Hei Suvi-Päivi,
näyttäisi että Op:n ongelmat jatkuvat edelleen. Täältä voitte suoraan seurata asian etenemistä: https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/maksuliikkeen-palvelutiedote
Op:n maksuliikennepalveluissa on häiriö, jota he selvittävät parhaillaan. Mikäli maksuja on virheessä, poistakaa virheelliset maksut tämän ohjeemme mukaisesti ja odottakaa häiriön ratkeamista ennen laskujen uudelleenmaksatusta. Häiriö vaikuttaa laajasti pankin tarjoamiin eri toimintoihin.
Päivitämme tiedotetta asian edetessä.
Päivitys 1.10. klo 14
Op selvittää vikaa edelleen.
Päivitys 1.10. klo 15:40
OP:n palveluita koskenut häiriö on korjattu ja palvelut ovat palautumassa normaaliin toimintaan. Op pahoittelee häiriötä.
Päivitys 2.10. klo 10:
Op on ilmoittanut että häiriö jatkuu edelleen ja korjaukset ovat käynnissä. Täältä Op:n tiedotteelta voi seurata myös asian etenemistä: https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/maksuliikkeen-palvelutiedote
Päivitys 3.10. klo 14:30
Op on ilmoittanut häiriön olevan nyt ohi. Suosittelemme kuitenkin tarkkailemaan maksuja häiriön ajalta ja varmistamaan niiden tilan suoraan pankista enne mahdollista uudelleenmaksatusta. Mikäli maksuja näkyy OK-tilaisena Netvisorissa, mutta nämä eivät ole menneet läpi, johtuu tämä siitä että aineisto on lähtenyt meiltä onnistuneesti eteenpäin, mutta häiriön takia pankilta on jäänyt maksun vastaanottokuittaus uupuumaan. Maksu näyttää OK-tilaiselta, koska aineisto on lähtenyt eteenpäin,eikä Netvisor tiedä onko aineisto käsitelty vai ei.
Mikäli huomaatte, että pankkiliikennenäkymässä on maksuja, jotka ovat OK-tilaisina, mutta nämä eivät ole menneet läpi, on kaksi tapaa toimia. Voitte joko laittaa laskut uudelleen maksuun, jolloin vanhat OK-tilaiset maksut jäävät pankkiliikennenäkymään voimaan. Toinen vaihtoehto on olla tukeemme (tuki.netvisor@visma.com ) yhteydessä ja pyytää laittamaan pankista varmistetut maksut virhetilaan.
Mikäli OK-tilaiset maksut koskevat palkkoja, palauttakaa palkkaerä palkanlaskentaan, jotta saatte ne uudelleenmaksettua.Huomioittehan myös muut palkkaerän palautuksessa tapahtuvat asiat esim palkkatietoilmoitusten osalta. Lisätietoja täällä. Palkkojenkin osalta voimme asettaa pankista varmistetut aineistot pyynnöstänne virhetilaan. Olettehan silloinkin erikseen tukeemme yhteydessä.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op's payment services are currently experiencing a disruption, which they are working to resolve. If there are any errors in your payments, please delete the incorrect payments according to these instructions and wait for the disruption to be resolved before repaying your invoices. The disruption is affecting a wide range of the bank's services.
We will update this notice as the situation progresses.
Update 1.10 at 2pm
OP is still investigating the issue.
Update 1.10 at 15:40pm
The disruption affecting OP's services has been fixed and services are returning to normal. OP apologizes for the disruption.
Update October 2 at 10 a.m.
Op has announced that the disruption is still ongoing and repairs are underway. You can also follow the progress of the situation here in Op's announcement: https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/maksuliikkeen-palvelutiedote
Update 3.10. at 14:30
Op has announced that the disruption is now over. However, we recommend that you monitor payments made during the disruption and check their status directly with your bank before making any possible re-payments. If payments appear as OK in Netvisor but have not gone through, this is because the data has been successfully sent from us, but due to the disruption, the bank has not received the payment confirmation. The payment appears as OK because the data has been sent, and Netvisor does not know whether the data has been processed or not.
If you notice that there are payments in the banking view that are marked as OK but have not gone through, there are two ways to proceed. You can either resubmit the invoices for payment, in which case the old OK payments will remain in the bank transaction view. The other option is to contact our support (tuki.netvisor@visma.com) and ask them to mark the payments confirmed by the bank as errored.
If the OK payments are related to salaries, return the salary batch to payroll so that they can be repaid. Please also note other issues related to returning salary batches, such as salary information reports. Further information is available here. With regard to salaries, we can also place bank-verified materials in error status at your request. In this case, please also contact our support team separately.
Hei Suvi-Päivi,
näyttäisi että Op:n ongelmat jatkuvat edelleen. Täältä voitte suoraan seurata asian etenemistä: https://www.op.fi/yritykset/tietoa-ohjelmistotoimittajille/maksuliikkeen-palvelutiedote
Samoin ei toimi meilläkään osuuspankin saldo päivitys, ja nyt saimme palkka-aineistosta virheen. Haluisin myös tietää onko joku muu vika kyseessä?
Hei,
Tänään tulikin ikävä tilanne vastaan, kun asiakkaan palkat oli laitettu eteenpäin ennen tietoa häiriöstä tuolloin 1.10. Tämän ohjeistuksen mukaan niiden olisi pitänyt päätyä virhetilaan, jos maksatus ei onnistunut ja tätä maksuliikenne sivulta seurattiinkin ja siellä maksu oli OK tilassa, mutta nyt kun palkkojen olisi pitänyt olla tilillä ihmeteltiin kun tililtä ei ole lähtenyt rahaa ja tulikin tieto pankkiin soitettaessa, ettei aineisto ollut koskaan pankkiin asti mennytkään, mutta Netvisorissa tästä ei ollut herjaa.
Hei Piia,
saamiemme palautteiden perusteella näinkin on mahdollisesti voinut käydä. Näissäkin tilanteissa tuo OP:n häiriö vaikuttaa niin, että meiltä onnistuneesti lähtenyt maksuaineisto ei ole koskaan saavuttanut pankkia eli sieltä ei ole saatu vastaanottokuittausta eikä tämän seurauksena virheviestiä epäonnistuneesta maksusta. Suosittelemme tarkistamaan kaikki häiriön aikana lähetetyt maksut erikseen vielä pankista.
Suvi-Päivi Kortesluoma
02.10.2025 8:34 am
Osuuspankin saldopäivitys ei toimi edelleenkään, kuten ei eilenkään. Eilen ajattelin liittyvän tähän ongelmaan, mutta onko nyt joku muu vika, kun ei toimi vieläkään?
Käyttämäni polku: Ostot / Avointen maksujen tilanne