä ääretön ohjelmahitaus ei millään tavoin helpota kiirettä...
28-01-2022 5:25 pm tekijä Tapani Suominen
Kuinka kauan kestää ennekuin maksu lähtee pankista eteenpäin. Esim Olen lähettänyt ohjelmasta 26.1.2022 klo 18:20 ja kysymys kuuluu, koska se on todennäköisesti maksun saajalla.
yt. tapani
Visma ✓
01-02-2022 4:03 pm tekijä Minna Kuusela
Hei Tapani,
Mikäli tämä ogelma on vielä ajankohtainen, niin laittaisitko tästä meille tukipyynnön osoitteeseen tuki.netvisor@visma.com. Tämä ei kuulosta siltä, että liittyisi näihin hitausongelmiin.
Terveisin,
Minna / Netvisor
Visma ✓
02-02-2022 3:45 pm tekijä Milla Hiltunen
Hei Sanna!
Hitausongelmat eivät ole käynnistyneet suuremman päivitysprojektin seurauksena ja isommat päivitykset toteutetaan juuri kuvatulla tavalla eli hiljaisempina ajankohtina. Pahoittelemme hidastuksista aiheutunutta haittaa ja työskentelemme aktiivisesti ongelman ratkaisemiseksi.
Terveisin,
Milla / Netvisor
Visma ✓
02-02-2022 3:51 pm tekijä Milla Hiltunen
Hei Sirpa!
Hitauksien esiintyminen on luonteeltaan vaihtelevaa eli valitettavasti tästä ei pystytä sanomaan tarkasti, että kauan se milloinkin kestää. Tämä riippuu myös paljon siitä mitä Netvisorin toiminnallisuuksia käyttää. Kun hitauspiikki tulee niin tässä voi joissain tapauksissa auttaa järjestelmästä uloskirjautuminen ja uudelleenkirjautuminen hetken päästä. Pahoittelemme suuresti tästä aiheutunutta haittaa.
Terveisin,
Milla / Netvisor
11-02-2022 9:21 am tekijä Mari Tammivirta
Tämä alkaa nyt olemaan jo ihan farssi. Olen tänä aamuna blondiohjeen mukaisesti kirjautunut nyt jo kolme kertaa ulos
ohjelmasta ja toivonut että uudelleen kirjautuminen veisi nopeammalle palvelimelle mutta juttu on joka kerta sama.
Pallot pyörii joka välissä yrität sitten tehdä mitä vaan.
Voiko tämä oikeasti olla näin älyttömän vaikeaa ??
Visma ✓
11-02-2022 2:24 pm tekijä Milla Hiltunen
Hei Mari!
Ikävä kuulla kohtaamistasi ongelmista. Teemme koko ajan kovasti työtä tilanteen edistymisen eteen ja olemmekin ottaneet selkeitä edistysaskelia viime viikkoina. Nopeuden optimointi on jatkuvaa työtä ja priorisoimme tehtäviä muutoksia mm. osioiden käytön mukaan. Päivitämme tätä tiedotetta myös jatkossa, jonka avulla asiakkaamme pysyvät perillä edistymisestämme.
Terveisin,
Milla / Netvisor
11-02-2022 4:02 pm tekijä Mari Tammivirta
Uskotteko te itse ihan oikeasti että tilanne on jotenkin parantunut viime viikkoina ?
Täällä käyttäjäpuolella tilanne tuntuu vaan pahenevan koko ajan
Visma ✓
24-02-2022 5:15 pm tekijä Milla Hiltunen
Hei Juuso!
Olemme tehneet tämän päivän häiriöstä tiedotteen jota voitte seurata täältä: https://support.netvisor.fi/en/support/discussions/topics/77000270613
Terveisin, Milla / Netvisor
Teija Hentunen
18-01-2022 3:22 pm tekijä Teija Hentunen
Työnteosta ei nyt tule kyllä mitään kun ohjelma ei toimi! Korjaattehan asian välittömästi!
5 henkilöä tykkää tästä